De familie Ventouris - een soapserie waardig
#1
Deel 1: De geschiedenis van de familie Ventouris

Velen kennen nog succesvolle soapseries zoals Dallas, Dynasty, Neighbours maar het verhaal van de redersfamilie Ventouris zou net zo kunnen leiden tot een succesvolle tv-serie of Hollywood film.

Het kleine eiland Kimolos is de geboortegrond en thuis van Konstantinos Ventouris. Op 21-jarige leeftijd start hij met Ventouris Sea en vervoert, in de nasleep van de 2de Wereldoorlog, met een klein bootje voedsel naar de naburige eilanden. Het kleine bootje werd snel een iets groter bootje en de zaken gaan goed. Zo goed dat hij in 1959 zijn eerste "echte" boot koopt, een vrachtschip van 500 ton. En de ene boot leidt naar nog een boot en nog 1 en nog 1, en zo verder.
Kapitein Kostas zoals hij gekend is, boert goed en in 1970 beschikt hij over een vloot van 10 schepen. Het gaat nog steeds goed en in 1974 begeeft Kapitein Kostas zich op de markt van het ferryverkeer met de aankoop van de Agios Georgios. Binnen enkele jaren is K. Ventouris een synoniem voor de verbindingen tussen Piraeus en de Cycladen.

Agios Georgios, de eerste ferry van Konstantinos Ventouris

[Afbeelding: 1z3unp3.jpg]

Ook op andere gebieden zit Kapitein Kostas blijkbaar niet stil want hij heeft ondertussen 6 kinderen.

In 1984 vindt Konstantinos Kostas dat het tijd wordt om zich terug te trekken uit K. Ventouris & Zonen en van het leven te genieten. Hij roept 4 van zijn 6 kinderen, Georgios, Antonis, Vangelis en Apostolos bij zich om hen mee te delen dat hij besloten heeft om zijn maatschappij aan hen over te dragen en waarbij de oudste, Georgios, de leiding krijgt gezien hij ook al als rechterhand van zijn vader fungeerde. De 'pater familias' acht de 2 andere kinderen, Ergina en Charalambos, nog te jong en laat hen daarom buiten de deal.

Wat in de vele jaren daarna volgt is een samenraapsel van zaken en gebeurtenissen, een tv-serie waardig. Ruzies, vechtpartijen, verwijten heen en weer, branden, ontploffingen, beschuldigingen van sabotage, scheepsongelukken, moordaanslagen, rechtszaken, .... enfin een hele kluif waar een scenarist zijn handen vol zou aan hebben.

Bij het horen van het voorstel van zijn vader lijkt Vangelis, de 3de zoon die in de USA studeert (scheepstechnieken en -ontwerpen), een beetje van de wijs. Hij stelt voor om het anders te doen en probeert vader Konstantinos te overhalen. Verdeel de schepen onder ons en laat ons ieder voor zich zijn eigen gang gaan. Maar de oude Konstantinos lijkt het voorstel van Vangelis niet genegen, waarop Vangelis meedeelt dat hij in dat geval zich terugtrekt en niets wil hebben. Blijkbaar is vader Konstantinos hierdoor verrast en heeft een andere oplossing. Hij beschikt over 6 vaartuigen en verdeelt die als volgt:
4 schepen worden aan Georgios en Apostolos gegeven, de 2 andere zijn voor Antonis en Vangelis. Maar na korte tijd loopt het alweer mis. Georgios en Apostolos hebben een geschil wat leidt tot discussies, familiebijeenkomsten, wijzigingen in de raden van bestuur en het beleid. Maar Georgios heeft niet alleen meningsverschillen met zijn compagnon Apostolos, hij heeft ook problemen met Antonis & Vangelis, die blijkbaar onderling ook ruzie hebben. Maar samen claimen ze bij grote broer Georgios wel een aandeel in een schip, Patras, en spannen een rechtszaak aan. Het zal de eerste zijn in een lange rij. Na een lang gerechtelijk gevecht wordt een vonnis geveld waarbij Georgios 2 miljoen Dollar aan zijn 2 broers moet geven.

