Grieksegids nieuws
Spoorloos.
#1
Information 
Vanavond in Spoorloos : om 21.15
Mark gaat op zoek naar zijn Griekse ouders

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Bedankt voor de tip Wilma!

Spoorloos schreef:Grieks drama. Mark kreeg als klein kind al te horen dat hij geadopteerd is vanuit Griekenland. Bij zijn Nederlandse adoptieouders had hij het erg naar zijn zin, en behoefte om op zoek te gaan naar z'n Griekse ouders had hij nooit. Dat veranderde pas toen hij zelf vader werd. Nadat z'n oudste kind was geboren begin het toch wel te knagen dat z'n Griekse moeder afstand van hem deed. Mark kon zich nauwelijks voorstellen dat een moeder zoiets doet. Spoorloos ging in Griekenland op zoek naar moeder Paraskevi. De vader van Mark, Thanasis, was officieel nog getrouwd met een andere vrouw toen hij een relatie kreeg met Paraskevi. Ze raakte zwanger en dat leidde tot grote problemen ondanks het feit dat Thanasis bezig was te scheiden van zijn vrouw. De familie van Paraskevi keerde zich tegen de relatie en de priester van hun kerk verzette zich tegen hun voorgenomen huwelijk. Paraskevi ging gebukt onder de druk uit haar omgeving en voorzag dat haar kind niet geaccepteerd zou worden.
Quote
#3
Prachtige aflevering!
Quote
#4
??? Heel mooi!!!
Quote
#5
Ik heb het terug gekeken.......... was mooi !
Quote
#6
Wel mooi maar ook tragisch dat ze zo arm waren dat ze geen melk voor hun kind konden kopen.
En weer zo'n voorbeeld van de ellende die de kerk kon veroorzaken door ze zo uit te stoten uit de gemeenschap.
Quote
#7
(07 May 2017, 22:17)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wel mooi maar ook tragisch dat ze zo arm waren dat ze geen melk voor hun kind konden kopen.
En weer zo'n voorbeeld van de ellende die de kerk kon veroorzaken door ze zo uit te stoten uit de gemeenschap.

Mooie aflevering inderdaad en heel mooi om Evia in de winter te zien!
Gelukkig dat de zoon niet nog 5 of 10 jaar had gewacht met zoeken, had hij denk ik niet en zijn vader en zijn moeder nog kunnen ontmoeten.

@arjanw, helaas is je opmerking over de kerk niet iets typisch van de Grieks Orthodoxe kerk en van vroeger, sterker nog, gebeurt hier in Nederland nog steeds heel vaak, bij meerdere gezindten zeg maar. En dat in 2017 Angry
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
,,De familie van Paraskevi keerde zich tegen de relatie en de priester van hun kerk verzette zich tegen hun voorgenomen huwelijk. Paraskevi ging gebukt onder de druk uit haar omgeving en voorzag dat haar kind niet geaccepteerd zou worden,,,

Ach, wat doet zo'n Griekse  kerk ertoe...  en idd in Nederland gebeurde zulke perikelen  vroeger vaak ook! Maar tegenwoordig gerust niet meer hoor!
Het was idd  in dit geval niet alleen de kerk die tegen was .... Maar vooral  ook familie!!En dat allemaal vanwege die ,,kerk..zoals dat vroeger ook in NL gebeurde   in/bij   de RK en  NH  kerken  ...Ik ben blij dat mijn vader er daar nooit naar geluisterd heeft  Big Grin ...
Maar gebeurd dit echt t nog steeds in Griekenland? Of is dit euvel ook daar afgezwakt? zoals in NL
Quote
#9
Mij lijkt dat het zoals het Paraskevi gebeurde, dat echt de hele familie en dorpsgemeente zich tegen haar ging verzetten,
niet iets is wat in Griekenland 2017 nog vaak zal gebeuren. Ik kan me wel voorstellen dat het in kleinere dorpen nog moeilijker ligt,
en dat dat nog wat strubbelingen zal geven, maar ik denk niet zo etreem als bij Paraskevi.
In Urk zal het ook iets anders gaan als in Amsterdam denk ik.
Quote
#10
(08 May 2017, 03:32)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




,,De familie van Paraskevi keerde zich tegen de relatie en de priester van hun kerk verzette zich tegen hun voorgenomen huwelijk. Paraskevi ging gebukt onder de druk uit haar omgeving en voorzag dat haar kind niet geaccepteerd zou worden,,,

Ach, wat doet zo'n Griekse  kerk ertoe...  en idd in Nederland gebeurde zulke perikelen  vroeger vaak ook! Maar tegenwoordig gerust niet meer hoor!
Het was idd  in dit geval niet alleen de kerk die tegen was .... Maar vooral  ook familie!!En dat allemaal vanwege die ,,kerk..zoals dat vroeger ook in NL gebeurde   in/bij   de RK en  NH  kerken  ...Ik ben blij dat mijn vader er daar nooit naar geluisterd heeft  Big Grin ...
Maar gebeurd dit echt t nog steeds in Griekenland? Of is dit euvel ook daar afgezwakt? zoals in NL

Dag Wilma, geloof mij, gebeurd helaas nog steeds in NL. En op nog meer vlakken dan wat in deze aflevering genoemd is. Als die beerput eens een keer echt open gaat ipv "het intern af te handelen" Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Lees over kerkgebruiken o.a. ook in Nederland.Nou Wilma wij wonen in de zgn."bible belt".En dat houdt in
dat er veel zaken plaatsvinden,waarvan je inderdaad zou denken dat dat anno 2017 niet meer zo zou kunnen!
Quote
#12
Overigens vond ik de moeder wel heel koeltjes reageren na de ontmoeting, in tegenstelling tot Baba Smile
Quote
#13
Kosta dat vond ik ook..... Misschien wist ze niet hoe Mark zou reageren, wilde ze hem de eerste stap laten zetten..... was ze misschien bang dat hij toch nog boos zou zijn? Was ze lichtelijk in shock omdat ze haar kind zag na al die jaren (50 jaar!)? We weten het niet... je weet niet wat zoiets teweeg brengt bij iemand....

