De "onbekende" ferrylijn
#1
Iedereen kent ze wel, de tientallen ferry's die tussen het vasteland en de eilanden varen of tussen de eilanden onderling. Maar er is ook nog de "relatief onbekende" ferrydienst die eigenlijk niet bedoeld is om passagiers naar de eilanden te brengen maar wel voorraden en goederen: Creta Cargo Lines.

Met 2 (zeer) oude ferry's worden een aantal eilanden (Syros, Mykonos, Naxos, Paros, Santorini en Kreta) door deze dienst bevoorraad. Creta Cargo Lines werd opgericht in 2013 en heeft als hoofdactiviteit het vervoer van gespecialiseerde en gevaarlijke ladingen van het vasteland van Griekenland naar de Egeïsche eilanden.
Daarvoor beschikken ze over 2 ferry's: de Talos en de Nearchos.

De Talos werd gebouwd in 1971 in Noorwegen en was ooit (1985-1987) eigendom van het Nederlandse Scheepvaartbedrijf J.H. Templaars. In 2014 werd het schip volledig omgebouwd in Griekenland waardoor het nu zo'n 60-65 vrachtwagens kan vervoeren

[Afbeelding: 15xs60w.jpg]

De Nearchos werd gebouwd in 1968 (!!!) in Denemarken en begin dit jaar volledig omgebouwd (en gemoderniseerd) in Griekenland.

[Afbeelding: jfywcx.jpg]

Aankomst en lossen van de Nearchos in de vroege uurtjes in Santorini:

Quote
#2
Wat er aan de hand is met de Talos weet ik niet, maar deze schuit ligt al sinds de 12e stil in Piraeus  Huh
Van de zomer was hij vaste klant in Souda op donderdag en zaterdag kwam hij naar Rethymon.
De Talos neemt meer gevaarlijke stoffen mee als de passagiers schepen, en bij de vervoerders van hooi en stro is hij zeer gewild Big Grin
Maar niet alles kan tegelijkertijd op één boot en daarom vaart de Maria P met zijn zusterschepen de zelfde route's, hij ligt NU in Rethymon.
Hier staan haast altijd de gas tankauto's op, en OOK de stro auto's, die kunnen hierop NOG hoger laden dan de wegen verkeerswet toestaat  Idea Big Grin
En zo blijft er werk voor iedereen Big Grin
Ondanks dat er stakingen zijn voor de ferry's, deze maatschappij vaart altijd  Tongue
Quote
#3
volgens de laatste gegevens vaart de Talos weer gewoon zijn route
Quote
#4
Het vaarschema van de Talos voor de komende 4 weken:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Goede avond Patrick

De link die jij geeft gaat maar tot 23 oktober, en volgens deze link, ligt hij nu nog steeds stil, stopped
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





bij de mededelingen zie ik nergens iets staan waarom hij nu niet meer vaart.
Quote
#6
(27 November 2016, 22:31)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goede avond Patrick

De link die jij geeft gaat maar tot 23 oktober, en volgens deze link, ligt hij nu nog steeds stil, stopped
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





bij de mededelingen zie ik nergens iets staan waarom hij nu niet meer vaart.

Inderdaad. Nu zie ik het ook dat die link pas tot 23/10 gaat. Dacht dat het 23/12 was. Blush

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij stil ligt voor jaarlijks onderhoud en nazicht. Om te laden/lossen liggen ze normaal aan de pier in Drapetsona. Ondertussen neemt de Nearchos waarschijnlijk over. Die is deze namiddag aangekomen in Piraeus. Zien of die morgen om 14.00 richting Syros gaat.
Quote
#7
hoeveel mensen doe je er een plezier mee?
Quote
#8
(27 November 2016, 23:58)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 November 2016, 22:31)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goede avond Patrick

De link die jij geeft gaat maar tot 23 oktober, en volgens deze link, ligt hij nu nog steeds stil, stopped
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





bij de mededelingen zie ik nergens iets staan waarom hij nu niet meer vaart.

