Courgetteballetjes
#1
Hier zoals toegezegd het uitgewerkte recept van de courgetteballetjes.
Wat mij betreft is de courgette een culinair wonder, hoeveel verschillende gerechten je hiermee alleen al in Griekenland tegen komt, onvoorstelbaar!

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Heerlijk, eten wij regelmatig!
Quote
#3
Dank je wel Johan. Is erg lekker.
Quote
#4
@Johan. Gisteravond zucchini croquettes als starter gehad, heerlijk. Volgens mij hetzelfde als jou recept, alleen de naam anders
Quote
#5
Goedas schreef:@Johan. Gisteravond zucchini croquettes als starter gehad, heerlijk. Volgens mij hetzelfde als jou recept, alleen de naam anders

"What's in a name?" Smile
Als het maar lekker is, toch? Je hebt ze als balletjes, als platte schijven, enz. Als wij op restaurant zijn en we bestellen mezze, nemen we ze er altijd bij! Tongue
Begin van de maand een lekker preigerecht gemaakt en vrijdagavond heerlijk voorgerecht met garnalen, zal ze binnenkort wel posten!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
(08 October 2019, 18:40)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als het maar lekker is, toch? Je hebt ze als balletjes, als platte schijven, enz. Als wij op restaurant zijn en we bestellen mezze, nemen we ze er altijd bij! Tongue
Begin van de maand een lekker preigerecht gemaakt en vrijdagavond heerlijk voorgerecht met garnalen, zal ze binnenkort wel posten!
Ik kook bijna elke dag Leuke griekse traditionele recepten, ik heb enige tijd geleden een website ontdekt van een Griekse kok Akis genaamd, een geweldige kok met vele heerlijke recepten een lust om ze te koken en te proeven waat een geweldige smaak ervaring legt deze Griekse kok in zijn recepten, en veel van mijn gasten gaan erg voldaan naar huis.
Quote
#7
Cornelius schreef:
JohanV schreef:Als het maar lekker is, toch? Je hebt ze als balletjes, als platte schijven, enz. Als wij op restaurant zijn en we bestellen mezze, nemen we ze er altijd bij! Tongue
Begin van de maand een lekker preigerecht gemaakt en vrijdagavond heerlijk voorgerecht met garnalen, zal ze binnenkort wel posten!
Ik kook bijna elke dag Leuke griekse traditionele recepten, ik heb enige tijd geleden een website ontdekt van een Griekse kok Akis genaamd, een geweldige kok met vele heerlijke recepten een lust om ze te koken en te proeven waat een geweldige smaak ervaring legt deze Griekse kok in zijn recepten, en veel van mijn gasten gaan erg voldaan naar huis.

Leuke site Cornelius! Heb hem bij mijn favorieten gezet, ga er de komende tijd eens wat langer rondneuzen, zag al wat leuke gerechtjes staan om uit te proberen. De shop niet, want dat verkoop ik allemaal zelf al! Big Grin  Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Vanavond hadden we Fava (zelf gekookt met gele spliterwten van de Turk), tomatensalade met "mizithra" (van de Turk) en kleine paximadi (meegenomen van Kreta), en Spetsofai (met als -geslaagd- experiment gebakken plakjes rookworst als loukaniko Smile ). Met wat van de nieuwe huismerk-Jumbo "Griekse" pitabroodjes erbij. Fijne heimwee bestrijding was het.

