Positief!
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Goed te horen dat er meer mensen zullen komen,want de Grieken willen toch echt vooruit.
We gaan het zien.
Quote
#3
,,Doordat de salarissen in Griekenland ontzettend gedaald zijn, liggen de prijzen ook veel lager dan in Nederland.

Klopt niet helemaal; de salarissen zijn inderdaad flink gedaald, maar dat heeft zich niet vertaald in lagere prijzen.
Door diverse belasting verhogingen liggen de prijzen toch zo'n 15% hoger dan zeg 2 jaar geleden.
Ook de prijzen in de supermarkt zijn hoger dan vorig jaar b.v.
Maar het blijft natuurlijk erg goedkoop om uit eten te gaan.
Ook ik zie de afgelopen 7 weken een duidelijke toename van het aantal toeristen t.o.v. vorig jaar. Een goede zaak!
Quote
#4
Uit eten gaan blijft relatief goedkoop maar stijgt toch behoorlijk. Prijzen in de supermarkten zijn soms waanzinnig hoog. Ze vragen maar wat. Concurreren is onbekend hier. Ik geef altijd graag het voorbeeld van een gewoon blikje gehakte tomaten. Zelfde merk varieert in prijs van 39 cent tot 1 euro 20. Begrijpt u het nog?
Quote
#5
Maar voor de gemiddelde toerist blijft het een voordelige bestemming.
Overigens zijn er ook plaatsen waar het eten al jaren dezelfde goedkope prijs is.
Quote
#6
Maar dat schrijven Chris en ik ook, jjohn.
Wij eten ook regelmatig met z'n tweeën voor 16 - 20 euro.
Maar dat zijn niet de plekken waar de gemiddelde toerist komt.
En toch zijn ook daar de prijzen wat hoger dan b.v. vorig jaar.
Gemiddeld 10 - 15%
Nu is een frappe voor 1.50 (was vorig jaar 1.40) nog steeds erg voordelig; zeker als je aan zee 3 - 3.80 betaald. Wink
Quote
#7
(25 May 2017, 15:59)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar dat schrijven Chris en ik ook, jjohn.
Wij eten ook regelmatig met z'n tweeën voor 16 - 20 euro.
Maar dat zijn niet de plekken waar de gemiddelde toerist komt.
En toch zijn ook daar de prijzen wat hoger dan b.v. vorig jaar.
Gemiddeld 10 - 15%
Nu is een frappe voor 1.50 (was vorig jaar 1.40) nog steeds erg voordelig; zeker als je aan zee 3 - 3.80 betaald. Wink

Momenteel omgeving Chania betalen wij voor een hoofdgerecht gemiddeld acht euro. 
Was in 2011 in Rethymnon en 2012 in Chania zelfde prijs. Dus die prijzen zijn gelijk gebleven. Wel zijn de drankjes gestegen. Waar ik toen voor een halve liter bier 1,9 euro betaalde, is dat nu al 3 euro. En dan spreek ik over toeristische horeca (zijn met een groep hier). Dus de verhoogde belasting is hier in deze hoek in ieder geval niet in het eten in de horeca terug te vinden.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Met eten bedoel ik natuurlijk: 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten, 1/2 liter wijn en  1 soda.
Nagerecht is bijna altijd "van het huis"
In de meer toeristische gebieden zijn we rond de 24 - 28 euro kwijt; nog steeds een koopje Smile
Quote
#9
(25 May 2017, 17:19)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met eten bedoel ik natuurlijk: 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten, 1/2 liter wijn en  1 soda.
Nagerecht is bijna altijd "van het huis"
In de meer toeristische gebieden zijn we rond de 24 - 28 euro kwijt; nog steeds een koopje Smile

Oke Karel, maar doet niets af aan het feit dat de prijzen voor de gerechten hier rondom Chania in de horeca waar wij komen afgelopen 5/6 jaar niet gestegen zijn. En dat is toch positief voor de toerist!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Ze maken de porties gewoon wat kleiner, je merkt niet of je 180 gram vlees of 200 gram gegeten hebt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
(25 May 2017, 18:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ze maken de porties gewoon wat kleiner, je merkt niet of je 180 gram vlees of 200 gram gegeten hebt.

