Vuurvliegjes op Corfu
#1
Ik las al meerdere reisverslagen waar men het heeft of het schouwspel van vuurvliegjes op Corfu. Lijkt me erg mooi om te zien maar heb geen idee waar en wanneer ze het meest actief zijn.
Zitten ze alleen op Corfu of ook in andere regio's? En wanneer heb je de grootste kans om ze tegen te komen? In alle jaren dat ik in Griekenland was heb ik ze in iedere geval nog nooit gezien Huh

K-A
Quote
#2
Hoi KarenAnna,

Waar ze veel voorkomen weet ik niet, en of het een verschijnsel is in een bepaalde tijd, weet ik ook niet. Eigenlijk weet ik er helemaal niets van....alleen hebben we ze al een paar keer gezien in Griekenland. In mei was dat nog in Kalamitsi (Lefkas), toen we buiten op ons terras zaten te genieten Big Grin en ook hebben we ze een keer gezien in Megalo Papingo in Zagoria. Dit was de eerste keer dat we ze zagen, een hele belevenis.....we wisten eigenlijk niet wat we zagen Cool.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#3
Ook wij stonden enorm te kijken toen we ze geheel onverwacht langs zagen komen. Dat was ook op Corfu en een schitterende ervaring. Jammer dat er niet meer mensen die ze gezien hebben hier reageren. Ik zou er best wat meer over willen weten.

Ger
Quote
#4
Kijk maar eens op deze
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, hier staat wat informatie over deze vuurvliegjes, oftewel glimwormen dizzy
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#5
Hallo allemaal ik ben Koukla en lees hier al een poosje stiekum Blush mee. Ik ben nogal huiverig met aanmelden op fora na een nare ervaring op een ander Griekenland-forum/prikbord. Maar zo te lezen is het hier een enorme gezellige boel met alleen maar leuke Angel Griekenland-fans dus hier ben ik dan toch.

Ik wil even iets kwijt over die vuurvliegjes. Ooit heb ik er op school een werkstuk over moeten maken en weet dus wel hoe die diertjes licht geven. Maar tegengekomen was ik ze nog nooit, tot onze vakantie in mei 2005 op Lefkas. We zaten bij zonsondergang wat te drinken bij een taverne toen er plotseling iets glimmends op ons tafeltje landde, een soort lichtje dat telkens aan en weer uit ging. Na een paar minuten vloog het weg richting de struiken. Onze ogen volgden het diertje en al gauw zagen we dat er daar nog veel meer zaten. Eerst gingen de lichtjes geheel afzonderlijk van elkaar aan- en weer uit maar al gauw knipperden ze geheel synchroon, een wonderbaarlijk schouwspel. Van het één op het ander moment waren ze ook weer verdwenen, ons met open monden achterlatend.
Toen we het verhaal aan onze hostess vertelden haalden ze meteen een A4-tje tevoorschijn. Zij kende het fenomeen en had daar keurig beschreven waar en wanneer je de diertjes kunt zien.

Het blijkt (volgens de hostess) dat vuurvliegjes vooral in de maand mei en het begin van juni voorkomen en dan alleen in de schemering tijdens de avonduren. Je maakt de beste kans bij struiken of lage begroeiing alhoewel zo ook bij bomen voor kunnen komen. Omdat de duisternis vrij snel invalt duurt het spektakel meestal maar hooguit een half uurtje. het is inderdaad zo dat één diertje begint en dat zich er telkens meer bij aansluiten om vervolgens allemaal in één ritme te gaan knipperen.
Je vindt ze in principe overal in Griekeland maar op de Ionische eilanden zijn ze veruit het meest te bewonderen.
Jullie zullen begrijpen dat ik tijdens alle vakanties daarna in Griekenland op zoek ben geweest naar de vuurvliegjes maar ben ze daarna nog maar één keertje tegengekomen, namelijk in mei 2007 op Corfu. Alle andere jaren gingen we in augustus, september of oktober en hebben er toen geen meer gezien. Volgends jaar staat de Peloponessos op de agenda in, jawel, mei dus we hopen ze weer te zien.










Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)