Lesbos
#1
Bericht vandaag op Nu.nl
Paus Franciscus heeft de vluchtelingencentra op de Griekse eilanden vergeleken met concentratiekampen. Hij zei dat zaterdag bij een herdenking in Rome.
De paus vindt dat de centra veel weghebben van concentratiekampen in de nazi-tijd door de hoeveelheid mensen die er verblijven.
De situatie in de Griekse aanmeldcentra op eilanden als Lesbos is al maanden gespannen. Naar schatting zitten er een kleine 14.000 vluchtelingen.

Bericht van Emprosnet (krant Lesbos)
Laatste update van vluchtelingen op de noordelijke Egeïsche eilanden. Totaal 8534 vluchtelingen, op Lesbos 3238, Chios 3561 en Samos 1735.
Er zijn veel families uit de twee kampen gehaald en in hotels ondergebracht.

Het is jammer dat Nu.nl alleen Lesbos noemt en ook het aantal vluchtelingen niet juist weer geeft.
Maar hopen dat de mensen hierdoor niet besluiten om niet naar Lesbos te gaan.

Afgelopen donderdag de eerste vlucht aangekomen met 130 mensen aan boord en omdat dit de eerste charter was werden de mensen verwelkomt met lekkere hapjes en traditionele dansen van het eiland.

We zullen zien hoe het seizoen dit jaar zal worden.
Quote
#2
De kern van het verhaal is niet het aantal vluchtelingen...Het gaat er om hoe ze gehuisvest zijn.Ik denk dat de paus een punt heeft.
Quote
#3
(23 April 2017, 18:11)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De kern van het verhaal is niet het aantal vluchtelingen...Het gaat er om hoe ze gehuisvest zijn.Ik denk dat de paus een punt heeft.

Elena schreef:De paus vindt dat de centra veel weghebben van concentratiekampen in de nazi-tijd door de hoeveelheid mensen die er verblijven.

Hij heeft het dus wel over het aantal. De huisvesting op Lesbos is trouwens (bezijden enkele uitzonderingen) niet echt abominabel.
Het juiste cijfer (Bron: UNHCR) is trouwens 4199 voor Lesbos op datum van 18 april. Dat zijn er 100 meer dan er officieel plaats is (4.099).
Qua overbevolking van de opvangcentra is de situatie op Chios en Samos echter véél slechter. Respectievelijk 3713/1800 en 2059/970. Niettegenstaande er opvangcentra zijn op het vasteland die leeg staan (o.a. Vagiochori (630 plaatsen) - Kepsilochori (600 plaatsen) - Katsikas (1500 plaatsen) worden ze niet overgebracht. Dat heeft vooral te maken met de trage verwerking van de asielaanvragen. Die trage verwerking komt vooral door de onvolledige (en trage) leveringen van materiaal (o.a. PC's - datalijnen - enz...) die door de EU wordt voorzien en personeel uit andere landen dat ingezet wordt maar enkel wil werken volgens de uurregelingen in hun land van oorsprong. M.a.w. een administratieve knoeiboel die door sommigen volledig aan Griekenland toegeschreven wordt. Wat echter absolute onzin is. Dat wil niet zeggen dat Griekenland daarin geen schuld heeft. Maar het grootste deel mag aan anderen toegeschreven worden.

En een andere oorzaak is dat geen enkel ander EU-land zich houdt aan de verdeelquota die afgesproken (en geëist) werden door de EU.

Elena schreef:Maar hopen dat de mensen hierdoor niet besluiten om niet naar Lesbos te gaan.

Inderdaad. Zelf ben ik vorige herfst op Samos, Leros, Kalymnos geweest. De toerist heeft er absoluut geen last van zoals sommigen vrezen. In Leros ben ik zelfs in het opvangcentrum geweest dat je gewoon kan inlopen. Absoluut geen last gehad met de vluchtelingen die er verbleven, integendeel. En die gaan ook gewoon naar de supermarkt hun inkopen doen zoals de lokale bevolking en toeristen. In de opvangfaciliteit in de haven van Pothia (Kalymnos) was zelfs niemand op dat ogenblik.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Hoppa en daar gaan we weer!
Een of ander bericht van weer een nitwit zorgt er weer voor dat de eilanden wederom in een kwaad daglicht komen te staan.
Een niet eerlijke verslaggeving zorgt er weer voor dat aantallen en huisvesting weer overdreven in het nieuws komen.
Eindelijk waren we op de goede weg v.w.b. de toeristen terug te krijgen op de eilanden die al genoeg ellende hebben gehad door de vluchtelingen.
Vraag nu eens aan de Nederlanders die daar wonen om een eerlijke berichtgeving te doen en geloof dat dan.
Ik hoop op een zeer verdiend en goed toeristenseizoen voor al deze eilanden.

