Terug naar Kythira
#1
Vrijdag 28 oktober 2016, het is 17.43 uur als ik plaats neem aan de brede tafel in guesthouse Lanos in het nu al mythische Potamos.
Buiten waait de wind om het huis en de bewolking maakt het nog gezelliger, kaarsen aan, een glas ouzo binnen handbereik en klaar voor het eerste kleine verhaaltje van vandaag.
De reisdag die vanmorgen om 3.15 uur begon zit erop.
De eerste kennismaking met het welbekende eilandje begon al op de luchthaven schiphol.
Tussen de vertrekkende passagiers vanuit Amsterdam zit altijd wel een bekende, vandaag niet, of eigenlijk wel, hij zat niet maar kwam aan lopen.
Zacharias Baveas, de uiterst vriendelijke in Nederland werkzame Kythiriaan begroet ons met een glimlach die ging van oor tot oor.
De vraag die hij stelde, waar we heen gingen, was overbodig en voordat hij hem gesteld had wist hij zelf t antwoord al.
Zacharias is de eigenaar van het prachtig gelegen Zathea, een appartementen complex in Agia Pelaghia waar wij al diverse malen verbleven.
Hijzelf vliegt mee naar Athene waar hij tegenwoordig woont, een weekend naar vrouw en kind.
Van het eerste gedeelte van de vlucht krijg ik weinig mee, de oogleden zijn dusdanig zwaar dat de luikjes regelmatig dichtvallen.
Als ik een klein beetje weer de mens ben die ik normaal hoor te zijn zitten we al in de buurt van Wenen, dus dat schiet lekker op.
Van enig uitzicht is geen sprake, dat gedeelte van Europa dat wij overvliegen is bedekt met een dik wolkendek en ook bij het binnenvliegen van Griekenland blijft dat zo.
Dat voorspelt dus weinig goeds.
Als de daling voor het vliegveld wordt ingezet wordt het beeld vlak voor de landing helder.
Het vliegveld is koud en grijs en een stevige wind waait om het luchthaven gebouw.
Zaten we een half jaartje geleden nog heerlijk te zweten in de zon, nu maken we dat we weer binnen geraken  het is niet aangenaam buiten.
Binnen dus maar even aan de koffie, espresso en al wordt gezegd dat de echte espresso uit Italië moet komen, de grieken kunnen er ook wat van.
Een miniscuul kopje koffie maar beresterk.
Het vliegveld gaat op de schop, een interne verbouwing, winkeltjes die er eerder waren blijken voor even verdwenen.
De security controle blijkt nog steeds een hel op dit vliegveld, alles uitpakken en nog een keer uitpakken, elke toerist lijkt een potentiële terrorist, onvriendelijk personeel en grieken die het niet kunnen laten om gewoon voor te dringen......gewoon chaos maar dan wel weer leuk om te zien.
Als we er eindelijk door zijn en de kleding en de verschillende tasjes weer zitten waar ze horen te zitten lopen we verder naar de gate.
Nog dik een uur tot vertrek, ik ga er even lekker voor zitten.
Voor mij ligt een jonge man met rasta haar en een Afrikaanse trommel, hij slaapt.
Even heb ik de stoute gedachte het ding te gaan bespelen, het blijft slechts bij de gedachte.
Langzaam stroomt het vol met medereizigers, een groep oudere Nederlandse dames, waarschijnlijk gasten van Albert en Anita van Fos Kai Choros, ik denk olijvenplukkers.
Olijven zijn er weinig dit jaar dus dat zal aangevuld moeten worden, nou ja wandelpaden genoeg!
O jee een vlucht gecanceld, niet de onze maar toch ben ik er bang voor gezien de weersomstandigheden.
Als t ook maar een klein beetje regent en de straten nat zijn op Kythira kun je bij wijze van spreken op je gympen al van Potamos naar Pelagia glijden zonder een voet te verzetten.
Het is tijd, we stappen de bus in om vervolgens er weer op hetzelfde punt uit te stappen.
De vrouwelijke beambte van Olympic air brabbelt wat in het Grieks, vervolgens lijkt het erop dat er een kippenhok opengaat zodat de toch wel monotoon en gebrekkig engelse vertaling niet te verstaan is.
