Fodelianakis olijfolie                 
Aardbeving op Kos
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.








Nanny, hoe is het bij jullie? Valt de schade mee?
Quote
#2
6.7 op de schaal van Richter, 2 slachtoffers, heftig hoor!
Hier op de website van Vimatisko.gr zijn al wat foto's van de schade te zien:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&records=details&_p.id=47683
Quote
#3
Hallo,

is er op Samos ook iets gevoeld.
Gisteren zijn bekenden van ons naar Samos vertrokken.
voor de 1e keer.
heb ze al een berichtje gestuurd.

Zelf gaan we over 3 weken weer terug naar Samos.
Erg spannend allemaal en laten we hopen dat er niet al teveel menselijk leed is.

gr,

Marcel
Quote
#4
Kalimera. Ja we werden flink wakker geschud. Bij mij in de buurt op de berg geen achade if gewondenvoor zover we kunnen zien. In de stad wel veel schade, 2doden, 30 gewonden, haven met schade dus geen boten....
Quote
#5
ongelofelijk als je de berichtgeving leest, het gaat van 5,3 tot 6,7 op de schaal van Richter, van 1570 Belgen ter plaatse tot 2600, wie checkt die gegevens ? , die worden niet gecontroleerd, als je maar de eerste bent en sensationeel nieuws brengt.
Maar TUI is er wel snel bij dat er geen enkel hotel is beschadigd, ja, dat is het belangrijkste natuurlijk ...
Quote
#6
Sorry hoor, maar het is toch logisch dat een reisorganisatie met verantwoordelijkheid voor toeristen dit meldt?
Ik vind dat niet vreemd.

Nanny, heftig allemaal maar wel fijn dat het met jullie goed gaat en je geen schade hebt.
Quote
#7
Nou Messara, je gaat wel erg kort door de bocht. Zag net een filmpje (NOS) van Kos-stad en dat zag er heftig uit.
Op Kos was de kracht 6.3 en dat is heftig. Laten we voor alle betrokken hopen dat er geen grote naschokken komen.
Quote
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Een geluk bij een ongeluk als je het bij 2 doden en veel menselijk leed mag noemen, de beving zat diep genoeg onder de aarde anders was het niet te overzien geweest, dit is de zoveelste klap voor de bewoners na die al negative berichten in de media over de vluchtelingen, het ging net weer goed.
Jammer van de toeristen maar de bewoners zijn toch weer voor jaren de dupe.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Schrok me rot vanmorgen. Heel erg voor de slachtoffers.  En wat triest om alles zo in puin te zien liggen. Sterkte voor iedereen op Kos.
Quote
#11
Ik denk dat de tijd ook een "gelukkig" was. als dit om half 10 savonds in de stad gebeurd was denk ik dat er veel meer
mensen gewond of omgekomen zouden zijn. Het eleftheria plein bijvoorbeeld om half 2 savonds is zo goed als leeg maar om half 10 savonds
is het daar echt propvol.
Quote
#12
(21 July 2017, 08:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Messara, je gaat wel erg kort door de bocht. Zag net een filmpje (NOS) van Kos-stad en dat zag er heftig uit.
Op Kos was de kracht 6.3 en dat is heftig. Laten we voor alle betrokken hopen dat er geen grote naschokken komen.

wat ik bedoelde: de verslaggeving loopt erg uiteen, is dus onnauwkeurig, en natuurlijk is het erg, daar is geen discussie over Sleepy
Quote
#13
@messara Was ook niet naar bedoeld hoor!
Quote
#14
Hoe heftig de aardbeving was is duidelijk te zien op de foto's van Greek Reporter. De haven van Kos is letterlijk in tweeën gespleten.......

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Wel of niet bekend maar om aardbevingen in Griekenland te volgen gebruik ik
de volgende site van het seismologisch instituut van de  universiteit van Athene:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.Hierop zijn ook de naschokken te zien.
Quote
#16
(21 July 2017, 08:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Messara, je gaat wel erg kort door de bocht. Zag net een filmpje (NOS) van Kos-stad en dat zag er heftig uit.
Op Kos was de kracht 6.3 en dat is heftig. Laten we voor alle betrokken hopen dat er geen grote naschokken komen.

