het is druk in de Griekse havens
#1
Ik heb dit bericht door de vertaler gehaald.
bron. Ekathimerini.
Griekse havens kunnen het verkeer niet in de gaten houden
ILIAS BELLOS

Deze zomer blijkt iets te zijn van een stresstest voor Griekse eilandhavens, evenals de zenuwen van de passagiers, om niets van kustvervoerders te zeggen - groot en klein. Het zomerseizoen is op zijn hoogtepunt en havens zoals die op Naxos en Rafina (Oost-Attica) zijn capaciteit aan het duwen na jaren van onvoldoende investering in infrastructuur.

De situatie werd verergerd door de onevenwichtige ontmoeting tussen de kustvervoerders en de bevoegde autoriteit van het ministerie van verzending van dinsdag.

Het probleem is in deze zomer meer acuut met de toename van het toerisme en de steeds groeiende concurrentie tussen veerbootbedrijven die op het grootste mogelijke marktaandeel richten. Het resultaat is grote vertragingen bij havens wanneer twee of drie grote schepen bijna op hetzelfde moment aankomen. Het onvermogen van de havens om tegelijkertijd tegemoet te komen aan meer dan één schip, dwingt schepen om naar buiten te wachten voor de andere om eerst te docken.

"Bijna 90 procent van onze havens zijn problematisch en het nodige werk zou veel tijd en geld vereisen," zei Michalis Sakellis, hoofd van de Vereniging van Passagiersmaatschappijen (SEEN).

"We benadrukken we nogmaals op de noodzaak van maatregelen. Onze havens zullen de belangrijkste factor worden die de dienstverlening van onze eilanden in de toekomst belemmert, "voegde hij eraan toe. "Onvoldoende haveninfrastructuur belemmert de groei en beïnvloedt de kosten van diensten. De haven van Rafina is inmiddels niet in staat om tegemoet te komen aan de vraag naar veerdiensten die gepland zijn voor 2018, terwijl ook dit jaar soortgelijke problemen ontstaan. '

Porten zoals Athinios op Santorini, of die van Paros en Karpathos, en tientallen vaker kunnen niet omgaan.

De belangrijkste vertragingen bij havens en de kwaliteit van de geleverde diensten hebben kustvaartmaatschappijen gekost: "Veerbootbedrijven hebben het meeste van de toename van toeristische aankomsten uit het buitenland niet kunnen profiteren. Hun inkomsten vertrouwen meestal op vrachtverkeer [dwz vrachtwagens] en binnenlands toerisme, dat het afgelopen decennium constant is gedaald, "vertelde Giorgos Xiradakis, hoofd van XRTC Business Consultants Kathimerini.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Ik denk dat de inhoud van het artikel met een korreltje zout moet genomen worden. Zelf heb ik voor de zomer al kunnen vaststellen dat aankomst en vertrek van 20 ferry's per dag niet voor problemen zorgde in Naxos noch Paros. En zo groot zijn die havens daar toch ook niet.

De grootste problemen deden zich de vorige jaren vooral voor in Athinios, Santorini maar dat lag dan wel niet aan de ferry's maar aan het aantal cruiseschepen dat daar voor anker gaat liggen en zo de aanloop van de ferry's bemoeilijkt.

In Naxos kunnen zelfs 4-5 grote ferry's tezelfdertijd aanleggen. Het is dan nog zo dat het niet of uiterst zelden gebeurt dat er 4-5 tezelfdertijd aankomen/vertrekken. In Rafina is overigens nog meer plaats en kunnen er zowat 6 of 7 tegelijkertijd aangemeerd liggen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Wat een onzin het verhaal over de havens. Wij hebben deze zomer verschillende havens aangedaan ook Naxos Paros en Mykonos geen enkel probleem ook het op tijd aankomen en vertrekken altijd op tijd. Hier kan de NS een voorbeeld aan nemen
Quote
#4
(02 August 2017, 10:30)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb dit bericht door de vertaler gehaald.
bron. Ekathimerini.
Echt heel soepel "leest" zo'n vertaald verhaal nou ook weer niet  Big Grin
Quote
#5
Met andere woorden, volgens een paar forum leden die af en toe in deze havens komen lult de Ekatimeri net als de Telegraaf vaak uit hun nek.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Lijkt mij nu toch ook wel een beetje overroepen. Natuurlijk in het seizoen of daarbuiten maakt het alvast een groot verschil denk ik. In ieder geval vorig jaar in september toch weinig van gemerkt op de lijn Naxos > Mykonos > Tinos > Andros > Rafina (20:20h).
Misschien kunnen ze over alle lijnen, hun uurregeling eens wat nauwkeuriger onder de loep nemen want alvast kan er daarmee misschien wel wat geschoven worden om (grotere)problemen te vermijden.
Quote
#7
(02 August 2017, 12:52)Albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een onzin het verhaal over de havens. Hier kan de NS een voorbeeld aan nemen

Wat heeft de NS hier nu weer mee te maken???
Quote
#8
Artur schreef:Met andere woorden, volgens een paar forum leden die af en toe in deze havens komen lult de Ekatimeri net als de Telegraaf vaak uit hun nek.

Even een quote uit de laatste alinea van het artikel onderuithalen.

"Veerbootbedrijven hebben het meeste van de toename van toeristische aankomsten uit het buitenland niet kunnen profiteren."


