Kokinisto
#1
Wat een heerlijk weekend!
Gistermiddag bij de vereniging Eleftheria Paralias onze groepsreis naar West Kreta besproken. Nog maar zes weekjes en we mogen weer! Aansluitend gisteravond een heerlijke Kokinisto gegeten en op dit moment ligt er twee kilo gesneden varkensvlees te marineren in de koelkast om lekker pita te kunnen eten vanavond! Grillen op de nieuwe bbq!

Mijn recept voor Kokinisto is voornamelijk een aanpassing van het recept van Rianne Buis. De aanpassingen berusten puur op eigen smaakbeleving. Het is net weer een andere smaak dan als je stifado maakt. Je kan de Kokinisto ook van rundvlees maken, hou dan wel de garingstijd in de gaten, zal iets langer zijn.

Kali Orexi!

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Lijkt een heerlijk recept, doet mij ook aan Stifado denken..
Quote
#3
Kokinisto is eigenlijk meer de bereidingswijze en niet een specifiek gerecht. Hier gaat het dus om arni kkinisto. Maar je kan ook dit maken met rundvlees. Mijn lekkerste gerecht ooit was kokoras kokinisto met pilafi.
Quote
#4
(02 April 2017, 18:12)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kokinisto is eigenlijk meer de bereidingswijze en niet een specifiek gerecht. Hier gaat het dus om arni kkinisto. Maar je kan ook dit maken met rundvlees. Mijn lekkerste gerecht ooit was kokoras kokinisto met pilafi.

Klopt Chris, maar als je het in NL in een Grieks restaurant besteld, krijg je dus 99 van de 100 keer dit gerecht. Vandaar dat ik deze benaming ook gebruik. Voor mensen die niet van lamsvlees houden gebruik ik rundvlees, zoals ik ook aangaf. Maar voor mij is het met lamsvlees toch altijd het lekkerst  Tongue  . Kokinisto staat eigenlijk voor een bereidingswijze waarbij lams- of rundvlees in een saus van tomaten, azijn of wijn en kruiden gestoofd wordt. Het lijkt idd op stifado, maar heeft een wat mildere kruiding en vulling en is in het algemeen iets zoeter van smaak. Ipv wijn gebruik ik Metaxa en wijnazijn. Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Alweer een heerlijk recept van Johan Smile 

Ik zie zojuist dat het een jubileum-recept is, dit is namelijk het 50e recept dat je hier op Oríste in je eigen rubriek plaatste:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Ik denk dat je daar erg veel forumleden (waaronder mijzelf) tekens weer een enorm plezier mee doet. Dank je wel Johan!

efcharisto

Ger
Quote
#6
(02 April 2017, 20:04)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alweer een heerlijk recept van Johan Smile 

Ik zie zojuist dat het een jubileum-recept is, dit is namelijk het 50e recept dat je hier op Oríste in je eigen rubriek plaatste:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Ik denk dat je daar erg veel forumleden (waaronder mijzelf) tekens weer een enorm plezier mee doet. Dank je wel Johan!

efcharisto

Ger

Dank je Ger, het is graag gedaan. Leuk om mijn hobby op die manier ook naar buiten te brengen bij gelijkgestemden! Ik had ze niet geteld, dus had het ook niet in de gaten dat het er al 50 waren Smile . Ik heb alle gerechten al meerdere keren bereid en dus ook gegeten, sommige al heel erg vaak zelfs. Tongue Blush  Het helpt om de periodes tussen de vakanties naar Griekenland in te overbruggen! En volgens mij zijn ze er hier ook wel blij mee! Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Ik heb ze allemaal uitgeprint en in een map. Bijna allemaal ook gemaakt en meerdere vaker zelfs, Johan ook van onze kant BEDANKT.
Quote
#8
(02 April 2017, 18:12)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kokinisto is eigenlijk meer de bereidingswijze en niet een specifiek gerecht. Hier gaat het dus om arni kkinisto. Maar je kan ook dit maken met rundvlees. Mijn lekkerste gerecht ooit was kokoras kokinisto met pilafi.

@ Johan,vat mijn opmerkingen aub niet op als kritiek op je recepten, ik waardeer zeer je gepubliceerde recepten.

Leuk overigens dat je west Kreta gaat bezoeken. Voor inspiratie kan ik je deze taverna van harte aanbevelen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Hoi Chris, vat ik absoluut niet zo op hoor! Ik heb al eens je tips verwerkt in een recept, en alle achtergrondinfo is altijd welkom! Je link van het restaurant ziet er goed uit, de reviews zijn aanlokkelijk, mooie route ook begrijp ik, we zitten ook nog eens redelijk dicht in de buurt, dus ik ga het voorstellen om met de groep daar naar toe te gaan. Ik begrijp dat met 10 man reserveren wel noodzakelijk is?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Ik zou zeker even bellen. De rit ernaartoe, via de therissokloof is prachtig. Ben wel benieuwd waar jullie zoal verblijven.
Quote
#11
Wij zijn 15 dagen in Kato Daratso, net naast Chania. Iolkos Hotel. Vandaaruit gaan we heel het westen bezoeken. Zijn al meer in west Kreta geweest, elke keer ontdek je weer wat nieuws!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Is dat een vaste groep waar je mee gaat Johan? Leuk hoor de reis.
Quote
#13
(07 April 2017, 11:34)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is dat een vaste groep waar je mee gaat Johan? Leuk hoor de reis.
Hoi Goedas, is een Griekse vereniging in Brugge waar we al vele jaren lid van zijn. Eén maal in de twee jaar organiseren zij een reis. Dit jaar gaan we gezellig mee. In september doen mijn vrouw en ik dan nog samen een weekje Athene.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
Dat zijn mooie vooruitzichten Johan. Mooi verdeeld zo.
Wij gaan volgende maand naar Lefkas en september Parga. Eerst hier nog van het voorjaar genieten.
Morgen maak ik de Kokinisto, alleen niet van lamsvlees.
Quote
#15
Johan, leuk hoor naar Chania.
Wanneer je daar bent kan je na een korte prachtige rit een bezoek brengen aan de Manousakis wijnmakerij.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Aardige mensen, prima wijnen en een werkelijk schitterende omgeving.
Wanneer wij weer eens op Kreta zijn ga ik er weer heen en ga dan niet alleen proeven maar ook eten.
Wij hadden ze al eens ontmoet op een proeverij in Amsterdam, dat had Martin prima geregeld.
Veel plezier,
Wim
Quote
#16
(03 April 2017, 09:22)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(02 April 2017, 18:12)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kokinisto is eigenlijk meer de bereidingswijze en niet een specifiek gerecht. Hier gaat het dus om arni kkinisto. Maar je kan ook dit maken met rundvlees. Mijn lekkerste gerecht ooit was kokoras kokinisto met pilafi.

@ Johan,vat mijn opmerkingen aub niet op als kritiek op je recepten, ik waardeer zeer je gepubliceerde recepten.

Leuk overigens dat je west Kreta gaat bezoeken. Voor inspiratie kan ik je deze taverna van harte aanbevelen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Geweldige tip. Die komt op mijn lijstje!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)