Grieksegids nieuws
Trein luchthaven -> Piraeus
#1
Eindelijk is het zover. Vanaf 1 februari kan men rechtstreeks met de trein vanaf de luchthaven naar Piraeus. De rit zal ongeveer 1 uur duren. Piraeus wordt ook het hoofddepot. Zo zal men zonder overstappen vanaf Piraeus ook naar Korinthe en Kiato kunnen reizen en naar Chalki op Evia.

[Afbeelding: fmnh50.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Multiquote:The direct transport from the port of Piraeus to Athens airport “Eleftherios Venizelos” is a fact. The first Proastiakos train left the Piraeus terminal on Thursday morning, February 1st 2018.
The transport lasts 63 minutes. The ticket price is at 10 euros for one way journey.
The direct line is a relief for thousands of people who either arrive from the island or want to reach the airport without having to change transport means.
The trains leave every hour.
For early flights, the first train leaves Piraeus at 4:44 .am. but the last one at 08:44 p.m.
First train to leave the airport is at 5:52 a.m., last one at 10:50 p.m.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Timetables Piraeus – Airport
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, Airport -Piraeus
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De timetables zijn inmiddels ook bekend:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Timetables:
Piraeus – Airport
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




,
Airport -Piraeus
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
De prijs voor een ticket is 10 Euro. In Piraeus kom je aan in het vroegere treinstation dat zowat naast het metrostation gelegen is.

Locatie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&usp=sharing
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Heeft hier iemand al ervaring met deze trein? Ik vind de dienstregeling er nog wat raadselachtig uitzien maar dat komt vast omdat wij dergelijke schema's met onze apps niet meer gewend zijn Smile
Quote
#5
Piraeus-metro,bordje airport volgen tot,ik meen op 1 na laatste halte overstappen op de trein.Zo heb ik het tenminste gedaan in dec.17.

Groeten uit een windstil Rotterdam.

JVW
Quote
#6
(19 February 2018, 06:18)dashboot2005 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Piraeus-metro,bordje airport volgen tot,ik meen op 1 na laatste halte overstappen op de trein.Zo heb ik het tenminste gedaan in dec.17.

Groeten uit een windstil Rotterdam.

JVW

Dat was in december. Nu hoeft overstappen niet meer. Je hoeft voor de trein trouwens niet in de metro te zijn in Piraeus. Het metrostation en het treinstation  zijn 2 verschillende gebouwen.

IngridAmsterdam schreef:Heeft hier iemand al ervaring met deze trein? Ik vind de dienstregeling er nog wat raadselachtig uitzien maar dat komt vast omdat wij dergelijke schema's met onze apps niet meer gewend zijn [Afbeelding: smile.gif]

Er is een trein van de luchthaven naar Piraeus om het uur op 9 minuten na het uur.
In de omgekeerde richting vertrekt de trein elk uur om xx.44
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Bedankt Patrick,rijdt de trein in 1 stuk door of zijn er nog tussenstops?

Groeten uit een miezerig en windstil Rotterdam.

JVW
Quote
#8
Dank Patrick, ik heb het dan toch goed geinterpreteerd geloof ik.
En het gaat op de heenweg inderdaad eerst om van luchthaven naar Piraeus. We vliegen meestal ergens heen, voor mij tientallen jaren terug dat ik in de haven daar was. Zeer benieuwd Smile
Quote
#9
(19 February 2018, 22:22))dashboot2005 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt Patrick,rijdt de trein in 1 stuk door of zijn er nog tussenstops?

Groeten uit een miezerig en windstil Rotterdam.

JVW

Neen, er zijn zo'n 16 tussenstops. Zie de linken die Ger geplaatst heeft met de uurtabellen. Vanaf de luchthaven tot en met Doukkisis Plakentias (waar je kan overstappen op de metro naar het centrum) zijn het dezelfde tussenstops als de metro. Dat geeft het voordeel dat je maar een kwartier moet wachten in de luchthaven als je de metro naar het centrum wil nemen i.p.v. een half uur. Je neemt de trein tot Doukkisis Plakentas en daar stap je over op het eerste beste metrostel richting centrum.
Ook daarna zijn er nog een aantal tussenstops in stations zoals Kato Acharnai waar je de trein naar Evia (Chalkis) of die naar Korinthe & Kiato kunt nemen. Daarna is er ook nog het hoofdstation (Larisis) in Athene waar je dus ook kunt overstappen (bijvoorbeeld op de treinen naar Thessaloniki of Kalambaka (Meteora). De overige tussenstops zijn er eigenlijk voor de Grieken zelf, waardoor het makkelijker is voor forenzen die op de luchthaven of de haven werken.

Ik vernam trouwens vorige week van een kennis in Athene die een aantal malen de eerste trein 's morgens genomen had dat die wel telkens propvol zat. Zij gaf trouwens ook aan dat de waarschijnlijke reden waarom de 1ste trein 's morgens pas na 7 aankomt in Piraeus (en waardoor het moeilijk is om de ochtendferry's te halen die om 7 en 07.25 uur vertrekken) zou zijn om de concurrentie met de X96, de expressbus van de luchthaven naar Piraeus, te beperken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Nou, we gaan het allemaal beleven in mei. Leuk om deze route dan mee te pakken, wij houden behalve van Griekenland ook van trein reizen.
We komen dan rond 11 aan met het vliegtuig dus dan is die spitsdrukte ook wel voorbij.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metro luchthaven-Piraeus Patrick 4 1.686 10 October 2022, 22:19
Laatste bericht: cors
  Athene-Thessaloniki per trein: 3 uur 20 minuten Ger 1 1.280 31 January 2019, 15:13
Laatste bericht: Patrick
  Trein Athene Patras Mir111 1 1.564 16 July 2018, 10:42
Laatste bericht: ostria
  Trein van vliegveld naar Kiato Karidiès 0 1.317 16 May 2017, 09:16
Laatste bericht: Karidiès
  Trein ontspoort nabij Thessaloniki Patrick 0 1.207 14 May 2017, 11:39
Laatste bericht: Patrick
  Trein Athene - Saloniki Patrick 1 1.841 28 April 2017, 18:46
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Verbinding luchthaven-Piraeus Patrick 7 2.871 13 December 2016, 19:01
Laatste bericht: El Greco
  Met de trein naar Griekenland Barocky 10 9.052 18 March 2015, 00:15
Laatste bericht: Ries
  Trein door Griekenland M-1414 8 5.813 06 April 2012, 16:19
Laatste bericht: M-1414

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)