Dat zou natuurlijk altijd kunnen. Maar een kippenpoot is een kippenpoot en een brasem blijft een brasem, op mijn scampisouvlaki zitten nog steeds acht grote jongens  Rolleyes
Misschien dat ze met de stoofpotjes wat kunnen rommelen, maar voor de rest zie ik dat niet zo gebeuren Arthur. Maar je weet het nooit zeker natuurlijk, het geld moet ergens vandaan komen. Ik ga het weer even uittesten, we gaan zo direct weer op restaurant!  Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Gisteren een lekkere gegrilde dorade gegeten. Was 13 Euro. Verse vis in een restaurant kan duur zijn, maar dat viel mij best mee.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
De dorade of tsipoura is in Griekenland wat ondergewaardeerd en dus niet zo duur. Ikzelf vind het een heerlijk visje,gisteren nog twee klaargemaakt in de oven. Maar soms schrik je je kapot van prijzen voor vis in restaurants. Kwam ooit schelvis tegen voor 30 euro.....
Quote
#14
Vis is bij ons op de Peloponnesos erg duur in de restaurants en ook in de winkel. Je betaalt al gauw 15 -20 euro. Dat komt ook omdat de vis schaars is geworden. Vissers mogen al blij zijn met 1 of 2 kistjes vis per dag. Er is vroeger veel met dynamiet gevist, waardoor de visstand erg achteruit gegaan is. Tsipoura staat bekend als een delicatesse bij ons, net als Barbounia. Schelvis is in Ned. ook duur net als kabeljauw. Vroeger was kabeljauw goedkoop, maar het zijn nu schaarse vissoorten geworden door overbevissing.
Een octopus in de winkel in Griekenland kost al € 10,-. (Dimitris vangt er af en toe zelf één.)
De supermarktprijzen liggen voor veel producten hoger dan in Nederland en worden steeds duurder. Dat komt voor een deel door de BTW van 13% en 24% op voedsel. Bijvoorbeeld de cupjes voor Nespresso kosten bij Lidl Ned. 1,55 voor 10 stuks en bij Lidl Griekenland kosten de zelfde doosjes met 10 stuks € 2,29.
Sinaasappels zijn weer heel goedkoop. De boeren kunnen er niet meer van leven. Wij krijgen nu € 3,- voor een kist met 20 kilo sinaasappels. Dat was voor de crisis € 12 - € 15,-
Op de markt kosten ze nu € 0,50 per kilo.
De supermarkten in het dorp hanteren hogere prijzen dan AB of Lidl, maar zij hebben als kleine ondernemers ook hogere kosten.
Over het algemeen zijn de prijzen in de supermarkt veel hoger geworden de laatste jaren. Ieder jaar worden er weer prijsverhogingen aangekondigd op televisie voor gewone producten zoals koffie, suiker e.d.
De benzineprijzen zijn ongeveer hetzelfde als in Ned. In mei betaalde ik 1,57 voor een liter euro95.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#15
Zoek je in de keuken van een goed visrestaurant een lekker visje uit, betaal je toch minimaal 50 euro per kilo. En een visje voor 2 weegt ook al snel een kilo. Maar ja, dan heb je wel wat moois ![Afbeelding: mjny91.jpg]
Quote
#16
(27 May 2017, 08:59)Karidies schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De benzineprijzen zijn ongeveer hetzelfde als in Ned. In mei betaalde ik 1,57 voor een liter euro95.

Woensdag jl. in Agios Nicolaos op Kreta, bij de Shell, stond hij € 1.498.  Smile
Quote
#17
(27 May 2017, 16:06)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 May 2017, 08:59)Karidies schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De benzineprijzen zijn ongeveer hetzelfde als in Ned. In mei betaalde ik 1,57 voor een liter euro95.

Woensdag jl. in Agios Nicolaos op Kreta, bij de Shell, stond hij € 1.498.  Smile

Gisteren getankt tussen Korfos en Epidavros: 1,579€
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(27 May 2017, 20:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 May 2017, 16:06)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 May 2017, 08:59)Karidies schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De benzineprijzen zijn ongeveer hetzelfde als in Ned. In mei betaalde ik 1,57 voor een liter euro95.

