Het goede leven op Kreta
#1
Waarom leven in Griekenland. Vanmiddag een goede vriendin bezocht die samen met haar Griekse partner een erg leuk huis zijn betrokken. op de terug weg even gestopt bij de kantina in Analipsi. bij binnenkomst word het me gelijk weer duidelijk waarom ik op Kreta woon. Bij binnenkomst heb ik binnen enkele minuten driekwart liter witte wijn aangeb0den door de Papas die 6 maanden geleden mijn vrouw heeft begraven en een erg mooie kerkdienst heeft gehouden. hij zit aan de bar heerl...ijk te smikkelen van zijn Gorta, Souflaki enz. Daarna moet ik gaan zitten aan de tafel van diverse Griekse bewoners van het dorp die ik ken waaronder een opa die zijn twee kleinkinderen heeft meegenomen en die het enorm naar zijn zin heeft. De eigenaar staat achter de gril heel druk zijn bieftekis, souflakis patates enz. te bakken enz. terwijl zijn vrouw een schat van een mens in de keuken druk is de afwas te doen en de aardappelen staat te schillen, terwijl manlief erg druk is en rokend zijn werk doet terwijl hij net het gevecht tegen longkanker tot nu toe heeft overwonnen. Zoonlief die totaal ongeschikt is voor dit vak een meehelpt krijgt voor de zoveelste keer op zijn donder omdat hij het internet veel belangrijker vind dan zijn gasten. Beste Nederlanders daarom woon ik op Kreta [Afbeelding: 16icf0i.jpg]
#2
Hoi daar , dat is de reden dat we er met twee weken gaan wonen,overigens leuke cantina lekker en goedkoop(nederlander) en wat je ervaart eigenaar vrouw en zoon hele maal waar leuk was bij ons ook zo overgekomen Hans Smile
#3
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





lente op komst op Kreta
messara's signatuur Cool Cool
#4
Natuurlijk is leven op Kreta goed, als je financiëel onafhankelijk bent en niet moet teren op een Grieks pensioentje en je slecht ter been bent of in een rolstoel zit.
Als je oud en krakkemikkig wordt valt het niet mee om op Kreta fatsoenlijk te leven, zeker als je ziet hoe ze omgaan met gehandicapten, probeer maar eens met een rolstoel  normaal op het trottoir te rijden, en dan heb ik nog niet over her en der verkeerd geparkeerde auto's die de trotoirs blokkeren.
Dat is Kreta zonder roze bril..
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#5
(30 January 2019, 16:43)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk is leven op Kreta goed, als je financiëel onafhankelijk bent en niet moet teren op een Grieks pensioentje en je slecht ter been bent of in een rolstoel zit.
Als je oud en krakkemikkig wordt valt het niet mee om op Kreta fatsoenlijk te leven, zeker als je ziet hoe ze omgaan met gehandicapten, probeer maar eens met een rolstoel  normaal op het trottoir te rijden, en dan heb ik nog niet over her en der verkeerd geparkeerde auto's die de trotoirs blokkeren.
Dat is Kreta zonder roze bril..

Helemaal juist Arthur, ik zie dat hier ook elke dag, ik hoop zo lang als mogelijk mijn donkere zonnebril hier te kunnen gebruiken.
messara's signatuur Cool Cool
#6
Toevallig ben ik met de feestdagen in Nederland geweest, meerdere familieleden van mij opgezocht met wat gezondheidsproblemen.
Ook een oom van mij die in rolstoel met allerlei aanpassingen in een verzorgingstehuis is opgenomen.
Wat is het verschil altijd groot als ik dan in Athene kom en mn schoonfamilie met ook wat "soortgelijke" gezondheidsproblemen zie.
We zijn een week later terug naar Kos gekomen omdat schoonmoeder in t ziekenhuis kwam te liggen. Manlief is zelfs weer terug naar
Athene gegaan om dr ff nog een weekje te steunen. Allemaal wel te overzien, oma is al weer flink opgeknapt.
Maar dat had ook anders kunnen uitpakken, en het "systeem" is hier toch eigenlijk dat je je zelf maar moet zien te redden.

