Kritharaki met gehaktballetjes Giouvetsi / Yiouvetsi
#1
Ik heb een collega die getrouwd is met een vrouw met Griekse roots. Wij bespraken een keer(zoals vaker) het Griekse eten en toen vertelde hij dat zijn vrouw voor de afwisseling Giouvetsi / Yiouvetsi maakt met gehaktballetjes. Ik had daar nog nooit van gehoord omdat ik het zelf meestal met lamsvlees, rundvlees en ook wel met kip maakt. 
Ook vertelde hij dat zij het ook wel maakt met varkensvlees(schouder).

Gisteren het uitgeprobeerd! De balletjes gekruid met een recept voor Soutsoukakia verder het recept voor giouvetsi gevolgd.  Was een succes! Voor ons een blijvertje. up

Voor de liefhebbers zeker het proberen waard!   Wink
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#2
Als het lekker was, altijd goed Martino. Benieuwd wat JohanV zijn visie hier op is.
Quote
#3
(17 December 2020, 12:36)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een collega die getrouwd is met een vrouw met Griekse roots. Wij bespraken een keer(zoals vaker) het Griekse eten en toen vertelde hij dat zijn vrouw voor de afwisseling Giouvetsi / Yiouvetsi maakt met gehaktballetjes. Ik had daar nog nooit van gehoord omdat ik het zelf meestal met lamsvlees, rundvlees en ook wel met kip maakt. 
Ook vertelde hij dat zij het ook wel maakt met varkensvlees(schouder).

Gisteren het uitgeprobeerd! De balletjes gekruid met een recept voor Soutsoukakia verder het recept voor giouvetsi gevolgd.  Was een succes! Voor ons een blijvertje. up

Voor de liefhebbers zeker het proberen waard!   Wink

Yiouvetsi maken wij hier ook vaak met varkensvlees (inderdaad de schouder, zie ook 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=yiouvetsi ) , dat lust meestal iedereen wel. Ikzelf hou toch het meest van de variant met lamsvlees.  Tongue Een tip als je het met gehakt maakt, maak de balletjes enkele uren tot maximaal een dag van tevoren zodat ze goed in de koeling kunnen opstijven, zo blijven ze mooi stevig als het geheel de oven in gaat. Het heeft natuurlijk ook veel minder tijd nodig dan wanneer je het met lamsvlees maakt. Het kan nog wat sneller als je de balletjes nog even aanbraad voordat het geheel de oven in gaat.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Heb ik gedaan Johan. Gehakt een paar uur van tevoren gekruid, toen de balletjes gemaakt en kort gebakken. Daarna gegaard in de oven met de saus en na een minuut of 20 de Kritharaki / orzo erbij gedaan. Moet in het vervolg alleen iets meer tomaten(vocht) gebruiken. De balletjes slurpen namelijk ook van de saus.   Wink
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#5
(17 December 2020, 14:30)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heb ik gedaan Johan. Gehakt een paar uur van tevoren gekruid, toen de balletjes gemaakt en kort gebakken. Daarna gegaard in de oven met de saus en na een minuut of 20 de Kritharaki / orzo erbij gedaan. Moet in het vervolg alleen iets meer tomaten(vocht) gebruiken. De balletjes slurpen namelijk ook van de saus.   Wink

duimpie
Wanneer kan ik komen afhalen?  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Youvetsi is ook een van mijn lievelingsgerechten om te maken ik gebruik vaak kippen drumsticks maar mijn echte favoriet is een Youvetsi met geit.
Quote
#7
(17 December 2020, 13:10)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 December 2020, 12:36)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een collega die getrouwd is met een vrouw met Griekse roots. Wij bespraken een keer(zoals vaker) het Griekse eten en toen vertelde hij dat zijn vrouw voor de afwisseling Giouvetsi / Yiouvetsi maakt met gehaktballetjes. Ik had daar nog nooit van gehoord omdat ik het zelf meestal met lamsvlees, rundvlees en ook wel met kip maakt. 
Ook vertelde hij dat zij het ook wel maakt met varkensvlees(schouder).

Gisteren het uitgeprobeerd! De balletjes gekruid met een recept voor Soutsoukakia verder het recept voor giouvetsi gevolgd.  Was een succes! Voor ons een blijvertje. up

Voor de liefhebbers zeker het proberen waard!   Wink

Yiouvetsi maken wij hier ook vaak met varkensvlees (inderdaad de schouder, zie ook 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=yiouvetsi ) , dat lust meestal iedereen wel. Ikzelf hou toch het meest van de variant met lamsvlees.  Tongue Een tip als je het met gehakt maakt, maak de balletjes enkele uren tot maximaal een dag van tevoren zodat ze goed in de koeling kunnen opstijven, zo blijven ze mooi stevig als het geheel de oven in gaat. Het heeft natuurlijk ook veel minder tijd nodig dan wanneer je het met lamsvlees maakt. Het kan nog wat sneller als je de balletjes nog even aanbraad voordat het geheel de oven in gaat.


Aansluitend aan deze post heb ik nog een vraag. Dit recept leent zich erg goed voor slow-cooking van het vlees. Ik ben liefhebber van slow-cooking maar ik doe dat in de oven op 90 graden. Dat gaat prima maar je hoort de oven en dat is niet altijd fijn. Ik overweeg nu om een slow-cooker te kopen.

Heeft iemand ervaring met slow-cooking van Griekse gerechten met een slow-cooker?  Wat is daarmee de ervaring en beval dit? Ik ben benieuwd.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#8
Martino, Een slowcooker heb ik niet maar het is al een tijdje geleden dat ik een varkensschouder op de BBQ gelegd heb.
Een kruidenmengsel naar smaak geef ik aan mijn slager zodat hij de binnenkant kan kruiden voor hij dichtgebonden wordt.
Met een "snakefire" laat ik hem zo`n 7 uur staan. Vroeg opstaan, dan is hij tegen de middag helemaal top.
Wel de vinger aan de pols houden of het vuur goed blijft lopen door de briketten.
Google maar eens, er staan veel tips op internet, je gasten zullen versteld staan. Ook gewoon leuk om te

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)