De cijfers van juni 2017 voor passagiers op de ferry's in vergelijking met juni 2016:

Dodecanese: + 38%
Piraeus-Paros-Naxos-Santorini): + 5,6%
Piraeus-Westelijke Cycladen: + 28,6%
Rafina-Cycladen: + 3%
Ferry's vanuit Heraklion: + 2,7%
Ferry's vanuit Chania: + 14,6%
Piraeus-Chios-Lesbos: + 6%


Deze cijfers komen van SETE (Greek Business Travel Association).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Toename kosten?
Quote
#10
(02 August 2017, 16:41)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toename kosten?

Ik denk het niet. Lonen zijn niet of nauwelijks gestegen. Het jaarlijkse onderhoud in het droogdok kan dan misschien wel iets duurder geworden zijn, daartegenover staat dat de fuelprijzen op het laagste peil sedert jaren staan.

De nettowinst vorig jaar voor ferrymaatschappijen:

ATTICA GROUP (Blue Star Ferries / Superfast): 20.250.000 €
MINOAN LINES: 20.700.000 €
ANEK: 600.000 €
HELLENIC SEAWAYS: 6.500.000 €
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Makkelijk zat winst maken als je het personeel uitbuit en ze maanden niet betaald, de service tot op een diepte punt gezakt is op de internationale ferry's. Als jou bron het allemaal zo goed weet wat ik ook betwijfel, stuur je toch een mail als maritiem kenner dat de journalist  van de Ekathimeri uit zijn nek lult.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(02 August 2017, 18:53)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Makkelijk zat winst maken als je het personeel uitbuit en ze maanden niet betaald, de service tot op een diepte punt gezakt is op de internationale ferry's. Als jou bron het allemaal zo goed weet wat ik ook betwijfel, stuur je toch een mail als maritiem kenner dat de journalist  van de Ekathimeri uit zijn nek lult.

Die journalist lult niet uit zijn nek. Hij quote iemand anders. (Overigens, 1 van mijn bronnen is verbonden aan een scheepswerf in Perama.)

Het dagelijks bestuur van HSW werd trouwens enkele maanden terug op het matje geroepen door de voornaamste aandeelhouder Minoan omdat de resultaten vorig jaar niet waren zoals verwacht (6,5 mlj winst). Er werd hen ook wanbeheer verweten wegens verkoop van een ferry aan Portucalense (Azoren) die minder opbracht dan gehoopt en een andere die werd gekocht (Nisos Samos) waarvan men dan weer vond dat er te veel betaald werd.
En nu wordt het echt wel ingewikkeld, Minoan is eigenlijk Grimaldi uit Napels die via deze weg probeert een meerderheidsaandeel in HSW te verkrijgen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Laten we het hier bij houden Patrick, we praten in sept op het mooiste deel van Kreta, "The Heartbeat of Crete" wel even bij.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
(03 August 2017, 06:36)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Laten we het hier bij houden Patrick, we praten in sept op het mooiste deel van Kreta, "The Heartbeat of Crete" wel even bij.

Inderdaad (ik heb trouwens het volledige artikel uit de Kathimerini net gelezen en er staan nog wel meer zaken in die gewoonweg niet kloppen).
14-20 september ben ik er. Heb trouwens bij Auto Union een huurwagentje geboekt (16-17-18). Weet jij overigens waar hun kantoor (Akti Koundourou 13) precies is? Heb even op Street View (beelden zijn van 2014) gekeken maar zie het niet. Is het waar Budget ook zit?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Budget zit vanuit Hotel Hermes en Coral gezien naar links, auto union naar rechts richting centrum op een hoekje, mag ik vragen welke auto en wat je er voor betaald hebt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
(03 August 2017, 19:09)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Budget zit vanuit Hotel Hermes en Coral gezien naar links, auto union naar rechts richting centrum op een hoekje, mag ik vragen welke auto en wat je er voor betaald hebt.

Toyota Yaris - 75 Euro voor 3 dagen met CDW + diefstal + brand inbegrepen (= met korting omdat ik vorig jaar op Samos ook bij Auto Union gehuurd heb). Ik was trouwens heel tevreden van Auto Union vorig jaar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Dat is een goede prijs. Betaalde in juni bij Sixt in Molivos 150 euro voor 4 dagen.
Een KIA Diesel, prima auto. Was iets groter dan de Yaris, welke ik thuis rijd.

Ben aan het kijken omdat wij 4 oktober 14 dagen naar Rethymnon gaan.
Quote
#19
Voor de zesde maal op Kreta auto gehuurd bij de trouwe sponsor
van ORISTE  Crete-holiday,s   26 euro per dag
Quote
#20
Mataxa, het staat genoteerd. Boek bijna altijd bij de vertegenwoordiger van de reisorganisatie.
Beetje met het idee, dat wanneer er iets gebeurt zij beter op de hoogte zijn dan ik.
Zo hebben wij eens een enorm voordeel gehad van een reisverzekering. (en een schoonpa die uit die wereld kwam en wat puntige brieven scheef)
Tsja.. die grote kantoren bouw je natuurlijk niet met hard en eerlijk werken.
Ooit eens mijn trouwring op Lesbos, ja echt, verloren tijdens het snorkelen. (staat Mieke in)
De goudprijs was booming in de jaren `70 en kreeg een schijntje terug. Via een goede bekende bij de reisverzekering het volle pond terug.
Sluit nu binnen de EU alleen nog een annuleringsverzekering af.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Prijsverlaging vliegvelden, havens, treinen enz. chris 14 7.885 04 August 2015, 09:10
Laatste bericht: Zorbathagreek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)