Tips van locals gevraagd Pilion
#1
Hallo, inmiddels is het voor ons al weer 12 jaar geleden dat we Pilion hebben bezocht. En nu gaan we dit eind september / begin oktober weer doen. Exacte periode is nog niet bekend, we kunnen zo vertrekken vanuit Lefkada Wink. Wie heeft voor ons leuke tips die je niet vindt in een boekje of op internet? En als we Skiathos een dag zouden willen bezoeken vanuit het zuiden van Pilion (dus niet vanaf Volos) wat zijn dan onze mogelijkheden rekening houdende met de periode? Geen behoefte aan accommodatie tips want we gaan met auto en caravan ?. Bedankt alvast!
Quote
#2
Wink 
Hoi Geni

Zal over een paar weken antwoorden. Dan zijn wij geweest Tongue
Na in juni Lefkas nu even 8 dagen Pilion.
Quote
#3
Hallo Janos54 dat is fijn! Al.denk ik dat wij er dan ook zijn of alweer weg zijn Wink

Jammer dat er geen leuke tips voor jullie en ons volgen.
Fijne vakantie alvast.
Quote
#4
Het verbaast mij ook dat er geen tips komen. En dat terwijl er zoveel te doen en te zien is.
Hopelijk lezen Wilma Hollander en/of Jan Platanias deze topic binnenkort, zij wonen in het mooie Pilion en hebben vast nog wel leuke tips voor jullie.....

Ger
Quote
#5
Smile 
Tja... voor mijn tips verwijs ik toch naar mijn reisgids Een Hollandse Kijk op Pilion, die speciaal is gemaakt opdat ik niet iedere keer opnieuw dezelfde tips hoef te geven... Te bestellen digitaal of geprint via mijn website wilmahollander.nl. Naar Skiathos vanuit het zuiden kan per watertaxi vanuit Katigiorgis, maar is prijzige aangelegenheid (ik hoor prijzen van ca. 70-80 euro enkele reis) en je komt niet bij Skiathosstad uit, maar andere kant van het eiland, dus daar moet je nog taxi nemen, heb ik begrepen. Wij hebben het zelf nooit gedaan. Vinden zowel de reis erheen als het eiland zelf erg duur, zeker voor 1 dagje. Soms is er vanuit Platania een mogelijkheid met een excursieboot, maar niet in deze periode.
Quote
#6
Geni, je schrijft dat je met auto/caravan gaat. Ik neem aan dat je beide campings in Kato Gatzea (vlakbij Kala Nera) al kent:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Beide campings grenzen aan elkaar en liggen aan het water. Van daaruit kan je heerlijke dagtrips maken over het gehele schiereiland.
Ga zeker eens kijken in het zuidelijkste puntje van Pilion, het pittoreske vissersdorpje Agia Kyriaki. Ook een bezoek aan Milies (eind/draaipunt van de overbekende 'Moutzouris'). En als je toch aan het rijden bent, een bezoekje aan Makrinitza (het balkon van Pilion) met een schitterend panorama over Volos, is ook een aanrader. Verder het appeldorpje Zagora alsmede de diverse kustplaatsjes aan de zuidoostkust.

Ik ben er vorig jaar nog geweest maar heb er toen geen fotoverslag van gemaakt. In plaats van te fotograferen hebben we voornamelijk genoten van al het moois dat Pilion te bieden heeft. Van een eerder bezoek heb ik wél een fotoverslag gemaakt, dat vind je hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






NB: Ik heb van Jan begrepen dat hij volgende week ook nog met wat tips komt. En het boekje van Wilma is ook een echte aanrader, daar heb ik veel leuke tips uit kunnen halen tijdens de keren dat ik op de Pilion was.

Succes met de planning en alvast veel plezier op het (schier)eiland van de Argonauten en Centauren gewenst  Wink
Quote
#7
Op het camperforum kun je wellicht tips vinden,evenals het caravanforum.
Quote
#8
Bedankt allemaal! Met deze tips ga ik aan de slag en ik ga zeker een kijkje nemen op de website van Wilma. En als Jan nog tips heeft: heel erg graag.

