Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland
#1
Beste Lezers,

De vraag is al een paar maal voorbij gekomen, hoe neem ik de auto mee naar Griekenland en wat zijn de kosten. Daar wij nu weer naar Griekenland zijn verhuist wil ik graag mijn ervaring met u delen.

Om een auto mee naar Griekenland te kunnen nemen (zonder invoerrechten) moet de auto minstens drie maanden op uw naam staan.

Allereerst een afspraak maken bij het Griekse consulaat met de persoon die de verhuisverklaring afgeeft, hij of zij zal u dan precies vertellen wat u allemaal aan papier mee moet nemen.. Voor deze verklaring heb je diverse bewijzen nodig die je moet overleggen alles gekopieerd in tweevoud.
Bewijsstukken die men nodig heeft zijn in mijn geval zowel voor mij als mijn echtgenote:
1. paspoort 2. aankoopbewijs auto 3. telefoonnota laatste drie maanden 4. Huurcontract laatste drie jaar 5. Energienota laatste drie jaar 6. Ziektekostenverzekering 7. AOW verzekeringsverloop 8: Kentekenbewijs.
Bij de afspraak met de betreffende consulaat medewerker worden alle stukken doorgenomen en als alles correct is krijgt men een pakket van de twee kopieën afgestempeld en voorzien van een verklaring met de zegels voor € 130,00 mee. Dit is dan de verhuisverklaring.


Nu kan de verhuizing beginnen en heerlijk naar Griekenland rijden in je eigen auto. Dat de auto bij de verhuisboedel moet zijn is een fabeltje.

Als eerste stap in Griekenland is een AFM nummer halen bij het belastingkantoor in de Nomarchia, dan een belasting adviseur vinden die een aanvraag voor een Klidarithmos (elektronisch belastingsleutel) opstelt die je dan ook weer bij het belastingkantoor ophaalt. 

In Griekenland aangekomen heb je een maand de tijd om je bij de Douane te melden. Daar heb je personen die je al het werk uit handen nemen Ektolonistis genaamd voor € 200,00. Die persoon gaat met je verhuisverklaring en de Klidarithmos aan de slag en controleert het chassisnummer en de bestaande nummerplaten van de auto. Aan deze persoon geef je ook het bewijs dat je binnen de gestelde termijn in Griekenland bent aangekomen. Dat bewijs kan je ticket van de Ferry zijn of in mijn geval de tolksticker van Bulgarije. 
Nu wordt er document opgesteld door de Ektolonistis dat naar Athene wordt gestuurd en dan is het wachten op de toestemming vanuit Athene.

Als de toestemming daar is worden de bestaande nummerplaten ingenomen en dat is lastig, in ons geval hebben we de nummerplaten met het kentekenbewijs nog even kunnen behouden om naar de garage te kunnen rijden voor de Keuring.
De van de Ektolonistis gekregen papier wordt door de garage afgestempeld en de auto voorzien van een sticker als de auto is goedgekeurd.


Om de nummerplaten te krijgen moet je nog naar het belastingkantoor en zal je ook de auto moeten verzekeren voordat je er mee kan gaan rijden. Wij hebben daarom een auto gehuurd om de nodige kilometers af te leggen dat is wel zo handig een taxi kost vele malen meer.

Voordat we naar het verkeersbureau ( Metaforon) gaan hebben we eerst de nummerplaten en het kentekenbewijs ingeleverd bij de Ektelonistis en wordt het keuringsbewijs verder afgestempeld. 
In het Metaforon worden de papieren verwerkt en krijgen van de beambte een formulier voor de belasting. Nu naar het belastingkantoor daar wordt berekend hoeveel belasting we moeten betalen. Met het volgende papier naar de kas daar kun je betalen met een cheque of een Griekse bank kaart. Met de verkregen belastingnota terug naar het Metaforon en betalen daar € 75,00 (alleen cash) aan een automaat. Met de belastingnota en het betalingsbewijs van de automaat weer terug naar de beambte die alles controleert. De volgende beambte controleert weer alle papieren en zet de nodige stempels en handtekeningen waarna we de rode nummerborden met de Adia (Grieks kentekenbewijs) krijgen.
We krijgen rode nummer op witte platen omdat we de eerste vijf jaar de auto niet mogen verkopen, wil je toch verkopen binnen de vijf jaar dan moet je de vrijgestelde invoerrechten alsnog betalen