De buurvrouw hier op Kos heeft een paar weken terug een hersenbloeding gehad. Bedlegerig, kan niet meer praten, etc heel zielig allemaal
Wat zou t mooi zijn als er al was t om de andere dag iemand van n soort thuiszorg kon komen om daar thuis een handje te helpen met wassen etc.

Nu onze kinderen de deur uit zijn, oudste woont/werkt in Nederland jongste studeert nog maar die zie ik ook wel Griekenland verlaten,
bedenk ik me wel eens wat als wij niet meer kunnen. Heel toevallig hoorde ik van een kennis uit Thessaloniki dat familie van haar in zo'n prive
medi gebeuren, soort bejaardentehuis had gewoond t laatste half jaar van t leven van die oudere meneer. In Athene schijnen ook een paar van dat soort
tehuizen te zijn. Iemand die hier meer over weet?


.
#7
Sorry Cornelius, ik zie nu pas dat ik erg off topic ga.
Ik snap je manier van genieten, van de kleine gemoedelijke dingen die om je heen gebeuren.
Zonder afgesproken te hebben toch leuke ontmoetingen etc.
#8
Nanny, onze vaste taxichauffeur in Athene had een andere oplossing gevonden.
Die zijn ouders hebben een mevrouw die hen dag en nacht verzorgd, woont bij die mensen.  Volgens hem is het veel goedkoper dan een rusthuis.

Groetjes
Viviane
#9
(31 January 2019, 13:07)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nanny, onze vaste taxichauffeur in Athene had een andere oplossing gevonden.
Die zijn ouders hebben een mevrouw die hen dag en nacht verzorgd, woont bij die mensen.  Volgens hem is het veel goedkoper dan een rusthuis.

Groetjes
Viviane

Onze enkele jaren geleden overleden naaste Griekse buurvrouw in het dorp, is jaren verzorgd geweest door een Bulgaarse inwonende hospita. Zij is er nu nog steeds omdat manlief achterbleef met hun bedlegerige dochter. Eén keer per jaar gaat ze naar Bulgarije terug voor een 3-tal weken. Tijdens die drie weken komt de andere dochter dan voor hen zorgen.
#10
(30 January 2019, 16:43)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk is leven op Kreta goed, als je financiëel onafhankelijk bent en niet moet teren op een Grieks pensioentje en je slecht ter been bent of in een rolstoel zit.
Als je oud en krakkemikkig wordt valt het niet mee om op Kreta fatsoenlijk te leven, zeker als je ziet hoe ze omgaan met gehandicapten, probeer maar eens met een rolstoel  normaal op het trottoir te rijden, en dan heb ik nog niet over her en der verkeerd geparkeerde auto's die de trotoirs blokkeren.
Dat is Kreta zonder roze bril..

