Moria, Judith Vanistendael
#1
Dit weekend in de Standaard


[Afbeelding: 169f272a-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]



[Afbeelding: 1cea3ce6-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

[Afbeelding: 22ad1a54-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

[Afbeelding: 2a1b9c66-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

[Afbeelding: 2f858b30-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]



[Afbeelding: 37f05bc4-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

[Afbeelding: 3d217a42-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

[Afbeelding: 4224695a-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]


[Afbeelding: 4741a862-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

[Afbeelding: 4bef856e-db5c-11e7-96ca-b42bcfd50878.jpg...format=jpg]

LESBOS: DRIE STRIPS GEMAAKT OP HET EILAND
STRIPTEKENAARS REIZEN NAAR LESBOS OM REPORTAGE TE MAKEN
Eind 2017 zal er een bijzondere samenwerking plaatsvinden tussen drie striptekenaars en de kranten NRC, DS Weekblad (De Standaard), en online stripplatform Drawing The Times. Tekenaars Aimée de Jongh, Judith Vanistendael en Mei-Li Nieuwland zullen naar het Griekse eiland Lesbos afreizen om elk een stripreportage te tekenen over de vluchtelingencrisis. Deze zullen in de maanden nadien worden gepubliceerd.
Op het Griekse eiland Lesbos verblijven nog steeds duizenden vluchtelingen in overbevolkte kampen, wachtend op uitsluitsel over hun asielaanvraag. Wachttijden kunnen oplopen tot een jaar, terwijl de leefomstandigheden mensonterend zijn. Toch verliest de “wachtkamer van Europa” langzaam zijn nieuwswaarde. De beelden zijn in al die jaren al zo vaak vertoond, dat de interesse in de media verslapt.
De drie tekenaars willen daarom opnieuw de aandacht vestigen, door middel van deze bijzondere benadering. Initiatiefnemer Aimée de Jongh: “Strips kunnen ook tonen wat er niet is: het is mogelijk heen en weer te gaan in de tijd via de verbeelding van de tekenaar. De reportageserie zal ook een publiek aanspreken dat normaal geen kranten leest, via een toegankelijke vorm uit de populaire cultuur.”
Aimée de Jongh is vooral bekend van haar strip Snippers en haar inmiddels verfilmde graphic novel De Terugkeer van de Wespendief. Tekenares Judith Vanistendael is de grand dame van de Vlaamse strip en werd genomineerd voor drie Eisner Awards, de Oscars van de strip, met haar succesvolle boek Toen David Zijn Stem Verloor. Illustrator Mei-Li Nieuwland is relatief nieuw in het vak, en laat zich vooral inspireren door technologie en de samenleving. Zij startte in 2017 het platform Tekenen Voor de Toekomst, waarin ze striptekenaars al opriep om geëngageerde strips te maken.