Er wordt haastig naar de mobieltjes gezocht en gebeld.
Dit tafereel wordt 3 keer herhaald en na deze keer loop ik maar even naar de dame in kwestie om te vragen wat er nu echt aan de hand is.
Het knopje in de hersen gaat om naar het engels en wederom komt de uitleg eruit als een gesproken woord dat eigenlijk een mooi lopende zin hoort te zijn.
Als ik haar vriendelijk vraag het te herhalen in een snelheid die voor mij acceptabel is, dan blijkt inderdaad het weer de boosdoener.
Gelijk krijg ik te horen dat er niets te claimen valt, de uitleg die volgt onderbreek ik vriendelijk en bedank haar voor de informatie.
De rasta meneer is inmiddels ook weer terug op aard en vraagt mij in het Germaanse engels dat hij spreekt wat er aan de hand is.
Het is een Duitser en in zijn moedertaal leg ik de situatie uit.
Vetraging........
De toch wel vriendelijk jonge man koppelt een gesprek met mij aan over het eiland, hij komt om te wandelen.............
Het duurt vijf minuten en dan is hij super enthousiast......vraagt mij t hemd van t lijf.
Dan ineens is er beweging in de meute, staat er een bus voor onze neus en vertrekken we 1.5  uur later richting Kythira.
De vlucht lijkt op die van een ervaring in een lift en ik loop liever trappen dan dat ik de lift neem.
Het kleine toestel wordt van links naar rechts gesmeten, valt dan weer meters naar beneden om uiteindelijk te landen op het te kleine vliegveld van het o zo liefelijke eiland.
De oudere dames hebben inderdaad als eindbestemming Fos Kai Choros, Appie staat hun al op te wachten in een korte broek......brrrrrrrr denk ik bij mezelf maar goed het kan natuurlijk gewoon wasdag zijn.
Verderop staat Pyrgos House, de twee heren begroeten ons warm en we gaan op naar Potamos.
Onze vakantie begint morgen........tot dan.
Quote
#2
Fijne tijd op Kythira Jaap, geniet van jullie vakantie op het mooie eiland.
Doe je Frank (en Thom) wederom de groeten?
Ondertussen zitten we weer klaar voor een paar mooie reisverslagen van jou/jullie Wink
Quote
#3
Smile 
Goedemorgen Jaap,
Heel veel plezier op het prachtigste eiland! We hopen dat jullie mooi herfstweer krijgen en weer mooie wandelingen zullen maken.
Wij gaan met plezier en jaloezie je verslagen lezen. Groetjes aan Jeannet en aan de heren van Pyrgos House Wink
Groetjes van Rolf en Loes
Quote
#4
Altijd geweldig om je verhalen te lezen!
Nu we er geweest zijn, geniet ik er nog meer van...
Heel veel plezier op Kythira!
Quote
#5
Klinkt erg leuk Kythira, wij zijn aan het zoeken voor volgend voorjaar. Maar hoe kom je er, behalve met Ross? Daar is niets mis mee, maar altijd schitterende locaties midden in de bush.
Met Google krijg ik meer sites met vragen of ik cookies accepteer dan antwoorden.
Wie?
Quote
#6
(29 October 2016, 11:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klinkt erg leuk Kythira, wij zijn aan het zoeken voor volgend voorjaar. Maar hoe kom je er, behalve met Ross? Daar is niets mis mee, maar altijd schitterende locaties midden in de bush.
Met Google krijg ik meer sites met vragen of ik cookies accepteer dan antwoorden.
Wie?
Kijk even op de  site van  Pyrgos House daar staat alle info op
Quote
#7
(29 October 2016, 11:27)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 October 2016, 11:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klinkt erg leuk Kythira, wij zijn aan het zoeken voor volgend voorjaar. Maar hoe kom je er, behalve met Ross? Daar is niets mis mee, maar altijd schitterende locaties midden in de bush.
Met Google krijg ik meer sites met vragen of ik cookies accepteer dan antwoorden.
Wie?
Kijk even op de  site van  Pyrgos House daar staat alle info op