Apostolos heeft ondertussen blijkbaar wel genoeg van zijn broer Georgios en gaat zijn eigen weg. Hij start AK Ventouris met 2 ferry's, de Panagia Tinou en de Italia Express. Op 15 december 1988 wordt de Italia Express afgemeerd in Drapetsona voor het winteronderhoud, maar op 24 maart is er een ontploffing en het vaartuig zinkt. Apostolos is blijkbaar in alle staten en roept van de daken dat er sabotage mee gemoeid is. Na een proces van 3 maanden in Londen keert de verzekering 9 miljoen Dollar uit.

De Italia Express

[Afbeelding: vwsi6u.jpg]

Indicatief voor de gespannen relaties binnen de familie Ventouris is een uitlating van Vangelis Ventouris om niet meer de advocaat te nemen die optrad in de rechtszaak over de Italia Express, met als reden: "om onszelf niet allemaal bloot te leggen". Dit is voor Apostolos  een reden te meer om gewag te maken van sabotage bij het zinken van de Italia Express. Maar dat weerhoudt er Apostolos echter niet van om zijn 2de vaartuig de Panagia Tinou te verkopen aan Vangelis voor 6 miljoen Dollar. Apostolos is ondertussen 32 en hij heeft blijkbaar de buik vol van de scheepvaart business en trekt er zich uit terug.

Hij is evenwel niet vergeten wat de mogelijke betrokkenheid van Vangelis is bij de explosie op de Italia Express. En wanneer Vangelis even later financiële problemen heeft, weigert hij hem alle hulp. Integendeel, hij gaat nog een stapje verder en laat gerechtelijk beslag leggen op de "Artemis", (voorheen de Panagia Tinou die hij aan Vangelis verkocht had en een nieuwe naam had gekregen) die in Heraklion ligt, en dat wegens een schuld van 50 miljoen Drachme.
Even terzijde: de Artemis (ex. Panagia Tinou) werd in 1960 voor de Stoomvaartmaatschappij Zeeland gebouwd in Nederland (Hardinxveld) als de Koningin Wilhelmina en in 1978 verkocht aan Konstantinos Ventouris.

De 5 broers gaan dus, in tegenstelling tot wat vader Konstantinos voor ogen had, ieder hun eigen weg. Laten we beginnen met de oudste, Georgios.

Georgios (links op de foto)
[Afbeelding: 2rglzs4.jpg]
Na de verdeling start hij in januari 1987 met Ventouris Ferries en werpt zich op markt van de Griekenland-Italië verbindingen, meerbepaald Patras-Bari en dat legt hem geen windeieren. Maar toch worden de jaren 90 gekenmerkt door enkele merkwaardige incidenten.
Op 27 oktober 1993 lijdt hij schipbreuk met zijn yacht KOIA II nabij Syros. Samen met een bediende blijft Georgios 12 uren ronddrijven tot ze opgepikt worden door een vaartuig van Strintzis Ferries (het hedendaagse Blue Star Ferries). Merkwaardig genoeg wordt de KOIA II nooit meer teruggevonden, niettegenstaande het niet zou gezonken zijn.
Op 5 maart 1994 zinkt de Gracia Express, onder onbekende omstandigheden, in de golf van Korinthe nabij Aigio.
In de herfst van 1996 dan, is er de aanvaring van de "Pegasus" met het rotseiland Patroclus. De "Pegasus" was nog maar enige maanden voordien ook al op de frontpagina's van de kranten verschenen door een zelfmoord aan boord. Weinig voorpaginanieuws eigenlijk ware het niet dat het slachtoffer een gekende anarchist bleek te zijn, Christos Marinos.

