Minimale grootte schotel voor ontvangst Hellas-2
#1
Ik hebben een complete, waarschijnlijk niet de beste kwaliteit, set gekregen voor het ontvangen van (Bulgaarse tv) via Hellas-2.

Net bezig geweest met het afstellen en in ieder geval zien we de satelliet. Signaalsterkte zo'n 72-74% (min. 50% nodig), niet echt super maar toch. Kwaliteit van het signaal is te weinig (tussen de 9.5 en iets meer dan 10 dB, terwijl minimaal 11dB nodig is). Ik krijg geen beeld, maar ook niet meer de melding dat ik geen singaal krijg.

De gebruikte LNB is GT-S40 (0.2dB)

Zou het kopen van een andere schotel (Triax diameter 78 of diameter 88 cm)
de oplossing zijn voor dit probleem?
Quote
#2
Zelf ontvang ik de HellasSat-2 met een schoteltje van 60cm en dat gaat prima. Met een grotere schotel zal je waarschijnlijk wel meer "slechtweerreserve" hebben. Denk behalve aan de altitude (links-rechts) en de elevatie (boven-beneden) ook aan de "skew". Dat is een erg onderschatte afstelling waar, zeker op een zo oostelijk gelegen satelliet, veel winst valt te behalen.

[Afbeelding: kijkeenshier.gif]
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=skew

Succes en laat je hier even weten of -en hoe- het gelukt is?

Ger
Quote
#3
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je wel op de Hellas-sat zit. Je krijgt namelijk redelijk signaal maar geen kwaliteit. Dat kan er op duiden dat je op een naburige satelliet bent uitgericht. Omdat de meeste satellieten wel ongeveer dezelfde frequenties hanteren is dit dus absoluut niet ondenkbeeldig.
Mij is een tijdke geleden namelijk hetzelfde overkomen op zoek naar de Astra-3. Ik had ook flink signaal maar beeld, ho maar. Toen bleek dat ik op de Astra-2 zat. Even een stukje naar het westen en voilà, daar was de Astra-3.
Als je echt op de HellasSat zou zitten dan zoe de ERT-World als een bom binnen moeten komen. Vandaar mijn vermoeden dat je er (letterlijk) naast zit Confused

Jan(nis)
Quote
#4
Yiannis,

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik er letterlijk naast zit en niet zo'n beetje ook. Het is voor het eerst dat ik met satelliet aan de gang ga en zit dus nog in een leerproces Smile

Ik zit er volgens mij niet een beetje, maar heel ver naast. Ik denk dat ik ben beland bij Eurobird 1/Astra 2 (28 graden Oost). Een beetje ver afgedwaald, maar ik ontvang nu enkele fta zenders die op deze satelliet te zien zijn.

Na een beetje lezen op internet concludeer ik dit nu. Morgen ga ik opnieuw proberen om bij Hellas te komen. Ik moet een stuk naar het oosten draaien en naar enkele graden naar beneden.

Ik hoop dat het lukt en bedankt voor je reactie.

Gr. Jeroen
Quote
#5
Ik ben bang dat Jan gelijk heeft. 72% signaal maar toch te weinig om beeld op je tv te toveren? Onwaarschijnlijk! Je zit inderdaad op de verkeerde satelliet. Nu moet er nog achter zien te komen op wélke. Daarvoor moet je je schotel draaien totdat je signaal krijgt en een scan kunt doen. Je kijkt welke zenders binnenkomen en vergelijkt ze met de diverse satellieten, bijvoorbeeld m.b.v.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Als je eenmaal weet welke sat je te pakken hebt weet je meteen of je westelijker of oostelijker moet gaan zitten.

NB: De Griekse transponder op de HellasSat2 kan je met een 60cm wok uitstekend ontvangen Idea

Succes up

Naschrift 22:18 uur:
Ik zie zojuist dat onze berichten elkaar gekruisd hebben en dat je het verhaal inmiddels zelf al hebt bevestigd.
Quote
#6
heb schotel van 1 m, prima ontvangst ook bij erg slecht weer
Quote
#7
Net nog bezig geweest met het zoeken van de juiste satelliet.
Het lukt met niet om de satelliet te vinden waar ik hem verwacht.

Eurobird 1 (fta kanalen die ik ontvang zijn van Eurobird) is niet te missen.
Iets meer dan 10 graden naar het oosten en enkele graden naar beneden en ik zal Hellas-2 moeten vinden dacht ik. Mijn sat-finder slaat echter niet uit in die buurt.

