Lemonáda
#1
Ik zit momenteel op een terras met een heerlijk ijskoud drankje: Lemonáda! Helaas niet in Griekenland, maar gewoon in mijn eigen tuintje. Wel met Griekse temperaturen! Smile
Mijn vrouw houdt van de Frappé's in alle soorten en maten, maar ik vind dat koffie warm moet zijn Sleepy , dus drink ik meestal op een terras een lemonáda. (Als het ergens op de wereld tenminste nog geen 17.00 uur is! Hypocrite ). Gewoon, ik vind het echt heerlijk. We kopen voor in het appartement ook altijd de lokale lemonáda.

Vandaag weer wat citroenen gekocht en hem zelf gemaakt, heerlijk om met deze zomerse temperaturen van te genieten!
In het recept ga ik uit van 250 ml citroensap en evenveel suiker. Je kan die hoeveelheid aanpassen, als je maar steeds voor beiden dezelfde hoeveelheid gebruikt. Met 250 ml citroensap maak je later zo'n 1,5 liter lemonáda.

Ik schenk me er nog één in Tongue  Yamas!

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Ja lekker hoor. Hier in Zia is er de "beroemde" lemonada van de "watermolen". De broers Niotis hebben de oude watermolen gehuurd,
en daar een koffie/snacktentje van gemaakt. De specialiteit is "home made lemonade" erg goed aangeslagen mensen komen
echt vragen naar die lemonada. Inmiddels verzorgen ze ook bij doopfeesten en zo een tentje met lemonada voor na afloop.
Omdat zo veel mensen er naar vragen kun je tegenwoordig in elk restaurant hierboven wel homemade lemonada krijgen.
Quote
#3
Ik ken alleen maar λεμονιτα en dat is Fanta met citroensmaak.
Lemonade heb ik nog nooit ergens in deze vorm gezien.
Quote
#4
(17 June 2017, 22:59)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ken alleen maar λεμονιτα en dat is Fanta met citroensmaak.
Lemonade heb ik nog nooit ergens in deze vorm gezien.
Die Fanta probeer ik altijd te vermijden Wink

Maar echt nooit gezien Vito? Drink hem altijd in Griekenland, hetzij van lokale frisdrankfabriek ( en dan bedoel ik Griekse fabrikant), in elke supermarkt te verkrijgen. Vaak staat het ook op de kaart bij een kafenion, eigen gemaakte limonade. De lekkerste ooit gedronken op Rhodos in Molyvos  Tongue  Gewoon altijd vragen naar "local" of "homemade" lemonade.

Enkele voorbeelden van Griekse producenten die je misschien vast wel kent:

[Afbeelding: images_4.jpg][Afbeelding: images?q=tbn:ANd9GcQphMqvWBsvbQOzyjchyWD..._sJWYPiaLw]

En dit is een hele bekende, te verkrijgen in zeer vele supermarktjes, kiosken, vendingmachines:

[Afbeelding: 24a99339520768d698fb5f084ac30743ca9cb1bb.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Maar die van Loux is ook gewoon met prik en heet toch lemonita en geen lemonada? Die bedoelde ik ook, want die neem ik altijd. Ik ken de versie zonder prik niet.
Quote
#6
Zonder prik is de eigen gemaakte die je krijgt, de kant en klare is met prik. Als je lemonada vraagt krijg je een van de merken waar ik een plaatje van plaatste geserveerd. ( Of een ander merk, zijn er vele) Vaak lopen verschillende benamingen door elkaar. Als ik hem thuis maak, gebruik ik bruiswater. Kon me al niet voorstellen dat je het niet kende!  Smile
Met Rhodos in mijn vorige post bedoelde ik natuurlijk Lesbos! Blush
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Homemade was hier in het dorp voor dat de broers er mee aan t werk gingen ook niet bekend. Maar zoals ik al zei nu overal verkrijgbaar.
Zonder prik, in n hoog glas gedecoreerd met een blaadje munt en een schijfje citroen.
Quote
#8
ik ben er gek op. Epsa vooral maar die van de watermolen op Kos Zia was ook best.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Wat leuk dit recept. Ga het maken en vandaag op de tuintafel zetten als de visite komt.
Quote
#10
Ook ik maak vaak deze limonade, van sinaasappels of citroenen.  In de supermarkt te koop onde de naam Biochiem. Er is ook een heerlijke kersenversie, Vissinada.
Quote
#11
Niks mis met een heerlijke koele citroen limonade maar niet met zoveel suiker.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(18 June 2017, 16:48)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niks mis met een heerlijke koele citroen limonade maar niet met zoveel suiker.

