Donderdag ......vuurtoren
#1
Nog slaapdronken wordt ik wakker, het is doodstil.
Een snelle blik op mijn horloge verteld mij dat het nog te vroeg is om op te staan en mijn loodzware hoofd is het er mee eens om de ouzo van gisteravond er nog maar even uit te slapen.
Het waren er 5 en niet van de formaten die je in Nederland in de restaurants krijg ter begroeting, deze waren iets groter.
Het dorpje aan de kust was stiller dan normaal, afgezien van de paar toeristen die er normaal met de bekende touroperator komen, alleen de plaatselijke bevolking.
Het is rond de klok van 18.00 uur in de avond als ik ergens in een restaurantje met de eigenaren in gesprek ga.
Grote fles ouzo op tafel en de gesprekken gaan over van alles en nog wat, politiek, het weer en de lokale gebeurtenissen.
Anna en Dimitris runnen een klein restaurantje aan de rustiger boulevard van Aghia Pelaghia.
Het restaurant is open tot 19.00 uur.
Na dit gezellige wederzien lopen we ietwat onder invloed bij Kaleris binnen, een van de restaurantjes waar wat volk zit.
Het is er druk en de reden waarom wordt mij al gauw duidelijk als de live muziek me ten gehore komt.
Een klarinet en een gitaar volgens mij.
Het begin van de klarinet steek onder een volle licht grijze snor de mond in van een bekende muzikant.
Het is Jan de Hollandse muziekleraar. Jan lacht als hij me ziet.
Jan lacht eigenlijk altijd, heeft blijkbaar plezier in zijn werk en zijn muziek.
Het is prachtig om te horen hoe hij de lucht uit zijn longen via een instrument zo mooi kan vervormen dat ik elke keer weer de rillingen krijg als er muziek uit zijn klarinet komt.
Omdat we bij het vorige restaurant al wat kleine hapjes hebben gekregen besluiten we hier maar iets kleins te nemen.
Onder het genot van weer wat ouzo slijt langzaam de avond richting de morgen.
Brengt mij weer terug naar het begin van het verhaal.
Eerst maar even naar beneden voor een ontbijt, het leuke wandelingetje brengt ons naar het cafe van Sempreviva.
De breedlachende uitbater komt ons al te gemoet........Wellllllcome how are you.
We genieten van onze koffie en het ontbijt.
Het mijne is stevig de ander wat luchtiger, om de caloriieen voor vandaag wat omhoog te jagen plaatst de eigenaar twee stukken chocolade notentaart op tafel..........for you.
Ik krijg t ontbijt er net in maar vindt t onbeleefd om het geschenk te laten staan.
"We lopen het er wel weer af vandaag".
Dat mag ik dan wel hopen, voor de vakantie ben ik 10 kilo verloren en dat wil ik graag zo houden.
Ook in het supermarkt winkeltje van meneer Kapsanis worden de handen geschud en verruilen wij een pak stroopwafels en keelpastilles voor twee flesjes ouzo en water.
Die traditie leeft al jaren.
Als ook de eigenaresse van de Negen Musses lachend binnenkomt is het feest compleet.
Kom we gaan.
Het is warm, het lichte briesje brengt nauwelijks verkoeling dus de wandeling zal zwaar worden.
Spullen pakken, zonnebrand mee en gaan.
We zetten de auto in het verlaten Platia Amos, na al die keren Kythira blijft het nog steeds onbegrijpelijk dat het hier zo stil is.
We gaan richting vuurtoren, niet over de bekende paden maar volgen een eerder gelopen pad langs de kust.
Wandelen op Kythira wat was dat ook alweer?
Zweten, kijken, turen en genieten van de natuur en de weidse vergezichten.
Het is alweer wat jaartjes geleden toen we voor het eerst dit avontuur maakten.
Eerst langs de kust in noordelijke richting, een mooi pad, is deels schoongemaakt.
Ik weet nog dat we een kloof over moeten steken maar het duurt even om te zien waar dit ook al weer was.
Oké de kloof loopt er maar de wanden zijn te steil om af te dalen en omhoog te klimmen.
De Gps brengt uitkomst en laat ons het vorige spoor zien dat we gelopen hebben.
In de kloof rusten we even van de klauterpartij naar beneden om vervolgens aan de ander kant weer omhoog te klimmen.
Van een echt pad is nu even geen sprake meer maar ik weet de richting waar heen we moeten.
Even verderop is het pad omhoog duidelijk zichtbaar, dat wordt zweten.
We klimmen rustig het steile pad omhoog, zo nu en dan even stoppen om ons te verbazen van het mooie uitzicht.
Boven is het simpel, gewoon de oude telegraaf palen volgen richting de vuurtoren.
Het grote witte Amsterdammertje staat verderop voor ons, de vuurtoren.
Ook hier rusten we even om straks verder af te dalen naar het strand van Agios Nikolaos.
Het pad is duidelijk schoongemaakt, breder en mooier dan voorheen.
Het strand maar meer de zee brengt heerlijke verkoeling en doet het lichaam goed.
Is dit het einde van de wereld? In ieder geval wel het einde van het eiland! Een mooie plek.
Na de zwempartij klim ik nog even een berg op om te kijken wat er achter is, wel mooi maar verder geen doorgang.
Pakken dus maar weer, met nieuwe energie beginnen we aan de klim naar boven, het is nu op t warmst van de dag, pet op en gaan, een rustig tempo brengt ons 121 klimmeters hoger.
Het viel allemaal wel mee, gewoon even aanpassen aan de omstandigheden, we zijn op vakantie en hebben de tijd.
Dat laatste gegeven van de tijd nemen is voor de grieken vanzelf sprekend maar voor ons als gestreste Hollanders duurt t altijd wel even om de knop om te zetten maar het gaat steeds beter en ......sneller.
We zijn er net twee dagen, ik heb t gevoel dat we er al een week zijn.........en dat betekend dan weer dat je het naar je zin hebt.
Voordat we de dalende weg richting Platia Ammos vervolgen slaan we nog even een voor ons onbekend pad in.
Het is er zo een uit het wandelboekje van Kythira, met de beschrijving " u vervolgt de doorgaande weg, afslagen negeren" alleen dit keer gaan we op aandringen van diezelfde schrijver wel een negerende afslag in.[Afbeelding: 38A11116-5578-4E1C-9B58-46FA239340A3.jpg]
Het brengt ons bij twee mooie kleine grotten, aan de rand van wederom een mooie doch volledig dichtbegroeide kloof die zich door het ruige landschap richting kust snijd.
De laatste loodjes blijken het zwaarst en ik ben blij als ik de kustplaats van vertrek weer volop in de zon zie liggen.
Moe maar voldaan komen we bij de auto aan, de inktvis van gisteravond en het gebak van vanmorgen zijn al verbrand.........dus tijd voor een Mythos
[Afbeelding: D8570B7B-BD94-4B2F-98DE-B42B1A369994.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 donderdag Japio 5 1.919 13 September 2019, 20:04
Laatste bericht: Viviane
  Donderdag Japio 3 3.333 17 June 2016, 00:14
Laatste bericht: Marianne

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)