Costas
Quote
#5
"Een of ander bericht van weer een nitwit zorgt er weer voor dat de eilanden wederom in een kwaad daglicht komen te staan."

Denk, dat de meesten al geboekt hebben al of niet voor Lesbos. Een goede voorlichting van het Griekse verkeersbureau lijkt mij meer zoden aan de dijk te zetten
dan hele groepen als nitwit in de hoek te zetten.
Een goed toeristenseizoen wens ik iedereen die in deze industrie werkt.
Wim
Quote
#6
Costas, noem je de paus nu een nitwit?  Huh
Ben niet katholiek maar dat gaat me wel een stap te ver.
Quote
#7
Zo als ik heb begrepen prees de paus vooral de gastvrijheid van de inwoners
op Lesbos Lampedusa en Sicilië, maar dat hij zich grote zorgen maakte  over de
vluchtelingen hun  welzijn
Quote
#8
Helaas zijn er vanmorgen voor Molyvos tenminste 12 mensen onder wie 1 kind verdronken toen hun boot zonk. Het houdt maar niet op?
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#9
(24 April 2017, 13:53)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas zijn er vanmorgen voor Molyvos tenminste 12 mensen onder wie 1 kind verdronken toen hun boot zonk. Het houdt maar niet op?

Er waren 25 mensen aan boord , waar 2 vrouwen gered zijn en 16 inmiddels dood gevonden
naar de vermisten is een grote zoekactie begonnen,maar de kans dat deze mensen nog levend
aangetroffen is uiteraard niet groot
Quote
#10
(23 April 2017, 21:57)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Costas, noem je de paus nu een nitwit?  Huh
Ben niet katholiek maar dat gaat me wel een stap te ver.

Jawel dit soort mensen staat volledig buiten de werkelijkheid en hebben geen enkele invloed op de werkelijke ellende in de wereld sterker nog ze zijn al eeuwen lang verantwoordelijk voor veel ellende in de wereld dus ja hij is een nitwit van de eerste orde,
99.9 procent van de ellende komt voort uit het geloof dus open uw ogen en laten we samenwerken aan een oplossing buiten het geloof om want dit heeft al miljarden doden tot gevolg gehad in de wereld in de afgelopen eeuwen maar ik vrees dat deze discussie weer veel te zwaar is voor een forum waar het erg belangrijk is waar welke foto waar is gemaakt is in griekenland.
Quote
#11
(24 April 2017, 18:25)AvD schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




maar ik vrees dat deze discussie weer veel te zwaar is voor een forum waar het erg belangrijk is waar welke foto waar is gemaakt is in griekenland.

Mag een luchtiger rubriekje niet soms?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
(24 April 2017, 18:25)AvD schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 April 2017, 21:57)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Costas, noem je de paus nu een nitwit?  Huh
Ben niet katholiek maar dat gaat me wel een stap te ver.

Jawel dit soort mensen staat volledig buiten de werkelijkheid en hebben geen enkele invloed op de werkelijke ellende in de wereld sterker nog ze zijn al eeuwen lang verantwoordelijk voor veel ellende in de wereld dus ja hij is een nitwit van de eerste orde,
99.9 procent van de ellende komt voort uit het geloof dus open uw ogen en laten we samenwerken aan een oplossing buiten het geloof om want dit heeft al miljarden doden tot gevolg gehad in de wereld in de afgelopen eeuwen maar ik vrees dat deze discussie weer veel te zwaar is voor een forum waar het erg belangrijk is waar welke foto waar is gemaakt is in griekenland.

