Regelneverij?
#1
Per 1 januari dreigt (weeral) een Griekse traditie te verdwijnen. 

In taverna's mag dan alleen nog 'officieel' gebottelde olijfolie op tafel staan. Gedaan dus om de klanten zelf geproduceerde olijfolie in bulk aan te bieden. Tavernahouders die de nieuwe regelgeving niet volgen riskeren een boete van 500 Euro.

'Officieel' komt de maatregel er om de gezondheid van de consument te beschermen.Angel

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Enkele reacties op een ander forum:

"...kokoretsi and homemade raki were supposed to be banished as well..it will be a nice story to say a few years from now,remember when they thought they could do that? some may implement it at first but not for long,don't panic,this is still greece."

"Madness! I will be more than happy to help taverna owners contravene the law! In fact I shall insist!! What next? Salt & pepper in little packets? Dips in plastic tubs with sealed lids? No more wine in metal jugs? Plastic cultlery in hygienic plastic wrappers like on the plane? Pah!!! "

"Complete madness - will they also 'ban' taverna owners providing table water, bread etc etc that isn't individually wrapped ?

The world is going crazy !!"

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
(23 December 2017, 13:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




'Officieel' komt de maatregel er om de gezondheid van de consument te beschermen.Angel
Daar zit natuurlijk wel iets in. Maar als je die flesjes regelmatig schoon maakt alvorens ze weer te hervullen kan je de hygiëne toch waarborgen? Maar goed, dat zal de één wel en de andere juist weer niet doen. Of gaat het juist om de kwaliteit van zelfgemaakte olijfolie?
Moeilijk hoor, ik vind zo'n eigen taverneflesje véél smakelijker ogen dan een fles met etiket uit de fabriek (die dan ongetwijfeld ook weer hergebruikt gaat worden).
En wat de raki betreft: Er gaat toch niets boven de 'homemade' raki, toch? Ik kan me niet veel voorstellen bij 'Raki uit de fabriek'.
Quote
#3
(23 December 2017, 13:31)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 December 2017, 13:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




'Officieel' komt de maatregel er om de gezondheid van de consument te beschermen.Angel
Daar zit natuurlijk wel iets in. Maar als je die flesjes regelmatig schoon maakt alvorens ze weer te hervullen kan je de hygiëne toch waarborgen? Maar goed, dat zal de één wel en de andere juist weer niet doen. Of gaat het juist om de kwaliteit van zelfgemaakte olijfolie?
Moeilijk hoor, ik vind zo'n eigen taverneflesje véél smakelijker ogen dan een fles met etiket uit de fabriek (die dan ongetwijfeld ook weer hergebruikt gaat worden).
En wat de raki betreft: Er gaat toch niets boven de 'homemade' raki, toch? Ik kan me niet veel voorstellen bij 'Raki uit de fabriek'.

Het gaat hem dus blijkbaar om de kwaliteit van zelfgemaakte olijfolie.

ekathemirini.com schreef:It was introduced by the Hellenic Confederation of Professionals, Craftsmen and Merchants (GSEVEE) and approved by the Finance Ministry in order to safeguard quality standards. The stricter regulation comes in the wake of several arrests related to the sale of substandard oil being passed off as extra virgin Greek olive oil.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Er is wel een grote zwendel ontdekt met zonnebloem olie die bewerkt is
met kleurstof en verkocht werd als olijfolie ,die nep olie kost 12 tot 15 euro
voor een blik van 5 liter, originele olijfolie kost tussen de 26 en 30 euro voor
een blik van 5 liter.  Bron Parakalo
Quote
#5
Deze week iets meegekregen via Parkelo is dat de olie stellen van de tafels verdwijnen en er per tafel steeds een verzegeld flesje moet komen. Zie het nog niet gauw gebeuren
Quote
#6
(23 December 2017, 13:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Per 1 januari dreigt (weeral) een Griekse traditie te verdwijnen. 

In taverna's mag dan alleen nog 'officieel' gebottelde olijfolie op tafel staan. Gedaan dus om de klanten zelf geproduceerde olijfolie in bulk aan te bieden. Tavernahouders die de nieuwe regelgeving niet volgen riskeren een boete van 500 Euro.

'Officieel' komt de maatregel er om de gezondheid van de consument te beschermen.Angel

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Is in België toch ook al zo? Heeft enkele jaren geleden hier nog een "rel" over geweest dacht ik.
Quote
#7
Enige jaren geleden wilde de eu hierover regels stellen. Dat werd afgeblazen navele,oagriekse,protesten.
Nu echter heeft de Griekse regering anders beslist. Ik heb hier en daar al weer horen roepen dat dit Europese dwang is, maar dat is dus niet het geval.
Quote
#8
(23 December 2017, 20:29)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Enige jaren geleden wilde de eu hierover regels stellen. Dat werd afgeblazen navele,oagriekse,protesten.
Nu echter heeft de Griekse regering anders beslist. Ik heb hier en daar al weer horen roepen dat dit Europese dwang is, maar dat is dus niet het geval.

Dacht ik ook eerst. Maar nu hoorde ik van iemand in Griekenland dat de GSEVEE (op wiens vraag de Griekse regering de maatregel invoert) gesponsord wordt door het Europees Sociaal Fonds (de EU dus).

Mooie oogverblinding dus. Als een Europese regelgeving onder druk van de bevolking afgevoerd of niet toegepast wordt, laat je het een tijdje later wel doorvoeren maar onder het mom dat de aanzet hiertoe gegeven is door een lokale vereniging. En zonder het luidop te willen zeggen denk ik dat het dreigen van intrekken of verminderen van subsidies wel aan de orde geweest is.
Zo kennen we ze (de EU én politici) wel. Pontius Pilatus was, in vergelijking met de hedendaagse politici, een rasechte amateur in het wassen van de handen in onschuld.

Maar ik ben toch benieuwd in hoeverre die maatregel gaat toegepast worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Ik geloof niet dat de eu er belang bij heeft dat dezemaatregel alleen in griekenland plaats vind. Ik denk wel dat de Griekse regering probeert om een voet tussen de deur te krijgen in de olijfoliehandel.
Quote
#10
Op Kreta al 2x naar olijfolie in taverna moeten vragen omdat het hierdoor niet op tafel stond en 1x een nieuw flesje. Masr zoals wij allemaal weten zijn de Lieve Grieken heel goed in het omzeilen van regels en wetten. Deze flesjes worden gewoon weer gevuld en schoongemaakt zodat het weer nieuw lijkt. Het voordeel is dat er geen vies plakkerig flesje meer op tafel staat die het hele seizoen moet volhouden. Hopelijk komt er geen verbod op eigen gebrouwen villagewijn en raki want dan zijn de rapen echt gaar. Dan ga ik mee staken. Moeten ze wel geloven dat ze mij geloven dat ik geen miljonair ben en ophouden met graaien naar mijn centen want sinds de crisis en meer opgelegde belastingen is dat steeds meer gebeurd. Daarvoor nooit iets van gemerkt jammer!. Er komen te veel regels en wetten waar ze het land willen updaten maar zo kan het land veel Grieks eigen en cultuur verliezen . Kom maar op met de olijfolie gewoon op tafel zetten.
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#11
Op het Deutse Kreta forum is ook eens een topic hier over geweest, in Spanje is het al in 2014 ingevoerd, maar of het wat geworden is weet ik niet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.








Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)