Geen courgetteballetjes deze keer. Ik ben er niet zo goed in, ze worden bij mij altijd veel te plat, lopen uit in de pan, ondanks dat ik veel tijd besteed aan het goed uitknijpen van de geraspte courgette. Wat is jullie geheim?
Ik zie in dit recept zelfrijzend bakmeel i.p.v. bloem, misschien dat dat scheelt? Maar ik zie niet echt dat je tijd neemt om het ook te laten rijzen. Kortom, ik ben benieuwd hoe anderen dat voorkomen.
Quote
#9
Johan een naam maakt niks uit. Ik bedoelde alleen is dat hetzelfde als jou recept.
Je hebt het over een cup zelfrijzend bakmeel, hoeveel is dat ongeveer? Je begrijpt, ik ben niet uit de losse hand kokend.
Prei gerecht ook erg benieuwd naar.
Vannacht 3 uur thuis gekomen. 3wkn heerlijk gegeten. Kleine ronde uitjes meegenomen voor de stifado, kun je in mijn woonplaats niet krijgen.
Quote
#10
Goedas schreef:Johan een naam maakt niks uit. Ik bedoelde alleen is dat hetzelfde als jou recept.
Je hebt het over een cup zelfrijzend bakmeel, hoeveel is dat ongeveer? Je begrijpt, ik ben niet uit de losse hand kokend. 
Prei gerecht ook erg benieuwd naar.
Vannacht 3 uur thuis gekomen. 3wkn heerlijk gegeten. Kleine ronde uitjes meegenomen voor de stifado, kun je in mijn woonplaats niet krijgen.

Hoi Goedas, gewoon lekker thuis verder Grieks koken! Smile  Een cup is 250 ml.  Die uitjes is altijd een probleem, hier in NL amper twee weken per jaar te verkrijgen, heb ze wel in de diepvries bij een toko in Eindhoven zien liggen, dus misschien zijn er meer oosterse zaken die ze hebben. Ik maak meestal dan gebruik van sjalotjes.

IngridAmsterdam schreef:Vanavond hadden we Fava (zelf gekookt met gele spliterwten van de Turk), tomatensalade met "mizithra" (van de Turk) en kleine paximadi (meegenomen van Kreta), en Spetsofai (met als -geslaagd- experiment gebakken plakjes rookworst als loukaniko Smile ). Met wat van de nieuwe huismerk-Jumbo "Griekse" pitabroodjes erbij. Fijne heimwee bestrijding was het.

Geen courgetteballetjes deze keer. Ik ben er niet zo goed in, ze worden bij mij altijd veel te plat, lopen uit in de pan, ondanks dat ik veel tijd besteed aan het goed uitknijpen van de geraspte courgette. Wat is jullie geheim?
Ik zie in dit recept zelfrijzend bakmeel i.p.v. bloem, misschien dat dat scheelt? Maar ik zie niet echt dat je tijd neemt om het ook te laten rijzen. Kortom, ik ben benieuwd hoe anderen dat voorkomen.