Voordat we het Metaforon verlaten hebben we ook voor onze aanhanger toelating gevraagd. Een zeer behulpzame beambte heeft dat in een half uurtje voor ons geregeld kosten € 3,00 wel met een Griekse bank kaart betalen. De dame heeft het trekkende gewicht van de auto vergeleken met dat van de aanhanger en vervolgens ook voor deze een Adia uitgeprint op normaal wit papier, stempel en handtekening erop en klaar. De aanhanger krijgt geen eigen nummerplaat en hoeft ook niet gekeurd te worden.

In de dagen die verlopen tussen het krijgen van toestemming uit Athene en het krijgen van de nummerplaten hebben we ons georiënteerd voor de auto verzekering uiteindelijk hebben we gekozen voor een uitgebreid pakket van ERGO. Dit is een pakket met  WA - hagelschade - rechtshulp - uitgebreide ELPA - vandalisme - glasschade - brand en apart aanhanger.

Nu nog de verzekering afsluiten dat kan niet vooraf omdat de verzekering de Adia nodig heeft.

Alles klaar en terug naar onze auto nummerborden erop en rijden maar met de op Grieks kenteken gestelde auto.

Kosten op een rij:
Verhuisverklaring  € 130,00
Ektelonistis           € 200,00 
Metaforon            €  75,00
Keuring               €  48,00



Ik hoop dat ik hiermee het verhuizen naar Griekenland een beetje makkelijker en duidelijker heb gemaakt.


Kalo Vradi

Dick
Quote
#2
ik hou het eenvoudiger: ik verkoop mijn auto in Belgie en eenmaal aangekomen en geregistreerd in Kreta koop ik mij daar een nieuwe. Pf, al die rompslomp, neen dank U.
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#3
Hoezo burocratie?
Quote
#4
(17 January 2018, 17:28)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoezo burocratie?

Nou Chris op zich valt het best mee met de bureaucratie het is alleen een kwestie van het doorlopen van de stappen. De bewijzen die het consulaat vragen doen niet onder voor die in Nederland. 
De AFM en een Klidarithmos heb je ook zonder dat je auto rijd in Griekenland nodig.
Quote
#5
(17 January 2018, 17:10)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik hou het eenvoudiger: ik verkoop mijn auto in Belgie en eenmaal aangekomen en geregistreerd in Kreta koop ik mij daar een nieuwe.  Pf, al die rompslomp, neen dank U.

Zou ik ook doen Smile
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(17 January 2018, 17:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 January 2018, 17:10)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik hou het eenvoudiger: ik verkoop mijn auto in Belgie en eenmaal aangekomen en geregistreerd in Kreta koop ik mij daar een nieuwe.  Pf, al die rompslomp, neen dank U.

Zou ik ook doen Smile

Dan heeft mijn bijdrage jullie toch een beetje geholpen met jullie keuze Smile
Quote
#7
(17 January 2018, 18:25)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 January 2018, 17:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 January 2018, 17:10)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik hou het eenvoudiger: ik verkoop mijn auto in Belgie en eenmaal aangekomen en geregistreerd in Kreta koop ik mij daar een nieuwe.  Pf, al die rompslomp, neen dank U.

Zou ik ook doen Smile

Dan heeft mijn bijdrage jullie toch een beetje geholpen met jullie keuze Smile

Met dank voor de verhelderende uitleg efcharisto
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Als aanvulling nog een tip als u een auto koopt of op kenteken zet in Griekenland. 
De auto - wegenbelasting betaald u voor een jaar en het belastingjaar begint in januari ook als u in november de auto aanmeld betaald u voor een vol jaar. Dus aan u om hier uw voordeel uit te halen. Cool 

Kali Mera!!

