Grieksegids nieuws     
Sofrito
#1
Oei, dit is een gevaarlijke Rolleyes . Is waarschijnlijk bekend bij en gegeten door de meesten op dit forum! Er zullen dus veel varianten in omloop zijn!
Dit is mijn variant, waarbij ik vaak het kalfsvlees vervang door zijn volwassen variant, rundvlees. Voornamelijk vanwege prijs en verkrijgbaarheid. De smaak is er absoluut niet minder om!
We hebben het vanavond weer gegeten met kritharaki en een lekkere Griekse salade. Als dessert had ik een Metaxa 7 * Tongue Als je het rundvlees aanbraad ruikt je hele keuken gelijk naar de tijm, heerlijk!
Je kan dit gerecht ook een dag vantevoren maken, net als met de meeste stoofgerechten, dan trekt de smaak er nog beter in.

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Ik geloof niet dat dit gerecht bij de meesten van dit forum bekend is. Het is typisch een gerecht van Corfu en wellicht enkele nabije eilanden. Het is een heerlijk stukje vlees.Op zich vergelijkbaar met oma's sudderlappen.
Quote
#3
(08 January 2017, 21:02)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik geloof niet dat dit gerecht bij de meesten van dit forum bekend is. Het is typisch een gerecht van Corfu en wellicht enkele nabije eilanden. Het is een heerlijk stukje vlees.Op zich vergelijkbaar met oma's sudderlappen.

Ik ben maar even uitgegaan van het feit dat ik het op veel eilanden wel op een menukaart heb zien staan, net zoals hier bij de "Griek". Ben benieuwd of het hier bekend is dan.
Het lijkt inderdaad op de sudderlapjes van vroeger Smile . Alleen is de saus dan versie 2.0 Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Klinkt sofrito ook niet een beetje italiaans? Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt lekker.
Quote
#5
Ik ken het zeker wel, in Kefalonia staat het idd overal op de kaart.
Heerlijk!
Quote
#6
(08 January 2017, 21:45)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klinkt sofrito ook niet een beetje italiaans? Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt lekker.
Soffritto met ff en tt betekent letterlijk gebakken in het Italiaans.
Maar in Italie staat het voor een mengsel van blokjes ui, bleekselderij en wortel, aangefruit als smaakmaker voor een saus.
Zoals in Griekenland de basis vaak tomaat en knoflook is.
Corfu heeft door de ligging Italiaanse invloeden
Quote
#7
Sofrito is inderdaad iets wat je veelal op de Ionische eilanden zal terugvinden. Maar wel lekker!!!!
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Ik ken het niet maar het klinkt goed. Ga je recept zeker eens uitproberen!
Quote
#9
(08 January 2017, 21:59)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 January 2017, 21:45)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klinkt sofrito ook niet een beetje italiaans? Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt lekker.
Soffritto met ff en tt betekent letterlijk gebakken in het Italiaans.
Maar in Italie staat het voor een mengsel van blokjes ui, bleekselderij en wortel, aangefruit als smaakmaker voor een saus.
Zoals in Griekenland de basis vaak tomaat en knoflook is.
Corfu heeft door de ligging Italiaanse invloeden

Klopt helemaal Arjen. In het Italiaans is het de basis voor elke (stoof)saus. Als ik bolognesesaus (ragu) maak, of in de winter bv Italiaans stoofpotje van everzwijn ( Tongue Tongue Tongue ) begin je altijd met die drie-eenheid. Ook leuk: In je pan zijn het zo'n beetje de kleuren van de Italiaanse vlag. Cool
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Recept gisteren gemaakt. Wel eigenwijs geweest en er nog een kleine ui en tomaat aan toegevoegd. Vervolgens op 95 °c de hele middag in de oven(slowcooking). Super gaar was het vlees en lekker! Volgende keer wel minder bouillon gebruiken want er zat wel erg veel vocht op.  Voor herhaling en een aanrader.

duimpie
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#11
(24 January 2017, 13:26)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Recept gisteren gemaakt. Wel eigenwijs geweest en er nog een kleine ui en tomaat aan toegevoegd. Vervolgens op 95 °c de hele middag in de oven(slowcooking). Super gaar was het vlees en lekker! Volgende keer wel minder bouillon gebruiken want er zat wel erg veel vocht op.  Voor herhaling en een aanrader.

