Grieksegids nieuws     
Mannen onder 20 Europees kampioen basketbal
#1
Griekse mannen onder 20 Europees kampioen basketbal. In de finale werd Israël verslagen met 65 -56 .

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Griekenland is een basketbalgek land.
In het verleden, en nog, hebben ze vele grote basketballers voortgebracht.
Zelfs bij dorpen waar eigenlijk geen plek is vind je nog een basketbal veldje.
Quote
#3
Ik ben zelf nogal een basketbalfanaat en heb al een seizoenskaart sedert 1980 in Oostende. Indien mogelijk probeer ik dan ook tijdens het reizen in Griekenland wat Griekse wedstrijden te zien. Meestal is dat dan op een terras bij een groot scherm tussen de Grieken, maar ook in de zaal gaan kijken is me al een aantal keren gelukt.
Een leuke ervaring was in Poros toen Panathinaikos de finale van de Euroleague won tegen Moskou. We zaten in taverna Poseidon waar op dat ogenblik een Griekse (miljonair) zakenman een etentje gaf voor zo'n 50 gasten t.g.v. de bootshow. Er stond ook een groot scherm zodat ze de wedstrijd konden volgen. Wij supporterden voor Moskou wegens 2 ex-Oostende spelers en kregen na afloop een fles champagne van de zakenman. Niet omdat Moskou won (ze verloren trouwens) maar omdat we -zo zei hij letterlijk- de ballen hadden om in een vol Grieks restaurant voor Moskou te supporteren.
En nog een schitterende ervaring was 2 jaar terug op de luchthaven van Athene toen spelers van Panathinaikos bij ons aan tafel kwamen zitten om een snack te eten terwijl ze op hun vlucht naar Moskou wachtten. Een prachtig moment om een losse babbel te kunnen doen met een basketbal grootheid als Dimitris Diamantidis (2 x verkozen als Europese speler van het jaar). En ondanks zijn status in Griekenland bleek hij ook nog een heel joviale kerel te zijn zonder de allures van een vedette.
Heel opvallend was dat zij toch als gewone kerels rondliepen tussen de andere passagiers terwijl enkele uren later in Brussel iedereen opzij moest omdat een Belgische voetbalploeg moest passeren met security erom heen.

In Tinos is er in het dorpje (ik denk Chatzirados) waar een self-service drankgelegenheid is. Die is gebouwd door Grieken, afkomstig uit het dorp, die in Amerika wonen en als je een drankje neemt stop je het geld gewoon in een houten kistje. De opbrengst wordt gebruik voor de bouw van allerlei zaken voor de kinderen van het dorp. Een speelpleintje, een verbouwing aan de school en....een basketbal terreintje.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Patrick, België is ook een heerlijk basketballand.
Daar kunnen we hier in Nederland nog best wat van leren. Ik heb er in het verleden wel eens mogen spelen. Altijd volle zalen met hele families. Geweldige sfeer.
Overigens wordt ik in Griekenland, ondanks mijn leeftijd, nog steeds uitgedaagd door Griekse vrienden om een partijtje te "ballen".
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  EK 2023 voor onder 19 (voetbal) op Malta PAOK4ever 3 1.349 07 July 2023, 22:55
Laatste bericht: PAOK4ever
  Hommeles in het Griekse basketbal Patrick 16 8.068 21 May 2019, 17:33
Laatste bericht: cors
  play-offs Europees voetbal PAOK4ever 1 4.079 30 August 2013, 17:47
Laatste bericht: PAOK4ever
  Wie wordt de nieuwe Griekse voetbal-kampioen? PAOK4ever 4 5.277 27 August 2013, 18:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)