Dick
Quote
#9
Klopt Dick,maar veelal is belasting al voldaan door de vorige eigenaar. In ieder geval goed om ernaar te vragen.
Quote
#10
Kalimera,
Interessante tip, efcharisto.
Weet iemand ook of dit voor onze camper geldt ? (van 2007)

Gr, Ab
Quote
#11
Hallo Dick,

Bedankt voor het duidelijke en stapsgewijze verslag. Toch heb ik nog een aantal vragen.
  1. Het AFM-nummer is hetzelfde als het TAX-nummer? Ik heb een paar jaar geleden (2015) zo'n nummer aangevraagd bij het TAX-office in Sitia omdat ik een huis gekocht heb in Stavrochori. Hier woon ik nu niet (te koud!!).
  2. Daarnaast koop ik elk jaar "een TAX-declaration" af, 50 euro, omdat ik geen inkomsten uit arbeid heb hier in Griekenland. 
  3. Ik snap niet helemaal wat je met "Klidarithmos" bedoeld, wat is een elektronische belastingsleutel? Misschien heb ik dat ook al. waar herken je dat aan?
  4. Over de bewijsstukken die je op het Griekse consulaat in Den Haag moet overleggen: 3, 4, 5, en 6 zijn van Nederland of Griekenland?
  5. Als het van de Griekse situatie is, welke telefoonnota is dat vast of mobiel?
  6. Je moet kunnen overleggen een bewijsstuk dat je inkomen heb begrijp ik. ik heb nog geen AOW maar wel een klein pensioen en inkomsten uit werk wat ik af en toe doe in NL of België. Moet je die bewijsstukken van het afgelopen jaar overleggen? Kan ik het beste de Jaaropgave 2017/2018 kopieren?
  7. Moet de auto gekeurd worden bij een speciale garage of is elke garage goed?
  8. Hoeveel is de belasting op een auto hier in Griekenland? Wat is bepalend, de cilinderinhoud, of gewicht, of huidige waarde?
Ik hoop niet dat je schrikt van zoveel vragen.
Bij voorbaat dank.

Groeten,

Wolter
Quote
#12
(06 December 2018, 13:23)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Bedankt voor het duidelijke en stapsgewijze verslag. Toch heb ik nog een aantal vragen.
  1. Het AFM-nummer is hetzelfde als het TAX-nummer? Ik heb een paar jaar geleden (2015) zo'n nummer aangevraagd bij het TAX-office in Sitia omdat ik een huis gekocht heb in Stavrochori. Hier woon ik nu niet (te koud!!).
  2. Daarnaast koop ik elk jaar "een TAX-declaration" af, 50 euro, omdat ik geen inkomsten uit arbeid heb hier in Griekenland. 
  3. Ik snap niet helemaal wat je met "Klidarithmos" bedoeld, wat is een elektronische belastingsleutel? Misschien heb ik dat ook al. waar herken je dat aan?
  4. Over de bewijsstukken die je op het Griekse consulaat in Den Haag moet overleggen: 3, 4, 5, en 6 zijn van Nederland of Griekenland?
  5. Als het van de Griekse situatie is, welke telefoonnota is dat vast of mobiel?
  6. Je moet kunnen overleggen een bewijsstuk dat je inkomen heb begrijp ik. ik heb nog geen AOW maar wel een klein pensioen en inkomsten uit werk wat ik af en toe doe in NL of België. Moet je die bewijsstukken van het afgelopen jaar overleggen? Kan ik het beste de Jaaropgave 2017/2018 kopieren?
  7. Moet de auto gekeurd worden bij een speciale garage of is elke garage goed?
  8. Hoeveel is de belasting op een auto hier in Griekenland? Wat is bepalend, de cilinderinhoud, of gewicht, of huidige waarde?

1: AFM is het belastingnummer een nummer die iedereen die in Griekenland woont nodig heeft. 
3: Klidarithmos is een elektronische sleutel (PIN Code) die je bij de belastingdienst hebt gekregen zodat je in Taxis-net kan om je belastingzaken in orde te maken. Waarschijnlijk heb je een boekhouder die je jaarlijkse belastingaangifte in orde maakt en die heeft deze sleutel daar ook voor nodig. 
4: Het gaat er om dat je kunt bewijzen dat je de auto al meer dan drie maanden in bezit hebt en woonachtig bent in Nederland, dus alle bewijsstukken slaan op Nederland.
5: Vast of mobiel dat maakt niet uit.
6: Ja dat kun je doen met daarbij je pensioen opgave wat je iedere maand ontvangt.
7: De auto moet gekeurd worden door een willekeurig garage die deze keuring uit mag voeren.
8: Dat is afhankelijk van de cilinderinhoud - benzine/diesel - bouwjaar.