Inderdaad. Nu zie ik het ook dat die link pas tot 23/10 gaat. Dacht dat het 23/12 was. Blush

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij stil ligt voor jaarlijks onderhoud en nazicht. Om te laden/lossen liggen ze normaal aan de pier in Drapetsona. Ondertussen neemt de Nearchos waarschijnlijk over. Die is deze namiddag aangekomen in Piraeus. Zien of die morgen om 14.00 richting Syros gaat.

Machinist,

De Nearchos is deze namiddag vertrokken. Vermoedelijk zou je ze donderdag in Chania of zaterdag in Rethymnon moeten zien liggen.
Quote
#9
Bij aankomst afgelopen nacht in Mesta, Chios, heeft de Talos een rots geraakt. Er kon veilig afgemeerd worden en de cargo van 18 vrachtwagens kon gelost worden. Onderwaterinspectie gaf aan dat er 3 plaatsen waren waar waterinsijpeling was. Een extra dag in Mesta zal nodig zijn om het ingesijpelde water uit te pompen en de schade te herstellen.
Quote
#10
[Afbeelding: neakriti-news-image.aspx?Doc=1377091]

De NearXos vaart ook bij een stevig windje!

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Cors
Quote
#11
Afgelopen zaterdag is de Nearchos op een rots gelopen nabij het eilandje Nea Kameni (ligt tussen Santorini en Thirassia). Daar ligt hij nog steeds. Aan boord bevonden zich 13 bemanningsleden en de 5 chauffeurs van de vrachtwagens met vliegtuigbrandstof aan boord waren.

MED Tugs (Consortium van Vernicos Sleepboten & Salvage, Spanopoulos Group, Lyboussakis Towage & Salvage en Karapiperis Towage & Salvage) is ter plaatse om:
1. De schade te herstellen (insijpeling van water aan de linkerzijde van de boeg)
2. Transfusie van de scheepsbrandstoffen.
3. Plaatsen van drijvende dammen om eventuele zeeverontreiniging onder controle te houden.
4. Slepen van de Nearchos naar een veilige ankerplaats
5. Veilig verwijderen van de 5 tankers met vliegtuigbrandstof.
Quote
#12
Voor wie schepen wereldwijd wil volgen is de app MarineTraffic perfect. Let op is niet gratis!
Ries's signature Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato 230
Arrow
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Arrow
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Quote
#13
(30 October 2018, 22:06)Ries schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor wie schepen wereldwijd wil volgen is de app MarineTraffic perfect. Let op is niet gratis!

Ik heb gewoon
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ook op de Ipad. Met een gratis account, maar geen corporate account, die is betalend.
Quote
#14
(30 October 2018, 22:06)Ries schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor wie schepen wereldwijd wil volgen is de app MarineTraffic perfect. Let op is niet gratis!

Gratis hoor en dan nog behoorlijk met wat (gratis) opties zoals My Fleet en Satelliet/Google Maps kaarten. Gewoon registeren.

(30 October 2018, 23:33)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 October 2018, 22:06)Ries schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor wie schepen wereldwijd wil volgen is de app MarineTraffic perfect. Let op is niet gratis!

Ik heb gewoon
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ook op de Ipad. Met een gratis account, maar geen corporate account, die is betalend.

Inderdaad, alhoewel er een vertraging op MarineTraffic zit. Laatste tijd gebruiken we beroepsmatig MarineTraffic in combinatie met de app. VesselFinder. Hun tijden zijn net iets accurater dan bij MT maar wel geen gratis fleet beheer noch satelliet-kaarten.
Quote
#15
De Nearchos werd nadat de nodige - voorlopige - herstellingen verricht werden losgetrokken gisterenmorgen en zal nu, onder begeleiding, naar Salamina varen waar het schip verder zal hersteld worden.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.