Wat Messara bedoelt (denk ik) is dat alles flink opgeklopt wordt door de media. Natuurlijk is het vreselijk, ik moet er niet aan denken dat ik daar zou zijn. Mijn zoon echter, woont daar. Direct in Kos stad, precies bij de haven. Volgens hem valt het, afgezien van de slachtoffers en gewonden, toch nog mee. Er worden ingestorte gebouwen getoond maar dat schijnen er "slechts" een paar te zijn. Ik kan er niet over oordelen maar ik denk niet dat hij dit even uit zijn duim zuigt. Ik ben heel blij dat hem niets is overkomen, begrijp me niet verkeerd. Er zijn ook nog naschokken geweest. Hoe het nu is, weet ik niet.
Het was de afgelopen jaren precies hetzelfde met de vluchtelingen. Toeristen kwamen niet meer omdat de media een verkeerd beeld liet zien. Ik was in 2015 op Kos. Heb wel vluchtelingen gezien maar we hadden er geen last van. De media beweerde echter het tegendeel. Sensatie noem ik dat.
Quote
#17
(21 July 2017, 19:56)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2017, 08:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Messara, je gaat wel erg kort door de bocht. Zag net een filmpje (NOS) van Kos-stad en dat zag er heftig uit.
Op Kos was de kracht 6.3 en dat is heftig. Laten we voor alle betrokken hopen dat er geen grote naschokken komen.

Wat Messara bedoelt (denk ik) is dat alles flink opgeklopt wordt door de media. Natuurlijk is het vreselijk, ik moet er niet aan denken dat ik daar zou zijn. Mijn zoon echter, woont daar. Direct in Kos stad, precies bij de haven. Volgens hem valt het, afgezien van de slachtoffers en gewonden, toch nog mee. Er worden ingestorte gebouwen getoond maar dat schijnen er "slechts" een paar te zijn. Ik kan er niet over oordelen maar ik denk niet dat hij dit even uit zijn duim zuigt. Ik ben heel blij dat hem niets is overkomen, begrijp me niet verkeerd. Er zijn ook nog naschokken geweest. Hoe het nu is, weet ik niet.
Het was de afgelopen jaren precies hetzelfde met de vluchtelingen. Toeristen kwamen niet meer omdat de media een verkeerd beeld liet zien. Ik was in 2015 op Kos. Heb wel vluchtelingen gezien maar we hadden er geen last van. De media beweerde echter het tegendeel. Sensatie noem ik dat.

En wat evenzeer overdreven wordt is de reactie van sommige toeristen. Zo zag ik op de site van een Belgisch dagblad vandaag als kop: "Wij zitten als ratten in de val." met in het artikel reacties zoals: "De Griekse regering riep zelfs de noodtoestand niet uit" en "de Civiele Bescherming hebben we nog niet gezien."

Tja, als er bij een storm hier aan de kust een dode valt door een omvallende boom of muur wordt de noodtoestand toch ook niet uitgeroepen. En Ik denk niet dat men op een Grieks eiland een dienst zoals de Civiele Bescherming kent.

En dan ook nog boos zijn op de reisorganisaties zoals Thomas Cook en Neckermann omdat ze geen vluchten inlassen zodat men vroeger (ONMIDDELLIJK) naar huis kan.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(21 July 2017, 16:22)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wel of niet bekend maar om aardbevingen in Griekenland te volgen gebruik ik
de volgende site van het seismologisch instituut van de  universiteit van Athene:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.Hierop zijn ook de naschokken te zien.


Hey,

Je kunt de actuele bevingen ( wereldwijd ) ook vinden op mijn site weerstationluyksgestel.nl
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook voor meer weersinfo kan je terecht op 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 ook te volgen via Twitter met uurlijkse updates.

gr,

Marcel
Quote
#19
(21 July 2017, 19:56)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 July 2017, 08:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Messara, je gaat wel erg kort door de bocht. Zag net een filmpje (NOS) van Kos-stad en dat zag er heftig uit.
Op Kos was de kracht 6.3 en dat is heftig. Laten we voor alle betrokken hopen dat er geen grote naschokken komen.

