In de spotlights oktober 2016: de leukste souvenirs
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand 'In de spotlights': De leukste hebbedingetjes/souvenirs

Onze koffers zijn na elk bezoek aan Griekenland op de terugvlucht aanmerkelijk zwaarder dan de heenvlucht.
Lekkere hapjes, drankjes en natuurlijk souvenirtjes voor onszelf én de thuisblijvers (die vaak gedurende onze vakantie op het huis hebben gepast).

Wat nemen jullie als souvenir mee uit Griekenland? Je kunt natuurlijk niet elk jaar aankomen met dat eeuwige flesje Griekse olijfolie, olijfzeep of kattenkalender.

Leuke tips voor souvenirs en/of cadeausuggesties voor de 'thuisblijvers / oppassers'? Vermeld ze hier!


Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Zelf kopen wij nooit zoveel souvenirs, maar een fles drank gaat meestal wel mee terug.
Afgelopen keer Fatourada, gekocht op de markt van Potamos (Kythira).
Quote
#3
ik neem uit Kreta altijd een krat vol citroen, rozenblaadjes, vijgen en  kersen in siroop mee. -lepelfruit- daar word ik thuis altijd weer blij van.  Blush
en die ik weggeef leveren altijd positieve feedback op.  Smile
mijn oude buurvrouw van 93 die al een aantal jaren niet meer kan reizen, stapt daarmee meteen in haar Kreta terug waar ze zo vaak overwinterde. Angel
o ja, en een pot honing en wat stifado-kruiden.
en een beetje bijzonder klein keukengerei vind ik ook altijd leuk.

en als t kan muziek: uit kloosters, traditioneel (bijv. afgelopen jaar een mooie gezongen beschrijving/klaagzang van wat in Anogia gebeurd is -kan t alleen niet verstaan-)
haha en vorig jaar lukte het iemand bijna om mij zo'n schattig hondje cadeau te doen, maar...ik was sterk!
en de allerleukste souvenirs zijn de foto's met herinneringen aan al die lieve Griekse en Kretenzische mensen en mooie plekken.  

en voor de terugreis: ook in Italie, Oostenrijk en zo sla ik nog wat streekproducten in. 
Meestal is ons kerstdiner samengesteld uit een aantal producten uit NL, en van de reis van de afgelopen zomer.
Quote
#4
Gedroogde kruiden! Thijm, oregano, salie, enz. zijn vaak geuriger dan wat je hier koopt, lekker licht om mee te nemen.
Soms kun je ze zelf in het wild plukken.
Beetje thijm of salie in je thee, goed als je last van je keel hebt.
Op Corfu is de 'mountain tea' heel lekker, hebben ze vaak ook in kleine supermarktjes. Geen idee wat voor plant het is. Het ziet er een beetje uit als salie, ruikt eucalyptus-achtig.
Quote
#5
Paximadi, Fatourada en vers geplukte en gedroogde oregano van Kythira.

Soms een flesje ouzo, onderzetters, blauwe oog (voor iemand die blauwe ogen spaart en ook wel eens voor onszelf).
.
Quote
#6
Altijd een Griekse kalender. Wel moet het ook in het Grieks geschreven zijn. Dit jaar een hele mooie heeft mijn zus en zwager net gebracht. Deze heeft hele mooie zwart/wit pen tekeningen.  Inderdaad kruiden. Thee.
Quote
#7
Margo,

Wat is blauwe oog ?
Quote
#8
(01 October 2016, 18:54)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Margo,

Wat is blauwe oog ?

Deze denk ik:

[Afbeelding: 2efu6ac.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Het boze oog.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Tyme honing, zeep, bodycreme op basis van olijfolie. Verschillende zakjes gedroogde kruiden, mountain tea en heel leuk kitserig 2 bekers met Parga erop. Gekregen marmelade en 2 pilavas ouzo glazen.
Quote
#11
Altijd een kalender voor het volgende jaar én ......stenen. En ook altijd een stuk rots of een leuke steen vanop het strand en een stuk wrakhout of zo. Die gaan dan in de tuin.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Niets behalve flessen lokale wijn.
Quote
#13
(01 October 2016, 21:18)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Altijd een kalender voor het volgende jaar én ......stenen. En ook altijd een stuk rots of een leuke steen vanop het strand en een stuk wrakhout of zo. Die gaan dan in de tuin.

