Info Cycladen
#1
Leden!
 
De laatste jaren heb ik met mijn vriendin al wat eilanden afreist in Griekenland, na Skiathos, Skopelos Alonissos, Lefkada, Kefalonia, Zakynthos, Samos (2x), Patmos, Leros, Kalymnos, (Telendos), Kos en Cyprus (als ik die mee mag tellen), wilde mijn vriendin eens een keer geen Griekanland voor 2016 Dodgy . Dus wij zijn dit jaar afgereisd naar Menorca en Indonesië… zeer aangenaam en allemaal goed mee gevallen. Maar 2017 mag Griekenland weer op de lijst staan voor vakantie bestemming!

Nu is mijn oog gevallen op Naxos en Paros en omgeving. Ik zou willen vliegen via AMS naar Mykonos en vanuit daar de veerboot pakken. Maar zodra ik op google-maps de omgeving een beetje bekijk zie ik meerdere eilanden in de buurt liggen van Naxos en Paros. Nu is dus mijn vraag of er iemand bv. al eens op Iraklia of Ios is geweest, is dit de moeite om te combineren met Naxos en Paros, of zijn die juist andere eilanden..? en als we via Mykonos vliegen is het dan nog de leuk, voordat we terug gaan , daar nog een 3 tal dagen te blijven?

Wij vinden het zalig om met de scooter en snorkelgerief stranden af te struinen en het “massa toerisme” wat links te laten liggen. Dus mochten jullie advies en tips hebben dan horen wij dat graag!
Quote
#2
met de express skopelitus kun je vanaf Naxos de kleine Cycladen eilanden bezoeken,
mykonos is vooral  toeristisch en duur,vanaf Paros vaart er een pontje naar Anti paros
Ios staat bekent als het feesteiland
Quote
#3
De eilanden die skopelitus ook wel genoemd de Small Cycladen boot is
naxos
Iraklia
Schinoussa
Koufonisia
Dounoussa
Amorgges
over deze bijzondere boot is ook een boek geschreven en er is ook een film van
deze boot en de familie Skopelitus gemaakt
Quote
#4
Vanuit Naxos hebben wij destijds een dagtripje gemaakt naar Iraklia en Koufounissi.
Iraklia is leuk om even aan te doen, maar om er langer te verblijven...?
Op Koufounissi waren wel prachtige stranden te vinden.
Verder vonden wij beide eilanden weinig spectaculair.
Quote
#5
Nog een cycladen tip,vliegticket naar Athene dan met de ferry vanaf Rafina naar
het mooie eiland Andros voor  enkele dagen,  en dan verder met de ferry naar
Paros en  Naxos, dan heb je drie mooie eilanden in een   vakantie
Quote
#6
een collega sprak mij ook nog aan om Amorgos te combineren met Naxos en Paros, dus er zijn al wat redelijk opties..
Quote
#7
Amorgos is prachtig, vooral ook om te wandelen. En fotogenieke hoofdplaats. Naxos en Paros toeristischer maar toch ook erg leuk, al is Naxos mijn favoriet. En inderdaad, prima te doen met een boot vanaf Piraeus, hoef je niet naar Mykonos (mis je helemaal niets!). Vanaf Naxos is verbinding met ferry naar Amorgos. Ik was er in 2013, als je het leuk vindt om er iets over te lezen kijk dan op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Op de site staat ook heeel veeel over Naxos trouwens  Tongue

Veel plezier alvast.
Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote
#8
Inmiddels hebben we al besloten om sowieso Paros te doen en Naxos. We zouden ongeveer rond 10 september willen vertrekken. We gaan waarschijnlijk vliegen vanaf Amsterdam naar Mykonos.

Zodra we landen op Mykonos willen we direct de ferry pakken naar Syros, vanuit Syros naar Paros, dan Naxos en vervolgens weer terug naar Mykonos.
Nu denken wij het volgende over de indeeling.