Bij dat ene programma waar ze ook op zoek gingen naar personen en deze naar de studio haalden had ik altijd al het gevoel dat ze elkaar al voor de uitzending hadden ontmoet... de ontmoeting leek ook zo ongemakkelijk en niet zo enthousiast.

Maar nogmaals je weet niet wat er in de hoofden van de mensen leeft, want wat ze meegemaakt, hoe ze daardoor gevormd zijn..... jeetje, armoede, geboorte van een kind, de kerk het dorp dat ze als melaatsen heeft behandeld, het verdriet, daarne het 'verlies' van je kind.... Dat doet wat met je..... op welke wijze ook. En daar leef je dan 50 jaar mee. En dan opeens staat je kind voor je neus......(slik).... al die emoties....
Quote
#14
precies zo als de laste zin van Melina beschrijf. je weet niet wat in de mensen speelt.
jaren 60 was dat maatschappij minstens achterlijk op de platteland het meeste.
ik had veel kinderen bij mij op de basis school die zaten op de naast gelegen weeshuis niet omdat ze geen ouders hadden maar omdat hun families financieel niet konden zorgen op hun kinderen.
naast dat die tijd werden veel kinderen ter adoptie gegeven voor dezelfde redenen als bij deze 2 mensen.
ik hoop dat ze nu allemaal verder gelukkig een weg kunnen vinden.
mijn moeder had een kind na mij dat werd geboren met een hart afwijking en is snel na de geboorte overleden. mijn vader werd uitgelachen als hij op zoek ging naar een doodskist voor de baby, ze hebben vaak tegen hem gezegd waarom kosten maken voor ,stop het in een doos. naast dat mijn moeder heeft de baby misschien een keer gezien, zij heeft haar hele leven gezegd dat zij vertrouwde op de woorden van mijn vader dat hij de baby heeft begraven anders zou ze op zoek gaan want zij had zo vaak gehoord van baby's die dood werden verklaart maar eigenlijk ter adoptie werden gegeven.
Quote
#15
Inderdaad een heel andere tijd en er werd heel anders met gevoelens omgegaan, en veel weggestopt wat dat betreft.
Enerzijds de schaamte maar ook een soort zelfbescherming denk ik.
Ik heb door de jaren heen ook veel verhalen gehoord over kinderen die "weggegeven" werden, binnen de griekse grenzen.
Om een ongewenste kinderloosheid, armoede, meerlingen, soms binnen de familie etc. Ik ben altijd erg geinterresseerd in
dit soort verhalen, en kan soms niet geloven wat ik hoor. Maar dan krijg je ook vaak van mensen hier zo n reaktie als die
moeder van Kostas in Spoorloos, het was niet anders, het kon niet anders...
Quote
#16
Wat jullie ook aangeven, je kunt niet voor een ander oordelen of een mening hebben. 
Ik heb na een speurtocht van mij, mijn vader voor het eerst gezien toen ik 50 was. We hebben elkaar  eenmaal ontmoet, maar er was geen genegenheid naar mij toe. Het voelde eerst als ontkenning wat best pijn deed, maar heb er nu vrede mee. Ik wou hem een keer zien. Meer zit er niet in. Prima zo. Toch raken de programma's mij wel.
Dit was een prachtige aflevering en heel mooi gefilmd.
Quote
#17
Mijn vader kwam ook in een weeshuis terecht in thessaloniki na de dood van zijn vader. Mijn oma was denk ik pas 18. Zijn vander 21. Maar mijn oma was ook min of meer 'gekaapt'. Dus geen familie die hielp. Ze is daarna nooit meer getrouwd, heeft ook nooit meer een andere man gehad. Ze weigerde ook om in het zwart gekleed te gaan. (Misschien omdat ze nooit officieel getrouwd waren? Het fijne weet ik er niet van.) Ik weet wel van mijn vader dat het geen pretje was (zachtjes uitgedrukt) in het weeshuis in die dagen.... (na de jaren '40). Slaag, vechten voor je eten etc.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Spoorloos afl over Trikala Nanny 6 2.568 10 October 2022, 22:39
Laatste bericht: Goedas
  21 februari spoorloos Goedas 9 2.408 22 February 2022, 15:03
Laatste bericht: Nanny
  Spoorloos en "Z" maria kaptein 2 1.362 09 November 2021, 22:33
Laatste bericht: Lefteris
  TV-tip: Spoorloos in Griekenland 8 november 2021 Ger 0 1.091 06 November 2021, 14:08
Laatste bericht: Ger
  TV tip: Spoorloos met Mark en Karin uit Athene Ger 7 1.981 01 November 2021, 19:02
Laatste bericht: Goedas
  Spoorloos maandag 27 januari Fani 14 3.019 24 November 2020, 17:08
Laatste bericht: Louise B.
Lightbulb Spoorloos : Sandra zoekt Griekse moeder Wilma 5 3.427 25 December 2019, 16:34
Laatste bericht: Ger
  TV-tip 22 okt 2018: Spoorloos in Griekenland Nanny 32 10.178 24 May 2019, 22:13
Laatste bericht: Nanny
  TV-tip: Spoorloos Extra op 11 juni 2018 Ger 5 2.923 11 September 2018, 20:34
Laatste bericht: Electra63
  TV-tip: Spoorloos Extra op 4 juni 2018 Ger 3 2.520 04 June 2018, 19:36
Laatste bericht: kokino17

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)