Bougiordi
#1
Op verzoek van Goudas Smile

Bougiordi.

Er zijn veel recepten van te vinden op het www, maar uiteindelijk is de basis gewoon Feta sto Fourno, wat het eigenlijk ook is. Ik heb twee varianten geprobeerd, in folie in de oven gebakken en onder de grill. De laatste variant heeft mijn voorkeur. Het is sneller en de bruining geeft extra smaak aan het geheel. Wil je het toch in folie in een normale oven bereiden, moet je de bereidingstijd twee maal zo lang nemen. Haal de feta een kwartiertje voor bereiding uit de verpakking, zo raakt hij het overtollige vocht wat er aan hangt kwijt en zal hij gelijkmatiger bakken in de oven/grill. Anders wordt hij zeker in de folie/bakpapier toch wel erg vochtig vind ik. Het geheel wijkt dus eigenlijk nauwelijks af van het youtubefilmpje,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 het kan gewoon niet mislukken. Gebruik zoveel groene pepers als je wil/aan kan Wink . Ik heb er net wel een lekkere ouzo bij gedronken!
Deze variant is afkomstig van Vefa Alexiadou. (Greece - The Cookbook) Mijn enige tip is om de gewone tomaat te vervangen door een heel vlezige. (minder vocht, meer smaak).

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
LEKKER!!!!!!
Quote
#3
Heerlijk, ga dit recept ook maken!
Quote
#4
Dank je wel Johan. Erg lekkker.
Quote
#5
ga ik iemand verassen. 2 weken geleden ruzie gehad met onze oudste zoon want waar ik ze naar de taverna gebracht hadden ze geen bougiourti. al onze kinderen zijn gek op deze .
Quote
#6
Gauw maken dan want dat is geen ruzie waard. Is je zoon weer helemaal blij. Eet smakelijk. Rolleyes
Quote
#7
Vanavond heerlijke courgette balletjes gehad. Geen idee hoe ik dat moet maken. Johan jij?
Quote
#8
(18 September 2017, 23:16)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanavond heerlijke courgette balletjes gehad. Geen idee hoe ik dat moet maken. Johan jij?

Big Grin Big Grin Big Grin

Van een Griekse hier in NL ooit het recept gekregen, maar nog niet in format gegoten, zal hem van de week wel in het blog zetten:

Courgetteballetjes - kolokithokeftédes
Ingrediënten
500 gram courgettes  geraspt ,         zout  en peper ,         1 grote ui  gesnipperd,    2 lente uitjes gesnipperd ,     1 kopje zelf rijzend meel ,         1 eetlepel versgehakte peterselie ,         1 eetlepel versgehakte munt ,        1eetlepel versgehakte dille,          200 gr feta , verbrokkeld ,        2 eieren ,        bloem,olijfolie
Bereiding
De geraspte courgettes met de ui , in een grote kom doen en hierdoor meel, kruiden, kaas, zout, peper en  eieren mengen. Er moet een stevig deeg ontstaan. Eventueel nog wat bloem toevoegen.
Olijfolie verhitten. Van het deeg ballen vormen, deze door bloem rollen en in porties rondom goudbruin bakken. Op keuken papier laten uitlekken en warm serveren.

Succes! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Dank je wel Johan. Kan de peterselie, dille en munt ook in gedroogde vorm?
Quote
#10
(19 September 2017, 15:22)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je wel Johan. Kan de peterselie, dille en munt ook in gedroogde vorm?

Ja hoor, geen probleem. Je moet dan wel wat minder gebruiken. Gedroogde kruiden hebben een sterkere smaak dan verse, die bevatten nog vocht. Als je gedroogde kruiden gebruikt, zou ik uit gaan van de helft.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Nog een tip: knijp de geraspte courgette uit, omdat er anders teveel vocht in het deeg komt en wordt het niet stevig genoeg.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#12
(19 September 2017, 19:07)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog een tip: knijp de geraspte courgette uit, omdat er anders teveel vocht in het deeg komt en wordt het niet stevig genoeg.

duimpie
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
De courgette balletjes Gemaakt. Het was heerlijk. Johan als je tijd hebt wil je het dan op jou mooie manier op papier zetten. Voor mijn map. Bedankt.
Quote
#14
(05 October 2017, 07:43)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De courgette balletjes Gemaakt. Het was heerlijk. Johan als je tijd hebt wil je het dan op jou mooie manier op papier zetten. Voor mijn map. Bedankt.

Komt binnenkort hoor Goedas. Mijn nieuwe laptop is in 8 maanden vier maal gecrashed. Heb nu de centen terug en een nieuwe besteld, maar wel bij een ander Wink  ( ik ben toch niet gek! Angry  ) Heb gelukkig alles dubbel gebackuped (hoe zeg je dat Cool ). Als straks mijn nieuwe laptop binnen is heb ik gelijk een paar recepten om te posten. Even geduld dus helaas.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Het "Wild(e)" seizoen begint weer! Dit weekend kwartels halen, heb een mooi Grieks recept voor in de oven. Ook voor wild/ever/zwijn. Maakte ik altijd met een Italiaans recept, maar nu ook een Griekse variant die ik de komende tijd wil proberen! Tongue
Eerst vanavond weer de eerste kookavond van het seizoen met Agapantus, genieten!

Voor diegenen die een stifado willen maken, ik zag dat de Lidl nu verse "cocktailuitjes" heeft, ideaal voor dit gerecht!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)