Wat Messara bedoelt (denk ik) is dat alles flink opgeklopt wordt door de media. Natuurlijk is het vreselijk, ik moet er niet aan denken dat ik daar zou zijn. Mijn zoon echter, woont daar. Direct in Kos stad, precies bij de haven. Volgens hem valt het, afgezien van de slachtoffers en gewonden, toch nog mee. Er worden ingestorte gebouwen getoond maar dat schijnen er "slechts" een paar te zijn. Ik kan er niet over oordelen maar ik denk niet dat hij dit even uit zijn duim zuigt. Ik ben heel blij dat hem niets is overkomen, begrijp me niet verkeerd. Er zijn ook nog naschokken geweest. Hoe het nu is, weet ik niet.
Het was de afgelopen jaren precies hetzelfde met de vluchtelingen. Toeristen kwamen niet meer omdat de media een verkeerd beeld liet zien. Ik was in 2015 op Kos. Heb wel vluchtelingen gezien maar we hadden er geen last van. De media beweerde echter het tegendeel. Sensatie noem ik dat.

Natuurlijk wordt de boel opgeklopt. Dat heb ik vorige maand op Lesbos wel gezien.
Onder het Lesbosdraadje heb ik daar al iets over geschreven.
Toch lijkt mij dit meer schade te zijn dan vorige maand op Lesbos. Nu ook hoogseizoen, dit treft meteen duizenden toeristen.
Quote
#20
Het is niet helemaal opgeklopt hoor!! Er is idd  veel meer schade als in Lesbos van vorige maand...En de foto's en filmpjes van  in de Media liegen er niet om!!! Het is gewoon  pure realiteit zoals het nu  is!  op  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




stad ...En zoo groot is die stad niet!!!
Ik kan me voorstellen dat je daar even niet naar toe wil om je vakantie te vieren EN even je ROZE bril afzet en je vakantie omzet voor een andere lokatie.... waar dan ook!!
Tja jammer dan voor Kos.... Maar als je ziet met wat voor materiaal  die gebouwen zijn gemaakt!! En dan nog eens 5a6 dagen kans op naschokken ... Tja als je dan geboekt hebt voor zo'n Hotel zoals te zien is op het filmpje....Zou ik toch mijn roze bril even afzetten en verder kijken ;)
Quote
#21
Ben je er dan, Wilma, dat je dat zo stellig durft te beweren?
Ik neem aan dat iemand die er woont er meer over kan zeggen dan alleen van horen zeggen en sensatiebeelden uit de media. Je ziet steeds dezelfde ingestorte gebouwen.
Quote
#22
Ik denk ook niet dat het opgeklopt is. Daarbij, een forse aardschok als,deze wordt vrijwel altijd gevolgd door een aantal naschokken. Ik weet niet of ik dan in het vliegtuig zou stappen voor mijn vakantie.
Quote
#23
Veel meer schade dan op Lesbos...

