18 April 2017, 11:15
Iedereen kent ze wel, de (overwegend) groene bussen van KTEL. En het dient gezegd, het intercity bussysteem van KTEL is echt wel iets dat goed is en (in veel gevallen) qua prijs best meevalt. Maar het is een monopolie
En daar lijkt een einde aan te komen binnen 2,5 jaar.
De intercity busregeling door KTEL wordt in de Griekse wetgeving gereguleerd door de wet 2963/2001. Maar er is ook de Europese regelgeving over monopolies en de PSO (Public Service Organisation) voor het toekennen van contracten voor binnenlandse verkeerslijnen. Gekende PSO's in Griekenland zijn bijvoorbeeld een aantal binnenlandse vlieg- en ferryroutes waarbij subsidies toegekend worden omdat ze, onder normale omstandigheden, sowieso verlieslatend zijn. Voor de toekenning aan firma's dienen openbare aanbestedingen uitgeschreven te worden.
En daar knelt het schoentje dus voor KTEL. Tot dusverre zorgt een artikel uit de Europese regelgeving ervoor dat ze konden genieten van een uitzonderingsmaatregel maar daar komt een einde aan op 31 december 2019.
De vereniging van busondernemingen is dus nu al aan het lobbyen om eventueel nog voor die datum de Griekse wetgeving te laten wijzigen waardoor het KTEL monopolie al vóór die datum zou wegvallen. Hun belangrijkste argument daarvoor is (waar hebben we dat nog gehoord?) dat een liberalisering zou zorgen voor een betere service aan een lagere prijs voor de consument.
Ondertussen is wel ook al aangekondigd dat er in Athene een nieuw busstation komt aan het metrostation Eleonas waardoor de huidige busstations Kifissos en Liosion zouden samengevoegd worden. De aanbesteding voor de bouw is ondertussen al uitgeschreven en zou binnenkort zelfs al toegewezen worden. De ligging is zeker gunstig voor de toerist die met de bus wil verder reizen gezien Eleonas op de metrolijn van/naar de luchthaven ligt.
En daar lijkt een einde aan te komen binnen 2,5 jaar.
De intercity busregeling door KTEL wordt in de Griekse wetgeving gereguleerd door de wet 2963/2001. Maar er is ook de Europese regelgeving over monopolies en de PSO (Public Service Organisation) voor het toekennen van contracten voor binnenlandse verkeerslijnen. Gekende PSO's in Griekenland zijn bijvoorbeeld een aantal binnenlandse vlieg- en ferryroutes waarbij subsidies toegekend worden omdat ze, onder normale omstandigheden, sowieso verlieslatend zijn. Voor de toekenning aan firma's dienen openbare aanbestedingen uitgeschreven te worden.
En daar knelt het schoentje dus voor KTEL. Tot dusverre zorgt een artikel uit de Europese regelgeving ervoor dat ze konden genieten van een uitzonderingsmaatregel maar daar komt een einde aan op 31 december 2019.
De vereniging van busondernemingen is dus nu al aan het lobbyen om eventueel nog voor die datum de Griekse wetgeving te laten wijzigen waardoor het KTEL monopolie al vóór die datum zou wegvallen. Hun belangrijkste argument daarvoor is (waar hebben we dat nog gehoord?) dat een liberalisering zou zorgen voor een betere service aan een lagere prijs voor de consument.
Ondertussen is wel ook al aangekondigd dat er in Athene een nieuw busstation komt aan het metrostation Eleonas waardoor de huidige busstations Kifissos en Liosion zouden samengevoegd worden. De aanbesteding voor de bouw is ondertussen al uitgeschreven en zou binnenkort zelfs al toegewezen worden. De ligging is zeker gunstig voor de toerist die met de bus wil verder reizen gezien Eleonas op de metrolijn van/naar de luchthaven ligt.