Hai ingrid, het zelfrijzend bakmeel doet zijn werk in de pan. Als je ingrediënten toch te nat blijven, ondanks dat de courgettes goed uitgeknepen zijn, moet je steeds wat bakmeel toevoegen, totdat het het stevig genoeg is. Kan zomaar zijn dat je de ene keer wat meer nodig hebt dan de andere keer. Wat ook kan helpen is het mengsel een half uurtje in de koelkast zetten, wordt het ook wat steviger van. Succes! (ps, je mag er gerust platte schijfjes van maken hoor, zo krijg ik ze hier bij de Griek ook! Wink ).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Dank je wel Johan. Wat fijn dat je altijd gelijk uitleg geeft.
Quote
#12
Haha, ja redelijk plat vind ik prima hoor (dat zijn ze meestal als ik ze ergens eet), maar als het bijna een soort pannenkoekjes worden, dat gaat me wat te ver. Binnenkort maar eens oefenen met jouw recept!
Quote
#13
Vorige week heb ik deze samen met mijn kleinzoon gemaakt, die volgt op school de culinaire kant en die moest iets maken wat te maken had met de zomer.
Dat werden dus deze courgette balletjes, al maken wij er meer schijven van, maar we hadden de courgette rasp met zout even laten weken in een schaal, daarna in een schone theedoek goed uitgewrongen en beetje zelfrijzend bakmeel gebruikt, ging helemaal maal prima waren mooi droog en goede vorm.
Hij moet komende week dit op school maken dus ben heel benieuwd, tevens maakt hij de keftedakia's en choriatiki , tzatziki met lekker pita's met oregano en zeezout.
Quote
#14
Ik moet zeggen dat ik de kolokithokeftedes al in heel veel verschillende restaurants en ook bij mensen thuis gegeten heb,
maar meestal zijn ze plat, wat dikker dan pannekoekjes en niet groter dan 5 cm of zo.
Maar de vorm zal t laatste zijn waar ik me druk ommaak, als ze maar lekker zijn......
Quote
#15
Ik maak vaak courgetteballetjes/koekjes. Vroeger deed ik er ook bloem in om het mengsel stevig te krijgen, maar de smaak wordt me dan te melig. Nu doe ik er een klein beetje paneermeel in en gebruik maar 1 ei. Alle recepten geven 2 eieren aan, maar met 1 ei wordt het ook heel goed en is het mengsel minder nat. Ik knijp de courgette wel heel goed uit in een theedoek. (ik heb daardoor wel al meerdere doeken gescheurd Dodgy )
Ik doe er nooit dille in, maar wel veel munt en peterselie.
De lenteuitjes zijn bij mij in Utrecht altijd verkrijgbaar bij AH.
Ik maak ze zowel van courgettes als van pompoen.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#16
Karidies schreef:Ik maak vaak courgetteballetjes/koekjes. Vroeger deed ik er ook bloem in om het mengsel stevig te krijgen, maar de smaak wordt me dan te melig. Nu doe ik er een klein beetje paneermeel in en gebruik maar 1 ei. Alle recepten geven 2 eieren aan, maar met 1 ei wordt het ook heel goed en is het mengsel minder nat. Ik knijp de courgette wel heel goed uit in een theedoek. (ik heb daardoor wel al meerdere doeken gescheurd Dodgy )
Ik doe er nooit dille in, maar wel veel munt en peterselie.
De lenteuitjes zijn bij mij in Utrecht altijd verkrijgbaar bij AH.
Ik maak ze zowel van courgettes als van pompoen.

Hoi Karidies!
De lenteuitjes die in dit gerecht staan, zijn ook echt "lenteuitjes", is gewoon een andere naam voor bosuitjes. Heel klein bolletje met wit gedeelte en verder groen loof. Eigenlijk zijn deze uitjes nog niet volgroeid. Zijn inderdaad het hele jaar door overal te verkrijgen tegenwoordig. Ik denk dat jij, corrigeer me maar als ik het mis heb, ook reageer op de post van Goedas waarin ze schrijft dat ze de ronde uitjes uit Griekenland heeft meegenomen. Dan hebben we het over de zogenoemde "zilver/steruitjes" die je maar heel beperkt vers kan krijgen in NL, of, in de vriezer bij bv Aziatische of Mediterrane supermarkten. In Nederland worden deze uitjes gelijk ingemaakt in zuur of zoetzuur. Eigenlijk zijn ze dan nog net iets te klein om in stifado te gebruiken. Als je dat wel doet (kan goed hoor!) dienen ze goed te worden gespoeld, net zoals je dat met in zout ingelegde ansjovis doet.
De pompoenvariant heb ik vorig jaar ook voor het eerst gemaakt, heerlijk!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
@johan v, hartelijk dank voor jouw recepten! Vandaag de courgettekoekjes gebakken. Wegens noch verse dille noch verse munt in huis, heb ik verse basilicum gebruikt. Was ook lekker...mijn kleinzoon van 2 jaar smulde er ook van!
Quote
#18
Piepa schreef:@johan v, hartelijk dank voor jouw recepten! Vandaag de courgettekoekjes gebakken. Wegens noch verse dille noch verse munt in huis, heb ik verse basilicum gebruikt. Was ook lekker...mijn kleinzoon van 2 jaar smulde er ook van!
'T is graag gedaan hoor Piepa! Smile  Leuk dat je kleinzoon die smaken ook waardeert!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)