O ja, dat doe ik ook!
Van de meeste vakantiebestemmingen bezit ik wel een fraaie steen en heb inmiddels dan ook de nodige fraaie exemplaren liggen.
Ook een leuk idee trouwens om een stuk wrakhout in de tuin te gebruiken.
Quote
#14
Ik neem een beetje zand mee van het strand. Dat staat hier in glazen potjes, in allerlei kleuren, wit, geel, grijs, rood, zwart.
Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&biw=1445&bih=709&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwi0_fmIzbvPAhWBXhoKHesWDcgQ_AUIBigB
Quote
#16
Het Naxos oog te vinden op diverse stranden op Naxos , brengt geluk en voorspoed
hier een deel van onze verzameling

[Afbeelding: ekgmiu.jpg]
Quote
#17
Ik moet er eventjes over nadenken ......
Quote
#18
Marmeren uiltje, 14 jaar geleden gekocht op Thassos en daarna nooit meer in een winkel gezien.
Wel veel prularia maar dit niet.
We nemen altijd wel iets mee, van die gekke grote knijpers om je badhanddoek aan je stoel vast te zetten tot fruit,-/slaschalen uit een pottenbakkerij.
Wat ik ook altijd doe is 1 euromunten met het uiltje meenemen en in de loop van het jaar uitgeven. We krijgen er wel ieder jaar minder.
In Nederland heb ik er nog nooit een teruggekregen.

[Afbeelding: 4qmykg.jpg]
Het uiltje
Quote
#19
De leukste herinneringen meegenomen:heel verschillend maar een overwegend blauw tegeltje van Kos met mijn sterrenbeeld,hangt nu
naast de slaapkamerdeur,zo zie ik het iedere dag(sinds 1977).Die schijnen niet meer te koop te zijn.De callistemonplant,meegenomen van
de Pilion,is hard gegroeid staat geweldig in de tuin en wij hebben het dan over "onze Griek".Verder iedere dag te zien:vulkanisch gesteente
van Nysiros,mooi met een gele rand,en van Samos stenen die beschilderd zijn door onze appartementsbuurvrouw.Er staan o.a. dolfijnen op zij
woonde daar een tijdje en verkocht die dan aan/via een winkeltje.Toen we op Chios waren zagen we een boom met gele pluimen nog nooit
gezien en thuis konden we die kopen in het tuincentrum.Er wordt steeds gevraagd wat dat voor een boom is:dat is onze "Chiosboom"
Doet het ook al jaren geweldig,in de winter moeten we 'm "inpakken"in matten met stro.Etc etc
Quote
#20
O,ja, van die grote knijpers hebben we nu ook eindelijk!
Is wel heel lekker voor op een strandstoel.
Quote
#21
Heel veel mensen vinden het ook leuk om sieraden te kopen als herinnering aan de de vakantie.
Niet zwaar in je koffer, breekt niet onderweg, en elke keer bij het dragen "ben" je weer een beetje op je vakantieplek.
Ik ben maar weer eens zo vrij om mijn website nog ff te noemen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En Babylonia Greece op facebook kan ook altijd nog likes gebruiken.
Quote
#22
Wij hebben in de gang een paar plankjes met Griekenland aandenkens.
De dierbaarste zijn die welke we van Grieken gekregen hebben.
Vaak simpel zoals een beschildert schelpje of een kiezeltje met opschrift. Dat geeft toch steeds weer leuke herinneringen.
En inderdaad. Sieraden doen het hier ook goed.
Quote
#23
Ik heb van mijn vakantie naar Griekenland in 1978 één souvenir mee genomen, ze wordt nog iedere ochtend naast me wakker....mijn Griekse vrouw.....
Quote
#24
@Rododafni dat is pas een mooi souvenir!
Quote
#25
Sieraden zijn bij mij ook geliefd als souvenirs, heb ook een paar ringetjes van Nanny Smile .  Verder neem ik vaak wat kleine dingetjes mee zoals het boze oog, boekenleggers e.d..  Er gaat ook altijd een fles Metaxa mee voor mijn vader.  Het kleinste kamertje thuis heb ik ingericht met Griekse souvenirs, vooral  een spiegeltegeltje dat ik uit Kos meenam vind ik erg leuk.  Mijn favoriete Griekse souvenir is tot nu toe toch wel een schilderij op drijfhout dat ik kocht op Samos. Hij hangt in mijn woonkamer en ik kijk er veel naar, ik vind hem nog steeds prachtig!