Dan is er Antonis die, samen met Vangelis, van vader Konstantinos 2 schepen gekregen had. Antonis breekt echter met Vangelis, trekt zich terug uit hun gezamenlijke rederij Ventouris Sea Lines en begint op zijn eentje met Ventouris Lines. Van zijn broer Georgios koopt hij een schip, de "HYDRA" en hernoemt het Agios Nektarios. Later koopt hij ook nog schepen van Vangelis en van de Agapitos rederij. Het wordt misschien ingewikkeld maar Kostas Agapitos komt zo dadelijk terug bij het verhaal van Vangelis Ventouris.

Broer nummer 3 dus, Vangelis Ventouris - geboren in Kimolos in 1959 - stichter van Ventouris Sea Lines in 1987, samen met Antonis, en werd eigenlijk aanzien als iemand die succesvol zijn vader kon opvolgen.

Vangelis
[Afbeelding: 2lo6ix5.jpg]
Nadat Antonis zich teruggetrokken heeft uit VSL, beschikt Vangelis nog over zijn trots, de ferry Panagia Tinou II (de voormalige Belgische RMT ferry Prins Philippe). De Panagia Tinou II wordt volledige gerenoveerd/omgebouwd in Griekenland en dat kost Vangelis de ronde som van 20 miljoen Dollar. Dat laatste leidt evenwel tot een bankroet en de Panagia Tinou II wordt geveild. Vangelis  laat evenwel overal horen dat het hem niet zou zinnen als er ook maar iemand is die het waagt om het vaartuig te kopen. Want hij heeft fondsen gezocht...en gevonden. Hij is zinnens zijn schip terug te te kopen en is er absoluut zeker van dat niemand anders het ook maar zal aandurven 'zijn' schip te kopen op de veiling. Maar.....dat is buiten de waard, in deze Kostas Agapitos gerekend. Die legt 7 miljoen Dollar op tafel en wordt de nieuwe eigenaar van de Panagia Tinou II. De nieuwe naam wordt Express Athina en ze zal door Agapitos ingezet tussen Piraeus en de Cycladen vanaf augustus 1996.

[Afbeelding: k3t5e0.jpg]

In juli 1996 is er de finale van de Wereldbeker voetbal in Frankrijk en dezelfde avond verneemt de pers van de politie in Piraeus dat Kostas Agapitos is neergeschoten in de haven. Miraculeus overleeft die de moordaanslag en gaat getuigen dat hij de dader herkend heeft....Vangelis Ventouris. Die heeft echter vrienden die beweren dat ze samen naar het voetbal gekeken hebben waarbij ze pizza gegeten hebben. In de rechtszaal wordt Vangelis vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. De Panagia Tinou II, zijn lieveling, krijgt hij echter nooit meer in handen. Dat maakt de volgende 15 jaren een rondje via verschillende rederijen in Griekenland (Minoan Flying Dolphins - Hellas Ferries/Hellenic Seaways - SAOS)  om tenslotte in 2011 te eindigen als schroot op een scheepswerf in Turkije.

Maar terug naar Vangelis Ventouris. Na het financieel debacle van VSL in 1995/1996 duurt het tot 2004 tot hij terugkeert met Ventouris Sea Lines, daarin geholpen door vader Konstantinos. Met de Agios Georgios wordt de lijn Piraeus - Westelijke Cycladen bediend. Tot in augustus 2014 vader Konstantinos sterft en het opnieuw bergaf gaat met VSL. Ondertussen heeft Vangelis het schip opnieuw Panagia Tinou genoemd, maar blijkbaar is de heilige maagd hem niet zo gunstig gezind. De bemanning wordt nog maar sporadisch (of niet meer) betaald en in de lente van 2016 wordt het schip in beslag genomen door de gerechtelijke autoriteiten in Piraeus en komt het in handen van crediteuren. Tot het op een nacht op vreemde wijze water maakt, slagzij maakt en gedeeltelijk zinkt. Weinigen zeggen het luidop, maar velen denken het in Piraeus: Zou Vangelis daar voor iets tussen zitten?