Daar ben ik het helemaal mee eens Arthur. Griekse pensioenen : 1 van de 3 gepensioneerden ontvang een pensioen lager dan 500 euro. Het is mooi en prachtig hoor, het weer, de gastvrijheid, het landschap etc. , als je een Nederlands inkomen hebt. Het leven voor veel Kretenzers is bepaald niet makkelijk, ook al  merk je daar misschien niet veel van.
#11
Het mooie aan het verhaal van Cornelius is dat hij laat zien dat hij, ondanks het grote verlies van een half jaar geleden, zich op zijn plaats voelt. En dat de mensen van het dorp hem daarin steunen. Dat is het mooie van Griekenland. Dat geeft deze burger moed voor de toekomst, later als ik oud ben :)
#12
Ik hoop dat je er nog heel erg lang en zo welkom mag wonen, dat je kan en mag genieten van de gastvrijheid en de liefde die de mensen je geven.
#13
(04 February 2019, 15:48)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik hoop dat je er nog heel erg lang en zo welkom mag wonen, dat je kan en mag genieten van de gastvrijheid en de liefde die de mensen je geven.
Dat gaat zeker gebeuren Jacq1970 ik woon in het oude gedeelte van een erg leuk dorp vol met leven van de bevolking en erg leuke kafenions en een erg leuke kantina waar de lokale bevolking graag komt, erg lieve Grieken me heen en in het seizoen wat drukker door het toerisme maar wel erg fijn gelegen in het centrum van kreta centraler kan niet het uiterste westen en het oosten (waar niet veel te zoeken is) zijn in een auto rit binnen handbereik als ik in de auto stap kom ik na 5 minuten nauwelijks meer toeristen tegen en de traditionele dorpjes zijn dan volop aanwezig dus mij zie je hier niet weg gaan.
#14
(04 February 2019, 16:55)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 February 2019, 15:48)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik hoop dat je er nog heel erg lang en zo welkom mag wonen, dat je kan en mag genieten van de gastvrijheid en de liefde die de mensen je geven.
Dat gaat zeker gebeuren Jacq1970 ik woon in het oude gedeelte van een erg leuk dorp vol met leven van de bevolking en erg leuke kafenions en een erg leuke kantina waar de lokale bevolking graag komt, erg lieve Grieken me heen en in het seizoen wat drukker door het toerisme maar wel erg fijn gelegen in het centrum van kreta centraler kan niet het uiterste westen en het oosten (waar niet veel te zoeken is) zijn in een auto rit binnen handbereik als ik in de auto stap kom ik na 5 minuten nauwelijks meer toeristen tegen en de traditionele dorpjes zijn dan volop aanwezig dus mij zie je hier niet weg gaan.

lijkt me een heerlijke plek!
#15
Ik vind de oude vrouwtjes altijd (soms) zo aandoenlijk en knuffelig. Ook al kennen ze je niet en vraag je iets simpels krijg je regelmatig een knuffel en een dikke zoen. Misschien omdat we lost in translation zijn en we beiden moeten lachen om de situatie , geen idee.

Maar idd, met een rolstoel kom je niet ver. Ik heb ook totaal geen illusies om daar bejaard (met serieuze klachten) te wonen. Zo lang het leuk en te doen is zullen we blijven. Ik hoorde wel van iemand dat er in Rethimnon een 'verzorgingshuis' is met de nodige luxe maar dan moet je misschien wel meer dan een gemiddeld inkomen hebben. Net ff gegoogled en dit is de 1e hit, zal deze wel zijn.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#16
Zo dat ziet er sjiek uit ja, jammer dat er geen prijslijstje bij is.
#17
Leven in Griekenland is inderdaad anders, niet enkel op Kreta. Zoals Arthur aanhaalt, heeft het ook zijn negatieve kanten maar dit moet individueel bekeken worden (pensioen, gezondheid, gezinssamenselling, ... ).
Ik heb een woonst op Lesvos aan een authentiek visserdorpje. Iedereen kent elkaar en het is precies één grote familie en geeft een warm gevoel; echt zalig. In't leven van België is de sfeer kil, asociaal en zit iedereen tussen zijn 4 muren. Elke dag stressen de mensen, zelden wordt tegen elkaar gesproken en wordt je geleefd. Het sociaal leven gaat achteruit en se smartphone generatie neemt alles over. Geef mij maar mijn gezellig babbeltje en het gezelschap van de Griekse buren of in't haventje.
#18
ik durf hier gerust te stellen dat ik op Kreta 10 x meer sociaal kontakt heb dan voorheen in Belgie
messara's signatuur Cool Cool
#19
(12 March 2019, 16:19)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik durf hier gerust te stellen dat ik op Kreta 10 x meer sociaal kontakt heb dan voorheen in Belgie

