jeugdwerklloosheid
#1
Volgens het UWV stijgt het aantal vacatures in Nederland tot bijna 1 miljoen
dit jaar , aangezien dat  nog steeds 42 procent van de Griekse jeugd langdurig
werkloos is liggen er toch wel kansen voor een aantal jongeren om hier een
job te vinden, al is het misschien maar tijdelijk denk ik zo
Quote
#2
heb je een idee om ze bij elkaar te brengen?
Quote
#3
(31 January 2017, 12:52)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




heb je een idee om ze bij elkaar te brengen?

misschien via de Griekse verenigingen in Nederland en België

 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Zo gemakkelijk als men denkt schijnt de oplossing niet te zijn - in Duitsland (link) 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





probeert men dit door beroepsopleidingenen voor GR jonge mensen aan te bieden.
Moeite met de taal en toch andere leefcultuur in D laat een hoog percentage mislukken.
Johannes
Quote
#5
Ik hoor ook vaak van kinderen van vriendinnen op Kos, dus Grieks/Nederlands, die voor studie naar Nederland gaan dat zelfs hun dat tegenvalt.
En dan niet zozeer de opleiding zelf maar missen van klik met Nederlanders, missen van de zon, levensstijl.
Misschien speelt het ook een rol dat dat kinderen zijn die opgegroeid zijn op een Grieks eiland en dan opeens in een NL stad terechtkomen?
Vanuit Athene naar Amsterdam gaan bijvoorbeeld, makkelijker?

Onze oudste dochter hoopt dit jaar haar Biologie studie te beeindigen, gaat ook Griekenland verlaten zoals het er nu uitziet.
Quote
#6
Sowieso valt het de griekse jeugd (althans hier) moeilijk om te werken. (Ik zal hier vast komentaar op krijgen). Ik heb vorig jaar vele vergeefse pogingen gedaan om griekse jongeren aan een baan te helpen. Het was meer dan goed betaald, inclusief ika etc. Je wil niet weten wat voor smoezen er kwamen, te vroeg beginnen, te lang reizen (8 km) noem maar op.
Het zal vast niet overal zo zijn maar deze kant van de medaille is er ook.wellicht herkennen anderen dit ook?
Quote
#7
Chris,

Dat is hier net zo. Het is niet een probleem van enkel de Griekse jeugd.

En dan krijg je zaken te horen als:

- Wat? Ik wil niet 's nachts werken. Ben je gek?
- Ik wil een minimum nettoloon van +2.000 Euro
- Ik wil liefst niet laat werken op vrijdagavond, niet op zaterdag/zondag en liefst ook niet op maandagmorgen.

1 van mijn dochters begeleidt soms stagiairs (m/v) in het ziekenhuis. Je wil niet weten wat ze allemaal te horen krijgt (ronduit weigeren om een taak uit voeren én scheldwoorden incluis).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Ik denk ook dat dat niet iets "Grieks" is zie om mij heen dat er bij alle internationaliteiten wel dit soort types rondlopen.
Stoort mij wel heel erg trouwens, als dat soort types ook nog een grote mond hebben, maakt niet uit in welke taal.
Quote
#9
Het probleem stelt zich ook in België. Enerzijds teren enorm veel jonge mensen op uitkeringen terwijl anderzijds de arbeidsmarkt niet opgevuld geraakt en massa's vacatures openstaand blijven. Zolang de vrij hoge uitkeringen voor de "jeugdige" generatie in België blijven bestaan, zal er weinig veranderen aan hun ingesteldheid. Een hard werkende arbeider verdient soms evenveel of krijgt slechts een paar Euro's meer dan de uitkeringen die worden uitbetaald aan nietsdoende jeugd.

De migratiepolitiek die wordt gevoerd door de overheid, is ook alles behalve rooskleurig. Ik ken trouwens volledig geïntegreerde immigranten die de taal spreken, diploma "verpleging en gezondheidszorg" hebben verworven in België, gezien het knelpuntberoep voldoende werkaanbiedingen hebben en onlangs het bericht kregen dat ze "uitgezet" worden wegens hun vluchtelingenstatuut dat enkele jaren geleden werd toegekend.

De papieroorlog, ongeacht de Europese herkomst, is oneindig en onoverzichtelijk. Begeleiding bij de procedure is zo goed als onbestaande; enkel tegen betaling willen zakenvullende advocaten misbruik maken van hun status.

Bijkomend is de ingesteldheid van de jonge generatie "triest" te noemen:
- ze willen zich niet te ver verplaatsen naar het werk;
- eisen worden gesteld wat betreft de werkuren/dagen en inzetbaarheid, beroepsvoordelen moeten tot de basis behoren;
- elementaire basiskennis is niet meer;
- competenties (Bijv. taalkennis, zowel moedertaal als vreemde talen) zijn ontbrekend;
- basisopvoeding met waarden en normen zijn tot een minimum herleid waarbij respect onder andere ver zoek is.

