Ikea Griekenland duurder
#1
Kan iemand mij uitleggen waarom Ikea Griekenland vaak duurder is dan Ikea Nederland? Voorbeeld: een 2-persoonsmatras zelfde type/soort/serienummer kost in Griekenland  €199,- en in Nederland 149,-
Een schoenenrekje kost in Griekenland  € 39,- en in Nederland  € 25,-
En dit terwijl de levensstandaard in Griekenland een stuk lager is dan in Nederland.
Quote
#2
(13 February 2017, 17:43)jansas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan iemand mij uitleggen waarom Ikea Griekenland vaak duurder is dan Ikea Nederland? Voorbeeld: een 2-persoonsmatras zelfde type/soort/serienummer kost in Griekenland  €199,- en in Nederland 149,-
Een schoenenrekje kost in Griekenland  € 39,- en in Nederland  € 25,-
En dit terwijl de levensstandaard in Griekenland een stuk lager is dan in Nederland.
Op Corfu zag ik vorig jaar een Ikea-busje bergop rijden. Bezorgen kan dus ook. Maar het zal niet goedkoop zijn, ze moeten met de veerboot van het vaste land komen.
Maar waarom het in de winkels duurder is?

Ik kan geen Grieks lezen, maar op de site lijkt het mij dat ze maar 3 winkels hebben maar wel meer distributiecentra. Het is in Griekenland meer een webwinkel. En bezorgen zal duurder zijn op de eilanden
Quote
#3
Ik zag het kinderkeukentje 80 euro in Nl en 119 in Griekenland...
Volgens mij hebben we het hier al eens over gehad of ging t toen over de Liddl,
want daar heb je t zelfde probleem. Volgens mij waren toen de redenen vervoerskosten,
belastingen en dan was er nog de "vrijheid" die de "eigenaar" of franchizer of zo van
de desbetreffende winkel heeft om prijzen vast te stellen?

Ja je kunt regelen dat Ikea bezorgt. Wij hadden voor onze dochters vanalles gekocht
voor hun studentenkamers. Boven ik meen 500 euro bezorgden ze gratis,
binnen een bepaald aantal km rond de Ikea vestiging. Er was ook de mogelijkheid om iemand bij te
bestellen om je spulletjes in elkaar te zetten. Vanuit Ioannina centrum gaat er ook elk uur een speciale
Ikea bus die je gratis naar Ikea brengt. Maar bij die Ikea is er ook een Jumbo, een Hennes en Mauritz en
een Intersport vestiging. er wordt gretig gebruik gemaakt van die bus.
Quote
#4
Ikea heeft een sterke marketing welke per land de prijzen bepaald. De prijzen tussen Nederland, Duitsland en België kunnen ook veel verschillen op sommige artikelen.
Quote
#5
Sommige artikelen zijn inderdaad duurder maar sommige ook goedkoper. Onze koelkast bijvoorbeeld was, een aantal jaar geleden, in IKEA GR een stuk goedkoper dan in IKEA NL. Afleveren is inderdaad duur tenminste vanuit Ioannina naar Lefkas. De service is wel top als ze komen afleveren. Vanuit Lefkas gaat ook 2x per maand een gratis bus naar IKEA Ioannina, die bus zit eigenlijk altijd vol. Heen om 10.00 uur, terug om 16.00 uur.
Quote
#6
Er zijn, als het om ikea gaat, prijsverschillen tussen alle landen. Vervoerkosten geloof ik niet zo in, ook de Nederlandse ikea wordt vanuit de lage lonen landen bevoorraad. De griekse ook. Vervoer in Griekenland zelf is duur,klopt. Er is ook weinig concurrentie in Griekenland en er wordt zeker niet op prijs geconcurreerd. Integendeel,bij lagere omzet worden gewoon de prijzen verhoogd is wel eens mijn indruk. Daarnaast is de btw hier in gr. Wat hoger dan elders. Ik kom wel eens idiote prijzen tegen die bijv. Twee keer zo duur zijn als in de rest van Europa. Wanneer ik dan naar de reden vraag zeggen ze doodleuk dat er veel invoerrechten op zitten. Dat is beslist een leugen natuurlijk want binnen Europa betaal je geen invoerrechten.
Quote
#7
Ikea Griekenland is Ikea Europa niet. In Griekenland is het een franchise organisatie. Dus de franchisenemer heeft een eigen prijsbeleid, afgestemd op Griekse prijsniveau. Probeer maar eens een bed te kopen. Nooit goedkoper dan bij Ikea. Ikea franchisenemer heeft ook andere merken, die vaak in de buurt van de Ikea zijn. Zoals Intersport.
Quote
#8
Ik heb spullen die ik bij de IKEA in Chania had gekocht thuis laten bezorgen. Ik woon plm 40 Km van IKEA af.
2 Banken, salontafel, overtrekken voor de banken, vloerkleed. Redelijk wat spullen dus.
De bezorgkosten waren 24 Euro. Alles werd keurig in huis gezet.
Dat kan ik niet duur noemen.

Het duurde 5 dagen voordat de spullen vanuit het centrale magazijn in Athene bij IKEA in Chania werden bezorgd.
De volgende dag werd e.e.a. bij mij thuis te bezorgt. In totaal dus 6 werkdagen.

Overigens neem ik de Nederlandse IKEA gids mee wanneer ik in Chania naar de IKEA ga. Dan pak ik de Griekse IKEA gids er bij. Alles staat op precies dezelfde pagina en zelfs op dezelfde plek op de pagina, dus ik kan alles zo laten zien aan de verkoper in de winkel die e.e.a. dan in de computer kan invoeren.
Quote
#9
Zelfs tussen Ikea Belgie en nederland zijn er prijsverschillen. Sommige artikelen zijn goedkoper in Belgie en sommige in Nederland.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sterven in Athene wordt duurder Patrick 22 3.008 11 February 2021, 20:05
Laatste bericht: vlagreco
  Vakantie naar Griekenland duurder! Martino 24 8.706 10 January 2017, 20:02
Laatste bericht: Electra63
  Griekenland fors duurder. Aleko 1 2.129 17 October 2015, 22:42
Laatste bericht: messara
  Griekse vis wordt duurder betaald...! Bart0riste 32 17.460 21 July 2015, 13:35
Laatste bericht: chris
Shocked wordt nu de benzine nog duurder cornelius 4 4.279 26 February 2012, 19:07
Laatste bericht: Jef Dockx
  Openingstijden Ikea Athene johancrete 16 9.401 02 February 2012, 10:03
Laatste bericht: ElsR
  Griekenland duurder geworden door de crisis? Ger 14 19.394 23 August 2011, 20:27
Laatste bericht: Marcel
  'Vakantie wordt duurder door naheffing' Yvon 15 15.074 13 April 2011, 22:42
Laatste bericht: Mieke

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)