Het ligt er natuurlijk wel aan waar je woont en welk type je bent, in een grote stad of het nou in NL, B of GR is het wat moeilijker.
In de kleinere plaatsen en op het platteland is het veel makkelijker.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#20
(12 March 2019, 16:19)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik durf hier gerust te stellen dat ik op Kreta 10 x meer sociaal kontakt heb dan voorheen in Belgie
Klopt helemaal Messara, de ieder voor zich en god voor ons alle mentaliteit, de hufterigheid de misdaad, enz., enz is niet te vergelijken met Griekenland behoudens de grote steden dan.
Het met elkaar bezig zijn, de zorg voor elkaar is absoluut niet vergelijkbaar met Nederland.
Als ik zie hoe mijn Griekse buren zich bekommerd hebben om mij na het overlijden van mijn vrouw nu 1,6 jaar geleden maak je in Nederland niet meer meer.
Ja er zijn grote tegenstellingen en gebreken maar de zorg zeker in mijn omgeving voor de minder bedeelde is geweldig.
Ja zeker vele hebben een klein pensioen wat door Europa erg is verlaagd maar zijn ze ongelukkig de meeste niet.
Ze koesteren vaak de contacten die ze hebben worden verzorgt door hun familie iets wat in Nederland alleen gebeurd als er geld tegenover staat.
Ik ken hier een oud vrouwtje ze word 89 volgende maand is in haar leven nog nooit verder geweest dan Heraklion maar haar familie geeft aan dat ze ziels gelukkig is.
Natuurlijk zijn er ook schrijnende gevallen zoals overal in de wereld maar vele van die oudjes hebben een gelukkig leven mede dankzij de lieve zorg van hun omgeving.
Vandaar dat ik vind dat het leven hier vele malen beter is als in Nederland ondanks de minpunten die er zeker zijn.
Er zijn er die deze visie niet delen maar dat ik met een roze bril naar het leven hier kijk.
Ik denk dat deze mensen hun oogkleppen eens af moeten doen
#21
Wij wonen nu twee jaar op Kreta maar kunnen ons toch moeilijk vinden in die eenzijdig positieve verhaaltjes over dit land en zijn bewoners. Toegegeven, onze kennis van de Griekse taal kan beter, maar het is nog steeds wachten op een repliek van de buren wanneer wij hen met een welgemeende kalimera begroeten. Ook een veel terugkerend verhaal is de bijna vanzelfsprekendheid waarmee buitenlandse huurders in conflict leven met de huisbaas, lijkt wel een traditie hier.
Een recent voorval met vrienden van ons slaat alles; bij bezichtiging van een huurwoning maakte de man een zware val en kon niet meer opstaan. Zegt de huiseigenaar dat-ie dringend ergens moest zijn en laat hen doodleuk aan hun lot over...
Natuurlijk is het een mooie plek om te leven, veilig ook en met een heerlijke keuken, maar de Kretenzers hebben ons toch wat ontgoocheld.
#22
"de ene Griek gunt de andere Griek het daglicht niet" heeft mij ooit eens iemand vertelt, en dat klopt ook. Mijn buren spreken ook niet tegen mij, maar dat is hun probleem, ga mijn leven op Kreta door hen niet laten vergallen, ze doen maar ...
messara's signatuur Cool Cool
#23
(12 March 2019, 18:04)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 March 2019, 16:19)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik durf hier gerust te stellen dat ik op Kreta 10 x meer sociaal kontakt heb dan voorheen in Belgie
Klopt helemaal Messara, de ieder voor zich en god voor ons alle mentaliteit, de hufterigheid de misdaad, enz., enz is niet te vergelijken met Griekenland behoudens de grote steden dan.
Het met elkaar bezig zijn, de zorg voor elkaar is absoluut niet vergelijkbaar met Nederland.
Als ik zie hoe mijn Griekse buren zich bekommerd hebben om mij na het overlijden van mijn vrouw nu 1,6 jaar geleden maak je in Nederland niet meer meer.
Ja er zijn grote tegenstellingen en gebreken maar de zorg zeker in mijn omgeving voor de minder bedeelde is geweldig.
Ja zeker vele hebben een klein pensioen wat door Europa erg is verlaagd maar zijn ze ongelukkig de meeste niet.
Ze koesteren vaak de contacten die ze hebben worden verzorgt door hun familie iets wat in Nederland alleen gebeurd als er geld tegenover staat.
Ik ken hier een oud vrouwtje ze word 89 volgende maand is in haar leven nog nooit verder geweest dan Heraklion maar haar familie geeft aan dat ze ziels gelukkig is.
Natuurlijk zijn er ook schrijnende gevallen zoals overal in de wereld maar vele van die oudjes hebben een gelukkig leven mede dankzij de lieve zorg van hun omgeving.
Vandaar dat ik vind dat het leven hier vele malen beter is als in Nederland ondanks de minpunten die er zeker zijn.
Er zijn er die deze visie niet delen maar dat ik met een roze bril naar het leven hier kijk.
Ik denk dat deze mensen hun oogkleppen eens af moeten doen