4 dagen Syros
5 dagen Paros
4 dagen Naxos
3 dagen mykonos

Zijn er leden die hier nog advies overhebben? Dat bijvoorbeeld 5 dagen Naxos overdreven is en dat je dit al na 3 dagen gezien hebt..

alle tips zijn welkom!
Quote
#9
Als je op Mykonos bent , vergeet dan niet een dagtrip te maken naar het godeneiland Delos.
Quote
#10
Sam, hou er rekening mee dat Syros-Paros geen makkelijke ferryverbinding is (toch niet rechtstreeks). Er is slechts een beperkt aantal dagen een verbinding die relatief kort is in vaartijd. Op andere dagen kan de tocht 6 tot 10 uren duren (of nog langer). De kortste tocht is op dinsdag-, donderdag- en zaterdagavond om 21.25 met Blue Star Ferries. Dan is het een tochtje van slechts 1 uur.
Tenzij je natuurlijk van Syros eerst terug gaat naar Mykonos en daar een ferry neemt naar Paros of Naxos.
Je schema omgooien en eerst van Mykonos naar Paros en dan Naxos en Syros te gaan heeft echter ook geen zin want er is slechts 1 rechtstreekse verbinding van Naxos naar Syros (op zaterdagmiddag). 

En 5 dagen Naxos is echt niet te veel. Wij waren er vorige maand 6 dagen en dat was te kort om alles te zien. Dus hebben we al besloten om volgend jaar terug Naxos aan te doen bij een tocht langs diverse eilanden.

Vanuit Naxos kan je ook (georganiseerde) dagtochten maken naar andere eilanden:

[Afbeelding: 2di262q.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Mijn tip is 1dag Mykonos [zeer toeristisch en duur ] 1week Paros met Anti Paros en
de rest van je vakantie op  Naxos ,Syros vonden wij niet bijzonder ,wij zijn in juni
voor de tiende keer op Naxos geweest ,en we ontdekken nog steeds nieuwe  dingen
Quote
#12
Tip  Orkos view, kan geboekt worden bij booking.com of rechtsreeks  tel. +30-2285075274, is ook het nummer
van hun taverne Stellios

   
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






website orkos view naxos

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
alvast bedankt voor de verdere info!

maar als ik het allemaal eens goed doorlees is eigenlijk Syros niet echt de moeite, maar daar voor in de plaats wat langer op Naxos te blijven?

Is het ook de moeite om bijvoorbeeld te vliegen via Mykonos, dan naar Paros te gaan, Naxos en terug te vliegen via Santorini?
Quote
#14
Vanuit naxos vaart de eerste boot naar Santorini al om 6 uur 15 , bij de haven staan er
diverse pendelbusjes die naar de hotels rijden of het vliegveld, een dagje santorini is
leuk maar heel druk en zeer duur
Quote
#15
Een dagje Santorini is een hel. Je hebt kans met een paar duizend man aan te komen die allemaal hun bus voor de tour moeten vinden. Dan moeten al die mensen zien wat eten te krijgen voor de boot weer vertrekt en daarbij worden ze volledig financieel geript. Wanneer iemand perse naar Santorini wil, boek gewoon een weekje,maar mijd aub die dagtochtjes.
Quote
#16
Wij vonden Santorini heel mooi en fotogeniek. Belangrijk detail: we namen de 1e vliegreis die er was van Schiphol. Was begin mei dacht ik. Het was er 's avonds trouwens wel koud! Het is al een aantal jaren geleden, en er waren echt niet veel toeristen!
Quote
#17
Ik heb het over een dagtochtje. Dat is heel anders dan een pakketreis naar Santorini
Quote
#18
Das waar, dat schreef je al!
Quote
#19
(05 July 2017, 18:46)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij vonden Santorini heel mooi en fotogeniek. Belangrijk detail: we namen de 1e vliegreis die er was van Schiphol. Was begin mei dacht ik. Het was er 's avonds trouwens wel koud! Het is al een aantal jaren geleden, en er waren echt niet veel toeristen!
Dat was  in de tijd misschien dat de Chinezen Santorini nog niet ontdekt hadden Big Grin
Quote
#20
ik heb geen Chinezen gezien hoor!
Quote
#21
(06 July 2017, 08:08)argo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik heb geen Chinezen gezien hoor!

Vorige maand  schat ik voorzichtig dat van de toeristen 60 tot 70 procent
Chinezen waren , de plaatselijke horeca is daar niet zo blij mee want op die
cruiseschepen is  alles   inclusief

Dit was op 18 juni dit jaar

[Afbeelding: 345j5gw.jpg]
Quote
#22
maar is het wel de moeite om Santorini voor 3 dagen te doen en van uit daar terug te vliegen naar Amsterdam?
Quote
#23
(04 July 2017, 17:14)sam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




alvast bedankt voor de verdere info!

maar als ik het allemaal eens goed doorlees is eigenlijk Syros niet echt de moeite, maar daar voor in de plaats wat langer op Naxos te blijven?

