Zondag
#1
Om 13.00 exact komt de melding via Facebook binnen, we hebben een evenement vandaag.
Dat evenement is net als de vorige zondag een korte wandeling, dit keer in de buurt van Pitsiniadika.
Van 14.00 tot 17.00 uur staat er op de uitnodiging.
Wat mij het meeste trekt is de mondelinge toezegging dat alle deelnemers nadien in de plaatselijk kroeg zullen plaatsnemen.
Dat wordt dus supergezellig![Afbeelding: 074EAC2B-0D09-4AC1-A214-62171F27E08B.jpg]
Het weer toont goed, er waait een aardig windje en de wolken zijn tot nu toe vrolijk gekleurd.
Om 13.30 uur pikken we de uit Nederland hier naar toe gefietste gasten op om gezamenlijk te vertrekken richting het zuiden, per auto, voor de duidelijkheid.
Pitsiniadika is niet meer dan een gehucht, rechts vanaf de hoofdweg die in de richting van Chora verder gaat.
Als toerist heb je er weinig tot niets te zoeken, het heeft een dorpscafe maar de keren dat wij er geweest zijn was de deur altijd op slot.
Je rijdt er met de auto gewoon door, twee keer knipperen met je ogen en je bent er al weer uit.
Zullen er 40 mensen wonen dan zit ik er niet veel naast denk ik.
Alleen deze zondag 6 november is dat anders, vanuit alle kanten komen er auto's het dorp binnenrijden, driftig op zoek naar een parkeerplekje.
Er is iets te doen, een loslopende hond komt voorzichtig polshoogte nemen, was hij eerder nog de blaffende waakhond, nu is hij stil en met stomheid geslagen.
Na een kleine toespraak van de organiserende wandelgids over de route en de omgeving gaat de lange stoet op pad.
Ik tel de koppen, diegene die ik kan tellen zijn er 63, dus het zijn er zowieso meer.
Meer dan het dubbele aantal van vorige week, dus ik ben bang dat we volgende week misschien wel de 80 halen.
Er zijn voor ons veel bekenden bij uit het dagelijkse leven op het eiland.
Zo herken ik de dame van de bakker in Potamos, de imker uit Mitata, de kunstenaar Tzannes en nog veel meer mensen van de vorige keer.
Engelsen, Grieken, Fransen en een enkele Hollander.
Iedereen praat met iedereen.
Het tweede dorp wat we aandoen is Kalisperniadika.
Het "goedenavond" dorp want de naam van dit plaatsje blijkt te zijn afgeleid van het woord Kalispera, is niet veel groter dan het voorgaande maar leuk om door te wandelen, de weinige inwoners die thuis aanwezig zijn, staan stom verbaasd te kijken als de langgerekte kakelende stoet voorbij trekt.....het zal de grootste happening zijn die het dorp dit jaar tot nu toe meemaakt.  
Langzaam gaan we verder via oude paden in de richting van Kalikokerines.
Misschien wat beter bekend bij u als lezer, zoniet dan zal de volgende informatie misschien u van dienst kunnen zijn.
Het is een gemoedelijk wederom klein dorpje met een kerk.
Wat het dorpje siert is een oude gerestaureerde windmolen, een van de weinige in deze omgeving.
Van verre kun je de molen al zien staan en een bezoek is zeker de moeite waard, de ernaast gelegen bakkerij maakt heerlijke koekjes, waarvan wij getuige waren deze dag.
De oude huizen in dit dorp zijn bijzonder van bouwstijl en het loont zeker deze te bezoeken.
De dorpskerk wordt geopend en de beheerster doet ons een verhaal, een geschiedenis van minimaal een eeuw geleden.
Ze begint in het Grieks en de gids vertaald het in het Engels.
Ze begint het verhaal met de mededing dat als wanneer dezelfde gebeurtenis heden ten dage was gebeurd het wereldnieuws zou zijn geweest.
Ik ga u niet alles vertellen want het verhaal wordt ook tijdens een van de rondwandelingen in een ander dorp verteld, het is dezelfde figuur maar dan begint het verhaal over een schoenmaker.
Het feit is dat de hoofdpersoon een man is die leefde en woonde in de buurt van het dorp Aroniadika.
De man is daar diverse malen vals beschuldigd en men heeft hem tot een crimineel verheven.
Voor deze daden die hij dus nooit heeft begaan werd de man gevangen gezet in de Mani, een gebied in de Peloponesos.
In die dagen was die gevangenis "de" lokatie waar alle zware criminelen ondergebracht werden.
De man wist er echter te overleven en na zijn vrijlating heeft hij zijn wraak proberen te vinden.
De mensen die schuldig waren aan zijn gevangenschap heeft hij gezocht maar men vertelde hem dat deze verhuisd waren naar een dorp elders op het eiland.
Daar heeft hij in de kerk die wij bezochten tijdens een samenkomst met een geweer 16 a 17 personen van het leven beroofd, in de veronderstelling dat de daders van vroeger er tussen zaten, helaas het was het verkeerde dorp.
Na deze gruweldaad is de man opnieuw gevangen genomen en overgeplaatst naar de Mani, waar hij uiteindelijk de beul werd van de gevangenis.
Een luguber maar waar gebeurd verhaal wat uiteraard nog meer facetten kent waar de menigen tijdens het vertellen over verdeeld waren.
Na de kerk lopen we via oude paden terug naar het dorp Pitsiniadika.
De deur van het cafe staat open en er wordt naar me gewuifd.
Come come!
Op een stoel tegen de muur zit Takis, de verpersoonlijkheid van de vriendelijkheid zelf.
De goedlachse Taxichauffeur vraagt wat wij willen drinken en binnen twee tellen stoomt de ouzo voorzichtig de slokdarm naar beneden.
Het is zijn dorp, ik ben zijn vriend.
Als ik even later zelf een rondje wil geven is dit uit den boze.
Hij herhaalt: "this is my Village, i will pay".
Ik raak in gesprek met de 66 jarige Takis die ikzelf toch een stuk jonger had ingeschat.
Het is een graag gezien persoon op het eiland en de meest ervaren taxichauffeur, een ritje in zijn mercedes is een genot.
Hij rijdt niet maar zweeft over de weg.[Afbeelding: EEBEE7E9-D308-45C4-8B63-6A79A584751F.jpg]
Na volgend jaar is hij van plan te stoppen met zijn werk, het is hem gegund maar dat zal wel een groot gemis zijn.
Als ik hem dat vertel, zegt hij je weet waar ik woon.......zoek me op!
Al met al weer een geslaagde dag voor de wandelgids, op naar de volgende zondag en daarna wordt het stiekem aan tijd om naar huis te gaan!
Quote
#2
Ha jaap,
Verhaal over de taxichauffeur gelezen.Kom tot de volgende vraag(al eens eerder aan gedacht):is hij ook degene die Catharina van Leeuwen(zij schreef
het boek:"Water bij de Ouzo"ooit naar de haven bracht toen ze het eiland definitief verliet,ergens in de tachtiger jaren?Komt me zo bekend voor.
Overigens valt op dat het weer niet zo meewerkt??
Mooiere wandeldagen gewenst.
Quote
#3
(08 November 2016, 14:34)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ha jaap,
Verhaal over de taxichauffeur gelezen.Kom tot de volgende vraag(al eens eerder aan gedacht):is hij ook degene die Catharina van Leeuwen(zij schreef
het boek:"Water bij de Ouzo"ooit naar de haven bracht toen ze het eiland definitief verliet,ergens in de tachtiger jaren?Komt me zo bekend voor.
Overigens valt op dat het weer niet zo meewerkt??
Mooiere wandeldagen gewenst.