Ik denk dat de schade op Kos hoofdzakelijk in Kos stad is, Op Lesbos is Vrisa bijna volledig verwoest, veel schade aan oude huizen in Plomari (zelf gezien 2 dagen na de aardbeving).
Ook de plaatsen Polichnitos, Lisvori en Akrasi hebben schade aan huizen maar dat zie je niet op tv in NL.
Quote
#24
Vanmorgen Conny Keesen gehoord die ter plekke is.
Volgens haar is de schade voornamelijk in Kos stad en dan met name de oude gebouwen'
De meeste hotels hebben geen of weinig schade en volgens haar is het veilig om in die hotels te verblijven.
Voor mensen die in beschadigde hotels verbleven worden oplossingen gezocht.
Bijna alle 120 gewonden konden na behandeling in het ziekenhuis weer weg.
Zeven gewonden zijn naar ziekenhuizen in Athene en Thessaloniki gebracht.
Ze heeft van één Nederlander gehoord dat die een gebroken been of voet zou hebben, maar had daar geen verdere informatie over.
Als laatste vertelde ze dat de charters weer gewoon vlogen en dat het veilig is om vakantie op Kos te vieren.
Aldus Conny Keesen op de NPO 1
Quote
#25
Het maakt niet uit waar de schade groter is. Lesbos of Kos, het is geen wedstrijdje. Feit is dat de tragiek groot is voor beide eilanden. Net op het moment dat het toerisme zich enigzins aan het herstellen is na de vluchtelingencrisis, gebeurd er dit. Op Kos 2 doden en 120 gewonden volgens de berichtgevingen. Dit aantal is m.i. niet zo heel verbazingwekkend aangezien het midden in het hoofdseizoen is en er veel toeristen aanwezig zijn. Tel daar het moment van de beving bij op wat volgens mij niet ongelukkiger had gekund. Midden in de nacht op een tijd dat veel mensen al lagen te slapen. Lijkt mij dat de kans om dan gewond te raken groter is dan midden op de dag wanneer mensen zich veelal buiten bevinden. Maar dat is slechts mijn gedachte.

In de Nederlandse media kun je merken dat het komkommertijd is. Het is wel begrijpelijk dat er veel aandacht aan besteed wordt aangezien er veel Nederlanders op Kos aanwezig zijn. Echter, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat verschillende media het nieuws met een hoog sensatie gehalte brengen. Dat was bij de beving op Lesbos ook al het geval. Toen was het ook zo dat wanneer je niet beter weet, je vanuit de media de indruk krijgt dat het hele eiland in puin ligt. Nu na de beving op Kos krijg je die indruk ook, terwijl dat je volgens verschillende  berichtgevingen op grote delen van het eiland prima kunt zijn. O.a. het verhaal van Karel (reactie hierboven) bevestigd dat ook. Tuurlijk zullen er de komende dagen nog naschokken zijn wat begrijpelijkerwijs voor een stuk angst zorgt. Hopelijk zetten de toeristen en de locals zich snel over deze angst heen en blijven de gevolgen verder beperkt en komt Kos deze klap snel weer te boven.
Quote
#26
Ik durf me er niet aan om te zeggen of er meer of minder schade is op Kos in vergelijking met Lesbos. Maar het gaat om heel andere schade.
De haven is onbruikbaar, wat zeker lastig is omdat een eiland nu eenmaal afhankelijk is van toevoer van buitenaf. Maar daar is al een directe oplossing voor gevonden de bluestar vertrekt om 12 uur vanuit Kefalos, andere kant van het eiland.
De schade is beperkt tot Kosstad, en Kos is toch wel wat meer dan Kosstad alleen. Er zijn 3 hotels onbewoonbaar verklaard, mensen zijn overgebracht naar andere hotels. Het Asklepion, de Minoret op het Elefteria plein en zo nog een paar karakteristieke plekjes op Kos zijn verwoest.
Als je bedenkt dat dit soort oudheden door de aardbeving aan de grond werden gedrukt en "slechts" 3 hotels en dezelfde omgeving
onbewoonbaar werden verklaard....denk ik dat het met de bouwmaterialen ook nog weer niet zo slecht is gesteld.

Op Lesbos ging het meer om persoonlijke eigendommen, en mensen die echt in hun pyama letterlijk op straat stonden....
Dit vind ik meer een "nood" situatie als hier op Kos het geval was.


Zeker kunnen er nabevingen komen, afgelopen nacht was gelukkig heel rustig, maar dat zegt natuurlijk niks, over de komende nacht.
Voor mij is de situatie natuurlijk niet te vergelijken met een toerist, wel of niet in het vliegtuig stappen is heel persoonlijk.
Als Griekenlandfan moet je er echter wel rekening mee houden dat het ergens kan"beven". Je kunt Kos wel omboeken,
in verband met nabevingen, maar op Kreta of in Ioannina kan het je ook overkomen.

