Nieuwe maatregelen op Duitse luchthavens voor passagiers komende van Griekenland
#1
De Duitse autoriteiten behandelen passagiers komende van een Griekse luchthaven blijkbaar niet meer volgens "het vrij verkeer van personen binnen het Schengengebied" principe.
Het verhaal van een Griek die deze week van Athene naar Stuttgart vloog.

"Greeks treated as second class eu-citizens at german airports"
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Schiphol staat er opvallend vaak marechaussee bij de gate bij vluchten uit Griekenland. Gelukkig niet zo'n gedoe alsin Duitsland. Gewoon wat in het nederlands zeggen en je paspoort omhooghouden, kun je zo doorlopen.

Cors
Quote
#3
Vandaag van Thessaloniki naar Weeze gevlogen. OP DE LUCHTHAVEN WEEZE werden alle passagiers via de Efteling route naar 2 koglvrije hokjes geleid waar een pascontrole plasts vond. D indentieteirsbewijsen werden dokr ern machine gecontroleerd. De 2e balie waar iemand met kogelvrij vest zat was eigenlijk voor passaguers die van buiten Europa komen maar jiet veel mensen gadden daar erg in dus deze splitsing vond niet plaats.
Er was nog een vliegtuig aangekomen en ook deze passagiers moesten gecontroleerd worden, weet niet waar zij vandaan vlogen.
Het was mij opgevallen dat er verschillende mensen met Aziatisch of Afrikaans uiterlijk in het vliegtuig waren die blijkbaar voor het eerst vlogen omdat zij niet wisten hoe zij hun plaats moeste vinden. Ook in het vliegtuig van Athene naar Thessaloniki was dit het geval. Dus reken er op dat je meer tijd nodig hebt i.v.m eventueel patkeertijd of ander vervoer.
kokino17's signature    Wish all your dreams are coming true
Quote
#4
(18 November 2017, 20:26)kokino17 schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag van Thessaloniki naar Weeze gevlogen. OP DE LUCHTHAVEN WEEZE werden alle passagiers via de Efteling route naar 2 koglvrije hokjes geleid waar een pascontrole plasts vond. D indentieteirsbewijsen werden dokr ern machine gecontroleerd.

Wat dus in wezen NIET kan/mag gezien het intra-Schengen is. Maar zoals altijd zijn er natuurlijk uitzonderingen. De tijdelijke invoering van intra-Schengen grenscontroles word geregeld door de artikels 23 en volgende van het Schengen verdrag.

Article 23
Temporary reintroduction of border control at internal borders
1.   Where there is a serious threat to public policy or internal security, a Member State may exceptionally reintroduce border control at its internal borders for a limited period of no more than 30 days or for the foreseeable duration of the serious threat if its duration exceeds the period of 30 days, in accordance with the procedure laid down in Article 24 or, in urgent cases, with that laid down in Article 25. The scope and duration of the temporary reintroduction of border control at internal borders shall not exceed what is strictly necessary to respond to the serious threat.
2.   If the serious threat to public policy or internal security persists beyond the period provided for in paragraph 1, the Member State may prolong border control on the same grounds as those referred to in paragraph 1 and, taking into account any new elements, for renewable periods of up to 30 days, in accordance with the procedure laid down in Article 26.

Article 24
Procedure for foreseeable events
1.   Where a Member State is planning to reintroduce border control at internal borders under Article 23(1), it shall as soon as possible notify the other Member States and the Commission accordingly, and shall supply the following information as soon as available:
(a) the reasons for the proposed reintroduction, detailing the events that constitute a serious threat to public policy or internal security;
(b) the scope of the proposed reintroduction, specifying where border control is to be reintroduced;
© the names of the authorised crossing-points;
(d) the date and duration of the proposed reintroduction;
(e) where appropriate, the measures to be taken by the other Member States.
2.   Following the notification from the Member State concerned, and with a view to the consultation provided for in paragraph 3, the Commission may issue an opinion without prejudice to Article 64(1) of the Treaty.
3.   The information referred to in paragraph 1, as well as the opinion that the Commission may provide in accordance with paragraph 2, shall be the subject of consultations between the Member State planning to reintroduce border control, the other Member States and the Commission, with a view to organising, where appropriate, mutual cooperation between the Member States and to examining the proportionality of the measures to the events giving rise to the reintroduction of border control and the threats to public policy or internal security.
4.   The consultation referred to in paragraph 3 shall take place at least fifteen days before the date planned for the reintroduction of border control.

Article 25

Procedure for cases requiring urgent action

1.   Where considerations of public policy or internal security in a Member State demand urgent action to be taken, the Member State concerned may exceptionally and immediately reintroduce border control at internal borders.
2.   The Member State reintroducing border control at internal borders shall notify the other Member States and the Commission accordingly, without delay, and shall supply the information referred to in Article 24(1) and the reasons that justify the use of this procedure.