Woensdag jl. in Agios Nicolaos op Kreta, bij de Shell, stond hij € 1.498.  Smile

Gisteren getankt tussen Korfos en Epidavros: 1,579€

klein overzichtje  Big Grin :

[Afbeelding: 166wv2w.jpg]
Quote
#19
Alle brandstofprijzen per regio in Griekenland:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
(27 May 2017, 21:12)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle brandstofprijzen per regio in Griekenland:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Officiële prijzen! 

Ik had de link al bij mijn Griekse favorieten staan.  Wink
Quote
#21
Vanaf begin dit jaar werd in België (volgens een zogezegde Europese maatregel) een "andere soort" 95-benzine 'verplicht', met toevoeging van een adjectief om vervuilende uitstoot tegen te gaan. Zogezegde maatregel in het kader van de strijd milieuvervuiling. Angel
Met als resultaat dat de prijs per liter ettelijke centen hoger was. Dodgy

Ik stel mij wel vragen bij de uitleg dat het, volgens onze Belgische politici, 'verplicht was van Europa'. Want in andere landen steeg de prijs niet. En dat zie ik hier in Griekenland nu ook niet. Dus wou ik wel eens weten of het in Griekenland ook zo was. En dus heb ik gisteren aan het pompstation even gevraagd of het nu ook 'nieuwe 95-benzine' was.
Je had het gezicht van de pompbediende moeten zien. Die hoorde het niet alleen in Keulen, maar ook in Athene, Thessaloniki, Rhodos en zelfs in/op Kreta donderen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Karidies ik las dat de boeren voor sinaasappels bijna niks krijgen. Kun je mij uitleggen waarom in de horeca dat zo duur is. Vanmorgen voor 2 glazen vers geperst sap 8 euro betaald. Of geldt die goedkope sinaasappel prijs alleen voor bij jou in de buurt.
Quote
#23
(28 May 2017, 17:56)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies ik las dat de boeren voor sinaasappels bijna niks krijgen. Kun je mij uitleggen waarom in de horeca dat zo duur is. Vanmorgen voor 2 glazen vers geperst sap 8 euro betaald. Of geldt die goedkope sinaasappel prijs alleen voor bij jou in de buurt.

Jammer, toch negatief......  Wink
Quote
#24
De boeren bij mij in de buurt krijgen 8 cent de kilo. De prijs in de horeca wordt natuurlijk maar voor een klein deel bepaald door de grondstof.Maar toch is 4 euro voor een glas verse sinaasappelsap tamelijk hoog.
Quote
#25
Niet negatief bedoelt hoor Jjohn. Alleen maar een vraag.
Quote
#26
(27 May 2017, 21:36)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf begin dit jaar werd in België (volgens een zogezegde Europese maatregel) een "andere soort" 95-benzine 'verplicht', met toevoeging van een adjectief om vervuilende uitstoot tegen te gaan. Zogezegde maatregel in het kader van de strijd milieuvervuiling. Angel
Met als resultaat dat de prijs per liter ettelijke centen hoger was. Dodgy

Ik stel mij wel vragen bij de uitleg dat het, volgens onze Belgische politici, 'verplicht was van Europa'. Want in andere landen steeg de prijs niet. En dat zie ik hier in Griekenland nu ook niet. Dus wou ik wel eens weten of het in Griekenland ook zo was. En dus heb ik gisteren aan het pompstation even gevraagd of het nu ook 'nieuwe 95-benzine' was.
Je had het gezicht van de pompbediende moeten zien. Die hoorde het niet alleen in Keulen, maar ook in Athene, Thessaloniki, Rhodos en zelfs in/op Kreta donderen.

Ja, ik ken het "verhaal" wel van de diesel maar je zou toch al langer moeten weten dat België het Griekenland van de Noordzee is voor onze politici...
Quote
#27
(28 May 2017, 17:56)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies ik las dat de boeren voor sinaasappels bijna niks krijgen. Kun je mij uitleggen waarom in de horeca dat zo duur is. Vanmorgen voor 2 glazen vers geperst sap 8 euro betaald. Of geldt die goedkope sinaasappel prijs alleen voor bij jou in de buurt.