De akelige beelden op de foto's die nog wel een tijdje over het internet zullen rondgaan, zijn na een dag eigenlijk al weer "oud"
er wordt hard gewerkt om alles zo veel mogelijk weer schoon, begaanbaar en opgeruimd te krijgen.
En zoals ik al schreef het gaat echt om Kosstad, de rest van het eiland is echt niks veranderd.
Quote
#27
(22 July 2017, 09:51)-Rob- schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Echter, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat verschillende media het nieuws met een hoog sensatie gehalte brengen.

Dat probeer ik al jaren duidelijk te maken. En dat geldt niet voor Griekenland of voor aardbevingen alleen.

Zoals een journalist laatst zei: "Sensatie en slecht nieuws verkoopt! Voor het overige is geen geld en geen tijd om het degelijk uit te zoeken."

Nanny schreef:De haven is onbruikbaar, wat zeker lastig is omdat een eiland nu eenmaal afhankelijk is van toevoer van buitenaf. Maar daar is al een directe oplossing voor gevonden de bluestar vertrekt om 12 uur vanuit Kefalos, andere kant van het eiland.

Ik hoorde ook dat men mensen met bestemming Kos op Kalymnos afzette vanwaar ze dan naar Mastichari gebracht werden met de kleinere ferry's.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Ja @Patrick zo ging t inderdaad gister met met de boot via Kalimnos en Mastichari. Manlief zit nu in Kefalos te wachten op de boot om naar Athene te gaan.
Dat is vanaf vandaag de oplossing.
Quote
#29
En toch ook goed nieuws:

Het vliegtuig van Tuifly.be dat vrijdagmorgen naar Kos vertrok, telde amper twee lege plaatsen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
Mooi om te lezen Patrick!
Quote
#31
Mooi om te lezen dat het leven zich weer herpakt. Leuke herinneringen aan de eerste keer Kos in 1975.
Was het 2e jaar dat je er met een charter uit Nederland kon komen.
Gelukkig zitten de mooie herinneringen diep.

PS voor wie Het Parool leest staat er vandaag een bescheiden stukje in van Thijs Kettenis
Quote
#32
Zoals te verwachten viel,forse naschok. Hopenlijk vallen de gevolgen mee.
Quote
#33
Ik heb dagelijks contact met mijn zoon die in Kos stad woont. Er zijn een paar gebouwen (niet veel) erg beschadigd. Er zijn 2 gebouwen totaal ingestort. Natuurlijk is het erg als er doden en gewonden vallen, maar het wordt allemaal flink overdreven wat de andere dingen betreft. Op straat slapen hoeft niemand. Als je wel hiervoor kiest, is dat je eigen keus. Er is voor iedereen onderdak. Hij heeft me meer dingen verteld, waaruit blijkt dat, met name de NL toeristen, heel erg in de slachtofferrol kruipen. Hij vindt dat erg, baalt er enorm van en vraagt zich af waarom mensen dit doen.

(22 July 2017, 09:51)-Rob- schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het maakt niet uit waar de schade groter is. Lesbos of Kos, het is geen wedstrijdje. Feit is dat de tragiek groot is voor beide eilanden. Net op het moment dat het toerisme zich enigzins aan het herstellen is na de vluchtelingencrisis, gebeurd er dit. Op Kos 2 doden en 120 gewonden volgens de berichtgevingen. Dit aantal is m.i. niet zo heel verbazingwekkend aangezien het midden in het hoofdseizoen is en er veel toeristen aanwezig zijn. Tel daar het moment van de beving bij op wat volgens mij niet ongelukkiger had gekund. Midden in de nacht op een tijd dat veel mensen al lagen te slapen. Lijkt mij dat de kans om dan gewond te raken groter is dan midden op de dag wanneer mensen zich veelal buiten bevinden. Maar dat is slechts mijn gedachte.

