wel of geen Nederlands adres aanhouden
#1
We gaan medio 2017 naar Griekenland emigreren. Inkomsten alleen pensioen uit Nederland. We houden zelf geen huis aan in Nederland. Nu krijgen we toch vaak het advies om wel een adres in Nederland aan te houden. Is er iemand die ons hierin kan adviseren?
Quote
#2
Kijk goed uit met je AOW. Mijn moeder heeft ook 14 procent aftrek omdat ze in het buitenland gewoond heeft.
Quote
#3
Aftrek krijg je als je nog AOW opbouwt (premie afdraagplicht hebt) en in het buitenland woont en geen NL inkomsten hebt. Als je al AOW ontvangt, maakt het niet uit, je hebt je rechten al opgebouwd?
Verder kan ik je helaas niet helpen Irida.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Vraag belastingadvies bij bijvoorbeeld Bron belastingadviseurs. Maar een adres alleen helpt je niet. Je moet dan ook echt meer dan de helft van het jaar in NL wonen en dat op navraag kunnen bewijzen. . Natuurlijk kan je de boel belazeren, zoals veel hier doen. Maar waarom zou je? Ik denk, maar check dat, dat je in Nederland belastingplichtig blijft over je inkomsten. En ook via Nederland je ziektekostenpremie betaalt. Je krijgt dan europese verzekeringspas en bent in Griekenland via Ika verzekerd. In Griekenland ben je belastingplichtig over je bezittingen. Huis, auto, boot, spaargeld.
Quote
#5
Bedankt voor de reacties.
Meer dan een halfjaar in Nederland wonen is zeker geen optie. 2 weken lijkt mij al lang genoeg. Dan maar jammer van de AOW . Mijn man heeft vervroegd pensioen ( baan kwijt) maar we hebben nog geen AOW. De waarde van ons huis na verkoop moet de aanvulling op het pensioen worden.
Quote
#6
Sorry, toen ik m'n reactie wou bewerken, ging er iets mis.. Rolleyes
Quote
#7
(10 October 2016, 10:21)coby schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wil je je Nederlandse ziekenfonds nog een tijdje aanhouden?
Bij navraag bij m'n ziekenfonds (FBTO) twee jaar geleden, kon ik een jaar lang verzekerd blijven (met reismodule).

Van de gemeente mag je maximaal 8 maanden in het buitenland vertoeven, anders hoor je je uit te laten schrijven (wie controleert dat, geen idee).

Mocht je onverhoopt naar Nederland terug willlen, dan is het waarschijnlijk makkelijker weer een (huur)huis te krijgen, als je nog hier ingeschreven staat.

Belastingdienst: betaal je liever hier of in Griekenland belasting?

Succes met de emigratie!

Welk deel van Griekenland wordt het, als ik vragen mag?
Quote
#8
Hallo Coby,

Wij gaan een huis bouwen in Sparto, gem Amfilochia aan de Amvrakiko golf in West Griekenland. Ons huis in Nederland staat te koop en we willen al vertrekken zodra ons huis verkocht is. We hebben dan al eigenlijk geen adres meer. Ik ben aan het uitzoeken of het voor ons aantrekkelijker is om in Griekenland belasting te betalen ipv Nederland. Helaas veranderd Griekse belasting ieder jaar en is het lastig om een goed actueel beeld te krijgen. Vooral de belasting op luxe goederen ( auto, boot, zwembad) is erg moeilijk uit te zoeken.
We komen al jaren in Griekenland en zijn in Sparto eigenlijk al helemaal ingeburgerd.
Quote
#9
(10 October 2016, 09:45)Irida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt voor de reacties.
Meer dan een halfjaar in Nederland wonen is zeker geen optie. 2 weken lijkt mij al lang genoeg. Dan maar jammer van de AOW . Mijn man heeft vervroegd pensioen ( baan kwijt) maar we hebben nog geen AOW. De waarde van ons huis na verkoop moet de aanvulling op het pensioen worden.

Als je Nederland verlaat en je man heeft nog geen AOW wordt er gekort, 2% per jaar tot aan je 67ste, of je moet je apart verzekeren bij de SVB. Dit uit eigen ervaring.
Volgens het belastingverdrag met Griekenland draag je belasting over je inkomen af aan de Griekse staat, aldus een medewerker van de dienst Belasting Buitenland in Heerlen.


Veel succes met de voorbereidingen.

Dick
Quote
#10
(10 October 2016, 11:03)Irida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Coby,

Wij gaan een huis bouwen in Sparto, gem Amfilochia aan de Amvrakiko golf in West Griekenland. Ons huis in Nederland staat te koop en we willen al vertrekken zodra ons huis verkocht is. We hebben dan al eigenlijk geen adres meer. Ik ben aan het uitzoeken of het voor ons aantrekkelijker is om in Griekenland belasting te betalen ipv Nederland. Helaas veranderd Griekse belasting ieder jaar en is het lastig om een goed actueel beeld te krijgen. Vooral de belasting op luxe goederen ( auto, boot, zwembad)  is erg moeilijk uit te zoeken.
We komen al jaren in Griekenland en zijn in Sparto eigenlijk al helemaal ingeburgerd.

Beste Irida, je hebt eigenlijk geen keus. Dat is al geregeld in een belastingverdrag tussen Nederland en Griekenland.  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  Daarom gaf ik aan dat je beter advies kan vragen. Zeker in het jaar dat je je huis verkooopt moet je hier nog aangifte over doen in Nederland. Overigens zijn wij beter af met het betalen van belasting in  Griekenland. Komt waarschijnlijk omdat we een huis huren.
Quote
#11
Goede avond Irida

Ja dat advies van Jan, zeker niet in de lucht slaan, want het is voor ieder een persoonlijke zaak, van het wel of niet aanhouden van een adres in NL. Huh
Vergeet zeker OOK niet, dat bij de mensen die jouw een adres verlenen, die wel eens extra kunnen worden aangeslagen, of zelfs uitkering kunnen kwijt raken. Angry
Weet niet of je een zwembad wil gaan bouwen, maar als je vlakbij zee zit, niet doen,  nu betalen wij hier al voor 32 m2 al € 650,-- luxe belasting. Angry
En dat is een melk koe , net zoals de auto, ieder jaar een beetje meer, daarbij komt dan ook nog het bouwen, onderhoud enz.bij,  is niet leuk meer
of je moet dmv de zonnen collectoren Idea het heel de winter op temperatuur kunnen houden zodat je de volle 100 % van kan genieten. Big Grin
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  adres gegevens L. Koolen 6 1.580 24 October 2023, 23:19
Laatste bericht: jjohn

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)