Roots gezocht en gevonden op Samos
#1
Een tijdje geleden had ik hier al eens om tips gevraagd voor een hotel op Samos dat in november open is,
met het oog op een vakantie op Samos. Ben inmiddels weer terug van het weekje Samos, dat niet echt alleen vakantie was.

Mijn Griekse man is geboren in Athene, maar oma die nu 104 jaar zou zijn kwam uit Samos, uit Pyrgos om precies te zijn.
Oma vertelde mijn man vele malen hoe ze op 8 jarige leeftijd Samos verliet.
Kleine Heleni wilde namelijk naar school, maar haar ouders vonden het beter dat ze hielp de geiten melken,
en helpen op het land. Zij was immers de oudste en het sterkst .....De jongere kinderen uit t gezin gingen wel naar school
Heleni was t daar helemaal niet mee eens en op een dag is ze zo boos dat ze de emmer met geitemelk omgooit...
vader wordt heel boos.
sNachts sluipt  ze het huis uit en gaat naar de haven, te voet, in het donker....ik weet niet welke haven ze toen hadden, maar 
het kan zo maar 20 km verderop geweest zijn.  In de haven ziet ze grote manden staan en daar kruipt ze in. En zo gaat ze met de boot naar peiraias.

Aangekomen kruipt ze uit die mand en zoekt naar een goed uitziend huis en klopt aan.
Een advocaat doet open, en laat Heleni binnen. De advocaat neemt contact op met haar ouders. Maar het duurt een maand voor de ouders 
in Athene zijn. Hoe lang zou hetgeduurd hebben om een brief te versturen in die tijd van Athene naar een bergdorpje op Samos? 
Maar als de ouders dan in Athene zijn gekomen, wil Heleni met geen geweld terug naar t dorp...
Uiteindelijk biedt de advocaat aan om haar te verzorgen, hij heeft een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd, 
ze kunnen t goed samen vinden en zo blijft ze. Hij leert haar lezen en schrijven. En als ze 12 jaar is gaat ze werken als kokshulpje.
En later heeft ze de leidinggevende functie in de keukens van goed huize....

Oma trouwde kreeg 3 zoons waarvan een dus mijn schoonvader was. ( 27 jaar geleden overleden)
Mijn man hoorde altijd de verhalen van oma over Samos, oma  ging er ook nog wel eens naar toe in de zomer,
en zo nu en dan kwam er iemand van die familie naar Athene. Meestal zijn dat de minder leuke bezoeken van de eilandbewoners,
vaak in verband met ziekenhuisopnames. 

Maar toen oma overleed, rond 55 jaar geloof ik, werd ook het contact met Samos veel minder.
 Sommige familieleden waren verhuist naar Australie en Amerika, sommige overleden etc
Mijn man had nog een telefoonnummer van een neef van zn vader in Thessaloniki, die opgebeld,
 ja hij had nog een tel nr van een familielid in Samos. Niet in t dorp van oma, maar in Marathokampos.
Afgesproken met die man en zn vrouw, erg leuke dag gehad met een 30 jaar oude Lada de Kirkis opgeweest.
In Pirgos zelf waar ongeveer 100 mensen wonen, hadden we gelijk bij de eerste mevrouw die we aanspraken al beet, 
zij had ook de achternaam die we zochten in haar familie....en de man die jullie zoeken woont hier tegenover.
En 5 minuten later zaten we aan de koffie.....erg leuk. Zowel de oom uit Marathokampos als de neef in Prigos stuurden ons 
nog weer naar andere familieleden. En zo kennen we nu opeens zo maar 20 familieleden op Samos.
En op zn Grieks ga je dan naar huis met een kofferbak vol.......souma, wijn, noten, gedroogde vijgen, olijfolie, honing etc etc

Mooi eiland trouwens, we hadden heel veel geluk ook met t weer, een hele week zon, geen drup regen.
Prachtige dorpjes, al die kleine steegjes heerlijk om door te wandelen, maar ook prachtige natuur erg groen.
Natuurlijk heel anders dan in de zomer, dat heb je op Kos ook dat grote verschil. 
Vaak moesten we echt zoeken naar een plekje om een kop koffie te kunnen drinken of iets te eten. 
En dan heb ik t over manolates bijv waar t in de zomer waarschjnlijk heel erg druk is....
We waren er een week en hebben 700 km gereden, erg veel gezien.
Erg leuk om te zien dat je hier nog best veel kleine hotels hebt en van die "Rooms to let" bordjes.
Op Kos is dat een stuk minder, we hebben hier veel meer de all in hotels.
Quote
#2
Prachtig verhaal Nanny.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
(28 November 2017, 17:47)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtig verhaal Nanny.