Waarschijnlijk is deze satelliet veel moeilijker te vinden dan Eurobird.
Zou een simpele (geen merk) schotel van 65 bij 60 cm voldoende moeten zijn? Zo niet dan had ik toch signaal met (te weinig) kwaliteit moeten ontvangen?

Ik weet niet wat ik nog kan doen, ik zit te denken om het uitrichten binnenkort te laten doen. Als iemand nog tips heeft, graag.
Quote
#8
Het moet lukken hoor, vergeet niet dat de schotel door de kromming van de aarde een stuk verder naar beneden moet worden gericht. Om het nog eenvoudiger te maken pas je het best de skew van te voren aan, de kans is dan groter dat je 'm vindt.

Realiseer je ook dat het verschil van richting tussen de Astra-2 en de HellasSat-2 maar een paar cm bedraagt.

Geef de moed niet te snel op, ook ik heb even zitten prutsen voordat ik 'm vond. Zorg wel dat je een werkende transponder gebruikt als je zoekt. Neem bij voorkeur de transponder van ERT, die is vrij sterk. Als je een oude transponder gebruikt die niet meer actief is kan je zoeken tot......

Succes, en vergeet niet, de aanhouder wint! Als ik terugkom van vakantie staat hier vast een berichtje dat alles prima werkt ;)

Ger
Het moet lukken hoor, vergeet niet dat de schotel door de kromming van de aarde een stuk verder naar beneden moet worden gericht. Om het nog eenvoudiger te maken pas je het best de skew van te voren aan, de kans is dan groter dat je 'm vindt.

Realiseer je ook dat het verschil van richting tussen de Astra-2 en de HellasSat-2 maar een paar cm bedraagt.

Geef de moed niet te snel op, ook ik heb even zitten prutsen voordat ik 'm vond. Zorg wel dat je een werkende transponder gebruikt als je zoekt. Neem bij voorkeur de transponder van ERT, die is vrij sterk. Als je een oude transponder gebruikt die niet meer actief is kan je zoeken tot......

Succes, en vergeet niet, de aanhouder wint! Als ik terugkom van onze vakantie in Pilion staat hier vast een berichtje dat alles prima werkt ;)

Ger
Quote
#9
Dus een paar cm naar oost en enkele cm naar beneden zou bij Hellas moeten komen?

Over die transponder, begrijp ik niet helemaal (het is allemaal nieuw voor mij).
hoe doe ik dat de transponder van ERT gebruiken?
(15 August 2010, 12:42)boelie76 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus een paar cm naar oost en enkele cm naar beneden zou bij Hellas moeten komen?

Over die transponder, begrijp ik niet helemaal (het is allemaal nieuw voor mij).
hoe doe ik dat de transponder van ERT gebruiken?

Ik ben er bijna volgens mij. Ik zit nu in de goede richting en het de satelliet te pakken, ik kan al luisteren naar de radio.

Maar bij de tv kanelen krijg ik de melding 'Channels are scrabled', maar dit heeft te maken met het abonnement, toch?
Quote
#10
Nou, ik neem aan dat je je receiver aanzet als je op zoek gaat. Je gaat in je settings naar de HellasSat. Daar is ongetwijfeld ergens een optie "transponder wijzigen" of iets in die strekking. Daar zie je een lijst staan van alle transponders van de HellasSat. Daaruit selecteer je de transponder 12606, horizontale polarisatie, symbolrate 30000 zoals je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kunt zien. Je ziet ergens in dat scherm een signaal-en kwaliteitsaanduiding. terwijl je met je schotel draait hou je die 2 goed in de gaten. zodra je op de Hellassat zit zullen die 2 omhoog schieten. dan weet je dat je goed zit en kan je beginnen met het "finetunen" (skew en dergelijke).

Er bestaat een kleine kans dat die transponder er niet in zit. Je hebt het immers over een Bulsat-receiver die bedoeld is om Bulgaarse zenders te ontvangen. Het kan dus zijn dat ze andere transponders eruit hebben gelaten. In dat geval kan je in datzelfde scherm een nieuwe transponder aanmaken "ad transponder" of iets in die strekking. Daar vul je de gegevens zoals hierboven omschreven in.

Hier is de boel inmiddels ingepakt, over enkele ogenblikken vertrek ik naar Griekenland. Maar geen paniek, er lezen en schrijven hier enkele doorgewinterde sat-hobbyisten mee die je vast wel verder willen helpen.

Nogmaals veel succes, doe rustig aan, neem de tijd en geef de moed vooral niet op. Naderhand kan je er vast wel om lachen als je ziet hoe betrekkelijk eenvoudig het uiteindelijk bleek te zijn.