[Afbeelding: j6pwd4.jpg]
Quote
#26
(02 October 2016, 10:52)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik moet er eventjes over nadenken ......

En Els weet je het al? Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Een Griekse vlag, miniatuur huisjes, fles ouzo en backgammon spel in Griekse kleuren die tesamen mijn wc omtoveren tot een stukje Griekenland (alleen de temperatuur ontbreekt nog!)
Quote
#28
In de loop der jaren hebben we al van alles mee naar huis gesleept. Het begon in 1982 geloof ik met een motor, een BMW R 25, gekocht op een sloperij. Later was het een zeemans kist die we vanaf een pick-up op de vuilstort zagen dumpen. En tegenwoordig zijn het vaak van die Griekse blauwe terrasstoeltjes, olijfbomen, olijfolie, Mythoskratten e.d.

Maar vooral zijn het goede herinneringen die mee naar huis gaan.........
Quote
#29
Vroeger drank, zoals Ouzo en Metaxa. Maar sinds dat die hier bij ons goedkoper te krijgen zijn dus niet meer. Wel de specialekes: Een Masticha likeur bv. Natuurlijk: Foto's, recepten en de fijne herinneringen. En, altijd, een petje van de plaats/eiland waar we geweest zijn, ik spaar ze!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#30
- gedroogd of ingemaakt fruit
- gedroogde vijgen met ouzo-smaak voor de liefhebber (not me)
- tziprou, gedestilleerde, heldere sterkedrank uit Noord-Griekenland
- mooie, dunne sjaal
- o ja, steentjes, dat doe ik ook, vaak van het strand, als ze mooi gladgeslepen zijn. Van de laatste vakantie een klein roze
steentje (wegegeven). Uit Rodos een grote roze kanjer, die ligt al jaren in de vensterbank. Doet ook soms dienst om het raam
wat open te houden, zodat de poes erin en eruit kan (Cees houdt van eleftería, sinds Corfu)
- zelf wat tekenmateriaal meenemen en schilderijtjes/portretjes maken (reisgenoot, not me)  
- Ooit op Santorini gekocht: klein schilderijtje; een rood bootje op het strand met een wazige berg op de achtergrond,
 aquarel op zijde, 10x10cm. Thuis in passepartout laten zetten en laten inlijsten
Quote
#31
boeken, sweater/T-shirts, armbandjes/kettinkjes en dit jaar ook een keyboard met Griekse layout voor mijn laptop.
Quote
#32
Onze eerste hond - "gevonden/opgepakt" bij een vissershut.
Johannes
Quote
#33
kleine bronzen mythologische figuren na elke reis naar Kreta of wat sieraden voor mijn vrouw
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights dec 2016: December op z'n Grieks Ger 7 6.707 10 December 2016, 16:19
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights november 2016: Samos Ger 6 6.177 02 November 2016, 17:04
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights september 2016: Karpathos Ger 20 12.412 11 September 2016, 22:00
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren Ger 15 10.464 29 July 2016, 22:28
Laatste bericht: rohanbouman
  In de spotlights juni 2016: Gezondheidszorg in Griekenland Ger 18 15.669 14 June 2016, 12:03
Laatste bericht: cors
  In de spotlights mei 2016: Postkantoren en banken Ger 17 11.170 21 May 2016, 20:34
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights april 2016: Griekse markten Ger 13 9.639 28 April 2016, 19:25
Laatste bericht: TreinopStad
  In de spotlights maart 2016: Webcams Ger 31 17.572 21 March 2016, 17:32
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights februari 2016: Symi Ger 7 5.851 05 February 2016, 00:39
Laatste bericht: JohanV
  In de spotlights jan 2016: Foto v/h jaar verkiezing Ger 0 3.075 04 January 2016, 11:29
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)