Vorige herfst in Piraeus
[Afbeelding: 10yjo0n.jpg]


Maar toch terug naar Apostolos.

Apostolos
[Afbeelding: egs86o.jpg]
Na het incident met de "sabotage" van de Italia Express hield hij het voor bekeken in de scheepvaart, maar het zit in het Ventouris bloed. Dus komt Apostolos terug, koopt 3 vrachtferry's en laat die varen tussen Griekenland en Italië.  En met succes, tot 1995 halen zijn ferry's tussen Patras en Brindisi een bezettingsgraad van 85% en is daarmee marktleider in de Adriatische Zee. Tot er kapers op de kust komen met nieuwe, en moderne, vaartuigen zoals Superfast. Apostolos weet van wanten en tekent een contract met een Britse rederij die 2 van de 3 vaartuigen leent voor vaarten tussen Engeland en Nederland. Tel uit je winst, denkt Apostolos, want die wordt geschat op 10 miljoen dollar netto over 2 jaren. Volgende stap is het uitlenen van de vaartuigen voor 8 jaren aan een Spaanse rederij, die onder de auspiciën van de Spaanse overheid valt, voor een som van 30 miljoen Dollar. Na 2 jaren echter komt in Spanje een nieuwe regering aan de macht die de rederij afstoot. Deze gaat bankroet en Apostolos gaat zijn vaartuigen terug ophalen. Maar een grote winst is wel binnengehaald.

De "Attika": 1 van de 3 vrachtferry's

[Afbeelding: 2drf249.jpg]


En dan is er nog het kleine broertje Charalambos. In eerste instantie door vader Konstantinos nog te jong geacht gaat hij in 1987 toch in zee met zijn vader en samen leiden ze Konstantinos en Charalambos. In 1989 wordt de naam veranderd in Mastrogiorgis Shipping, in 2000 heeft de rederij 7 vrachtschepen, maar bestaat niet meer. Ondertussen is Charalambos in 2013 met een nieuw bedrijf, V Bulkers, begonnen dat zich enkel ledig houdt als makelaar in de scheepvaart.

En dan er is nog het zusje: Ergina.

Maar die komt pas op de proppen in Deel 2: De dood van vader Konstantinos en de gevolgen.

--------------------------------------------------------------------------------------
Met dank aan Arxipelagos punt com voor de familiehistorie en foto's
Met dank aan faktaomfartyg punt se voor de foto's van de vaartuigen.
--------------------------------------------------------------------------------------
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Dit is een mooi script voor een film Patrick, misschien ziet iemand er wel wat in.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Hahaha, om van te smullen!  Big Grin 

Doet me zo een beetje denken aan het boek: "De Griek" van Nicolas Gage.
Quote
#4
(07 March 2017, 23:26)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hahaha, om van te smullen!  Big Grin 

Doet me zo een beetje denken aan het boek: "De Griek" van Nicolas Gage.

En dan moet het 2de deel nog komen. Hoe de oude Konstantinos sterft is echt wel schrijnend, maar daarna met die kinderen opnieuw. Man, man, man.

Het is trouwens wat met kinderen van rijke Grieken. Zie Tina Onassis. Of vorige week nog de zoon van de eigenaar van de JUMBO speelgoedwinkels die met een gehuurde Porsche, aan een waanzinnige snelheid, op een stilstaande wagen ingereden is met 4 doden (waaronder niet alleen hijzelf maar ook een moeder met haar kind) als trieste balans.

Het heeft inderdaad iets van "De Griek", een boek dat ik trouwens met veel plezier al een aantal malen herlezen heb.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Deel II. De dood van Konstantinos Ventouris en de daaropvolgende familievete.