Niet iedere Hollander of Belg denkt alleen aan zichzelf ,en is geen hufter of misdadiger ,en ook niet iedere Griek is een engeltje
#24
Ik heb een zeer toffe en sociale relatie met mijn Griekse buren. Ik word behandeld als een broer; alsof ik familie ben. Het merendeel zijn boeren en vissers in een klein authentiek dorpje. In de grote(re) steden zal de sfeer inderdaad anders zijn. Uiteraard vergt het enige tijd alvorens je hun vertrouwen krijgt en wordt opgenomen in hun gemeenschap. Alles begint bij jezelf en je ingesteldheid en principes. Ik ga al 27 jaar om met de Grieken en 7 jaar geleden heb ik mijn woonst gekocht op Lesvos. Dit is mijn thuis geworden... elke dag een glimlach, vriendelijke mensen, gastvrijheid, ...
#25
Ik snap wel wat Cornelius bedoelt. Er zijn genoeg situaties waarin een ongelooflijk grote mate van zorg wordt geboden.
Elke dag zie ik t weer bij mijn directe buurtjes maar ken ook vele andere gevallen.
Aan de andere kant ken ik ook persoonlijk gevallen waar oudjes wel hun huis of grond is afgenomen,
maar waar de zorg van de familie ver te zoeken is. Opaatjes en omaatjes die dus hun bezit afstaan aan kinderen,
of andere familiemet een soort van "overeenkomst' dat de familie daarvoor in ruil "op ze past".
Mooi plan dat dus soms misloopt.

Dat alle Grieken engeltjes zijn en de nederlanders allemaal hufters gaat natuurlijk niet op.
Ik ken leuke en minder leuke mensen van allerlei nationaliteiten.

Omdat het "zorg" gebeuren in nederland van bovenaf geregeld is zeg maar denk je daar niet zo bij na.
Het is immers niet jouw verantwoording. Hier ligt de verantwoording bij de familie,
bijna iedereen maakt wel eens mee hoe moeilijk dat soms is.
Dus als t iemand anders overkomt denk je gelijk aan je eigen situatie en ga je ook sneller hulp bieden.
Maar goed misschien is dit mijn persoonlijke mening en ervaring.
Het familie gevoel wat Markos beschrijft ervaar ik ook hier in het kleine dorpje.
#26
Ik geloof niet dat je me echt goed begrijpt beste Metaxa, maar als je met droge ogen wil beweren wat zowel in Nederland als Belgie de mentaliteit in het algemeen te vergelijken is met hier dan sla je de plank echt mis.
Natuurlijk is elke Griek niet heilig maar in het algemeen de zorg voor elkaar het respect wat de jongeren voor de oudere hebben enz. is in Nederland zeker ver te zoeken zeker als ik de media volg.
Ik ben alles bij elkaar 14 jaar weg uit Nederland met een onderbreking van twee jaar zou voor geen goud in de wereld terug keren.
Het contact, de zorg en de vriendschap die ik ervaar met de Grieken zou ik voor geen goud willen missen en ja er lopen uiteraard Grieken rond die de buitenlanders niet pruimen er woont er een vlak bij me het zal me een zorg zijn ik blijf hem netjes groeten als ik hem tegen kom krijg een grom terug mijn leven word er niet minder van hoor zijn kids zijn gek op mijn hondjes en komen er regelmatig mee spelen dus vrees voor hem dat hij alleen staat ha ha.
#27
Wat mij wel opgevallen in GR is dat mensen met een handicap meer geaccepteerd worden - zowel de
lichamelijk alsook de geestelijk gehandicapten worden volledig "volwaardig" bejegend.
Johannes
#28
(13 March 2019, 16:42)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij wel opgevallen in GR is dat mensen met een handicap meer geaccepteerd worden - zowel de
lichamelijk alsook de geestelijk gehandicapten worden volledig "volwaardig" bejegend.
Johannes