Article 26

Procedure for prolonging border control at internal borders
1.   Member States may only prolong border control at internal borders under the provisions of Article 23(2) after having notified the other Member States and the Commission.
2.   The Member State planning to prolong border control shall supply the other Member States and the Commission with all relevant information on the reasons for prolonging the border control at internal borders. The provisions of Article 24(2) shall apply.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is wat de Europese Commissie vermeld over de huidige grenscontroles in Duitsland en de reden daarvoor:

Germany (12 November 2017 – 12 May 2018)

security situation in Europe and threats resulting from the continuous significant secondary movements; land border with Austria and flight connections from Greece.

Met andere woorden: het gaat hen gewoon om de vluchtelingen die "mogelijks" vanuit Griekenland naar Duitsland zouden reizen.
Ook in enkele andere landen worden extra intra-Schengen grenscontroles uitgevoerd ( 
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




). Maar blijkbaar is het enkel in Duitsland dat vliegtuigpassagiers komende uit Griekenland geviseerd worden. Wat op zich heel vreemd is. Als je het weet dan vlieg je, als illegale reiziger of crimineel, gewoon naar een ander land.
Quote
#5
Wat Cors zegt. Maar het is niet opvallend veel. Het is altijd dat de vluchten uit Griekenland gecontroleerd worden. Kan mij niet meer herinneren wanneer dat voor het eerst was. Zolang geleden., Het gaat ook niet altijd even vriendelijk. En waar het eerst nog steeksproefgewijs was, blonde mensen niet, wordt nu iedereen gecontroleerd.
Quote
#6
Op Schiphol nooit last gehad. De laatste keer vanuit Kreta met een Boeing 777, allemaal doorlopen.
Van de zomer in Kavala waren ze wel vervelend., alle kadootjes openmaken. Weet niet waarom, maar de vlucht kwam uit Bulgarije, denk dat dit de reden was.
Bij aankomst op Schiphol ook geen probleem, wel veel lopen vanuit een niet schengenland.
Quote
#7
Elk land binnen het Schengen gebied mag er een eigen interpretatie op nahouden wat betreft de Europese verorderingen. Eénsgezindheid binnen het verenigd Europa is met andere woorden ver te zoeken.
Het aan & afkomsteren van zeevarenden bvb is in België en Nederland niet hetzelfde in hun respectievelijke havens. Begrijpe wie berijpen kan.
Quote
#8
Toen wij 2 weken geleden vanuit Thessaloniki op schiphol geland zijn voor de eerste keer een paspoortcontrole gehad bij het verlaten van  het vliegtuig, wij gingen er van uit dat de marechaussee daar stond uit voorzorg omdat er een passagier betrapt was op roken in het toilet. Dit jaar al 4 keer vanuit Griekenland teruggekeerd op verschillende luchthavens maar dit was voor ons ook de eerste keer die controle.
Quote
#9
Deze controle viel mij deze zomer voor de eerste keer op. Ik vloog voor de eerste keer op Eindhoven, vanaf Athene, en dacht dat het daar misschien aan lag. Volgens mij werd er scherp op (valse) ID's en paspoorten gecontroleerd. Mijn zoon van 18 werd in eerste instantie ook even apart genomen, maar toen ik me meldde als zijn moeder mocht hij meteen mee door. Ook bij aankomst op Eindhoven was er controle op identiteitspapieren. Ik had het idee dat hem mannen en vrouwen ging die eventueel uit Oost-Europa zouden kunnen komen . Gezien het uiterlijk en de leeftijd van de mensen die gecontroleerd werden.
Quote
#10
Vorig jaar terugkomend uit Italie stonden er controleurs aan het einde van de slurf! Ook een Schengenland, we
kwamen dan ook van Sicilie,en het was middenin de nacht,maar ze stonden er wel!
Enige jaren daarvoor bij aankomst op het vliegveld van Volos ook paspoortcontrole,ze moesten wat te
doen hebben(dachten wij).Dus het komt vaker voor!
Quote
#11
Toch wel een lekker idee, dat ze niet van alles maar ongecontroleerd binnen laten komen.
Quote
#12
(19 November 2017, 17:46)Wim M schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toch wel een lekker idee, dat ze niet van alles maar ongecontroleerd binnen laten komen.

Inderdaad, maar laat ze dan ineens het hele Schengen gedoe in de vuilnisbak kieperen. Verdrag opstellen waarin regels staan, maar ze niet toepassen. Dan hoeft zo'n verdrag toch helemaal niet?
Quote
#13
(19 November 2017, 13:39)El Greco schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Elk land binnen het Schengen gebied mag er een eigen interpretatie op nahouden wat betreft de Europese verorderingen. Eénsgezindheid binnen het verenigd Europa is met andere woorden ver te zoeken.
Het aan & afkomsteren van zeevarenden bvb is in België en Nederland niet hetzelfde in hun respectievelijke havens. Begrijpe wie berijpen kan.

moet afmonsteren zijn natuurlijk.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  slechte luchthavens in Griekenland Arthur 4 900 22 December 2018, 18:09
Laatste bericht: Angeliki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.