Kala Nera
#1
Vandaag in Kala Nera het zegenen van paarden meegemaakt heel indrukwekkend. 
[Afbeelding: wk3bzn.jpg]
Lejo's signatuur Oog om oog maakt enkel de hele wereld blind.
An Eye for an Eye Will Make the Whole World Blind
Mahatma Gandhi
Quote
#2
Kun je wat meer vertellen over dit ritueel?
Wat voor paarden en met welk doel?
Quote
#3
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Er wordt gezegd dat het dat dit een zeer oude gewoonte is en gerelateerd is aan mensen die rond de bergen wonen en afdalen om hun eerste duik in de zee te nemen voor de zomer. Zij geloofden dat ze, als ze in contact waren met het zeewater, zich van het kwaad zouden ontdoen.
Lejo's signatuur Oog om oog maakt enkel de hele wereld blind.
An Eye for an Eye Will Make the Whole World Blind
Mahatma Gandhi
Quote
#5
Klopt Leo. Maar de gewoonte was verdwenen en is de laatste paar jaren weer van stal gehaald. :) En nu is het een evenement waarmee Kala Nera zich op de kaart wil zetten.
Quote
#6
Blijft toch altijd leuk dergelijke tradities.
Tot er zich politici en moraalridders gaan mee moeien. cfr zwarte piet en dergelijke.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Zaalig om zien, de steiger van Kala Nera. We beleefden op 6 januari de kruisopduiking mee: ook zo'n ritueel.
Binnen een maandje zijn wij d'r ook weer.
Doe Christos en Paris alvast de groeten! Smile.. Wim
Quote
#8
Moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens nare beelden heb gezien van deze paarden zegeningen... ik hou er niet van, dan maar moraal ridder en er zullen vast eigenaren heel goed voor hun dieren zorgen maar genoeg ook niet.. en dingen die voor toeristen geregeld worden daar hou ik gewoon niet van, onze mensheid is niet zo geschikt om hun eigen ego opzij te zetten en vind zichzelf veelal belangrijker dan de dieren helaas.
Quote
#9
blij om te zien dat minstens een hier een kritische blik heeft tegen dat onzin van de zegeningen en welke andere religieuze onzin van Griekenland .grappig om te lezen over tradities. moet niet verder vertellen straks beginnen ze hun kinderen opofferen volgens oude traditie als die van Iphigenia.
Quote
#10
Ja Tzimis ben het als "2e iemand" ook wel met je eens.Tradities moeten wel reeel blijven.Maar dat geldt voor
meerdere landen.Zodra er iets bij komt kijken wat opgedrongen wordt aan mens of dier heb ik zo mijn bedenkingen
en waar blijft de vrije keuze of wil?
Quote
#11
Als derde wiel aan de wagen wil ik ook wel zeggen, dat ik dit nooit meegemaakt heb, maar wel de paardenrennen op Lesbos.
Ongezadelde paarden die meer ouzo ophadden dan ik. Vond het toen wel leuk, maar verstand komt met de jaren. (zeggen ze)
Quote
#12
Ik heb er ooit eens tussen gestaan met een echte paardenkenner. Hij was heel tevreden met wat hij zag, goed verzorgde paarden en geen overdadig gebruik van zweep of hakken. Het paard is in deze regio echt een luxe dier en ze worden over het algemeen zeer goed behandeld.

En om het helemaal af te maken is er niet alleen een Papas om de zegening te verrichten, meer de plaatselijke dierenartsen praktijk houdt tegenwoordig het gebeuren in de gaten.

Gr. Natalie

PS Er komt geen ouzo aan te pas en zeker niet voor de paarden. Tijdens de lunch is er natuurlijk wel een glaasje Tsipouro voor de berijders, maar dan zijn de paarden al thuis.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)