Tussen Kimolos en Milos ligt het eilandje Ag. Giorgios. Schijnbaar onbewoond maar er staat een kerk én een huis. Het huis waar Konstantinos Ventouris zijn laatste jaren slijt. Alleen, met enkel zijn favoriete honden, starend over het blauwe water van de Egeïsche Zee. Zijn gezondheid is al jaren slecht. Hij takelt af. Hij heeft sedert jaren diabetes, beide benen zijn geamputeerd, volgens medische certificaten heeft hij gangreen in 2 vingers van zijn rechterhand, is blind aan 1 oog en ziet enkel nog contouren en schaduwen met zijn andere oog.

[Afbeelding: n2ipnt.jpg]

De man die door velen aanzien wordt als 1 van de grondleggers van het hedendaagse Griekse ferryverkeer, sterft op 18 augustus 2010 op 83-jarige leeftijd en wordt begraven op zijn geliefde Kimolos.

En nu barst pas echt de strijd los bij zijn nazaten. In zoverre dat in Griekse scheepvaartkringen er gezegd wordt: "Staat de V op de schouw van de Ventouris ferries nu voor Ventouris of Vendetta?"

[Afbeelding: 1zwhl6q.png]

Het wordt een strijd van 3 tegen 3, met Apostolos, Evangelos en Antonis Ventouris aan de ene zijde, Georgios, Charalambos en zus Ergina aan de andere zijde. Een strijd voor, zo wordt beweerd, een kapitaal van enkele honderden miljoenen Euro's (in naam of via vennootschappen geparkeerd op, voornamelijk, buitenlandse (offshore) rekeningen en ook nog een 90-tal eigendommen waaronder appartementsgebouwen en kantoorgebouwen in Glyfada, Piraeus, Keratsinia en Kaminia. En verder ook nog gronden met een hotel nabij Lamia, het eiland Agios Georgios en vele gronden op Kimolos.
Het juridisch conflict start op 23 juli 2013, zo'n 3 jaar na de dood van vader Konstantinos, wanneer Evangelos een rechtszaak start tegen Georgios, Charalambos, Ergina, 3 notarissen, een advocaat en nog 3 andere personen. Apostolos start eveneens een rechtszaak tegen dezelfde personen op 14 juni 2014 met dezelfde beschuldigingen die door Evangelos geuit werden, schriftvervalsing, onterecht toe-eigenen van eigendommen en goederen, valse verklaringen en getuigenissen, enzovoort. Beide zaken worden door justitie samengevoegd en toegewezen aan een Onderzoeksrechter (Rechter-commissaris) bij de Rechtbank van Eerste Aanleg in Piraeus.
Volgens Apostolos had zijn vader sedert juli 2009 last van bewustzijnsverlies, geheugenverlies, desoriëntatie in tijd en ruimte. Kort gesteld: sinds die tijd en tot zijn dood was vader Konstantinos geestelijk niet meer in staat om zijn zaken te beheren. Hij beschuldigt Charalambos ervan om misbruik te hebben gemaakt van zijn positie - als medevennoot in Konstantinos en Charalambos, het latere Mastrogiorgis Shipping - om zich gebouwen te hebben eigen gemaakt, de 3 overblijvende schepen van zijn vader te gelde hebben gemaakt, en daarna een erfenisverklaring te hebben laten opstellen waaruit zou blijken dat Konstantinos gestorven is als een arme man die minder dan 10.000 Euro bezat.

Volgens Apostolos, Evangelos en Antonis gaat het vooral om 6 stukken die hun vader zou ondertekend hebben de dag voor zijn overlijden, toen hij nota bene in het ziekenhuis lag in de afdeling intensieve zorgen. Het kan volgens hen niet dat Konstantinos plots opgestaan is, zich losgekoppeld heeft van de machines en bij volle bewustzijn die 6 stukken zouden getekend hebben in aanwezigheid van een notaris die zijn handtekening heeft geldig verklaard. Door die 6 stukken te tekenen gaat het leeuwenaandeel van zijn erfenis naar voornamelijk Charalambos en ook voor een deel naar Georgios en Ergina.
M.a.w. volgens Apostolos, Evangelos en Antonis gaat het hier dus over een fictief testament met valse handtekening.