In de Nederlandse media kun je merken dat het komkommertijd is. Het is wel begrijpelijk dat er veel aandacht aan besteed wordt aangezien er veel Nederlanders op Kos aanwezig zijn. Echter, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat verschillende media het nieuws met een hoog sensatie gehalte brengen. Dat was bij de beving op Lesbos ook al het geval. Toen was het ook zo dat wanneer je niet beter weet, je vanuit de media de indruk krijgt dat het hele eiland in puin ligt. Nu na de beving op Kos krijg je die indruk ook, terwijl dat je volgens verschillende  berichtgevingen op grote delen van het eiland prima kunt zijn. O.a. het verhaal van Karel (reactie hierboven) bevestigd dat ook. Tuurlijk zullen er de komende dagen nog naschokken zijn wat begrijpelijkerwijs voor een stuk angst zorgt. Hopelijk zetten de toeristen en de locals zich snel over deze angst heen en blijven de gevolgen verder beperkt en komt Kos deze klap snel weer te boven.

Wat de media betreft, Rob, heb je helemaal gelijk. Althans, zo begrijp ik het ook van mijn zoon.
Quote
#34
(22 July 2017, 09:58)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik durf me er niet aan om te zeggen of er meer of minder schade is op Kos in vergelijking met Lesbos. Maar het gaat om heel andere schade.
De haven is onbruikbaar, wat zeker lastig is omdat een eiland nu eenmaal afhankelijk is van toevoer van buitenaf. Maar daar is al een directe oplossing voor gevonden de bluestar vertrekt om 12 uur vanuit Kefalos, andere kant van het eiland.
De schade is beperkt tot Kosstad, en Kos is toch wel wat meer dan Kosstad alleen. Er zijn 3 hotels onbewoonbaar verklaard, mensen zijn overgebracht naar andere hotels. Het Asklepion, de Minoret op het Elefteria plein en zo nog een paar karakteristieke plekjes op Kos zijn verwoest.
Als je bedenkt dat dit soort oudheden door de aardbeving aan de grond werden gedrukt en "slechts" 3 hotels en dezelfde omgeving
onbewoonbaar werden verklaard....denk ik dat het met de bouwmaterialen ook nog weer niet zo slecht is gesteld.
 
Op Lesbos ging het meer om persoonlijke eigendommen, en mensen die echt in hun pyama letterlijk op straat stonden....
Dit vind ik meer een "nood" situatie als hier op Kos het geval was.


Zeker kunnen er nabevingen komen, afgelopen nacht was gelukkig heel rustig, maar dat zegt natuurlijk niks, over de komende nacht.
Voor mij is de situatie natuurlijk niet te vergelijken met een toerist, wel of niet in het vliegtuig stappen is heel persoonlijk.
Als Griekenlandfan moet je er echter wel rekening mee houden dat het ergens kan"beven". Je kunt Kos wel omboeken,
in verband met nabevingen, maar op Kreta of in Ioannina kan het je ook overkomen.

De akelige beelden op de foto's die nog wel een tijdje over het internet zullen rondgaan, zijn na een dag eigenlijk al weer "oud"
er wordt hard gewerkt om alles zo veel mogelijk weer schoon, begaanbaar en opgeruimd te krijgen.
En zoals ik al schreef het gaat echt om Kosstad, de rest van het eiland is echt niks veranderd.
Nanny, ik begrijp van jou dat het Asklepion verwoest is. Is lees echter op Kostoday dat het Asklepion gewoon open blijft, dan zal het toch niet zwaar beschadigd zijn? Ik begrijp uit het stuk dat het  kasteel, Casa Romana en het museum van Kos stad wel voorlopig dicht zijn. Moet wel zeggen dat het soms lastig te volgen is door de  wat  vreemde vertaling dus misschien komt er daardoor iets niet goed over. 

Hier de link naar het stuk op Kostoday:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
@Debs, inderdaad is het Asklepion gewoon open, mijn zinsopbouw lliet ook wat te wensen over, dat karakteristiek plekje op het Asklepion met die pilaren is voor de helft weg. Het is zeker niet zo dat het hele Asklepion overhoop ligt. En zo is ook de Minaret op het Elefteria plein stuk, mensen zitten echter 20 meter verderop op t plein alweer aan de koffie, niet het hele plein ligt open of zo. Dat idee krijg je bij sommige foto's wel. Gisteren met die flinke naschok, gelijk weer overal de beelden van twee dagen terug in beeld.....de meeste rotzooi is alweer op geruimd hier, maar de media gaat nog weer lekker even alles herhalen.....
Politiek Nederland is op vakantie en we hebben niks beters te laten zien lijkt wel...