Klopt bij mij in het dorp wonen diverse gehandicapten en rijden in zowel een hand voortgeduwde en ook in een elektrische rolstoel rond en die worden overal geholpen ondanks dat er erg weinig gedaan word door de overheid.
Ze rijden op de straat omdat het anders niet mogelijk is om ergens te komen maar er is geen automobilist die zich daaraan ergert in de winkels worden ze met respect behandeld.
#29
@Johannes, aan de ene kant wel andere kant niet denk ik.
Het Down meisje ( nu denk ik 45) hier in het dorp komt maar heel erg weinig buiten bijvoorbeeld, toch n soort schaamte.
Aan de andere kant is er misschien een snellere acceptatie omdat er weinig "speciale" oplossingen zijn voor een kind met speciale behoeftes.
Dus gaat een kind dat in Nederland al lang naar speciaal onderwijs nog heel lang naar het reguliere onderwijs.
Je krijgt daardoor misschien wel dat het "gewoon" geworden vond, dat sommige kinderen anders zijn.
Beide onze kinderen hadden zo n kind in de klas. Vaak blijft het meerdere malen zitten,
en komt als 14 jarige of zo van de lagere school af. Lijkt me erg moeilijk voor een onderwijzer ook, zo n kind dat er maar n beetje bijhangt.
Sinds de crisis is er ook helemaal geen geld voor een extra onderwijzer die misschien ergens iets kan gaan bijschaven of zo.
#30
(13 March 2019, 17:00)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Johannes, aan de ene kant wel andere kant niet denk ik.
Het Down meisje ( nu denk ik 45) hier in het dorp komt maar heel erg weinig buiten bijvoorbeeld, toch n soort schaamte.
Aan de andere kant is er misschien een snellere acceptatie omdat er weinig "speciale" oplossingen zijn voor een kind met speciale behoeftes.
Dus gaat een kind dat in Nederland al lang naar speciaal onderwijs nog heel lang naar het reguliere onderwijs.
Je krijgt daardoor misschien wel dat het "gewoon" geworden vond, dat sommige kinderen anders zijn.
Beide onze kinderen hadden zo n kind in de klas. Vaak blijft het meerdere malen zitten,
en komt als 14 jarige of zo van de lagere school af. Lijkt me erg moeilijk voor een onderwijzer ook, zo n kind dat er maar n beetje bijhangt.
Sinds de crisis is er ook helemaal geen geld voor een extra onderwijzer die misschien ergens iets kan gaan bijschaven of zo.

