Grieksegids nieuws
Griekse gastvrijheid
#1
Herken je dat?
Dat je vriendelijke mensen ontmoet en dat je graag iets aardigs wilt zeggen, maar ja, je spreekt geen Grieks?
Je kunt je behoorlijk ongemakkelijk voelen als je de Griekse taal niet spreekt, zoals in deze mooie video (die in het blog staat).
Wat zeg je dan? Een mooi voorbeeld waarom je Grieks wilt spreken.
Hij plukte sinaasappels en toen gebeurde er dit..... Lees verder op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: n50flu.jpg]
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#2
Ik hem al zo vaak gezien en elke keer weer geniet ik ervan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
En het is ook zo,de kretenzer bevolking waar wij komen,geven ook alles wat ze hebben,eten met een goed glas wij erbij,als je wil vertrekken staan er draagtassen vol klaar met van alles uit de tuin,kaas raki wijn,gedroogde vijgen, enz
Wij nemen natuurlijk ook van alles mee voor hun,en helpen waar we kunnen. zie foto

[Afbeelding: 2i0cjer.jpg]
Quote
#4
Mooi!
Quote
#5
Afgelopen week was ik met de hond aan de wandel. Stukje verderop staat een pick-up onder een boom met daarnaast een kretenzer boer van mijn leeftijd. Hij roept naar me dat ik een erg leuke hond heb en we beginnen een praatje over alledaagse dingen. Op een gegeven moment haalt hij een biertje tevoorschijn, delen? Ja natuurlijk en het wordt steeds gezelliger. Dan haalt hij een hop gras weg van de pick-up en daaronder staat een grote krat met pas verzamelde slakken. Of ik slakken eet, jazeker, kan ze zelfs klaarmaken. Onmiddelijk krijg ik een kilootje slakken in een zak ondanks mijn lichte protesten. Na enige tijd gaan we ons weegs,maar niet nadat we tel.nrs hebben uitgewisseld. Zomaar een voorbeeld van kretenzer hartelijkheid.
Quote
#6
Prachtig! Al vaak zo iets dergelijks meegemaakt.
Mensen snappen meestal niet waarom we "alweer naar Griekenland" gaan...
Dit is één van de redenen...
Quote
#7
[Afbeelding: b9drhx.jpg]

Gastvrijheid in de overtreffende trap. (Goed kijken)
Quote
#8
Chris,
Dit is piratentaal. Heb ik daar al vaker gezien. Of ze dat daar nou expres doen of uit onnozelheid? Ik weet het niet. Maakt eigenlijk niet uit.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#9
Wij wandelen heel veel in griekenland en eigenlijk tijdens elke wandeling komen we wel een boer of iemand die op een stukje land iets verbouwt tegen die ons wat meegeeft, granaatappels, citrusfruit, ook wel eens een stuk vers brood met feta kaas en tomaten, of een stukje komkommer.. als we ergens komen en iemand verkoopt iets vanaf het land kopen wij ook altijd bv sinaasappels waar de boeren zelf 50 cent per kilo voor krijgen daar betaal ik dan met liefde 1,50 per kilo voor , voor mij goedkoper dan in een supermarkt of andere winkel en de boer krijgt er meer voor, ook courgettes etc, wij proberen zoveel mogelijk de supers te vermijden en als we dan een 2e of 3e keer komen bij een boer/landbouwer of standje dan krijg je veelal een stukje watermeloen erbij.
De Griekse bevolking is heel erg vriendelijk en gastvrij.
Quote
#10
Wink 
Vorige week waren we aan de wandel en vonden een prachtige stenen gebouw wat een kafeneion bleek te zijn. Het viel eigenlijk niet op en ik vroeg de eigenaar, in mijn beste Grieks, waarom hij geen verwijzing plaatste.
Het was alleen voor vrienden van het eiland bedoeld en hij wilde niet commerciëler werken.
Typisch Grieks, siga siga ofschoon dat inkomstenderving opleverde.
We hebben een hele tijd, na een tsiporo is mij Grieks beter [Afbeelding: smile.gif], gesproken over muziek en Griekse producten en wilden € 8 afrekenen.
We hadden alleen biljetten van 20 € en meer.
Hij had absoluut geen wisselgeld.
Ik stelde voor dat ik even een auto aan zou houden en wisselen.
Geen sprake van !
Je hoeft niet te betalen, het is goed zo.
Gelukkig kon mijn vrouw uit alle gaten en hoeken nog 6.30 ophoesten.
We kregen nog een zak gedroogde lavendel mee en namen als vrienden voor het leven afscheid.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#11
Mooi verhaal. Wij sparen tussen de vakanties altijd briefjes van 5 euro voor Griekenland.
Soms is er tot in de middag geen wisselgeld voor de grotere biljetten.
Quote
#12
Hadi Chris, las er overheen zag het nu pas. Haha.
Quote
#13
Wat een mooie belevenissen. Het filmpje zag ik nog niet eerder, dank voor het delen, ook erg leuk!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)