Ik heb het boek niet gelezen.............sorry
Quote
#4
(08 November 2016, 14:34)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ha jaap,
Verhaal over de taxichauffeur gelezen.Kom tot de volgende vraag(al eens eerder aan gedacht):is hij ook degene die Catharina van Leeuwen(zij schreef
het boek:"Water bij de Ouzo"ooit naar de haven bracht toen ze het eiland definitief verliet,ergens in de tachtiger jaren?Komt me zo bekend voor.
Overigens valt op dat het weer niet zo meewerkt??
Mooiere wandeldagen gewenst.

In heb het boek ook niet, maar heb het wel gelezen. Toen las ik over de taxichauffeur Yorgos.
Klopte precies zoals ik hem voor me heb, die Yorgos uit Karavas!
Quote
#5
(08 November 2016, 14:34)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ha jaap,
Verhaal over de taxichauffeur gelezen.Kom tot de volgende vraag(al eens eerder aan gedacht):is hij ook degene die Catharina van Leeuwen(zij schreef
het boek:"Water bij de Ouzo"ooit naar de haven bracht toen ze het eiland definitief verliet,ergens in de tachtiger jaren?Komt me zo bekend voor.
Overigens valt op dat het weer niet zo meewerkt??
Mooiere wandeldagen gewenst.

Ik heb het boek niet gelezen.............sorry
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 Zondag Japio 2 1.286 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  Zondag Japio 6 2.993 26 June 2017, 15:15
Laatste bericht: jacq1970
  Zondag Japio 6 3.539 31 October 2016, 19:04
Laatste bericht: lucy
  Zondag Japio 1 2.455 14 June 2016, 13:11
Laatste bericht: Marianne
  Zondag Japio 3 3.236 09 September 2015, 12:01
Laatste bericht: Marianne
  Zondag Japio 8 5.439 23 June 2015, 17:27
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)