Is het ook de moeite om bijvoorbeeld te vliegen via Mykonos, dan naar Paros te gaan, Naxos en terug te vliegen via Santorini?

Ik kom sinds 1980 {bijna) ieder jaar op Syros.
Het heeft leuke, verschillende stranden met kleine, rustige kustplaatsjes en Ermoupolis is een hele mooie stad met leuke terrassen, o.a. aan de haven, restaurants en zelfs genoeg winkels om te shoppen.
Anno Syros is prachtig met zijn kleine straatjes en prachtig uitzicht.
Als je authentiek Griekenland zoekt en geen massatoerisme, is Syros heel erg geschikt voor een aantal dagen. Hou je van zonnebaden of wandelen en lekker 's avonds wat eten, dan kan je er zo een aantal weken heen. 
Wij hebben al heel veel vrienden meegenomen, maar iedereen vond het fantastisch, behalve die enkeling die gek is op karaoke, Nederlanders en Engelsen en Piet Kroket. Big Grin
Dit jaar veel Fransen en Zwitsers gesproken, iedereen was enthousiast over het eiland.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De terrassen aan de haven zijn inmiddels allemaal gemoderniseerd en wat verplaatst en langs de kade is nu een "wandelboulevard"
Quote
#24
Helemaal eens met Electra63! Ik ben nu drie keer op Syros geweest, steeds voor een dag of 3 en is erg leuk. Voor een langer verblijf zou ik Naxos kiezen, daar is zoveel te zien! En mooie stranden dichtbij de stad. Wil je nog een verblijft? Ik kom al 20 jaar in een klein familiehotel, zo'n 50 meter vanaf het St. Georgios strand: Hotel Sanoudos  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, ook te boeken via Booking.com. Niet duur, mooie schone kamers, wifi en een super ontbijt.

Veel plezier!
Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote
#25
De cycladen zijn uitermate geschikt voor eilandhoppen, wij combineren Naxos
meestal nog met een ander eiland, zo zijn wij op Andros ,Milos , koufonisia ,Paros
anti Paros ,Kimolos en Syros geweest altijd van uit Naxos  ,De toeristische eilanden
Mykonos en santorini komen we alleen maar omdat er van Brussel   naar deze 2 eilanden
gevlogen word ,en dan zo snel als mogelijk de eerste de beste ferry naar Naxos
Quote
#26
Wij gaan waarschijnlijk vliegen van op Mykonos. Voor de terugweg zullen we waarschijnlijk een dag eerder al Mykonos aandoen zodat we zeker zijn dat we met het vliegtuig mee terug mogen. Heeft iemand nog advies waar je het best NIET zit daar? wij houden wel van de wat rustigere plekken
Quote
#27
rustige plekken zijn op Mykonos niet te vinden. De hele dag is het druk ook met de cruise schepen. Wij komen net terug van de cycladen.
Quote
#28
maar daar is geen "gekende" drukke straat ofzo die je het best kunt vermijden?
Quote
#29
Heel Mykonos is druk en ook bij de busstations naar andere plaatsen staan hele rijen mensen.Kom je van een ander eiland van de cycladen wil je gelijk terug. Ook op het vliegveld van Mykonos is de chaos groot. Wij zijn 3 keer van gate moeten veranderen.
Quote
#30
Waarom niet vliegen naar Athene? Elke dag meerdere vluchten en meestal rond 17.00 uur een boot naar Naxos. Of overnacht in Piraeus en neem een vroege boot naar een van de Cycladen.
Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote
#31
Nu blijkt dat we eigenlijk al geen vliegticket meer kunnen boeken naar Mykonos Sleepy 

Dus waarschijnlijk zijn we nu van plan om via Athene te gaan en daar de boot te pakken (iemand nog een goede betrouwbare site om deze ferry tijden te bezien?).