Wat ik interessant vind is de Tax-decleration hoe kom je daar aan?

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#13
Hallo Dick,

Omdat het internet hier in Koutsouras zeer slecht tot niet is komt mijn respons nu pas. Nogmaals bedankt voor je antwoorden.
Over de TAX declaration: ik heb dat in Makri-Gialos (TAX office) bij Giannis afgesloten omdat mijn makelaar toen dat geadviseerd heeft. Ieder jaar 50 euro als de situatie zo blijft. Omdat je geen inkomsten hebt in Griekenland kun je er voor zorgen dat je niet de jaarlijkse rompslomp krijgt met belastingzaken invullen enzo (dacht ik me te herinneren). anders komt de Griekse Belastingdienst achter je aan omdat je namelijk onroerend goed hebt hier. De papieren daarvan heb in in dat huis in Stavrochori liggen als ik die heb gehaald zal ik het nog eens goed bekijken en jou eventueel nog wat toespelen.

Groeten,

Wolter
PS Ik weet ook inmiddels dat de roadtax voor mijn BMW 2.0 ongeveer 600 euro/jaar zal worden.
Quote
#14
(06 December 2018, 16:43)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 December 2018, 13:23)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Bedankt voor het duidelijke en stapsgewijze verslag. Toch heb ik nog een aantal vragen.
  1. Het AFM-nummer is hetzelfde als het TAX-nummer? Ik heb een paar jaar geleden (2015) zo'n nummer aangevraagd bij het TAX-office in Sitia omdat ik een huis gekocht heb in Stavrochori. Hier woon ik nu niet (te koud!!).
  2. Daarnaast koop ik elk jaar "een TAX-declaration" af, 50 euro, omdat ik geen inkomsten uit arbeid heb hier in Griekenland. 
  3. Ik snap niet helemaal wat je met "Klidarithmos" bedoeld, wat is een elektronische belastingsleutel? Misschien heb ik dat ook al. waar herken je dat aan?
  4. Over de bewijsstukken die je op het Griekse consulaat in Den Haag moet overleggen: 3, 4, 5, en 6 zijn van Nederland of Griekenland?
  5. Als het van de Griekse situatie is, welke telefoonnota is dat vast of mobiel?
  6. Je moet kunnen overleggen een bewijsstuk dat je inkomen heb begrijp ik. ik heb nog geen AOW maar wel een klein pensioen en inkomsten uit werk wat ik af en toe doe in NL of België. Moet je die bewijsstukken van het afgelopen jaar overleggen? Kan ik het beste de Jaaropgave 2017/2018 kopieren?
  7. Moet de auto gekeurd worden bij een speciale garage of is elke garage goed?
  8. Hoeveel is de belasting op een auto hier in Griekenland? Wat is bepalend, de cilinderinhoud, of gewicht, of huidige waarde?

1: AFM is het belastingnummer een nummer die iedereen die in Griekenland woont nodig heeft. 

Volgens mij hoef je daar niet voor in Griekenland te wonen, wel iets van eigendom te hebben.
Quote
#15
Heb ik ook, een huis in Stavrochori, Crete.
Quote
#16
(07 December 2018, 11:35)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Omdat het internet hier in Koutsouras zeer slecht tot niet is komt mijn respons nu pas. Nogmaals bedankt voor je antwoorden.
Over de TAX declaration: ik heb dat in Makri-Gialos (TAX office) bij Giannis afgesloten omdat mijn makelaar toen dat geadviseerd heeft. Ieder jaar 50 euro als de situatie zo blijft. Omdat je geen inkomsten hebt in Griekenland kun je er voor zorgen dat je niet de jaarlijkse rompslomp krijgt met belastingzaken invullen enzo (dacht ik me te herinneren). anders komt de Griekse Belastingdienst achter je aan omdat je namelijk onroerend goed hebt hier. De papieren daarvan heb in in dat huis in Stavrochori liggen als ik die heb gehaald zal ik het nog eens goed bekijken en jou eventueel nog wat toespelen.