Er woont hier in het dorp een man die zwaar gehandicapt is, hij rijd rond in een elektrische rolstoel er is een speciale oprit gemaakt naar zijn huis hij rijd midden op de straat iedereen stopt voor hem hij kan nauwelijks praten en overal en in elke winkel word hij geholpen geweldig om te zien hoe de mensen uit het dorp hem helpen
#31
Misschien ook wel weer per geval verschillend.
Wij hadden hier ook een heel lieve "dorpsgek" echt goed bedoeld hoe ik t schrijf.
Hij is een jaar of wat geleden overleden werd ook door iedereen op handen gedragen zeg maar. 
Leefde van beetje oregano plukken, waar je m dan weer in sigaretten voor betaalde. 
Hier en daar beetje helpen, hier n gratis koffie, daar een gratis drankje.
Ging graag met toeristen op de foto, beetje de weg wijzen naar t bergpad en zo.
Jaar of 70 of zo geworden denk ik, zag er altijd heel gelukkig uit.

En nu schiet me de famiie van mijn man die we paar jaar geleden leerden kennen op Samos ook nog weer te binnen.
Die mensen die t finacieel zeker niet breed hadden en hebben, zijn met hun Down dochter van n jaar of toen 20 denk ik nu 40
verhuist van meer centrum klein dorp naar daarbuiten. Ze werd zo erg gepest dat moeder t niet langer kon aanzien.
Hele boeltje opgepakt en buitenaf gaan wonen. Zoals we al zeiden overal minder leuke mensen.

Wat te denken van iemand die homofiel is.....eerlijk gezegd denk ik dat die beter af is in Nederland. Niet dat t daar altijd makkelijk zal zijn.
Maar in Griekenland zeker in de dorpen, erg moeilijk denk ik.
#32
De mentaliteit van veel Kretenzers, ik weet niet hoe het op de andere eilanden of het vaste land is.
Manolis heeft een hele mooie ezel, buurman Yorgos niet, op een dag mag hij een wens doen en de weldoener vraagt of hij een mooiere ezel wil als Manolis, nee zegt Yorgos, ik wil dat de ezel van de buurman doodgaat.
Ook dat is het leven voor velen op Kreta, mekaar het licht in de ogen niet gunnen, maar als je altijd met een rose bril oploopt wil je dat niet zien.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#33
(13 March 2019, 18:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De mentaliteit van veel Kretenzers, ik weet niet hoe het op de andere eilanden of het vaste land is.
Manolis heeft een hele mooie ezel, buurman Yorgos niet, op een dag mag hij een wens doen en de weldoener vraagt of hij een mooiere ezel wil als Manolis, nee zegt Yorgos, ik wil dat de ezel van de buurman doodgaat.
Ook dat is het leven voor velen op Kreta, mekaar het licht in de ogen niet gunnen, maar als je altijd met een rose bril oploopt wil je dat niet zien.

Ach, ach ik weet absoluut niet wat dit soort mensen zoals jij hier zoeken op Kreta of ergens anders in Griekenland.
Ga lekker naar het land terug waar het erg moeilijk is om illegaal te verblijven zoals vele Nederlanders hier doen en dan gaan lopen verkondigen dat ze het zo goed weten hoe het leven hier in elkaar zit.
De grootste ezels zijn die niet in de spiegel durven kijken en zich verschuilen in de duisternis en schuil gaan achter de realiteit van het niet deelnemen  aan de leefgemeenschap waar je deel van uit maakt maar waar je boven wil staan en het altijd beter weet.

De essentie van mijn bedoeling van deze topic was om  aan te geven dat ik persoonlijk (omdat ik Persoonlijk) zoveel als mogelijk deel neem aan het lokale leven duidelijk te maken dat ik het leven vele malen beter vind dan het leven het momenteel in de regio Nederland/Belgie is.
Het is niet mijn bedoeling om te discusieren of het leven van ezels waar ook ter wereld beter is, die discussie laat ik graag over aan de ezels in deze wereld.
En daar bedoel ik absoluut niet de dierlijke ezels mee in tegenstelling tot de menselijke soort zijn het enorme lieve en aanhankelijke dieren.
#34
Ik kan me zo voorstellen dat veel nieuwe leden die meestal op zoek zijn naar wat meer info
voor een mooie vakantie en dan deze onzin lezen, hun info ergens anders gaan zoeken ,en
het voor gezien houden op dit forum
#35
(14 March 2019, 09:41)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan me zo voorstellen dat veel nieuwe leden die meestal op zoek zijn naar wat meer info
voor een mooie vakantie en dan deze onzin lezen, hun info ergens anders gaan zoeken ,en
het voor gezien houden op dit forum

