Fodelianakis olijfolie                 
Puree van zoete aardappels
#1
Zo, de eerste vakantie van dit jaar zit er weer op! We hebben aardig wat stortbuien en onweer gehad in het westen van Kreta, appartementen en restaurants die vol stroomden met water! Undecided  Maar gelukkig ook mooie dagen waarin we veel gezien en lekker gegeten en gedronken hebben! Smile Heel gezellig met de groep!

Dit gerecht was één van de gerechten die ik nog niet eerder in Griekenland had gegeten. De eerste avond bestelde ik (macht der gewoonte Rolleyes ) een stifado. Tot mijn verrassing lagen er geen gebakken of gefrituurde aardappels op mijn bord, maar een mooie hoeveelheid aardappelpuree. Ik dacht eerst nog, há lekker! Aardappelpuree met knoflook! Maar neen, het bleek dus deze variant. Misschien onnodig om te zeggen, maar het was lekker! Tongue  Zeker in deze combinatie!

Dus: Gevraagd, wat is dat voor puree, wat zit er in? Thuis verder gekeken in de Griekse culinaire verzameling en aan de gang. Deze variant is een beetje van het restaurant in Kato Doratso, een beetje van Rianne Buis en een beetje van mezelf! En ook gewoon lekker bij warm weer!

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Dit lijkt mij erg lekker Johan.
Ga het binnenkort eens maken.
Heb dit ook nog nooit in Griekenland gegeten.

Vorig jaar op Lesbos voor het eerst scordalia gegeten.
Vorige week in Kefalonia stond het ook op het menu en hebben we het ook gegeten.
Had het nog nooit eerder in Griekenland op het menu zien staan of op mijn bord gehad.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#3
Gelukkig worden we elke keer weer verrast met nieuwe gerechten, op elke eiland of stuk vaste land ontdek je wel weer iets nieuws.. heerlijk.
Deze puree ga ik zeker een keer maken!

(08 June 2017, 19:04)Harma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit lijkt mij erg lekker Johan.
Ga het binnenkort eens maken.
Heb dit ook nog nooit in Griekenland gegeten.

Vorig jaar op Lesbos voor het eerst scordalia gegeten.
Vorige week in Kefalonia stond het ook op het menu en hebben we het ook gegeten.
Had het nog nooit eerder in Griekenland op het menu zien staan of op mijn bord gehad.

de scordalia was dat met de zoete bieten???
echt heerlijk is dat, heb het thuis al een paar keer gemaakt, waar mijn lief nooit bieten at vreet hij ze nu!
Quote
#4
Skordalia is warme knoflookpuree, althans zo ken ik het.
Quote
#5
(08 June 2017, 22:27)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Skordalia is warme knoflookpuree, althans zo ken ik het.

Klopt, maak het al vele jaren, zal het hier nog wel plaatsen. Daarom was ook mijn eerste reactie dat het die puree zou zijn.

(08 June 2017, 22:09)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig worden we elke keer weer verrast met nieuwe gerechten, op elke eiland of stuk vaste land ontdek je wel weer iets nieuws.. heerlijk.
Deze puree ga ik zeker een keer maken!

(08 June 2017, 19:04)Harma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit lijkt mij erg lekker Johan.
Ga het binnenkort eens maken.
Heb dit ook nog nooit in Griekenland gegeten.

Vorig jaar op Lesbos voor het eerst scordalia gegeten.
Vorige week in Kefalonia stond het ook op het menu en hebben we het ook gegeten.
Had het nog nooit eerder in Griekenland op het menu zien staan of op mijn bord gehad.

de scordalia was dat met de zoete bieten???
echt heerlijk is dat, heb het thuis al een paar keer gemaakt, waar mijn lief nooit bieten at vreet hij ze nu!

@Jacq1970, bedoel je misschien "patzaria me giaourti skordato" (bietensalade met knoflookyoghurt)? Ook heerlijk! Tongue  (Weet niet of ik de Griekse benaming helemaal juist heb).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Dit dus, Bieten ( kroten zeggen wij in Rotterdam ) met bietenyoghurt
[Afbeelding: 6z9gnl.jpg]
Quote
#7
Met bietenyoghurt heb ik het nog niet gegeten Rododafni. Ken je de versie met knoflookyoghurt ook?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
@Jack1970,  op Lesbos kregen we de scordalia bij zoete rode bietjes.

Op Kefalonia bij gebakken vis.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






(08 June 2017, 22:09)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de scordalia was dat met de zoete bieten???
echt heerlijk is dat, heb het thuis al een paar keer gemaakt, waar mijn lief nooit bieten at vreet hij ze nu!

Hoe maak jij de zoete bieten dan?
Wil het recept wel van jou.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#9
Volledig OT, maar wat een duur restaurant op Kefalonia. Wij eten daar heel wat goedkoper, waar was dit?
Quote
#10
Dit was bij Spiros in Agia Effimia.
Maar was het geld zeker waard!!
Hebben ook wel bij goedkopere restaurantjes gegeten waar het eten ook erg goed was.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#11
Skordalia staat overal langs de kretenzer kust op dekaart. Of gemaakt met geweekt witbrood of met aardappel. Bij mijn visje eet ik het regelmatig,of ik wissel het af met tarama.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kip met aardappels uit de oven JohanV 2 2.130 30 April 2020, 23:41
Laatste bericht: JohanV
  Salade van gekookte aardappels JohanV 1 1.486 09 December 2018, 15:23
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)