Ger: beide campings kennen we inderdaad. Hebben ook op beiden gestaan, al is dat lang geleden. Ik weet nog niet welke camping het dit keer gaat worden van deze twee. Bedankt iig!
Quote
#9
Ha Geni, ik ben weer terug in Pelion. Even een week op vakantie in het regenachtige Nederland. Met betrekking tot de tocht naar Skiathos heeft Wilma gelijk. Er gaat een excursieboot vanaf Platanias, maar niet meer elke dag. En misschien wel helemaal niet meer eind september. Ook in het zuiden zijn er campings. Louisa in Platanias en in Kastri. In jouw periode beginnen ook de zondagwandelingen van de Friends of the Kalderimi weer. Hou hun facebookpagina even in de gaten. En wandel je liever zelf is Promiri een aanrader. Er staan wandelingen aangegeven en de taverna onder plataan (Ondas) is erg goed.
Quote
#10
Dankje Jan voor de tips!
Quote
#11
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben afgelopen vrijdag teruggekomen uit Pilion. Om het vakantiegevoel een beetje vast te houden ging ik op zoek naar een Griekenland forum en kwam hier op uit. Toen zag ik het topic over Pilion.

De website over wandelen op Pilion ken je vast al wel, maar voor de zekerheid zet ik hem er toch even bij:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






We hebben zelf alleen de wandeling door de kloof vanuit Afissos naar Afetes gelopen. De wandelroute was erg goed beschreven en door middel van rode stippen en pijlen makkelijk te volgen. Wel een pittige wandeling door de kloof, maar erg mooi om te doen.

Verder kun je op internet en in de boeken (wij hadden een reisboek van Toubis) een hele hoop informatie vinden. Jammer dat ik vooraf de reisgids van Wilma niet had gevonden, dan had ik die zeker mee willen nemen. 

Er is onwijs veel te zien en de dorpjes op Pilion zijn echt fantastisch. De beste tip die ik kan geven is om lekker op ontdekking te gaan, het is zo veelzijdig. Wij willen ook zeker (ooit) nog een keer terug naar Pilion.

Misschien nog 1 tip die we van tevoren niet hadden gevonden: in het bergdorpje Agios Georgios Nileias kun je via het dorpsplein langs de hoofdweg met een keienpad omhoog het dorp in. Helemaal boven kun je linksaf en kom je langs een kerk. Iets verder doorlopen kom je bij een riviertje uit, toen wij er waren was er nog maar een klein stroompje. Hier vind je een stenen brug over de rivier die helemaal begroeid is met klimplanten. Echt een prachtig plaatje en zeker de moeite van de inspanning waard! 

Hopelijk kun je iets met de tips ;)
Quote
#12
Dank Jesse!!! We houden er ook zo van om op de bonnefooi gewoon links of rechts af te slaan! We gaan op zeker op zoek naar de stenen brug! Nogmaals dank.
Quote
#13
Ha Geni,

we wensen jullie een heel fijn verblijf op het ontzettend mooie Pilion. Rolleyes
Quote
#14
Dank je Kock! Gaat goed komen!

Nog een vraag aan de Pilion kenners: wat zijn nu de typische lokale gerechten van Pilion?
Quote
#15
(19 September 2017, 18:16)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je Kock! Gaat goed komen!

Nog een vraag aan de Pilion kenners: wat zijn nu de typische lokale gerechten van Pilion?

Spetzofai. Heerlijk!
.......en qua drankje uiteraard de Tsipouro, véél lekkerder dan ouzo Smile
Quote
#16
Jaaa inderdaad Spetzofai bedankt Ger! Maarre Tsipouro is niet typisch van Pilion toch?

Hier op Lefkas drinken we het trouwens lekker in de winter. Hebben hier ook een eigen stokerij.
Quote
#17
Ja, Spetzofai, heerlijk inderdaad!! Kleine restaurant tip: overal is het goed eten, maar voor ons stak het Gastronomy Hotel Kritsa in het dorpje Portaria er toch bovenuit. Zelfs een tweede keer terug geweest om te eten, ondanks de afstand er naartoe.
Quote
#18
Mijn all time favorite taverna's: Ondas in Promiri (hier wordt uit de streek en het seizoen gekookt. Alles wat eetbaar is in het bos komt op tafel. Vraag Georgos voor jou een keuze te maken en het komt goed) Aprhrodite in Lafkos ( de ovengerechten kampioen. Ze heeft er altijd een ruime keuze en toch wel het mooiste plein van Pelion) Akrogiali in Platanias (gerechten op de manier van Larissa gekookt) Voor gegrilde vis ga ik naar Manolis van To Steki in Platanias of naar de taverna in Kottes. En natuurlijk En Zin in Kato Gatsea, een terecht populair restaurant. Deze lijst is niet compleet....lucky me.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)