Charalambos laat dit natuurlijk niet over zijn kant gaan en legt op zijn beurt, samen met de notaris, klacht neer tegen de 3 anderen. Het neemt zelfs absurde vormen aan want hij legt ook een klacht neer tegen Apostolos en eist 20.000 Euro 'morele schadevergoeding' omdat die hem in de rechtszaal een 'lul' genoemd heeft.

Op 17 februari laatstleden wordt opnieuw een klacht ingediend door Apostolos en daarin verwijst hij naar een vonnis van de Rechtbank in Syros die geoordeeld heeft dat eigendommen van Ergina in haar bezit gekomen zijn middels gebruik van valse/vervalste handtekeningen.
Apostolos en Evangelos vragen ook bijkomend onderzoek van de Onderzoeksrechter in Piraeus gezien een expert grafoloog, aangesteld door de Rechtbank, vastgesteld zou hebben dat het inderdaad valse handtekeningen zouden zijn die op bepaalde stukken voorkomen én dat deze stukken geantidateerd werden voor ze ingeschreven werden in de Notariële Registraties.

Het hele verhaal van de Ventouris familie levert dus zeker genoeg stof voor een soapserie. En zoals bij vele soapseries.... er komt blijkbaar geen einde aan.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Wederom een prachtig verhaal Patrick, dit zijn mooie stukken om te lezen. Bedankt daarvoor Wink
Quote
#7
Op welke zender en wanneer ook alweer begon de eerste aflevering?  Big Grin
Staat precies nog niet in de agenda... Tongue
Quote
#8
Prachtig verhaal!!!!!!!
Quote
#9
Mooi verhaal.......... met bekende namen van ferry's. Op sommigen heb ik meerdere malen meegevaren.
Quote
#10
Een interessant verhaal. Voor de Panagia Tinou is het einde verhaal.

Cors

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
(22 March 2017, 13:03)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een interessant verhaal. Voor de Panagia Tinou is het einde verhaal.

Cors

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Inderdaad. Zo vertrok ze gisteren uit Piraeus:



Zelf heb ik eigenlijk met een beetje weemoed zitten kijken naar het filmpje omdat ik toch wel een persoonlijk kantje heb met deze ferry.

In jaren '80 werkte ik in Oostende en ben er 's nachts ettelijke malen aan boord geweest toen ze nog onder Britse vlag was (en de naam HENGIST had). 's Nachts was zij de verbinding  tussen de internationale trein die uit Wenen in Oostende aankwam kwam en Dover in Groot-Brittannië. Maar 1 bezoek was wel heel speciaal. Ik werd, omstreeks 1 uur, opgeroepen om mij naar de kapiteinshut te begeven. En daar vond ik ... de kapitein die levenloos in zijn stoel achter zijn bureel zat. Dat was wel even schrikken.

Haar zusterschip (HORSA) ligt trouwens ook al 4 jaren te verkommeren in Drapetsona. Na jarenlange heen en weer varen op het kanaal (Dover-Calais en ook Dover-Oostende) heeft die daarna jarenlang nog als de PENELOPE A de route Rafina-Andros-Tinos-Mykonos gevaren.
En het 2de zusterschip (SENLAC) is in 2010, ook na een 2de leven in Griekse wateren, eveneens geëindigd op de scheepssloperij in Aliaga waar de Panagia Tinou nu heengaat. De SENLAC  behoorde trouwens ook aan de Ventouris familie van 1986 tot 2005. Toen ging ze heen en weer van Piraeus naar Santorini als de EXPRESS APOLLON.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
En dit is het definitieve einde van de PANAGIA TINOU, de scheepssloperij in Aliaga.

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)