[Afbeelding: stripjournalistiek-lesbos-2.jpg?resize=326%2C245&ssl=1]
Quote
#2
Het is niet prettig voor de vluchtelingen in Moria? 
Bedenk dan het volgende eens, worden ze daar gebombardeerd, krijgen ze er eten en drinken met onderdak!
Ik dacht dat ze immers waren gevlucht vanwege de oorlog.
Welnu op Lesbos, Moria is het geen oorlog en zoals gezegd zij krijgen eten en onderdak, kortom ze zijn in veiligheid.
Dat het in Moria geen luxe vakantiepark is, dat is weer een ander verhaal.
Maar wat ik wel eens wat meer belicht zou willen zien zijn de mensen op Lesbos en de andere eilanden die overspoelt zijn in 2015 door vluchtelingen.
Deze mensen leven in een land getroffen door crisis en zijn voor een groot deel afhankelijk van het toerisme.
Datzelfde toerisme heeft in 2016 een vrije val gemaakt, op Lesbos tot 70% minder.
Ik zeg als je vluchtelingen wil helpen doe het in de eigen regio!!
En zadel er onder andere niet de bevolking van Lesbos ermee op.
Quote
#3
Ik kan het alleen maar met Ernst eens zijn.
Als ze écht gevlucht zijn voor de oorlog lijkt me in vrede en veiligheid kunnen zijn al een groot goed.
Quote
#4
Goed verwoord Ernst.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Nee, ik ben het niet eens met de reactie van Ernst. De omstandigheden in dit vluchtelingenkamp zijn mensonterend. Vorige week zijn er protesten geweest en gesprekken met Tsipras door o.m. de burgemeester van Lesbos. Over de slechte omstandigheden in dat kamp en de gevaren daarvan voor de vluchtelingen.
Opvang in de regio is prima, maar de volkomen uit de hand gelopen omstandigheden in zo'n kamp, dat is de de realiteit. En daar moet wat aan gedaan worden.
Quote
#6
Ik kan bijna niet geloven dat ook maar iemand zou bedenken dat je met zulke omstandigheden blij zou moeten zijn. Iemand uit het water redden om hem vervolgens in de stront laten stikken? Is dat de nieuwe beschaving als wij dit goed genoeg vinden voor een ander? Zou je je vrouw en kinderen daar voor een dag achter laten? 
Ik heb ooit ergens aan een checkpoint gestaan waar ik tegen gehouden werd en er zulke wc's waren en echt ontzettend nodig moest. 
Ik toen kon alleen maar huilen, terwijl ik echt geen watje ben. Ik zou dat niet eens kunnen beschrijven zonder nu alsnog te kokhalzen. 
Waar onvoldoende water is en voorzieningen krijg je een onbeschrijflijke toestand.
Quote
#7
Nogmaals deze mensen zijn gevlucht voor de oorlog, deze mensen waren in Turkije al veilig voor deze oorlog.
Zij besloten zelf, ondanks het feit dat zij reeds in veiligheid waren om de oversteek naar een van de Griekse eilanden te maken.
Ondanks dat deze mensen illegaal Griekenland zijn binnengekomen, bied Griekenland deze mensen hulp!!
Dat dit misschien niet genoeg is of beter zou moeten, het zij zo.
Maar bedenk wel dat het kennelijk niet gouw goed is, in Nederland, Heumesoord, was de opvang ook al mensonterend.
Zo hadden zij geen privacy en was het eten niet goed om maar een paar voorbeelden te geven.
Ik denk dat enige dankbaarheid op zijn plaats zou zijn jegens mensen die je zo goed mogelijk proberen op te vangen en helpen.
Voor wat beschaving en solidariteit betreft, is er sprake van beschaving en solidariteit als het om Griekenland gaat!!
Op de manier waarop Griekenland is geholpen in de crisis, met zulke vrienden heeft Griekenland immers geen vijanden nodig!!
Kijk waar al deze hulp toe heeft geleid, enorme werkeloosheid en een economie die op zijn gat ligt.
De Griek die nog werk heeft werkt voor een hongerloontje, de pensioenen zijn een aanfluiting en een schande voor dit zo beschaafde en solidaire Europa.
Ik bedoel maar te zeggen hoe erg het wellicht ook is voor de vluchtelingen, vind ik het belachelijk dat de situatie van de inwoners van onder andere Lesbos nooit in de media belicht wordt.
Het is misschien niet wat mensen willen horen, maar het is mijn mening, we kunnen niet alle problemen in de wereld op lossen.
Als we al problemen willen oplossen probeer dan eerst eens de problemen in Europa op te lossen, daar zijn er immers genoeg.
Quote
#8
Het is wel zo dat de vele kindertjes die in die kampen zitten of erger
nog verdronken zijn,zelf niks te kiezen hadden, je zal maar geboren worden
in een van die landen
Quote
#9
Wat je zegt het leven is niet eerlijk, je zal als hardwerkende Griek door de rest van Europa maar voor lui worden uitgemaakt.
Rond moeten komen van een hongerloontje of van iets wat een uitkering of pensioen moet voorstellen.
Je zal als Griek de pech hebben dat je geen werk hebt, dan mag je op straat leven gezellig in een doos of zo.
Volgens mij is de gemiddelde doos ook niet voorzien van gas licht en water, of andere gemakken.
En ik weet zeker dat de gewone Griek hier ook niet voor heeft gekozen, ik weet zeker dat de gewone Griek ook graag warm zit.
Nu wil het toeval dat veel Grieken die wel werk hebben al moeite hebben om rond te komen laat staan geld voor de stookkosten hebben.
Laat staan dat Grieken dit zonder werk wel kunnen, staat hier de media wel eens bij stil, dacht het niet!!!
Staat de media er wel eens bij stil waarom het aantal zelfmoorden in Griekenland zo hoog is, ook niet!!
Terwijl dit redelijk makkelijk te verklaren is financieel weinig tot geen perspectief, gezondheidszorg een lachertje en een regering die je laat barsten, om over Europa maar te zwijgen.
Zoals gezegd, probeer de problemen nu eerst eens in Europa op te lossen, te beginnen met Griekenland en dan met het respect en op een eerlijke manier die de Grieken verdienen.
Immers de gewone Griek heeft ook niet voor deze ellende gekozen.
Quote
#10
Oh, er was in elk geval van mijn kant geen enkele klacht richting Griekenland, als ik dat zo uit het commentaar moet lezen. Integendeel. 

Het hele verhaal is een EU verantwoordelijkheid. Daar zijn afspraken over gemaakt. En Turkije. Die hebben een heel dubbele rol gespeeld. Die zouden zorgen dat de vluchtelingen in Turkije bleven, conform afspraak met EU. Bij daglicht werd steeds een bootje tegen gehouden en lieten ze er 25 gaan "onder het toeziend oog van de militairen en autoriteiten". En een paar van mijn vrienden die daar toevallig een appartement hebben keken daar naar. Zij hebben aan die kant zo veel mogelijk vrouwen en kinderen proberen te helpen, die daar ook aan hun lot overgelaten werden.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)