Ik gebruik minder suiker en voeg de citroensap pas  toe wanneer de suiker is opgelost. Dan meteen in de fles dus. Korter houdbaar maar veel lekkerder. Je kunt ook citroenkristallen toevoegen dan is de limonade siroop langer houdbaar.
Quote
#13
(18 June 2017, 18:59)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2017, 16:48)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niks mis met een heerlijke koele citroen limonade maar niet met zoveel suiker.

Ik gebruik minder suiker en voeg de citroensap pas  toe wanneer de suiker is opgelost. Dan meteen in de fles dus. Korter houdbaar maar veel lekkerder. Je kunt ook citroenkristallen toevoegen dan is de limonade siroop langer houdbaar.

Suzan, maar dan los je de suiker eerst op in water?
Dan heb je een minder rijke siroop en dat doet voor mij afbreuk aan de smaak. 
Arthur: De suiker zou idealiter vervangen kunnen worden door een zoetstof. Ik heb echter jammer genoeg nog geen product gevonden dat de smaak intact laat. Misschien iemand een oplossing hiervoor? Deze variant bevat uiteindelijk zo'n 30 gram suiker per glas van 250 ml. Dat is net zoveel als in een glas cola, is gelijk aan zo'n 120 kcal. 
Mijn tip: Laat de cola staan en drink deze lemonada, zit in ieder geval niks anders in dan de citroensap en, helaas, de suiker. Soms mag je zondigen, toch?  Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
Omdat ik zo weinig mogelijk suiker mag eten, ,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




gebruikt ik tagatesse van de firma Damhert (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Hopelijk wordt dit niet als reklame beschoudt
Quote
#15
(18 June 2017, 21:08)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Omdat ik zo weinig mogelijk suiker mag eten, ,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




gebruikt ik tagatesse van de firma Damhert (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Hopelijk wordt dit niet als reklame beschoudt

Wat doet dat qua smaak in gerechten posslke? (tov gewone suiker).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Deze zoetstof is smaakloos.
Het heeft ook niet eigenschap om de smaak te versterken zoals suiket.
De smaak intensiteit moet dus van de ingredienten komen.
Quote
#17
Is Stevia geen geschikte zoetstof?
Quote
#18
Stevia geeft een bittere nasmaak
Quote
#19
(18 June 2017, 21:25)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Deze zoetstof is smaakloos.
Het heeft ook niet eigenschap om de smaak te versterken zoals suiket.
De smaak intensiteit moet dus van de ingredienten komen.

Dank je posslke, maar dan ben ik bang dat ik verder moet zoeken. Zoek een vervanger met dezelfde smaakeigenschappen als suiker.


(18 June 2017, 21:28)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is Stevia geen geschikte zoetstof?

Heb er geen ervaring mee John. Daarom zou ik graag van anderen horen wat die stoffen doen in je gerechten. Veranderen ze de smaak, of hebben ze geen smaak? Zelf ben ik eigenlijk niet zo van de vervangende stoffen zeg maar. Dus intussen drink ik mijn lemonáda nog maar gewoon met de suiker Cool

(18 June 2017, 21:50)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Stevia geeft een bittere nasmaak

Dank je posslke. Wordt een moeilijke ben ik bang Undecided
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#20
(18 June 2017, 21:50)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Stevia geeft een bittere nasmaak

Teken dat je er te veel van gebruikt. Maar bedankt voor je tip. We gaan die hier zeker eens proberen, die suiker van Damhert.
Quote
#21
Ik heb  een paar weken terug een bus zoetstof bij de Jumbo gekocht van de Jumbo merk    en ik vind (tot nu toe)  dat deze  het  meeste smaakeigenschappen als suiker heeft en geen rare bijsmaak ! uiteraard heb je er veel minder van nodig als  suiker ....
Deze is gemaakt van Sucralose.... en dat stofje wordt  weer gemaakt uit suiker, hihi vandaar dat deze het meeste op suiker lijkt :)
Maar wel 0 calorieen:)

In de loop der jaren heb ik er verschillende  soorten geprobeerd en tot nu toe vind ik deze het meeste naar gewone suiker smaken!
Stevia mag dan wel natuurlijk zijn maar het beviel ons ook niet vanwege die rare bijsmaak!

