Paasmenu 2018 Deel 1 van 2
#1
Aangezien mijn werkgevers geen centen meer hebben om mij na 27 maart door te betalen, heb ik de tijd om lekker uit te pakken met pasen! Wink

Ik heb los al een aantal recepten gepost die hier nog niet waren langsgekomen.
We krijgen eters, gezellig, en 's middags met de borrel hebben we dan de volgende mezze op tafel staan:

* Feta-knoflookdip
* Tzatziki
* Krokante pitadriehoekjes


Voor het diner komt alles gelijk op tafel, dus geen scheiding tussen voor - en - hoofdgerecht:

* Gemarineerde champignons in tomatensaus (gemakkelijk een dag van te voren te maken, dan na het toevoegen van de champignons het gas gelijk uit en de volgende
   dag opwarmen).
* Yigantes (ook een dag van te voren te maken, dan twee dagen van te voren beginnen met de bonen te weken)
* Bloemkoolsalade (de bloemkool kan een dag van te voren gekookt worden, ik zelf stoom de roosjes ipv koken, de salade kan dan op pasen zelf afgemaakt worden)
* Briam (op de dag zelf pas maken)
* Knoflook/citroenaardappels uit de oven (kan gezamenlijk met de briam de oven in, de temperatuur instellen tussen de receptuur voor aardappels en briam in, of de briam
   op de koudere plek in de oven zetten. Ik heb een grote oven met meerdere verdiepingen).
* Sofrito (een dag van te voren te maken, kies kwalitatief goed rundvlees, dan is het de tweede dag overheerlijk!)

Als dessert hebben we:

* Galaktoboureko. Mijn favoriete Griekse dessert.

Hieronder heb ik alle recepten onder elkaar staan. Alles staat ook apart op Oriste. Het duurt nog even, maar alvast voor iedereen een Kaló Pascha!

















Zie verder bij deel 2.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Lekker, Johan! Het water loopt me in de mond. Ik ga er alvast een aantal uit proberen.....
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#3
Heerlijk!
Quote
#4
En we zijn gestart! Hieronder de planning Big Grin

[Afbeelding: suvdyc.jpg]

Ik moet alleen nog even een tonijnsalade inplannen voor de mezze in de middag. Komt er alsnog bij. Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Haha een heuse planning zelfs, leuk!
Zelf heb ik dat niet, weet inmiddels hoelang ik nodig heb en begin op tijd.
Succes!
Quote
#6
(30 March 2018, 11:52)jacq1970 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Haha een heuse planning zelfs, leuk!
Zelf heb ik dat niet, weet inmiddels hoelang ik nodig heb en begin op tijd.
Succes!

Dank je, gaat zeker lukken! 
Bij zoveel gerechten vind ik het rustgevend om een planning te maken, kan ik niks vergeten en ook belangrijk om zo optimaal mogelijk de oven in te delen en gebruiken (en ook mijn eigen tijd).   Wink Alles (muv van een paar kleine mezze) moet uiteindelijk in één keer op tafel komen! Is mijn sales-achtergrond, niet rennen, maar plannen! Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Wat zullen jullie genieten Johan. Hoeveel eters krijg je.
Quote
#8
8 man. Net een mooi groepje om gezellig te blijven. Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Het genieten kan beginnen Johan.
Alle lezers fijne liefdevolle paasdagen gewenst en vast een beetje dromen over de komende vakantie(s).
Voor ons Lefkas en Parga.
Quote
#10
Het was een geslaagde "editie" Smile Er is lekker gesmuld en genoten! Een paar fotootjes:

Onze zelf geverfde eitjes:

[Afbeelding: 8z1qv7.jpg]

Het vlees voor de sofrito:

[Afbeelding: 6p0znc.jpg]

[Afbeelding: 25546l2.jpg]

De Yigantes:

[Afbeelding: m95zk8.jpg]

Het aanbakken van de champignons:

[Afbeelding: 2zjkk7o.jpg]

De Galaktoboureko opgebouwd en klaar voor de oven:

[Afbeelding: b6xzz7.jpg]

En zo na het bakken. De metalen schaal heeft veel hitte geleid, dus de Galaktoboureko netjes losgesneden van de zwarte randen (is olijfolie) en in mooie stukken gesneden:

[Afbeelding: 33o7czl.jpg]

En de bloemkoolsalade:

[Afbeelding: 9apkdg.jpg]

[Afbeelding: j58mc1.jpg]

Vanavond eten we de restantjes op. Niet zo heel veel meer, dus maak ik er een aardappel/eisalade uit Karpathos bij!
Iedereen nog een fijne tweede paasdag!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Mmmmmmm ziet er geweldig goedig uit. Nu nog proeven, dus als je het leuk vindt kom maar gauw koken (samen natuurlijk maar jij bent le chef), wanneer heb je vakantie?
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#12
(02 April 2018, 21:13)kokino17 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mmmmmmm ziet er geweldig goedig uit. Nu nog proeven, dus als je het leuk vindt kom maar gauw koken (samen natuurlijk maar jij bent le chef), wanneer heb je vakantie?

Big Grin Met vakantie ben ik dit jaar in Kefalonia Big Grin  Maar dank je voor je compliment! Ik hou het in gedachten voor als ik weer in Kreta ben! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Fijne vakantie straks in Kefalonia johan. Dit eiland staat ook nog op mijn lijst. Kan met een boot vanaf Kreta leuk! Altijd welkom hoor
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#14
Ziet er heerlijk uit hoor, vooral de gigantes.. het water loopt me in de mond  Big Grin
Je gasten mogen blij zijn met zo een gastheer!
Quote
#15
Ga je met de paas weer zo uitgebreid koken Johan?
Quote
#16
(13 April 2019, 23:33)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ga je met de paas weer zo uitgebreid koken Johan?

We zijn met een kleiner groepje dit jaar, zes man. Menu lichtjes aangepast Big Grin
Ipv sofrito dit jaar een mooie lamsbout uit de oven met grote knoflook/citroenaardappelen. Galaktoboureko en gigantes blijven erin, zijn toppertjes! Als salade dit jaar de bekende choriatiki en als de asperges mooi zijn, het recept van Griekse asperges (gegrild, met feta). Voor bij de borrel Spanakopita, olijfjes, tonijnsalade, blokjes feta, lekkere ouzo erbij Tongue

De restanten van de lamsbout verwerk ik voor tweede pasen in een Kretenzische aardappelsalade. O ja, de rood geverfde eieren zijn ook een must natuurlijk! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
Wat een fijn menu. Was je maar mijn buurman (grapje)
Ik ga deze week je recepten doorbladeren en een menu samenstellen. Niet zo uitgebreid, want we zijn samen met de paas.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Paasmenu 2018 Deel 2 van 2 JohanV 2 1.907 16 March 2018, 11:01
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)