Het minder leuke stukje aan t verhaal had ik weggelaten, maar eigenlijk is dat niet "eerlijk" dus vertel ik t nu toch maar.
In de zomer ga je rechtstreeks naar Samos vanuit Kos. In de winter is dat ietsje anders. Wij wilden via Kalimnos gaan, maar kwamen er op de laatste dag achter dat de "pantofla" boot waar je auto op mee kan en die rind de middag van Matsichari naar Kalimnos gaat stuk was al weken....
Dus via Patmos gegaan vanuit Kos met de Bleustar, savonds laat aangelomen, kamer geboekt op Patmos, 
en de volgende morgen naar Samos,prima te doen. Op de terugweg echter, vertrek je om 15.30 vanaf Pythagorio.... heeeeeeel erge wind
en een klein bootje.....jeetje wat was ik slecht zeg....kwamen om 19.00 uur aan op Patmos. Maar weer naar Effie hotel gegaan,
kamer gehuurd tot 3.30 de bluestar langskwam....om 7.00 waren we oop Kos, gelukkig was de wind gaan liggen. 
Maar voel me vandaag iets minder moet ik zeggen pffff Al was het die week zeker waard hoor. 
En nogmaals beter een slechte terugreis dan de hele wek met regen op Samos zitten.
Quote
#4
Wat een aandoenlijk verhaal Nanny. Volgens mij was dit niet jullie laatste keer naar Samos
Quote
#5
Nanny schreef:Op de terugweg echter, vertrek je om 15.30 vanaf Pythagorio.... heeeeeeel erge wind
en een klein bootje.....jeetje wat was ik slecht zeg....kwamen om 19.00 uur aan op Patmos.

Smile   Ha, de Nissos Kalymnos. Bij heel veel wind gaat die inderdaad schommelen.  En dan ook nog eens via Agathonisi en Arki gevaren?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Daar kun je een boek over schrijven, zo zie je hoe klein de wereld is.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Hoi Nanny,

Wat leuk om het vervolg te lezen op het bijzondere verhaal dat je me in september vertelde toen ik op Kos was. Gelukkig was die zware reis op de terugweg en kun je nu lekker thuis bijkomen van alles. 

Groetjes van Debbie!
Quote
#8
Wat een mooi verhaal. Dapper meisje zeg! Stoer! 
Applaus voor Heleni!
Zij kende als kind vast de verhalen over Bouboulina, die woonde ook in een heel groot huis...

Ik kan me bij haar boosheid alles voorstellen. Ik had een tante die van school gehaald werd en moest gaan werken om haar broer ingenieur te laten worden. Die haar vervolgens de rest van haar leven kleineerde met zinnen zoals: wat weet jij daar nou van, je hebt niet eens je school afgemaakt. 

En jammer dat de reis zo zwaar was. Volgende keer met beter weer ..... dat is altijd zo veel leuker!
Quote
#9
(28 November 2017, 21:23)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nanny schreef:Op de terugweg echter, vertrek je om 15.30 vanaf Pythagorio.... heeeeeeel erge wind
en een klein bootje.....jeetje wat was ik slecht zeg....kwamen om 19.00 uur aan op Patmos.

Smile   Ha, de Nissos Kalymnos. Bij heel veel wind gaat die inderdaad schommelen.  En dan ook nog eens via Agathonisi en Arki gevaren?

Ja klopt Agathonisi en Arki. Wel ongelooflijk snelle stops, mensen zijn daar echt op
 ingesteld die rennen met een man of wat naar binnen en pakken die kratten zakken en dozen mee, en de boot vertrekt alweer.

(29 November 2017, 11:27)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een mooi verhaal. Dapper meisje zeg! Stoer! 
Applaus voor Heleni!
Zij kende als kind vast de verhalen over Bouboulina, die woonde ook in een heel groot huis...

Ik kan me bij haar boosheid alles voorstellen. Ik had een tante die van school gehaald werd en moest gaan werken om haar broer ingenieur te laten worden. Die haar vervolgens de rest van haar leven kleineerde met zinnen zoals: wat weet jij daar nou van, je hebt niet eens je school afgemaakt. 

En jammer dat de reis zo zwaar was. Volgende keer met beter weer ..... dat is altijd zo veel leuker!

Zo zie je  maar weer dat ook alle Grieken niet leuk zijn, neem aan dat je t over een griekse tante/oom had tenminste, 
om zoiets te zeggen wat een sukkel zeg. Misschien ook wel over t paar getild door de ouders?
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)