Vrijdag ....
#1
We hebben t druk, van enige vorm van ontspanning is de laatste dagen geen sprake, tijd om te slapen heb ik bijna nog niet gehad.
Daar tegenover is het allemaal weer even mooi als anders.
Zeuren over het weer ga ik mee stoppen, het is gewoon goed en mooi weer en dat een ander ons voor gek verklaard om in deze omstandigheden te gaan wandelen....so be it.
Eerst maar brood halen voor het ontbijt, langs de boulevard is men de muur aan het wit kalken en even verderop staat er iets wat ik nog niet eerder heb ontdekt.
Ik heb geen idee wat het houten bouwsel moet voorstellen, het lijkt iets van een houten toren met trappen erin.
Dichterbij gekomen houden wij het op een soort wachttoren voor een aan te schaffen badmeester.
Mooi is anders.
Ook ontdek ik een heuse pinautomaat voor de ingang van het kleine supermarktje.
Als ik de eigenaar er naar vraag verteld deze mij dat hij in de verloren avonduurtjes zelf het geld drukt.
"Tottemmorgen" en een "gegoeiendag" we keren terug langs de kust, de schilder schiet niet op met zijn schilderwerk.
Vandaag hebben we de afspraak voor de klooftocht door de kloof van Paleochora, niet mijn idee maar die van mijn vrouwelijke wandelmaatje, ik ga natuurlijk graag mee.
De tocht start om 15.00 uur in Potamos, een iets later tijdstip om aan de martelingen van de schijnende zon te ontkomen.
Dus vanaf 9.00 uur moeten we de dag zien in te vullen, nou bedenk maar weer wat.
Het is een 1.5 uur lopen naar Potamos, doe daar een half uurtje warmte compensatie bij dan wordt dat twee uur lopen.
Dan nog eventjes lunchen en een biertje.
Als we rond de klok van 12 op stap gaan moet t met t strakke schema allemaal gaan lukken.
Hebben we na het ontbijt nog even de tijd om te gaan zwemmen in de zee, douchen en dan richting Potamos.
Zo gezegd, zo gedaan.
Na de verkoeling in zee vertrekken we exact om 12.00 uur richting het hoger gelegen Potamos, een binnendoor pad wat alleen maar stijgt en de nodige zweetdruppels links en rechts van het gezicht doet verschijnen.........niet gek met 34 graden.
Na twee korte stops en begeleid door diverse insecten die maar al te graag even het Hollandse bloed willen consumeren is Potamos met een koude FIX bier en wat voedsel ineens een paradijs.
Er verschijnt een derde slachtoffer voor de kloofwandeling en later nog twee vakantiegangers die wij reeds op eerdere wandelingen hebben ontmoet.
De laatste twee hadden zichzelf opgegeven, Danielle hebben we meegevraagd omdat wij het zo leuk vonden.
Om even over 15.00 uur verschijnt er een groen toyotabusje, pas opnieuw geschilderd en klaar voor het personenvervoer richting de oude hoofdstad Paleochora. 
Nikos, zoon van de bakker hadden wij al eerder ontmoet.
Een vriendelijk atletische gebouwde griek vol met humor verteld ons wat wij die dag gaan doen.
Voor vertrek wordt een ieder in een tuigje gehesen, dit om ons te laten zakken op die plekken in de kloof die net even te hoog zijn om er zonder botbreuken van af te springen.
Dan gaat het  gezelschap richting de spookstad.
Aldaar sluit een 6e deelneemster zich bij ons aan, incluis de leider maakt dit het gezelschap tot 7.
1 griek, 5 Hollanders en een vriendelijk en goedlachse Canadese.
Bij het kerkje van de heilige Barbara dalen we slingerend de diepe kloof in, het laatste stuk gaat via het dikke zwarte touw wat er al jaren hangt.
Het begin stuk is klimmen en klauteren over diverse rotsen en stenen maar even later houden we halt bij de eerste hindernis.
"Who wants to go first, maybe you Sjaap" 
Het maakt mij niet uit, de eerste keer dat wij deze kloof deden stond ik naar beneden te kijken terwijl mijn hartslag richting de tweehonderd ging maar nu wist ik dat het allemaal wel mee viel, als je was afgezakt met t touw viel de hoogte reuze mee en was het afdalen een leuk spelletje geworden.
Dat verhaal was dus op mij gebaseerd, hoe de rest er over dacht......geen idee.
Ik was dus beneden en kon zo de overige afdalers duidelijk aanwijzingen geven over het plaatsen van hun voeten en het afdalen.
Halverwege had iedereen het spelletje door en binnen no time roken we de zeelucht.
Sjaak was de oudste van het stel maar zeker niet bang voor het avontuur, hij deed het op zijn eigen manier en terwijl een ieder wachtte om aangesnoerd te worden, stond onze vriendelijke vriend al beneden klaar met zijn ipad in zijn handen.
Het laatste obstakel was overwonnen en gadegeslagen door diverse tweehoevige hoog boven ons naderde wij het meertje van Limni, daar waar de kloof in zee eindigt.
Een stel toeristen die naakt van de zon lagen te genieten hadden niet gedacht dat uit deze richting mensen zouden komen en ietwat onwennig staarden ze in onze richting.
Het laatste stukje ging langs de oever van de steile wand van het meertje.
Iets over zevenen die avond zat de tocht erop.
Het busje was inmiddels ook weer verschenen, doch wij gingen liever te voet.
Namen afscheid van het gezelschap van die dag en liepen rustig verder richting Pelaghia.
20.00 uur even wat eten en drinken daarna het verkoelend water van een verfrissende douche en op naar Potamos.
Ja met gemotoriseerd vervoer natuurlijk!
Muziek op het plein maakte de gezelligheid van dit authentieke Griekse plaatsje compleet.
Nog wat biertjes en voordat we het bed in doken was de nieuwe dag alweer begonnen
Tot morgen.....

[Afbeelding: 2EA64DE7-EDFC-43AD-950F-15A1958A589E.jpg]



[Afbeelding: 0E0ED062-CED7-49CE-ABD4-BE2E06901B02.jpg]
Quote
#2
Japio,

Dacht al waar blijven de verslagen,en nu twee vliegen in een klap vandaag!
Het is iedere keer weer leuk om jullie belevenissen te lezen! Doe dit al jaren
met genoegen,ook omdat je soms weet hoe het er ter plekke uitziet.
Nog veel wandelplezier,volg jullie hier wel!
Quote
#3
Gaaf!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 vrijdag Japio 5 2.081 07 September 2019, 18:35
Laatste bericht: Viviane
  Vrijdag Japio 0 2.132 19 June 2016, 16:58
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)