Groet,

Ger


(15 August 2010, 12:42)boelie76 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Over die transponder, begrijp ik niet helemaal (het is allemaal nieuw voor mij).
hoe doe ik dat de transponder van ERT gebruiken?

Quote
#11
met een 78 of 88 moet het zeker lukken, heb zelf een Bigsat en is van 72 hoog en goed te ontvangen...
edbe's signatuur Gigablue UHD - GigaBlue X3 - Gigablue IP X1 
2 x Bigsat schotel 
Quote
#12
Het is gelukt, ik heb nu beeld, factory settings terug gezet en vervolgens was alles ok. :) Dank jullie allemaal (anders had ik het echt opgegeven).

Ongeveer 70/75 % signaalsterkte en tussen de 10/10.5dB kwaliteit.

Dit kan beter, maar in ieder geval heb ik de satelliet te pakken met een 60x65cm schotel. Ik kan nog wat aan finetuning gaan doen, om te proberen om het de signaalsterkte en kwaliteit nog iets beter te krijgen.

Wat ik niet helemaal snap is hoe dat zit met die transponders. Als ik de ene beter krijg dan zullen andere toch minder worden? Met de factory settings zie ik het volgende, maar ze hebben verschillende signaalsterkte/kwaliteit.
MAD 10956/V/4123
Bulsatcom 12524/H/30000
Bulsatcom 12565/H/30000
OTE 12606/H/30000
Bulsatcom 12647/H/30000
Bulsatcom 12688/H/30000
Dolce 12688/H/30000
Quote
#13
Nee hoor, zo werkt dat niet. Als je de zwakkere transponders ontvangt zullen de sterkere nóg sterker binnenkomen. De zwakkere zijn juist heel handig om je schotel mee te finetunen. Heb je de kop al een beetje verdraaid zoals Ger omschreef? Mocht je soms op de transponders van Mad en Rik-sat een keer geen of slecht beeld hebben dan kan dat kloppen. De footprint van die zenders is gewoon kleiner. Dus als het signaal van de HellasSat minder binnenkomt door bv een dik wolkenpak of heftige regen zullen zij het eerst storingen vertonen of zelfs uitvallen.
Dat de verschillende transponders verschillend hard binnenkomen is dus normaal. Heeft te maken met het uitzendvermogen, footprint, symbolrate en nog wat technische zaken.

Even nog ter info:
Rik-sat (ook wel Cyprus sat genoemd) is een Griekstalige zender uit Cyprus.
Verder zitten er op de genoemde transponder 12606H ook nog een aantal leuke Griekse radiozenders voor het geval je daar interesse in zou hebben. Ik weet niet of je King of sat al kent maar hier heb ik geselecteerd op Griekse radio en tv uit Griekenland via de HellasSat:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel kijk- en luisterplezier!



(15 August 2010, 14:58)boelie76 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ik de ene beter krijg dan zullen andere toch minder worden?

Quote
#14
(15 August 2010, 14:58)boelie76 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is gelukt, ik heb nu beeld, factory settings terug gezet en vervolgens was alles ok. :) Dank jullie allemaal (anders had ik het echt opgegeven).

Ongeveer 70/75 % signaalsterkte en tussen de 10/10.5dB kwaliteit.

Dit kan beter, maar in ieder geval heb ik de satelliet te pakken met een 60x65cm schotel. Ik kan nog wat aan finetuning gaan doen, om te proberen om het de signaalsterkte en kwaliteit nog iets beter te krijgen.

Wat ik niet helemaal snap is hoe dat zit met die transponders. Als ik de ene beter krijg dan zullen andere toch minder worden? Met de factory settings zie ik het volgende, maar ze hebben verschillende signaalsterkte/kwaliteit.
MAD 10956/V/4123
Bulsatcom 12524/H/30000
Bulsatcom 12565/H/30000
OTE 12606/H/30000
Bulsatcom 12647/H/30000
Bulsatcom 12688/H/30000
Dolce 12688/H/30000

Na wat finetuning heb ik de schotel afgekoppeld van de kleine tv met korte coax kabel (+/- 3 meter) die ik naast me had staan.

Ik zat toen op ongeveer 77% signaalsterkte en iets meer dan 12dB kwaliteit. Daarna de kabel van de LNB afgehaald en de kabel (+/- 15 meter) waarmee de schotel uiteindelijk op de ontvanger wordt aangesloten gemaakt aangesloten.