Ben je weer lekker op gang Kees? Blush
Quote
#13
Is dat die Cees van vroeger van dat ander forum ?, hebben ze hem weer losgelaten dan ?
Quote
#14
Kalisperra,
De nitwit die IK bedoelde is niet de paus maar de verslaggever van NU.nl.
Ik noem dit riool-journalistiek.
Gemakkelijk scoren zonder juiste bronvermelding en onderzoek.
Dat het verhaal niet klopt blijkt uit het verhaal van Emprosnet.
Maar misschien ga ik er wel weer te hard in......
Signomi,
Het gaat mij enorm aan het hart.
Quote
#15
mooi welkom op Lesvos

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Costas, geeft niets hoor. Wanneer iemand (zoals jij) een enorme liefde voor een eiland heeft mag je best je ongezouten mening geven.
Vroeger was ik erg betrokken bij Zuid Afrika. Ben er vaak geweest en wanneer je zag wat een onzin er over dat land in de media verteld werd.
Begrijp dus echt je boosheid wel.
Wij zijn aan het aftellen voor Lesbos.
Groetjes,
Wim
Quote
#17
Corendon vliegt op maandag en donderdag naar Lesbos, ook de klanten
van Ross  Holidays die naar Lesbos Of Chios gaan vliegen met Corendon
Quote
#18
Dankjewel Wim.

Ja, soms kan ik mij enorm opwinden om dit soort zaken.
Ook wij zijn aan het aftellen naar weer een seizoen Lesbos.

Taleme,
Costas
Quote
#19
(26 April 2017, 07:30)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Corendon vliegt op maandag en donderdag naar Lesbos, ook de klanten
van Ross  Holidays die naar Lesbos Of Chios gaan vliegen met Corendon

TUI vliegt van Amsterdam naar Lesbos iedere dinsdag en vrijdag,vanaf Brussel
alleen met Aegean Air,er zijn momenteel aanbiedingen  bij tui voor Mei waar
een pakketreis goedkoper is dan een vliegtigket
Quote
#20
Rainbow 
Bericht van Empros.net (vertaler)

Ongeveer 4.000 Turken brachten het afgelopen weekend van april door in Lesbos, Chios en Samos. De nieuwe maritieme links die de eilanden met extra poorten in Klein-Azië aan te sluiten nieuwe gegevens en het genereren van de verwachtingen voor de compensatie van verliezen die het toeristische product van de vluchtelingencrisis heeft geleden.
Op hetzelfde moment, het verplaatsen naar boven en boekingen Europese bezoekers, met name naar Lesbos en in de tweede plaats na Samos, waar de chartervluchten worden verhoogd en veel hotels zijn eerder dit jaar geopend.
Meer dan 1.500 Turken bezocht tijdens afgelopen weekend Lesbos, die dit jaar van de lijn Ayvalık - Mytilene, heeft ook  Dikeli en vanaf half mei zal de Petra ingang poort te openen, in het noorden van het eiland, dat zal geassocieerd met twee Turkse havens (Aivali Kucuk Kougia).
"Wij worden geconfronteerd met een grote en sterk economische land, dat wil een relatie met ons te hebben en we hebben om de meest te maken," zei  de voorzitter van de Hoteliers Vereniging van Lesbos, P. Antoniou, terwijl de burgemeester van het eiland, Sp . Galen, niet zijn optimisme voor de Europese markt kon verbergen.
"We hebben vooral bemoedigende berichten en chartervluchten, die worden verhoogd. Ik denk dat we dit jaar een indrukwekkende groei zullen hebben.

Wij denken/hopen dat het dit jaar wel goed komt, wij zien al veel huurauto's rijden en de terrasjes in Skala Kallonis zijn al ook goed gevuld.


Quote
#21
Het bezoek van Turkse toeristen aan de Egeïsche eilanden hangt nauw samen met nationale feestdagen. 23 april jl. was zo'n dag. In 2016 was er in september zo'n verlofperiode voor Turken. Vanwege de inwerkingtreding van een nieuwe visa-regeling door Griekenland werd het bezoek van Turken aan deze eilanden gefaciliteerd. In 2017 is die regeling met een jaar verlengd. Overigens zijn het vooral ambtenaren en een elite die zo'n visa (snel) krijgen en dan betreft het merendeel van deze bezoekers inwoners van Turkije die het bewind van Erdogan tijdelijk willen ontvluchten. Opvallend genoeg heeft met name de kuststreek tegenover Samos, Chios en Lesbos, van boven Izmir tot onder Bodrun tegen Erdogan onlangs gestemd. Maar dit terzijde.
Quote
#22
September2016 waren wij op Thassos. Op een speciaal strandje bij de hoofdstad was de voertaal, net als de muziek Turks.
`s avonds op een terras er een aantal ontmoet en leuk mee gesproken. Spraken goed Engels en heb het idee dat dit toch andere Turken zijn dan die in Rotterdam met vlaggen lopen te schreeuwen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)