Dan ben je behoorlijk getild, of zat je op een hotspot waar alles duurder is?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#28
In de toeristische gebieden is een prijs tussen de 3 en 4 euro voor verse sap "normaal"
Restaurateurs willen ook verdienen.
Voor iemand die 2 of 3 weken op vakantie is zal dat dan ook geen probleem zijn.
Een flesje of blikje fris/cola kan je ook voor 35 cent inkopen, maar je betaald 2 euro in een restaurant.
En wat dacht je van een fles wijn; die gaat óók een paar maal over de kop, net als in Nederland.
Dat je op je eigen plekjes veel voordeliger uit bent is logisch.
Ik betaal daar 1,50 voor een frappé, maar in de stad kost ie vaak het dubbele of zelfs meer!
Quote
#29
Het gaat mij er niet om dat restaurants de hoofdprijs vragen, vind alleen de verhouding zoek wat de boeren voor hun sinasappels krijgen. Die had ik meer gegund.
Quote
#30
Ben ik volkomen met je eens, Goedas!
Maar helaas gebeurt dat bij meerdere producten; óók in Nederland.
Quote
#31
(30 May 2017, 09:34)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben ik volkomen met je eens, Goedas!
Maar helaas gebeurt dat bij meerdere producten; óók in Nederland.

in 2016 is er 42 miljard euro uitgekeerd aan de europese boeren door  de EU
aan landbouwsubsides Big Grin
Quote
#32
Metaxa, groente en fruit vallen buiten de subsidieregeling.
Quote
#33
Voor wie tijd heeft en alles eens wil nalezen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Specifiek voor Griekenland:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
@Metaxa, het noemen van zo'n bedrag zonder precisering is een losse flodder. Een motivering, althans een verdeling van dat bedrag per lidstaat is inzichtelijker. Maar nog meer was het op zijn plaats geweest om toe te lichten waarop dat bedrag ziet.

@Patrick bedankt. Beroepsmatig was ik in het verleden geheel n nu nog incidenteel nauw betrokken bij het Europees landbouwbeleid.

In aanvulling op je bericht nog het volgende.

In de periode 2014-2020 is er vanuit de EU voor Griekenland bijna 20 biljoen euro steun beschikbaar ten behoeve van inkomenssteun voor Griekse boeren, marktondersteuning en plattelandsontwikkeling. De sector kan met geldelijke ondersteuning moderniseren, verduurzamen en vooral ook innoveren. Gelijk in elke lidstaat kan ook Griekenland schoolmelk en -fruitprogramma's met Europees geld financieren. Evenzo kan kunnen exportsubsidies voor landbouwproducten worden verkregen om te kunnen concurreren op de wereldmarkt. Het gaat met deze maatregelen om uitvoering van een Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Dat betekent dat iedere lidstaat daarvan moet kunnen profiteren om het eigen landbouwbeleid te kunnen ontwikkelen in de voor hen zo gunstig mogelijke zin. Strikte controlesystemen per lidstaat op inkomsten en uitgaven van de EU-gelden zijn verplicht. Daarnaast zijn er controles vanuit de EU zelf. Fraude komt in iedere lidstaat voor!
Quote
#35
(30 May 2017, 21:31)Dimitris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Strikte controlesystemen per lidstaat op inkomsten en uitgaven van de EU-gelden zijn verplicht.  Daarnaast zijn er controles vanuit de EU zelf. Fraude komt in iedere lidstaat voor!

Een verplichting voor een controlesysteem is er zeker. Alleen worden die niet zo rigoureus toegepast in elke lidstaat. Daarvoor volstaat al om te verwijzen naar enkele documentaires waarin uit de doeken gedaan wordt hoe de Italiaanse maffia (zowel de Camorra in Napels, de Cosa Nostra in Sicilië en ook de N'Drangheta in Calabrië) over de jaren heen 100-derden miljoenen Euro's aan EU-subsidies opgestreken hebben. En dat geldt niet alleen voor landbouwsubsidies maar voor elke mogelijke EU-subsidie (bijvoorbeeld de steun voor de wederopbouw na de aardbevingen).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
(30 May 2017, 21:31)Dimitris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Metaxa, het noemen van zo'n bedrag zonder precisering is een losse flodder. Een motivering, althans een verdeling van dat bedrag per lidstaat is inzichtelijker. Maar nog meer was het op zijn plaats geweest om toe te lichten waarop dat bedrag ziet.

@Patrick bedankt. Beroepsmatig was ik in het verleden geheel n nu  nog incidenteel nauw betrokken bij het Europees landbouwbeleid.

In aanvulling op je bericht nog het volgende.