Groeten,

Wolter
PS Ik weet ook inmiddels dat de roadtax voor mijn BMW 2.0 ongeveer 600 euro/jaar zal worden.

Alvast smakelijk eten bij Η Γονια!  Big Grin
Quote
#17
Ik snap de grap niet...
Quote
#18
(07 December 2018, 13:33)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik snap de grap niet...

Oei, zo groot is Stavrochori niet. Wink Ben je daar dan nog niet gaan wezen eten?  Smile
Quote
#19
WdeVries, jou wegenbelasting wordt voor 2019 €660 plus luxe tax, Lex Sengers heeft een auto met de zelfde cylinder inhoud, hij zal het wel precies weten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#20
(07 December 2018, 11:35)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Omdat het internet hier in Koutsouras zeer slecht tot niet is komt mijn respons nu pas. Nogmaals bedankt voor je antwoorden.
Over de TAX declaration: ik heb dat in Makri-Gialos (TAX office) bij Giannis afgesloten omdat mijn makelaar toen dat geadviseerd heeft. Ieder jaar 50 euro als de situatie zo blijft. Omdat je geen inkomsten hebt in Griekenland kun je er voor zorgen dat je niet de jaarlijkse rompslomp krijgt met belastingzaken invullen enzo (dacht ik me te herinneren). anders komt de Griekse Belastingdienst achter je aan omdat je namelijk onroerend goed hebt hier. De papieren daarvan heb in in dat huis in Stavrochori liggen als ik die heb gehaald zal ik het nog eens goed bekijken en jou eventueel nog wat toespelen.

Groeten,

Wolter
PS Ik weet ook inmiddels dat de roadtax voor mijn BMW 2.0 ongeveer 600 euro/jaar zal worden.

Ik zou als ik jou was goed alles nakijken voor wat betreft de belasting op je huis  de zo genaamde "EMFIA". Iedereen in Griekenland betaald belasting over het huis waarin hij woont de "EMFIA" als eigenaar de volle mep als bewoner het gebruikers deel. Wij zijn er vorig jaar ook achter gekomen dat we een belastingschuld hadden terwijl we dachten de belasting betaald te hebben. De belasting die we betaald hebben was het deel van mijn schoonvader, het gebruikersdeel dus, ons deel was niet in zicht omdat we nog geen elektronische belastingsleutel hadden om in taxis-net te kijken en onze belasting adviseur had ook zitten slapen want die had ons daarop moeten wijzen.
Dus pas op want straks komt er misschien nog een verrassing uit de EUFORIA hoed getoverd.

Kalo messimery,

Dick
Quote
#21
Ja klopt Arthur 630 € voor Toyota 2.0 rav net overgemaakt voor 2019.
Quote
#22
(07 December 2018, 14:30)Lex Sengers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja klopt Arthur 630 € voor Toyota 2.0 rav net overgemaakt voor 2019.

Van 1929 cc to 2357 cc: €660, hoe zit dat met de luxe belasting?
Als ik dit lees wel.
All vehicles registered after 2002 with an engine capacity over 1929 cc will be assessed a luxury tax from 2014, which can be found under ‘Υπηρεσίες προς Πολίτες à Φόρος Πολυτελείας’ on the gsis.gr website and printed if they didn’t receive a notice by mail.

Vehicles with engine capacity of 1929 cc to 2500 cc pay 5 percent; and those 2501 cc and above pay 10 percent.
Of is de wet snel veranderd.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Dit bedrag betaalde ik voor 2017,2018 en vandaag kregen we van de accountant door dat er weer 630 € moest worden overgemaakt de auto is 1998 cc maar over de luxurytax heeft ze niets gezegd .
Quote
#24
Beste Dick,