Maar ook bij ALLE zoetstoffen geld net zoals bij  suiker  dat je ook daar  rustig aan mee moet doen....
Ga  daar maar eens naar googlen ;)


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Suzan, maar dan los je de suiker eerst op in water?
Dan heb je een minder rijke siroop en dat doet voor mij afbreuk aan de smaak.

Klopt, ik los eerst de suiker op in water. De siroop is minder zoet maar de citroensmaak is frisser, Ik vind het zo muf smaken als de citroensap heeft meegekookt.
Quote
#23
Kan dat niet met honing, ik gebruik dat ook voor de koffie de thee eigenlijk alles wat ik iets zoeter wil maken, wel de echte tijm honing, geen potje uit de supermarkt.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#24
Lemonada is inderdaad een heerlijk alternatief voor de gangbare frisdrankjes als Fanta en cola. Ik vraag er ter plekke altijd naar; het verbaasde me op hoeveel plekken zelfgemaakte lemonada te verkrijgen was. Wat de fabrieksversie betreft: De Epsa lemonada (gemaakt in Agria/Pilion) is wat mij betreft een echte aanrader!
Quote
#25
Honing in mn thee ken ik maar in de koffie is nieuw voor mij. Heb je het dan over filterkoffie of griekse koffie Arthur?

Neem aan dat het in mn shaker voor de frape niet echt n succes wordt?
Quote
#26
Alle soorten koffie, meestal gefilterd en pads behalve Griekse/Turkse, als je wilt dat je LDL cholestorol waarden omhoog gaan moet je dat drinken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
De Lemonada van Kambos Chios is het lekkerst Tongue maar ook de sinas - en mandarijn sappen zijn niet te versmaden . Ooooooh ,zo hoort mandarijn dus te smaken ? zonneschijn
Quote
#28
Ook op lefkas hebben wij genoten van de home made lemonade, elke keer net even anders maar heerlijk fris en verkoelend en dorstlessend.
Ga zelf ook maken thuis, ben geen frisdrank drinker dus dit vind ik heerlijk!
Quote
#29
Heb nu toch een versie met stevia waar ik tevreden over ben. Ondanks dat de zoetkracht van 1 tl stevia gelijk staat aan 1 tl kristalsuiker (in inhoud dan, stevia is 10 x zo licht als gewone suiker), moet je toch minder gebruiken, dan geeft het geen bittere nasmaak. Ik ben hiermee gaan experimenteren, omdat we in Athene bij een jong stel gezeten hebben die een horecazaak hebben waar ze vruchtendranken serveren die met stevia zijn gezoet ipv gewone suiker. We hebben verschillende drankjes geprobeerd en ze waren echt lekker! Ook een met masticha, man wat was dat lekker! (We hebben de masticha likeur in huis, maar dit was volledig anders, zo fris van smaak!)

Zoals ik dus al zei, de verhoudingen iets aanpassen, 250 ml citroensap en 200 ml stevia (in poedervorm). De zoete tonen zijn minder intens dan met gewone suiker, maar dit is een mooi alternatief en zeker ook heel lekker! (vinden wij dan hé!) Tongue Als je de siroop puur proeft merk je dat de stevia een wat afwijkende geur/smaak geeft, maar dit verdwijnt volledig als je water aan de siroop toevoegt!

Nog even nav onderstaande vragen/discussie: De citroensap wordt niet gekookt, alleen verhit totdat de suiker is opgelost. Je krijgt dus een siroop, die je al naar gelang je eigen smaak aanlengt met meer of minder (bruis)water en ijsklontjes. Dus in dit recept tijdens de bereiding geen water toevoegen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)