In de periode 2014-2020 is er vanuit de EU voor Griekenland bijna 20 biljoen euro steun beschikbaar ten behoeve van inkomenssteun voor Griekse boeren, marktondersteuning en plattelandsontwikkeling. De sector kan met geldelijke ondersteuning moderniseren, verduurzamen en vooral ook innoveren. Gelijk in elke lidstaat kan ook Griekenland schoolmelk en -fruitprogramma's met Europees geld financieren. Evenzo kan kunnen exportsubsidies voor landbouwproducten worden verkregen om te kunnen concurreren op de wereldmarkt. Het gaat met deze maatregelen om uitvoering van een Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Dat betekent dat iedere lidstaat daarvan moet kunnen profiteren om het eigen landbouwbeleid te kunnen ontwikkelen in de voor hen zo gunstig mogelijke zin. Strikte controlesystemen per lidstaat op inkomsten en uitgaven van de EU-gelden zijn verplicht.  Daarnaast zijn er controles vanuit de EU zelf. Fraude komt in iedere lidstaat voor!

Bron ;RTL.Z Zoveel kosten landbouw subsidies
Quote
#37
@metaxa....niet zozeer de bron is relevant maar de precisering van het bedrag.
@ Patrick..dat het hanteren van controlesystemen door de lidstaten niet eenduidig en consistent wordt toegepast is niet nieuw . In dat verband is het niet verwonderlijk dat de Europese Commissie na door hem zelf uitgevoerde controles met de regelmaat van de klok van met name de Zuid-Europese lidstaten verleende subsidies terugvordert. Dat het innen wordt bemoeilijkt is van een andere orde. Overigens heb ik beroepsmatig ook hier te lande te maken gehad met misbruik van de EU-gelden. Belangrijker is dat iedere lidstaat gebruik kan maken van de subsidies die voor de uitvoering van het Gemeenschappelijk Lamdbouwbeleid ter beschikking worden gesteld.
Quote
#38
@Dimitris, ik zie dat je goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen van het EU parlement,
misschien kan jij ons iets meer vertellen over het nieuws van gisteren over de riante onkostenvergoeding
van de parlementariërs..
Wij zijn echt benieuwd wat jouw mening daar over is
Quote
#39
Het Europees landbouw-reilen en zeilen was/is nog beetje core business. Het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie spelen daarin een rol. Natuurlijk heb ik een mening over de onkostenvergoeding van de Europarlementariërs maar dat heb ik ook over hun Nederlandse equivalenten. Bedenk dat we in Nederland een Wet openbaarheid van bestuur (Wob) hebben. Ook op EU-niveau bestaat zoiets, d.i. de Euro-wob. Die stellen de Nederlandse en Europese burger in staat verzoeken te doen tot openbaarmaking van documenten. Het zijn procedures waar een lange adem voor nodig is. En stel dat je uiteindelijk de info krijgt waarom je verzoekt......wat doe je dan? Het levert niet meer dan een inzicht op wat er wordt ontvangen en uitgegeven. Nog steeds heb je niet een middel om dat aan te pakken. De legitimatie van de vergoedingen moet van de politiek verantwoordelijken zelf komen, op hen moet druk worden uitgeoefend tot transparantie.
Dit is niet echt een tot een 'positief' benoemd topic. Bovendien raakt het ook niet aan het onderwerp, het schuurt er zelfs niet aan. Ik laat het daarom hierbij.
Quote
#40
(28 May 2017, 17:56)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies ik las dat de boeren voor sinaasappels bijna niks krijgen. Kun je mij uitleggen waarom in de horeca dat zo duur is. Vanmorgen voor 2 glazen vers geperst sap 8 euro betaald. Of geldt die goedkope sinaasappel prijs alleen voor bij jou in de buurt.

Dat is wel heel erg duur voor een glas sinaasappelsap. Ik bestel dat nooit, omdat wij zelf sinaasappels hebben en ik het al veel drink. Ik denk dat een glas sap op een terras bij ons rond de 2,50 kost. Maar in toeristenstreken aan boulevards kan de prijs zeker oplopen tot 4 euro. Dat is niks nieuws. Daar hebben de restauranteigenaren ook hogere kosten. Hogere huren bijvoorbeeld voor toplocaties, meer personeel, alleen inkomsten uit een paar maanden... Dat telt allemaal mee.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)