Ben vandaag bij een belasting kantoor in Makri-Gialos binnengelopen en heb een antwoord gekregen wat betreft de Klidarithmos maar toch reizen er weer vragen.
Ik blijk de Klidarithmos al te hebben, dus AFM en Klidarithmos zijn geregeld.
Na jouw verhaal aan deze meneer (van het belastingkantoor is niet gelijk aan het TAX-office) te hebben uitgelegd zij hij "Waarom staat er in die berekening niets over Registration Tax?"
Heb jij die niet hoeven te betalen? voor mijn BMW X3 2.0D zou ik een kleine 5000 euro moeten betalen. Hij zegt je moet de "kale" prijs zonder belasting (BTW en BPM) nemen, daarvan 24% VAT nemen dan de reductie er van af (auto 6 jaar oud dan 66% korting). wellicht geldt deze procedure voor auto's die ingevoerd worden om door te verkopen. Ik weet het niet.
De crux zou kunnen zijn "de verhuisverklaring" van het consulaat. Daar wist hij niet zoveel tot niks van. Toen ik hem vertelde over "het fabeltje" wat ergens anders op dit forum werd gezegd, dat je je auto bij emigratie gratis kunt invoeren, zei hij "dat klopt", maar dan zou ik toch de Registration Tax moeten voldoen.

Graag jouw (of anderen) mening hierover.

Groeten,

Wolter
Quote
#25
(07 December 2018, 19:43)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De crux zou kunnen zijn "de verhuisverklaring" van het consulaat. Daar wist hij niet zoveel tot niks van. 

De crux zit hem inderdaad in de verhuisverklaring die je als eerst gaat halen in Den Haag bij het Griekse consulaat, heb je die verhuisverklaring niet dan zul je alsnog de invoerrechten in Griekenland moeten betalen. 
Mijn verhaal heb ik chronologisch geschreven met de start in Nederland lees deze leidraad goed en het kan je je duizenden euro's schelen.

Veel succes,

Dick
Quote
#26
OK Dick bedankt.
Quote
#27
Hallo Dick,

Hier ben ik weer. Heb de hele set documenten van de Griekse Ambassade afgestempeld en ondertekent hier nu in Kreta. moet me binnen 30 dg melden bij de douane in Heraklion.
Heb op het internet gekeken waar dat kantoor is, zo te zien is het in de haven.
Je schreef indertijd dat de man van de Ektolonitis het chassisnummer en de platen controleert. Maar dat is fysiek aan de auto begrijp ik? Nu staat mijn auto al hier in Koutsouras maar ik kan er niet mee rijden, is niet meer verzekerd. Betekent dat dat de auto "verscheept" dient te worden met een autoambulance?


Ik hoop dat je nog wil reageren op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Wolter
Quote
#28
Kantoor van douane is inderdaad aan de haven. Als je vanuit richting Agios Nikolaos komt neem de je afrit industriegebied/haven (1e afrit na afrit vliegveld)  Onder aan de afrit linksaf richting haven. Bij de haven ga je bij de stoplichten linksaf. Douane zit rechts bij de volgende stoplichten.

Cors
Quote
#29
(08 December 2018, 10:30)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




OK Dick bedankt.

(08 April 2019, 22:43)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Hier ben ik weer. Heb de hele set documenten van de Griekse Ambassade afgestempeld en ondertekent hier nu in Kreta. moet me binnen 30 dg melden bij de douane in Heraklion.
Heb op het internet gekeken waar dat kantoor is, zo te zien is het in de haven.
Je schreef indertijd dat de man van de Ektolonitis het chassisnummer en de platen controleert. Maar dat is fysiek aan de auto begrijp ik? Nu staat mijn auto al hier in Koutsouras maar ik kan er niet mee rijden, is niet meer verzekerd. Betekent dat dat de auto "verscheept" dient te worden met een autoambulance?


Ik hoop dat je nog wil reageren op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Wolter

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat de auto nog op een NL kenteken staat.
Als dat zo is kan je wellicht bij je (voormalige)verzekeraar contact opnemen. Als daar uitkomt dat je hem voor een dag kan verzekeren zal dat weinig kosten.

Zodra je een GR kenteken krijgt moet je een GR verzekering hebben.

Andere optie zou kunnen zijn: informeer hoe het zit qua rijden met een in te voeren auto. In NL worden daar speciale kentekens voor afgegeven. Die hebben een beperkte geldigheid. Hoe het verzekerings technisch zit weet ik niet.
Je kan er een telefoontje aan de RDW in NL aan wagen..?