Resultaat: nog ongeveer 69% signaalsterkte over en ongever 12dB kwaliteit. Het beeld is nu goed (normaal Nederlands weer). Dat de signaalsterkte achteruit is gegaan, kan dat komen door de langere kabel of heb ik de schotel met het vervangen van de kabel misschien toch nog iets uit positie gebracht?
Quote
#15
Niet blind staren op de signaalsterkte, de kwaliteit is hetgeen telt. Het is goed mogelijk dat de sterkte iets wordt gedempd door de langere kabel, da's normaal. Ik kan me niet voorstellen dat je de schotel hebt versteld door het wisselen van de kabel. Als dat zo is staat ie niet goed vast en zal je bij een flinke storm problemen krijgen. Heb je de skew ook al geoptimaliseerd, m.a.w. staat je LNB nu scheef in de houder? Dat scheelt namelijk weer wat DB's.........



(15 August 2010, 16:48)boelie76 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na wat finetuning heb ik de schotel afgekoppeld van de kleine tv met korte coax kabel (+/- 3 meter) die ik naast me had staan.

Ik zat toen op ongeveer 77% signaalsterkte en iets meer dan 12dB kwaliteit. Daarna de kabel van de LNB afgehaald en de kabel (+/- 15 meter) waarmee de schotel uiteindelijk op de ontvanger wordt aangesloten gemaakt aangesloten.

Resultaat: nog ongeveer 69% signaalsterkte over en ongever 12dB kwaliteit. Het beeld is nu goed (normaal Nederlands weer). Dat de signaalsterkte achteruit is gegaan, kan dat komen door de langere kabel of heb ik de schotel met het vervangen van de kabel misschien toch nog iets uit positie gebracht?

Quote
#16
Ik ben al met de Skew bezig geweest. Misschien kan ik nog een keer kijken, maar alleen als ik vaak problemen met met ontvangst (slecht weer). Ik heb nu goed beeld en het regent een beetje, ik kijk het gewoon een tijdje aan. De komende dagen wordt het slecht weer, als ik dan beeld heb, vind ik het goed.

(15 August 2010, 17:12)Yorgos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niet blind staren op de signaalsterkte, de kwaliteit is hetgeen telt. Het is goed mogelijk dat de sterkte iets wordt gedempd door de langere kabel, da's normaal. Ik kan me niet voorstellen dat je de schotel hebt versteld door het wisselen van de kabel. Als dat zo is staat ie niet goed vast en zal je bij een flinke storm problemen krijgen. Heb je de skew ook al geoptimaliseerd, m.a.w. staat je LNB nu scheef in de houder? Dat scheelt namelijk weer wat DB's.........



(15 August 2010, 16:48)boelie76 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na wat finetuning heb ik de schotel afgekoppeld van de kleine tv met korte coax kabel (+/- 3 meter) die ik naast me had staan.

Ik zat toen op ongeveer 77% signaalsterkte en iets meer dan 12dB kwaliteit. Daarna de kabel van de LNB afgehaald en de kabel (+/- 15 meter) waarmee de schotel uiteindelijk op de ontvanger wordt aangesloten gemaakt aangesloten.

Resultaat: nog ongeveer 69% signaalsterkte over en ongever 12dB kwaliteit. Het beeld is nu goed (normaal Nederlands weer). Dat de signaalsterkte achteruit is gegaan, kan dat komen door de langere kabel of heb ik de schotel met het vervangen van de kabel misschien toch nog iets uit positie gebracht?

Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vraag Griekse zenders via schotel Bouboulina 2 6.407 09 November 2015, 15:37
Laatste bericht: Bouboulina
  Schotel met motor uitrichten Yiannakis 13 11.583 15 December 2013, 00:05
Laatste bericht: Yiannakis
  Rare schotel?? Yiannakis 3 3.959 24 June 2013, 12:04
Laatste bericht: Yiannakis
  Ontvangst hellassat2 teixo 14 10.782 10 June 2012, 23:35
Laatste bericht: teixo
  Motor voor schotel Yiannakis 2 5.411 31 October 2010, 12:36
Laatste bericht: Yiannakis
  Hotbird en HellasSat op één schotel? prasoudi 6 7.764 07 October 2010, 10:16
Laatste bericht: prasoudi
  RIK ontvangst af en toe slecht op Hellassat Yiannakis 3 5.511 11 March 2010, 09:36
Laatste bericht: Ger
  Schotel afstellen Choreftis 2 6.273 07 December 2009, 08:59
Laatste bericht: Choreftis
  Hotbird en Hellas op 1 schotel? KarenAnna 5 5.190 06 June 2009, 12:23
Laatste bericht: edbe

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)