Vanuit Denemarken is echter de koninklijke familie met 4 kinderen 24 uur na de aardbeving op Kos aangekomen, dat is dan weer mooie reclame.....
Quote
#37
(22 July 2017, 09:09)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen Conny Keesen gehoord die ter plekke is.
Volgens haar is de schade voornamelijk in Kos stad en dan met name de oude gebouwen'
De meeste hotels hebben geen of weinig schade en volgens haar is het veilig om in die hotels te verblijven.
Voor mensen die in beschadigde hotels verbleven worden oplossingen gezocht.
Bijna alle 120 gewonden konden na behandeling in het ziekenhuis weer weg.
Zeven gewonden zijn naar ziekenhuizen in Athene en Thessaloniki gebracht.
Ze heeft van één Nederlander gehoord dat die een gebroken been of voet zou hebben, maar had daar geen verdere informatie over.
Als laatste vertelde ze dat de charters weer gewoon vlogen en dat het veilig is om vakantie op Kos te vieren.
Aldus Conny Keesen op de NPO 1


Dat is wat ik bedoel. Er schijnen 5 oude gebouwen beschadigd te zijn, waarvan 2 heel erg. Ik zag gisteren op tv de zogenaamde chaos op het vliegveld van Kos, omdat iedereen weg wilde. Nou, ik kan je vertellen dat er, toen ik in 2015 op Kos was, zo'n zelfde chaos was. Veel mensen die buiten in de rij moeten wachten, doodgewoon omdat er zoveel toeristen zijn. Voor deze mensen was de vakantie gewoon ten einde, zij zouden sowieso naar huis gaan. Bovendien zijn er geen extra vluchten ingezet.
Quote
#38
(23 July 2017, 10:45)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Debs, inderdaad is het Asklepion gewoon open, mijn zinsopbouw lliet ook wat te wensen over, dat karakteristiek plekje op het Asklepion met die pilaren is voor de helft weg. Het is zeker niet zo dat het hele Asklepion overhoop ligt. En zo is ook de Minaret op het Elefteria plein stuk, mensen zitten echter 20 meter verderop op t plein alweer aan de koffie, niet het hele plein ligt open of zo. Dat idee krijg je bij sommige foto's wel. Gisteren met die flinke naschok, gelijk weer overal de beelden van twee dagen terug in beeld.....de meeste rotzooi is alweer op geruimd hier, maar de media gaat nog weer lekker even alles herhalen.....
Politiek Nederland is op vakantie en we hebben niks beters te laten zien lijkt wel...

Vanuit Denemarken is echter de koninklijke familie met 4 kinderen 24 uur na de aardbeving op Kos aangekomen, dat is dan weer mooie reclame.....

Dat is zeker mooie reclame!
Ik ben er zelf over een weekje of 7. Voor het eerst in mijn uppie op vakantie, vind ik best spannend. Maar daarom ook voor Kos gekozen, dat ken ik aardig dus dan is het misschien iets minder spannend. Hoop eigenlijk wel dat tegen die tijd het kasteel en het casa romana weer open zijn, maar dat zien we dan wel weer.
 
Quote
#39
@Debs als ik zie wat er in die paar dagen al opgeruimd is, ga ik er vanuit dat over 7 weken eigenlijk alles weer bij het oude is.
Zelfs in de haven zijn ze al druk aan het werk met opbouwen.
Quote
#40
Veelal is de rotzooi snel opgeruimd en merk je er na een week al bijna niets meer van op de kapotte gebouwen na natuurlijk, en als er iets niet meer toegankelijk is dan is het niet anders, er is gelukkig genoeg waar je nog wel van kan genieten.
Jammer dat de media elke keer hetzelfde laat zien en de boel beetje overdrijft , alhoewel het erg genoeg is natuurlijk, maar las de toeristen weg blijven dan helpt dat het eiland en de bewoners natuurlijk ook niet..dus gewoon blijven gaan!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)