Het goede leven op Kreta
Waarom leven in Griekenland. Vanmiddag een goede vriendin bezocht die samen met haar Griekse partner een erg leuk huis zijn betrokken. op de terug weg even gestopt bij de kantina in Analipsi. bij binnenkomst word het me gelijk weer duidelijk waarom ik op Kreta woon. Bij binnenkomst heb ik binnen enkele minuten driekwart liter witte wijn aangeb0den door de Papas die 6 maanden geleden mijn vrouw heeft begraven en een erg mooie kerkdienst heeft gehouden. hij zit aan de bar heerl...ijk te smikkelen van zijn Gorta, Souflaki enz. Daarna moet ik gaan zitten aan de tafel van diverse Griekse bewoners van het dorp die ik ken waaronder een opa die zijn twee kleinkinderen heeft meegenomen en die het enorm naar zijn zin heeft. De eigenaar staat achter de gril heel druk zijn bieftekis, souflakis patates enz. te bakken enz. terwijl zijn vrouw een schat van een mens in de keuken druk is de afwas te doen en de aardappelen staat te schillen, terwijl manlief erg druk is en rokend zijn werk doet terwijl hij net het gevecht tegen longkanker tot nu toe heeft overwonnen. Zoonlief die totaal ongeschikt is voor dit vak een meehelpt krijgt voor de zoveelste keer op zijn donder omdat hij het internet veel belangrijker vind dan zijn gasten. Beste Nederlanders daarom woon ik op Kreta [Afbeelding: 16icf0i.jpg]
Hoi daar , dat is de reden dat we er met twee weken gaan wonen,overigens leuke cantina lekker en goedkoop(nederlander) en wat je ervaart eigenaar vrouw en zoon hele maal waar leuk was bij ons ook zo overgekomen Hans Smile
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

lente op komst op Kreta
messara's signature Cool Cool
Natuurlijk is leven op Kreta goed, als je financiëel onafhankelijk bent en niet moet teren op een Grieks pensioentje en je slecht ter been bent of in een rolstoel zit.
Als je oud en krakkemikkig wordt valt het niet mee om op Kreta fatsoenlijk te leven, zeker als je ziet hoe ze omgaan met gehandicapten, probeer maar eens met een rolstoel  normaal op het trottoir te rijden, en dan heb ik nog niet over her en der verkeerd geparkeerde auto's die de trotoirs blokkeren.
Dat is Kreta zonder roze bril..
Arthur's signature Old truckers also die, but they are hard to crack. zonnetje .
(30 January 2019, 15:43)Arthur schreef:

Natuurlijk is leven op Kreta goed, als je financiëel onafhankelijk bent en niet moet teren op een Grieks pensioentje en je slecht ter been bent of in een rolstoel zit.
Als je oud en krakkemikkig wordt valt het niet mee om op Kreta fatsoenlijk te leven, zeker als je ziet hoe ze omgaan met gehandicapten, probeer maar eens met een rolstoel  normaal op het trottoir te rijden, en dan heb ik nog niet over her en der verkeerd geparkeerde auto's die de trotoirs blokkeren.

Helemaal juist Arthur, ik zie dat hier ook elke dag, ik hoop zo lang als mogelijk mijn donkere zonnebril hier te kunnen gebruiken.
messara's signature Cool Cool
Toevallig ben ik met de feestdagen in Nederland geweest, meerdere familieleden van mij opgezocht met wat gezondheidsproblemen.
Ook een oom van mij die in rolstoel met allerlei aanpassingen in een verzorgingstehuis is opgenomen.
Wat is het verschil altijd groot als ik dan in Athene kom en mn schoonfamilie met ook wat "soortgelijke" gezondheidsproblemen zie.
We zijn een week later terug naar Kos gekomen omdat schoonmoeder in t ziekenhuis kwam te liggen. Manlief is zelfs weer terug naar
Athene gegaan om dr ff nog een weekje te steunen. Allemaal wel te overzien, oma is al weer flink opgeknapt.
Maar dat had ook anders kunnen uitpakken, en het "systeem" is hier toch eigenlijk dat je je zelf maar moet zien te redden.

De buurvrouw hier op Kos heeft een paar weken terug een hersenbloeding gehad. Bedlegerig, kan niet meer praten, etc heel zielig allemaal
Wat zou t mooi zijn als er al was t om de andere dag iemand van n soort thuiszorg kon komen om daar thuis een handje te helpen met wassen etc.