De generatie van "SmartPhone-dementen" is gecreëerd en begint in negatieve zin te escaleren. Ondanks de crisis, maakt deze SmartPhone-generatie ook volop opmars in Griekenland.
Er moet dringend iets veranderen aan de mentaliteit van de samenleving en zeker naar de toekomst toe... Ik vrees alleen dat dit niet gemakkelijk zal gaan en dat een omkeer niet zomaar voor vandaag op morgen zal zijn!
Quote
#10
In Griekenland betekent geen werk ook geen uitkering,dat is het  verschil met
Belgie en Nederland
Quote
#11
pfff erg negatief allemaal hoor! Zal zeker ook een deel waarheid in zitten maar hier klinkt ook erg het "vroeger was alles beter gevoel" door. Er zijn vanuit Griekenland veel jongeren (vooral met goede opleiding) die de wereld intrekken op zoek naar werk. Vooral op technisch gebied, medicijnen en verzorging vinden velen werk in het buitenland.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#12
Goede middag

Wat Berend schreef zit wel iets in,  ja vroeger zijn er net zoals veel Nederlanders weg getrokken, maar een héél klein gedeelte heeft het op andere continenten
"gemaakt" , zijn wel gesteld geworden en hebben een goede cent te makken.
Nu ziet veel jeugd dat als voorbeeld.... alleen....  zij willen NIET die uren en ontberingen mee maken wat die andere in de jaren 50-60 WEL hebben moeten doormaken
Wat hier in GRIEKENLAND ook een rol speelt en NIET in noord Europesche landen, dat veel Grieken hier buitenlanders aan het werk hebben en zelf weinig doen.
Ja als je als kind al gewend bent dat je "personeel" tot je beschikking hebt en je ouders OOK weinig doen.... waarom zou je dan ZELF wel aan het werk gaan???
Let wel OP,  de laatste jaren van de crises is dat een stuk minder geworden,  dat wil zeggen ... de buitenlanders krijgen NU nog minder betaald,  en dat zie ik
HIER wel,  nu is WEL heel de familie.... zover die beschikbaar is aan het werk op het land/olijven pluk, en de buitenlanders staan aan de zijlijn !

Zelf heb ik dat in Nederland ook veel ervaren, als ik ( en Arthur weet precies wat ik bedoel )  na 14 dagen van huis bent geweest als chauffeur en maar 3 uur geslapen heb om een keer op zondag morgen om 8 uur thuis te zijn ( 1 x in de 2 weken )  dan moet je aanhoren Goh,  ben je ALWEER thuis ?????
Dan heb je al weken van 80-100 uur werk erop zitten, en zie je geel/ groen van vermoeidheid en slaap.
Ja, jij heb een mooi huis, auto en ga op vakantie...( nou die vakantie;s is meer om BIJ te slapen )
Als je dan voorstelt aan iemand die tegen jouw doen en laten op kijkt,   joh, ga jij een krantenwijk nemen, sta je om 5 uur op, ben je om 07.30 uur klaar,
dan ga je naar de reguliere werk, kom je om 18.00 uur thuis, eet je snel je avond eten, en ga dan nog naar de 3e job tot een uur of 24.00 uur.
Dan heb jij OOK een goed loon in de week.....  wat is dan het antwoord..... je bent toch niet GEK hé !!!!!  ik leef om te leven en NIET om te werken.
En dat was 20 jaar geleden al zo..... en nu niet veel anders, wel of geen crises,  als je wilt werken is er altijd wel ergens IETS te vinden. !!!
hé hé  dat moest mij even van het hart.
Zelf heb ik ook moeite hoe mij nichtjes leven....  maar de tijd schijnt nu zo te zijn.....
Quote
#13
Maar niet alleen de Griekse jeugd heeft moeite met Westerse wereld: (Deutschlandfunk)
Süd-Sudanesen in Australien
Die verlorene Generation
Migranten aus dem Süd-Sudan sind die jüngste und am stärksten wachsende Flüchtlingsgruppe in Australien, aber auch die, mit der die Polizei in den Großstädten am meisten Probleme hat. Die jungen Einwanderer verachten die Leistungsgesellschaft der Australier, viele landen im Gefängnis, nehmen Drogen, manche werden von ihren Eltern wieder zurück nach Afrika geschickt.
Johannes
Quote
#14
machinist:
Er zijn veel jongeren die inderdaad niet die vele uren willen maken. Daar tegenover zijn er toch in Griekenland ook veel jongeren die vooral in het seizoen makkelijk een 60-urige werkweek maken en vaak meer.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#15
Ik kan me ook nog herinneren het verhaal van die Griekse jongen die
ging soliciteren  bij een grieks landbouw bedrijf om de oogst binnen
te halen, ondanks dat hij wist dat 12 tot 15 uur werken in de brandende
zon 25 euro per dag opleverde, helaas werdt hij niet aangenomen omdat
hij een Griek was, er werden alleen maar pakistaanse mensen aangenomen
Quote
#16
(02 February 2017, 11:01)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan me ook nog herinneren het verhaal van die Griekse jongen die
ging soliciteren  bij een grieks landbouw bedrijf om de oogst binnen
te halen, ondanks dat hij wist dat 12 tot 15 uur werken in de brandende
zon 25 euro per dag opleverde, helaas werdt hij niet aangenomen omdat
hij een Griek was, er werden alleen maar pakistaanse mensen aangenomen

yep, er zitten daar ook werkgevers die niet deugen. wij reden in 2014 of 2015 min of meer toevallig op een weggetje richting Drosia. Opeens zag ik iets raars op een veld. Er zaten zo'n 30 mensen op hun knieën te werken in een veld langs de weg. meteen greep ik naar mijn camera en vroeg mijn man om langzamer te rijden. wat was namelijk het geval. die 30 zaten op de grond in de blakerende zon, rond een uur of 11-12 en erachter stonden 10 man opgesteld met de armen over elkaar, vlak achter die mensen. zo stel je je slavenarbeid voor of gevangenen die aan het werk zijn.
in dat mijn man langzamer ging rijden en ik mijn camera probeerde in te stellen, rende een vent naar een grote auto toe en kwam achter ons rijden op onze bumper, daarna naast ons en probeerde hij ons van de weg te duwen. 
alleen dat lukte niet zo omdat mijn man onze VW aardig onder controle heeft. Toen ik mijn camera op hem richtte  en mijn telefoon aan mijn man gaf stoof hij weg. 
wij zijn verder ook maar niet meer gestopt, en hebben er helaas geen foto's van: maar deugen deed dat niet. om de dooie dood niet. en dat soort gasten willen geen grieken. die willen ongestraft hun gang kunnen gaan. voor mij is Griekenland niet alleen een land van rozengeur en maneschijn.
Quote
#17
"rende een vent naar een grote auto toe en kwam . . . " aan  Marian55
Had die auto een Grieks nummerbord of was dat een Bulgaarse wagen, bij ons in de buurt zie ik wel vaak
Bulgaarse grote autos (tenminste met een BG-bordje eraan) vol met "slaven".
Hoewel ook Griekse mensen hun auto in Bulgarije (belastingsontduiking?) hebben aangemeld.
Overigens, in elk dorp woont wel een (ex)Albaan, die de mensen voor 20€ per dag "helpt".
Johannes
Quote
#18
Johannes, hoi, 
dit speelt zich echt in heel korte tijd/minuten af. 
En ik zou je het verschil tussen een Bulgaars en Grieks kenteken niet hebben kunnen vertellen. 
Wij waren vooral bezig met daar heelhuids wegkomen. Wij hebben genoeg gereisd, ook naar gebieden met verhoogd risico, om potentieel gevaarlijke situaties te herkennen.
Ik kon ook geen foto's maken omdat ik me uiteindelijk goed schrap moest zetten in de auto. Daar heb ik nog steeds de shit over in.

Wij reisden voordat we daar langs reden eigenlijk heel relaxed rond. Wij waren een beetje van de route afgedwaald omdat we een picknickplek zochten en stonden op dat moment echt in de vakantiemodus. Echter, ik kan mijn beroepsdeformatie/arbeidsverleden niet helemaal uitschakelen. Ik heb ooit gewerkt voor een dochter van de SER waar wij onder andere langlopend onderzoek deden naar arbeidsomstandigheden. Ik wist onmiddellijk dat ik iets zag wat goed fout was.
Ik neem aan dat het -toch wel grote veld- van een Griek was. En of die dan via een Bulgaar zijn zaken laat regelen, interesseert mij eigenlijk niet zo veel. Slavenhandel koop je niet af door tussenpersonen in te schakelen.
Als je mensen zo op jouw land laat werken dan ben je fout. Punt. Mij stoort het in elk geval. 
Ik heb die dag nog geprobeerd om het met mensen te bespreken maar dat lukte helaas niet. In die contreien blinkt men niet uit door kennis van de Engelse taal.

Er is nog nooit zoveel slavernij geweest als nu: in onze open handelswereld. 
Ik geloof beslist dat onze Europese samenleving hier op den duur toch aan kapot gaat. Immers je kunt niet ongestraft mensen in hun eigen land/Griekenland aan de kant zetten en laten verhongeren om dan anderen weer voor slavenlonen te laten werken op jouw bedrijf. Vroeg of laat escaleert dat.
Ik pleit dan ook voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. Ik ben voor producten en handel met een geweten. Om maar eens een ander begrip te gebruiken.

Als meer bedrijven zich dat in hun sokken zouden trekken dan hadden meer jonge Grieken werk, fatsoenlijk werk wel te verstaan.
Quote
#19
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
aangezien Randstad ook een vestiging heeft in Athene is het misschien wel
mogelijk dat er een aantal werkeloze grieken hier werk vinden ,en zien we
binnenkort niet alleen auto,s rijden met PL maar ook met GR  Rolleyes
Quote
#21
ik hoorde onlangs dat er in Nederland op dit moment 3x zoveel grieken zijn als voorheen en dat het consulaat daardoor het werk niet aankan.
Quote
#22
Een neef van me die in de bouw zit heeft al 2 jaren een Kretenzer in dienst en daar is hij heel tevreden over. In zoverre zelfs dat hij, op eenvoudig verzoek, nu ook zijn broer in dienst genomen heeft.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)