Inderdaad Wim, op de website van Frank en Thom van Pyrgos House onder het kopje 'bereikbaarheid':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Maar ook op de website van Albert en Anita en hun Xenonas Fos ke Xoros -guesthouse onder het kopje 'Vliegtuig - veerboot - bus':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes! Je zult zeker geen spijt krijgen van een vakantie op Kythira Wink

(En ondertussen uiteraard meegenieten van de mooie verhalen van Japio die er momenteel weer is) Smile
Quote
#8
Wim als je rechstreeks naar Kythira wilt vliegen ben je toch wel aangewezen op Ross
hun acomodaties liggen we heel gunstig in het mooie dorpje Agia pelagia
Quote
#9
Metaxa en Ger dank jullie wel. We gaan het rustig bekijken en de Ross locaties eens bestuderen.
Quote
#10
Goedemorgen Jaap,

Bij het openen van de oriste pagina vanmorgen kwam ik gelijk je verhaal tegen.
Heel veel plezier gewenst op het prachtigste eiland! Wij zijn al weer aan het plannen voor volgend jaar mei, twee weken Agia Pelangia, twee weken Kalamos.
Geniet van de mooie wandelingen.
Wij gaan met plezier en een tikkeltje jaloezie je verslagen lezen. Groetjes aan Frank, van de tukkertjes.

Groeten Ostria.
Quote
#11
Heel veel plezier, heb nu al voorpret voor je mooie schrijfsels! 
En hopelijk knapt het weer snel op!
Quote
#12
Japio ik ga je weer volgen. Veel wandelplezier
Quote
#13
(29 October 2016, 11:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klinkt erg leuk Kythira, wij zijn aan het zoeken voor volgend voorjaar. Maar hoe kom je er, behalve met Ross? Daar is niets mis mee, maar altijd schitterende locaties midden in de bush.
Met Google krijg ik meer sites met vragen of ik cookies accepteer dan antwoorden.
Wie?

Vliegen naar Athene en dan door nasr Kythira, zo moeilijk is dat niet en kan op sommige dagen gewoon op dezelfde dag.
Ross Holidays zit gecentreerd in Aghia Pelaghia een gezellig kustplaatsje, als t geen probleem vind om tussen alle andere nederlandse toeristen te zitten geen probleem.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




is een nederlander die op t eiland woont, bemiddeld in het verhuur van prachtige huizen accomodaties appartementen en nog veel meer, informatie opvragen kan nooit geen kwaad of kom langs op een van de wandelbeurzen volgend jaar in vlaanderen of Nederland.
Quote
#14
(29 October 2016, 10:33)rolf1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goedemorgen Jaap,
Heel veel plezier op het prachtigste eiland! We hopen dat jullie mooi herfstweer krijgen en weer mooie wandelingen zullen maken.
Wij gaan met plezier en jaloezie je verslagen lezen. Groetjes aan Jeannet en aan de heren van Pyrgos House   Wink
Groetjes van Rolf en Loes

Hallo lieve gezellig mensen, we doen ons best alleen t weer werkt nog niet effe mee........regen
Quote
#15
(29 October 2016, 10:05)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fijne tijd op Kythira Jaap, geniet van jullie vakantie op het mooie eiland.
Doe je Frank (en Thom) wederom de groeten?
Ondertussen zitten we weer klaar voor een paar mooie reisverslagen van jou/jullie Wink

Bedankt Ger, en ik zal de groetjes over brengen
Quote
#16
(29 October 2016, 15:56)Albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Japio ik ga je weer volgen. Veel wandelplezier

Ha die Albert...je blijft toch mijn trouwste volger!
Quote
#17
Goed verhaal weer Japio, ben benieuwd wat er allemaal nog volgt!
Quote
#18
Nou Japio,klinkt misschien wat.....maar ik mag mezelf toch ook wel onder een van je
trouwste volgers scharen,lees al jaaaaren al je verslagen! Niettemin heel veel wandelplezier
en hebben jullie door het weer nog niets kunnen ondernemen? Zag al zoveel reacties en dacht:ha een verslag maar nee,
maar wat in het vat zit verzuurt niet!
Gegroet
Quote
#19
(30 October 2016, 02:50)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Japio,klinkt misschien wat.....maar ik mag mezelf toch ook wel onder een van je
trouwste volgers scharen,lees al jaaaaren al je verslagen! Niettemin heel veel wandelplezier
en hebben jullie door het weer nog niets kunnen ondernemen? Zag al zoveel reacties en dacht:ha een verslag maar nee,
maar wat in het vat zit verzuurt niet!
Gegroet

excuus ......je hebt volkomen gelijk, het plaatsen van de verhaaltjes vind ik leuk maar de reakties die ik krijg zijn een beetje het cijfer wat je vroeger kreeg voor een opstel, waarvoor uiteraard hartelijk dank
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)