duimpie

Fijn dat je ervan hebt genoten Martino! Dank voor je reactie! Smile
Het verschil in vocht is waarschijnlijk te verklaren dat op een gaspit sneller wat vocht verdampt door de toch wat hogere temp. Bij 95 gr in de oven verdampt er veel minder.
Ook geldt grofweg gezegd: 100 gr tomaat = 100 gr vocht! Dus bij toevoeging van tomaat, de vloeistof (bouillon) verminderen met het gewicht van de tomaat.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Toch nog even mijn ervaring.
Onmiddellijk na plaatsing van je recept heb ik het buitengewoon smaakvolle gerecht gemaakt. Heerlijk.
Maar..., ik was het meest verbaasd toen ik zag wat er gebeurde toen de tomatenpuree al roerende het vocht (wijn) opnam en een mooie gebonden saus werd.
Ook het eindresultaat had een mooie gebonden saus.
Vorige week opnieuw gemaakt en het vlees was weer bijzonder smakelijk, maar ook ik merkte dat de saus dun, zo niet waterig was.
De smaak van de saus was heerlijk en samen met pasta heerlijk gegeten.
Ik wijt het dunnere resultaat aan het te snel toevoegen van de tomatenpuree.
De volgende keer ga ik de wijn wat meer laten inkoken zodat ik net als de eerste keer weer verrast word door de prachtige binding,
Groet, Cor.
Quote
#13
(24 January 2017, 14:11)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toch nog even mijn ervaring.
Onmiddellijk na plaatsing van je recept heb ik het buitengewoon smaakvolle gerecht gemaakt. Heerlijk.
Maar..., ik was het meest verbaasd toen ik zag wat er gebeurde toen de tomatenpuree al roerende het vocht (wijn) opnam en een mooie gebonden saus werd.
Ook het eindresultaat had een mooie gebonden saus.
Vorige week opnieuw gemaakt en het vlees was weer bijzonder smakelijk, maar ook ik merkte dat de saus dun, zo niet waterig was.
De smaak van de saus was heerlijk en samen met pasta heerlijk gegeten.
Ik wijt het dunnere resultaat aan het te snel toevoegen van de tomatenpuree.
De volgende keer ga ik de wijn wat meer laten inkoken zodat ik net als de eerste keer weer verrast word door de prachtige binding,
Groet, Cor.

Hallo Cor, je moet, zoals je de eerste keer hebt gedaan, inderdaad de wijn de tijd geven om de alcohol te laten verdampen en in te laten koken. Bij deze hoeveelheid duurt dat toch zeker wel een minuutje of vier op hoog vuur. Dan krijg je daarna weer die wat dikkere saus.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
Wij zitten nu in Parga. Bij Sideris Sofrita gegeten. HEERLIJK. Ga het zeker thuis ook maken.
Quote
#15
Goedas schreef:Wij zitten nu in Parga. Bij Sideris Sofrita gegeten. HEERLIJK. Ga het zeker thuis ook maken.

Heerlijk! Ben jaloers, alweer wat weken terug thuis in NL. Fijne vakantie nog!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Dank je wel Johan. Johan ik zat bij je recepten te kijken, zocht om spanakopita, heb je daar recept van op jouw mooie manier, of zie ik het over het hoofd.
Quote
#17
Neen, die staat er inderdaad nog niet op Smile . Ik maak die maar een of soms twee keer per jaar, maar dan als kleine pakketjes met filodeeg. Ik gebruik dan de zgn "wilde spinazie" die je op de markt kan krijgen. Heel mooi dik, vlezig blad. Ik maak dan ook altijd gelijk een variant met alleen kaas, voor de "spinaziehaters". Kan je heel gemakkelijk invriezen en als je dan visite krijgt leg je ze op een bakplaat in de oven en staan zo op tafel. (naast de ouzo Tongue ). Als een echte grote pita heb ik het nog nooit gemaakt, maar zal binnenkort mijn recept wel plaatsen, de vulling is hetzelfde, of je nou de grote of de kleine variant maakt.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#18
Dank je wel.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sofrito van Romeos Restaurant JohanV 6 3.301 26 August 2022, 10:16
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)