Een creatieve optie heb ik ook: maak een aantal duidelijke foto's, beter nog een filmpje. Van afstand beginnen en steeds dichter naar de auto toe. Uiteindelijk kom je bij het chassisnummer en de platen die men wil controleren.
Als je een welwillende ambtenaar treft ben je snel klaar en gauw weer thuis. Smile

Succes ermee.
Quote
#30
Waarom niet Gewoon vragen waar je moet zijn,de griekse autoriteit.
Quote
#31
(08 April 2019, 22:43)Wdevries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Hier ben ik weer. Heb de hele set documenten van de Griekse Ambassade afgestempeld en ondertekent hier nu in Kreta. moet me binnen 30 dg melden bij de douane in Heraklion.
Heb op het internet gekeken waar dat kantoor is, zo te zien is het in de haven.
Je schreef indertijd dat de man van de Ektolonitis het chassisnummer en de platen controleert. Maar dat is fysiek aan de auto begrijp ik? Nu staat mijn auto al hier in Koutsouras maar ik kan er niet mee rijden, is niet meer verzekerd. Betekent dat dat de auto "verscheept" dient te worden met een autoambulance?


Ik hoop dat je nog wil reageren op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Wolter

Beste Wolter,

Je moet inderdaad met de auto naar de garage om de keuring uit te laten voeren en dan naar de douane voordat je de kenteken platen op kunt halen.
Het is een beetje onhandig dat je verzekering al afgelopen is, wat je zou kunnen doen is een verlenging van een maand aanvragen. 

Veel succes,

Dick
Quote
#32
Hallo allemal,

Alles is geregeld inmiddels met de auto. Ik heb de Griekse kentekenplaten er op zitten.
Mijn lijstje wat betreft kosten is als volgt:

Verhuisverklaring: 120 euro
Ektelonistis: 400 euro
Metaforon: 75 euro
Keuring: 40 euro
Tax: 660 euro per jaar

Met vriendelijke groet,.

Wolter
Quote
#33
Hallo allemaal,

Ik heb op de website van de Griekse ambassade in Den Haag gekeken wat er nodig is voor een verhuisverklaring, maar daar staan maar liefst 19 punten op?? Zie link hieronder:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zijn deze documenten écht allemaal stuk voor stuk nodig?

Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met een bevestiging van het permanente verblijfsadres, dat geeft de huurovereenkomst toch aan? Inschrijven en aanvragen verblijfsvergunning doe je toch ná je verhuizing, lijkt mij? Ik weet ook niet of ik bij aanschaf van mijn auto een Certificaat van Overeenstemming heb gekregen, zo niet, deze aanvragen kost zo'n €230,00 las ik ergens.

Het bericht van Dick is van 2018, dus het aantal documenten kan inmiddels veranderd zijn, maar ik dacht dat de regels m.b.t. documenten steeds soepeler werden, niet juist ingewikkelder. Wie weet meer?
Quote
#34
ja dat is echt allemaal nodig.

Conformiteitsverklaring en factuur aankoop moet je hebben. Die krijg je vaak niet standaard.

Bevestiging woonadres haal je bij de KEP, na het tonen van je aankoopbewijs of huurovereenkomst.
Quote
#35
(21 November 2023, 07:11)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ja dat is echt allemaal nodig.

Conformiteitsverklaring en factuur aankoop moet je hebben. Die krijg je vaak niet standaard.

Bevestiging woonadres haal je bij de KEP, na het tonen van je aankoopbewijs of huurovereenkomst.

Oké, dan zit er niets anders op dan die papieren op te gaan zoeken en aan te gaan vragen ! 
Factuur en bewijs pinbetaling van de auto heb ik, dan ga maar achter zo'n CVO aan, eerst maar bij de dealer vragen.