duimpie
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#36
Al jaaaren woon ik in een klein Kretenzer dorp. Mijn man komt hier vandaan, ik maak zeker deel uit van de leefgemeenschap. Wat ik hier heb gezien aan afgunst, vooroordelen, enorme ruzies binnen families ...Hoeveel rechtszaken er zijn over bv een meter van een veld of recht van overpad, de rijdende rechter zou er er tientallen programma's mee kunnen vullen.
Het zorgen voor oude of zieke familieleden kan zeker goed en liefdevol zijn, maar vergeet niet dat er meestal geen andere keuze is. Er zijn hier geen voorzieningen.
Kretenzers laten trouwens zelden het achterste van hun tong zien aan buitenstaanders.
Dat Cornelius zich zo thuisvoelt in het dorp waar hij woont en veel hartelijkheid ondervind van de bewoners is heel fijn en ik hoop dat hij daar nog lang van zal genieten.
Maar het leven hier is voor de Kretenzers geen sprookje, in tegendeel.
#37
(14 March 2019, 09:41)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan me zo voorstellen dat veel nieuwe leden die meestal op zoek zijn naar wat meer info
voor een mooie vakantie en dan deze onzin lezen, hun info ergens anders gaan zoeken ,en
het voor gezien houden op dit forum
Slaat nergens op . Moet je dan alleen schrijven met de gedachte of anderen dat allemaal wel leuk vinden ?

Mensen schrijven hun ervaringen op en soms strookt dat met de romantische ideeën. Als je daar niet mee om kan gaan is een forum , welk forum dan ook, niets voor jou.
#38
Het kan toch niet zo zijn dat Cornelius zomaar iedereen hier kan beledigen ,en voor van alles en nog
wat uitmaken, dat deed hij vroeger al op het Kretaforum onder de naam Kees
#39
Het leven in een kleine gemeenschap (een eiland of een afgelegen dorp) is natuurlijk altijd anders dan in de drukke en onpersoonlijkere grote steden, ik denk dat de mensen op de Waddeneilanden of in de kleinere Belgische en Nederlandse dorpen, ook vriendelijker omgaan met hun buren. je bent gewoon wat meer afhankelijk van elkaar. Ook leent het warmere Griekse klimaat zich beter voor een buiten leven en is het dus makkelijker om even een gezellig praatje te maken, je komt elkaar steeds overal tegen. Als ik terug ben van een paar weken Griekenland, vraag ik me altijd af waar de mensen zijn gebleven. Mijn straat is volkomen leeg en op weg naar een boodschap kom ik niemand tegen.  De plaatselijke Griekse brombeer zal er ook altijd zijn, maar zijn Nederlandse evenbeeld zul je iets vaker tegen komen in de sociale media.
#40
(14 March 2019, 12:06)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het kan toch niet zo zijn dat Cornelius zomaar iedereen hier kan beledigen ,en voor van alles en nog
wat uitmaken, dat deed hij vroeger al op het Kretaforum onder de naam Kees
Dan is het aan Ger om te beoordelen of hij te ver gaat. Cornelius is ook niet mijn favoriete schrijver op dit forum maar je hebt de mogelijkheid om hem persoonlijk hierover aan te schrijven .


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn leven in Analipsi Cornelius 6 2.838 19 July 2019, 06:45
Laatste bericht: Elena
  goede olijvenoogst kreta metaxa 0 1.924 09 December 2014, 10:47
Laatste bericht: metaxa
  Nieuw leven Cornelius 6 4.248 03 May 2013, 17:52
Laatste bericht: Maria
  Ons nieuwe leven op Kreta famtop 0 3.002 02 May 2011, 14:14
Laatste bericht: famtop

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)