De toekomst van KTEL
#1
Iedereen kent ze wel, de (overwegend) groene bussen van KTEL.  En het dient gezegd, het intercity bussysteem van KTEL is echt wel iets dat goed is en (in veel gevallen) qua prijs best meevalt. Maar het is een monopolie
En daar lijkt een einde aan te komen binnen 2,5 jaar.
De intercity busregeling door KTEL wordt in de Griekse wetgeving gereguleerd door de wet 2963/2001. Maar er is ook de Europese regelgeving over monopolies en de PSO (Public Service Organisation) voor het toekennen van contracten voor binnenlandse verkeerslijnen. Gekende PSO's in Griekenland zijn bijvoorbeeld een aantal binnenlandse vlieg- en ferryroutes waarbij subsidies toegekend worden omdat ze, onder normale omstandigheden, sowieso verlieslatend zijn. Voor de toekenning aan firma's dienen openbare aanbestedingen uitgeschreven te worden.

En daar knelt het schoentje dus voor KTEL. Tot dusverre zorgt een artikel uit de Europese regelgeving ervoor dat ze konden genieten van een uitzonderingsmaatregel maar daar komt een einde aan op 31 december 2019.
De vereniging van busondernemingen is dus nu al aan het lobbyen om eventueel nog voor die datum de Griekse wetgeving te laten wijzigen waardoor het KTEL monopolie al vóór die datum zou wegvallen. Hun belangrijkste argument daarvoor is (waar hebben we dat nog gehoord?) dat een liberalisering zou zorgen voor een betere service aan een lagere prijs voor de consument.

Ondertussen is wel ook al aangekondigd dat er in Athene een nieuw busstation komt aan het metrostation Eleonas waardoor de huidige busstations Kifissos en Liosion zouden samengevoegd worden. De aanbesteding voor de bouw is ondertussen al uitgeschreven en zou binnenkort zelfs al toegewezen worden. De ligging is zeker gunstig voor de toerist die met de bus wil verder reizen gezien Eleonas op de metrolijn van/naar de luchthaven ligt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
tot 2019 is griekenland uit de Eu en de ktel kan vrolijk rond rijden.ik kan geen griekenland voorstellen zonder Ktel. mijn vader had een winkel bij de station van Ktel in Drama en ik zie de groene bussen sinds zo ver dat ik kan herinneren. nog van de tijd dat Athene Drama rond de 12 uren reis was.
dat laste over de nieuw busstation moet nog zien. als griekenland uit de crisis is misschien komt een nieuw station ook in athene.
Quote
#3
Nou dat zou inderdaad voor een heleboel mensen een probleem worden zonder de KTEL.
Ik weet niet of het overal in Griekenland zo is maar hier op t eiland worden de kinderen vanaf de gymnasium leeftijd 
ook met KTEL bussen naar school gebracht. ( Tot en met de lagere school zijn er school bussen van de gemeente)
Verder vervoert de KTEL zeker in deze moeilijke tijden veel pakjes/doosjes met bijvoorbeeld kaas of eieren of zo van "oma" 
uit t dorp naar de kinderen in Athene, voor n heel lage prijs.
En inderdaad zijn er erg veel mogelijkheden bij de KTEL voor heel keurige prijzen.
 Ik heb het hier op t forum wel eens vaker genoemd, krijg hier op Kos vaak t idee dat toeristen niet weten van het bsetaan,
bussen zouden veel voller kunnen. Ligt zeker ook aan de KTEL Kos.
Quote
#4
Bij ons op Kreta zie ik dat ook de toeristen veel gebruik maken van de KTEL bussen.
Ze zijn dan ook heel goed en servicegericht. Ze rijden op tijd.
Uitstappen bij een bushalte waar ze dat niet hoeven volgens de dienstregeling is geen enkel probleem wanneer je dat vraagt.
Op de lange afstand zetten ze zelfs bussen in die zijn voorzien van WiFi (voor degene die liever op zijn telefoontje staart dan naar het landschap kijkt).

KTEL adverteert dat ze ook pakjes voor heel redelijke prijzen vervoeren. Je moet dan wel naar de bushalte om het in ontvangst te nemen natuurlijk.
Quote
#5
(19 April 2017, 12:31)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij ons op Kreta zie ik dat ook de toeristen veel gebruik maken van de KTEL bussen.

Daar ga ik in het najaar ook handig gebruik van maken tijdens een 4-weekse tour van Kreta. Alle verplaatsingen met de KTEL bussen dus.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Quote
#7
(19 April 2017, 14:32)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 April 2017, 12:31)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij ons op Kreta zie ik dat ook de toeristen veel gebruik maken van de KTEL bussen.

Daar ga ik in het najaar ook handig gebruik van maken tijdens een 4-weekse tour van Kreta. Alle verplaatsingen met de KTEL bussen dus.

Als die dienstregelingen nog net zo netjes zijn als een paar jaar terug... zal je daar geen spijt van krijgen!! Het schema klopte altijd!
Quote
#8
Het is alleen jammer dat zij nog niet MEER inspelen op het vervoer van en naar de luchthaven's rechtstreeks. Angry
Nu is er alléén vanaf Chania naar Rethymon een directe lijn via Souda die dan ook alleen aansluiting geven op de vluchten van Ryanair en Aegean Hypocrite
en rijden dus maar 5 x per dag, vanaf Heraklion moet je nog steeds eerst naar de stad, en daar gaat de laatste al om 21.30 uur naar Rethymon! Angry
Het lijkt erop dat zij zo de taxi's ook aan het werk houden, er zijn wel enkele Engelse site's waarop je OOK voordelig kan boeken voor een
bus shuttel Idea , alleen die zijn voor hotels en appartementen beschikbaar, die service is trouwens WEL goed ! Big Grin
Maar wie zegt dat het misschien in de toekomst NOG beter gaat worden  Huh Big Grin
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lokale bus-KTEL Nanny 21 12.347 13 May 2012, 21:04
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)