Bedankt!
Quote
#36
Even een schop van dit onderwerp.
Ik kwam op een andere site tegen dat een auto niet ouder dan 5 jaar zou mogen zijn.
Tot nu toe ben ik dat nog nergens anders tegen gekomen, maar toch maar even de vraag hier of iemand dit kan bevestigen / tegenspreken.
Ik ben mijn opties tegen elkaar af aan het wegen, dus even helemaal los van wat nu de beste manier is om uiteindelijk in Griekenland een auto te kunnen rijden...
Quote
#37
(14 January 2024, 15:45)JipJipster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een schop van dit onderwerp.
Ik kwam op een andere site tegen dat een auto niet ouder dan 5 jaar zou mogen zijn.
Tot nu toe ben ik dat nog nergens anders tegen gekomen, maar toch maar even de vraag hier of iemand dit kan bevestigen / tegenspreken.
Ik ben mijn opties tegen elkaar af aan het wegen, dus even helemaal los van wat nu de beste manier is om uiteindelijk in Griekenland een auto te kunnen rijden...

Daar geloof ik niets van. Je mag hier uiteraard ook oldtimers invoeren, als je maar alle nodige documenten kan voorleggen en er de nodige (milieuheffing/taksen) voor betaald. 
De invoerkosten (ze noemen het hier feitelijk classificatiekosten omdat import/invoerkosten tussen Europese landen niet bestaan) worden berekend op leeftijd (in maanden), euronorm, uitstoot en jaarlijks afgelegde km's.
Quote
#38
(14 January 2024, 16:03)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 January 2024, 15:45)JipJipster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een schop van dit onderwerp.
Ik kwam op een andere site tegen dat een auto niet ouder dan 5 jaar zou mogen zijn.
Tot nu toe ben ik dat nog nergens anders tegen gekomen, maar toch maar even de vraag hier of iemand dit kan bevestigen / tegenspreken.
Ik ben mijn opties tegen elkaar af aan het wegen, dus even helemaal los van wat nu de beste manier is om uiteindelijk in Griekenland een auto te kunnen rijden...

Daar geloof ik niets van. Je mag hier uiteraard ook oldtimers invoeren, als je maar alle nodige documenten kan voorleggen en er de nodige (milieuheffing/taksen) voor betaald. 
De invoerkosten (ze noemen het hier feitelijk classificatiekosten omdat import/invoerkosten tussen Europese landen niet bestaan) worden berekend op leeftijd (in maanden), euronorm, uitstoot en jaarlijks afgelegde km's.
Top! Thx!
Quote
#39
Geloof het echter maar wel.
Er is een website voor invoerkosten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een auto ouder dan 10 jaar wordt NIET zo maar geaccepteerd voor invoer.
Ik heb dit nagevraagd bij de douane.
Maar ze kunnen je aanvraag ook afwijzen en dan heb je niks.
Daarbij zou in mijn geval de auto rond de 3000 euro kosten voor import, terwijl ik er maar 1000 voor heb betaald.
Quote
#40
Mijn auto was negen jaar toen ik hem mee genomen heb naar Griekenland en maakt deel uit van mijn bovenstaande verhaal.
Controle en toestemming gebeurt niet door de Douane maar door de ambtenaren in Athene die de papieren van de auto krijgen gefaxt.
Voorwaarde is dat je de auto binnen een maand na binnenkomst aan bied om op Grieks kenteken te zetten.

Veel succes 

Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring met thuiswerken vanuit Griekenland? Beachboefje 11 4.581 09 January 2024, 07:19
Laatste bericht: Greece_2020
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.708 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer
  Mijn ervaring met solar in Griekenland Pavlos1 20 5.445 20 November 2022, 20:01
Laatste bericht: Greece_2020
  Auto lang parkeren bij vliegveld Athene GysD 13 2.934 19 October 2021, 13:56
Laatste bericht: Buurman
  auto importeren bij emigratie Irida 34 12.854 05 December 2018, 19:49
Laatste bericht: Beems
  Hond meenemen van Athene of Kalamata naar Kythira MartinS 18 5.514 04 November 2018, 22:02
Laatste bericht: MartinS
  verhuizing naar Rhodos Chiel 8 5.772 01 November 2015, 17:28
Laatste bericht: Cornelius
  verhuizing Elena 1 3.293 09 October 2014, 10:33
Laatste bericht: Toula
  Emigratie/Verhuizing Marianneke 2 3.336 03 August 2012, 15:58
Laatste bericht: Jota
  Auto meenemen als verhuisboedel Geni 24 15.310 18 January 2012, 11:08
Laatste bericht: Xander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)