Maar dat wilt dus nu ook zeggen dat we Mykonos en Santorinie links kunnen laten liggen (of een andere keer bezoeken).
Is het bijvoorbeeld leuk om Ios te bezoeken, dan zouden we eerst Paros doen, Ios en Naxos.
Quote
#32
Vanuit Athene is het heel goed om eens te kijken naar de eilanden Andros,Tinos,Syros. Ook Paros en vooral Naxos is de moeite waard. Ios ligt dan te ver als je ook Santorini te ver vind.
Quote
#33
(21 July 2017, 08:44)sam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu blijkt dat we eigenlijk al geen vliegticket meer kunnen boeken naar Mykonos Sleepy 

Dus waarschijnlijk zijn we nu van plan om via Athene te gaan en daar de boot te pakken (iemand nog een goede betrouwbare site om deze ferry tijden te bezien?).

Maar dat wilt dus nu ook zeggen dat we Mykonos en Santorinie links kunnen laten liggen (of een andere keer bezoeken).
Is het bijvoorbeeld leuk om Ios te bezoeken, dan zouden we eerst Paros doen, Ios en Naxos.

Sam, kijk even op de linkenpagina voor alle mogelijke sites m.b.t. ferry's:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
Met Olympick air vlieg je al voor een paar tientjes meer dan met de ferry naar Paros
in September nog diverse vluchten per dag , wij zijn vorig jaar door naar Paros en  terug
via naxos gevlogen naar Athene
Quote
#35
(21 July 2017, 08:44)sam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu blijkt dat we eigenlijk al geen vliegticket meer kunnen boeken naar Mykonos Sleepy 

Dus waarschijnlijk zijn we nu van plan om via Athene te gaan en daar de boot te pakken (iemand nog een goede betrouwbare site om deze ferry tijden te bezien?).

Maar dat wilt dus nu ook zeggen dat we Mykonos en Santorinie links kunnen laten liggen (of een andere keer bezoeken).
Is het bijvoorbeeld leuk om Ios te bezoeken, dan zouden we eerst Paros doen, Ios en Naxos.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
Ik zou meer tijd besteden in/op Naxos dan op Paros. Mykonos zou ik links laten liggen maar zou dan wel via Santorini terugkomen. Het "binnenvaren" is toch iets unieks. (bij mooi weer toch, en feitelijk ook bij slecht weer... Big Grin ). Vervolgens kan je bijna een hele dag spenderen op Santorini, louter om de "kiekjes" te kunnen nemen en de volgende dag er gauw terug af per vliegtuig.
Succes!
Quote
#37
Tijdens een van onze vakanties op Naxos vlogen wij op Mykonos.
De 1e dag hebben we daar enkele uren doorgebracht en op de terugreis hadden we er een overnachting.
Door menigeen wordt het afgeraden om dit eiland te bezoeken, maar persoonlijk vond ik Mykonos-stad bijzonder fotogeniek en erg leuk om gezien te hebben.



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
Ja, ik heb het ook zo eens gedaan met 1 overnachting.
Mykonos-stad is inderdaad ook fotogeniek hoor, menig beroepsfotograaf komt daar zijn kunnen testen. Maar als ik dan een keuze zou moeten maken tussen Mykonos & Santorini is voorbij de keuze snel gemaakt. Maar Mykonos-stad heeft ook zoiets van, je moet het eens één keer in je leven gezien hebben, al was het maar voor de prachtige foto's die je er kan maken.
Quote
#39
Wat ook een mooie route is;
Athene via Rafina naar  Andros daar een paar dagen blijven, dan verder via Tinos
dan naar Mykonos  ,je kunt daar overstappen of eventueel een overnachting nemen
en dan Paros  en Naxos
Quote
#40
De kogel is door de kerk!

We vliegen eerst naar Athene en blijven daar 1 nacht in de haven van Piraeus (we landen rond een uur of 21h). Vervolgens pakken we de volgende ochtend de veerboot naar Paros en gaan direct door naar Antiparos.

Op Antiparos verblijven we 3 nachten en gaan dan door naar Paros voor 6 nachten, dan is de volgende stop voor 7 nachten Naxos. Vanuit daar is het weer terug de veerboot naar Piraeus.
Het is dus gelukt om Mykonos en Santorini dit jaar links te laten liggen.

Momenteel zijn we nog wat accommodaties aan het zoeken voor op de 3 eilanden, we hebben al wel wat maar mochten er toch nog suggesties zijn...
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)