Nu onze kinderen de deur uit zijn, oudste woont/werkt in Nederland jongste studeert nog maar die zie ik ook wel Griekenland verlaten,
bedenk ik me wel eens wat als wij niet meer kunnen. Heel toevallig hoorde ik van een kennis uit Thessaloniki dat familie van haar in zo'n prive
medi gebeuren, soort bejaardentehuis had gewoond t laatste half jaar van t leven van die oudere meneer. In Athene schijnen ook een paar van dat soort
tehuizen te zijn. Iemand die hier meer over weet?

.
Sorry Cornelius, ik zie nu pas dat ik erg off topic ga.
Ik snap je manier van genieten, van de kleine gemoedelijke dingen die om je heen gebeuren.
Zonder afgesproken te hebben toch leuke ontmoetingen etc.
Nanny, onze vaste taxichauffeur in Athene had een andere oplossing gevonden.
Die zijn ouders hebben een mevrouw die hen dag en nacht verzorgd, woont bij die mensen.  Volgens hem is het veel goedkoper dan een rusthuis.

Groetjes
Viviane
(31 January 2019, 12:07)Viviane schreef:

Nanny, onze vaste taxichauffeur in Athene had een andere oplossing gevonden.
Die zijn ouders hebben een mevrouw die hen dag en nacht verzorgd, woont bij die mensen.  Volgens hem is het veel goedkoper dan een rusthuis.

Groetjes
Viviane

Onze enkele jaren geleden overleden naaste Griekse buurvrouw in het dorp, is jaren verzorgd geweest door een Bulgaarse inwonende hospita. Zij is er nu nog steeds omdat manlief achterbleef met hun bedlegerige dochter. Eén keer per jaar gaat ze naar Bulgarije terug voor een 3-tal weken. Tijdens die drie weken komt de andere dochter dan voor hen zorgen.
(30 January 2019, 15:43)Arthur schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens Arthur. Griekse pensioenen : 1 van de 3 gepensioneerden ontvang een pensioen lager dan 500 euro. Het is mooi en prachtig hoor, het weer, de gastvrijheid, het landschap etc. , als je een Nederlands inkomen hebt. Het leven voor veel Kretenzers is bepaald niet makkelijk, ook al  merk je daar misschien niet veel van.
Het mooie aan het verhaal van Cornelius is dat hij laat zien dat hij, ondanks het grote verlies van een half jaar geleden, zich op zijn plaats voelt. En dat de mensen van het dorp hem daarin steunen. Dat is het mooie van Griekenland. Dat geeft deze burger moed voor de toekomst, later als ik oud ben :)
Ik hoop dat je er nog heel erg lang en zo welkom mag wonen, dat je kan en mag genieten van de gastvrijheid en de liefde die de mensen je geven.
(04 February 2019, 14:48)jacq1970 schreef:

Ik hoop dat je er nog heel erg lang en zo welkom mag wonen, dat je kan en mag genieten van de gastvrijheid en de liefde die de mensen je geven.
Dat gaat zeker gebeuren Jacq1970 ik woon in het oude gedeelte van een erg leuk dorp vol met leven van de bevolking en erg leuke kafenions en een erg leuke kantina waar de lokale bevolking graag komt, erg lieve Grieken me heen en in het seizoen wat drukker door het toerisme maar wel erg fijn gelegen in het centrum van kreta centraler kan niet het uiterste westen en het oosten (waar niet veel te zoeken is) zijn in een auto rit binnen handbereik als ik in de auto stap kom ik na 5 minuten nauwelijks meer toeristen tegen en de traditionele dorpjes zijn dan volop aanwezig dus mij zie je hier niet weg gaan.
(04 February 2019, 15:55)Cornelius schreef:

(04 February 2019, 14:48)jacq1970 schreef:

Dat gaat zeker gebeuren Jacq1970 ik woon in het oude gedeelte van een erg leuk dorp vol met leven van de bevolking en erg leuke kafenions en een erg leuke kantina waar de lokale bevolking graag komt, erg lieve Grieken me heen en in het seizoen wat drukker door het toerisme maar wel erg fijn gelegen in het centrum van kreta centraler kan niet het uiterste westen en het oosten (waar niet veel te zoeken is) zijn in een auto rit binnen handbereik als ik in de auto stap kom ik na 5 minuten nauwelijks meer toeristen tegen en de traditionele dorpjes zijn dan volop aanwezig dus mij zie je hier niet weg gaan.

lijkt me een heerlijke plek!

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  goede olijvenoogst kreta metaxa 0 1.255 09 December 2014, 09:47
Laatste bericht: metaxa
  Ons nieuwe leven op Kreta famtop 0 2.308 02 May 2011, 13:14
Laatste bericht: famtop

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies