Grieksegids nieuws     
Peiling: Een rubriek "eten & drinken" op dit forum
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
lijkt me leuk; ik heb zelf ook leuke tips en ideëen voor de rubriek.
45.45%
25 45.45%
lijkt me leuk, ik lees alleen mee en hoop zo veel te leren. Ben (nog) niet zo'n Griekse keukenprins(es).
49.09%
27 49.09%
lijkt me overbodig; laat dat maar aan andere fora voor.
3.64%
2 3.64%
daar heb ik geen mening over.
0%
0 0%
daar moet ik niet aan denken, ik lust helemaal geen Grieks eten.
1.82%
1 1.82%
Totaal aantal stemmen: 55 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

Rubriek "eten & drinken"?
#1
Lightbulb 
Beste leden én alleen-meelezers, ik zit met een dilemma Huh

Van enkele lezers kreeg ik de opmerking dat dit "Oríste"-forum niet compleet is. We schrijven, lezen, downloaden, kijken televisie, lezen boeken, gaan op reis enz, enz.
Maar...... eten en drinken, daar hebben we het nooit over. Lekkere recepten, handige kookboeken, goede Griekse restaurants, alles over Griekse wijnen.............
Kortom "er moet een Grieks eten & drinken-rubriek komen" is de boodschap.
Eerlijk gezegd ben ik nogal huiverig voor dat idee, is er eigenlijk wel vraag naar? Op andere fora zie ik dat er nauwelijks gepost wordt over deze toch zó belangrijke bezigheid. En als er maar weinig animo voor is kan dat evengoed in ons praathoekje. Maar goed, da's mijn bescheiden mening. Belangrijker is hoe júllie erover denken.

Vandaar dat ik hier maar even een referendum onder de leden over hou.
Ik hoop door via de uitslag van deze poll een goede indruk te krijgen over de vraag of er belangstelling voor bestaat.
Kijk bovenaan dit berichtje (even naar boven scrollen) en laat je stem horen. Ik ben reuze benieuwd.


Arrow Iedereen kan en mag stemmen, dus ook lezers die alleen meelezen maar géén lid zijn van dit forum. Gráág zelfs ;)
Quote
#2
Er word misschien niet gepost over Grieks eten en drinken maar het hoort wel bij Griekenland! Grieken hebben een echte eetcultuur, praten graag en veel over lekker eten, trekken uren uit om met vrienden en familie te eten.
Mijn ervaring is (het GCH heeft een Grieks recepten forum) dat de berichten weinig respons opleveren maar wel degelijk gelezen worden!
Heel toevallig ben ik gisteren zelf in het
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




begonnen met het ' Griekse recept van de dag' gewoon omdat ik zelf veel plezier beleef aan het koken;) Wel probeer ik om niet alleen met bekende recepten te komen, ik put uit de familie-recepten, de recepten van de supermarkten en kookbladen/programma's.
Ik ben dus helemaal voor een Grieks eten en drinken rubriek op dit forum! DOEN!

Quote
#3
Nou, wat een respons! Reeds na 2 dagen is het duidelijk dat de overgrote meerderheid vóór een "Eten & drinken"-rubriek op dit forum is.

Dus is het forum met onmiddelijke ingang bij wijze van proef tot 1 november aktief. Blijkt de belangstelling tegen die tijd alsnog tegen te vallen komt de rubriek weer te vervallen.

Dus geachte Griekse keukenprinsen en prinsessen: gooi de culinaire truukendoos maar open zou ik zeggen. Verwacht van mij als moderator alsjeblieft niets; op het gebied van de Griekse keuken ben ik een absolte leek (nou ja, ik weet er wél met volle teugen van te genieten Big Grin ).

Ik ben benieuwd wat ik allemaal voor lekkers tegen ga komen in deze rubriek.

Grappige detail: Éen persoon had in de poll optie 5 aangevinkt:
"daar moet ik niet aan denken, ik lust helemaal geen Grieks eten"
Dus als iemand een vakantieganger met een koffer vol diepvrieskroketten en fricadellen op het vliegveld tegenkomt weet je wie het is ;)

Ger

Quote
#4
Uiteraard ben ik daar een groot voorstander van. Als importeur van Griekse Wijnen, sterke drank, en olijfolie heb ik dagelijks met de Griekse keuken te maken!

Mvg
Martin
Quote
#5
(09 October 2010, 17:08)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Uiteraard ben ik daar een groot voorstander van. Als importeur van Griekse Wijnen, sterke drank, en olijfolie heb ik dagelijks met de Griekse keuken te maken!

Mvg
Martin

Nou Martin, de rubriek is inmiddels een feit (kijk maar eens op de indexpagina) dus ik zou zeggen vertel eens iets over Griekse wijnen ;)

Ger

Quote
#6
Lijkt me leuk om meer te lezen over de Griekse keuken! En eventueel recepten/ervaringen te delen.
Hier in Nederland blijft m'n kookkunst meestal steken bij: lamskoteletjes, patatas (gefrituurd), Griekse salade en tsatsiki (belangrijk: goed het vocht uit de geraspte komkommer knijpen!}.
De 0%vet Griekse yoghurt, hier soms als enige in de supermarkten te krijgen, jig.. Aan je cholesterol en de lijn denken, o.k., maar liever wat minder van iets eten dan vetloos.
Meestal heb ik wel een flesje Samos wijn in huis, lekker af en toe als aperitief of dessertwijn.
Retsina, vooral de zelf gebottelde op Kreta, vond ik heerlijk bij het eten. Wat ik en enkele keer in Nederland kocht vond ik niet te drinken.
Alles met tomaten (in Griekenland veel beter van smaak, heeft m'n belangstelling'.
In het komende jaar dat ik op Corfu zit, wil ik (o.a) graag meer te weten komen over het schoonmaken en de bereiding van de vele beschikbare vissoorten..
Misschien is ook een wekelijks recept een idee?
Quote
#7
(28 January 2015, 13:07)coby schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien is ook een wekelijks recept een idee?

Lijkt me absoluut een leuke suggestie Coby. Mocht iemand (of een groepje leden) dit wat lijken neem even contact op dan open ik een aparte rubriek daarvoor  Smile
Quote
#8
(29 September 2010, 12:56)oriste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, wat een respons! Reeds na 2 dagen is het duidelijk dat de overgrote meerderheid vóór een "Eten & drinken"-rubriek op dit forum is.

Dus is het forum met onmiddelijke ingang bij wijze van proef tot 1 november aktief. Blijkt de belangstelling tegen die tijd alsnog tegen te vallen komt de rubriek weer te vervallen.

Dus geachte Griekse keukenprinsen en prinsessen: gooi de culinaire truukendoos maar open zou ik zeggen. Verwacht van mij als moderator alsjeblieft niets; op het gebied van de Griekse keuken ben ik een absolte leek (nou ja, ik weet er wél met volle teugen van te genieten Big Grin ).

Ik ben benieuwd wat ik allemaal voor lekkers tegen ga komen in deze rubriek.

Grappige detail: Éen persoon had in de poll optie 5 aangevinkt:
"daar moet ik niet aan denken, ik lust helemaal geen Grieks eten"
Dus als iemand een vakantieganger met een koffer vol diepvrieskroketten en fricadellen op het vliegveld tegenkomt weet je wie het is ;)

Ger

Het zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die bij aankomst in Griekenland op zoek gaat naar een Nederlandse toko voor zijn portie bitterballen. Angel
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Griekse wijn is al heel wat over geschreven. Vanmorgen naar de Nostos winery geweest (West - Kreta) Gastvrij ontvangen bij de prachtig gelegen wijmakerij. Leuke verhalen over de geschiedenis en over de vaten met gemengd Amerikaans en Frans eikenhout. Paar flesjes meegenomen voor op het terras van ons appartement.
@Martin Ze zijn er flink aan het bouwen en verbouwen. Prachtige tent, ze timmeren goed aan de weg. Geen woord over de crisis, ze willen snel naar 120.000 flessen per jaar. De bottlemachine is er helemaal klaar voor.
Quote
#10
(28 January 2015, 17:37)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 September 2010, 12:56)oriste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, wat een respons! Reeds na 2 dagen is het duidelijk dat de overgrote meerderheid vóór een "Eten & drinken"-rubriek op dit forum is.

Dus is het forum met onmiddelijke ingang bij wijze van proef tot 1 november aktief. Blijkt de belangstelling tegen die tijd alsnog tegen te vallen komt de rubriek weer te vervallen.

Dus geachte Griekse keukenprinsen en prinsessen: gooi de culinaire truukendoos maar open zou ik zeggen. Verwacht van mij als moderator alsjeblieft niets; op het gebied van de Griekse keuken ben ik een absolte leek (nou ja, ik weet er wél met volle teugen van te genieten Big Grin ).

Ik ben benieuwd wat ik allemaal voor lekkers tegen ga komen in deze rubriek.

Grappige detail: Éen persoon had in de poll optie 5 aangevinkt:
"daar moet ik niet aan denken, ik lust helemaal geen Grieks eten"
Dus als iemand een vakantieganger met een koffer vol diepvrieskroketten en fricadellen op het vliegveld tegenkomt weet je wie het is ;)

Ger

Het zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die bij aankomst in Griekenland op zoek gaat naar een Nederlandse toko voor zijn portie bitterballen. Angel

Haha, heb ik vorige week in Kos aan de haven nog meegemaakt. Maken reclame voor bitterballen, kroket, .....enz. Eén van de obers klampte mij aan maar kreeg als antwoord: "een kroket ga ik wel in Amsterdam eten." Waarop hij (in het Engels) zei: "Maar we hebben ook frikandel."
Hilarisch  Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Jee,
Bitterballen,kroket en frikandel in Griekenland!! Gaat op Spanje en Italie lijken,aub niet! Broodje van Kootje en huzarensalade volgt nog?
Gelukkig nog nooit gezien!
Quote
#12
(21 June 2015, 23:38)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jee,
Bitterballen,kroket en frikandel in Griekenland!! Gaat op Spanje en Italie lijken,aub niet! Broodje van Kootje en huzarensalade volgt nog?
Gelukkig nog nooit gezien!

Bij deze.

In Kos is het op sommige plaatsen toch blijkbaar "rete gezellig"

[Afbeelding: 2l9tq94.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Patrick, toen ik het zag was mijn eerste reactie:wat erg!! Bij deze
Quote
#14
Gelukkig kun je op Kos ook heerlijk grieks eten zoals in ons favoriete tentje Ampavris, ontdekte hier onlangs de pligouri. Die kende ik nog niet en ik vond het heerlijk!

[Afbeelding: s.gif][Afbeelding: 6yf905.jpg]
Quote
#15
Hier ook een Grieks restaurant Lithino op Kos dichtbij de jachthaven.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 411679_454009117993875_1736268143_o.jpg]
Quote
#16
Het beste waar wij ooit gegeten hebben is op het kleinste eilandje  waar we geweest zijn,
Antiparos, maar kleine eilandjes is geen garantie voor goed eten want op Syros vonden wij 

het eten zeer slecht!

Op Naxos weten wij uiteraard naar al de jaren de beste tavernes te vinden Big Grin
Quote
#17
Dit is al jaren onze vaste stek om te gaan eten tijdens onze vakanties op Kreta. Goed, eerlijk eten. Vers en nette prijzen. En vaak gecombineerd met live muziek (bouzouki, lyra) gespeeld door de eigenaar. Cretan Family Taverna, net aan de oostkant van Malia, vlak bij de opgraving.
[Afbeelding: a0cvo7.jpg]
Quote
#18
Goed om te horen Wim. Ik ben er in september weer. 

Ze maken prachtige wijnen daar. 

Mvg 
Martin
Quote
#19
anti paros lekkere stifado in dat kleine steegje links en rechts tafeltjes grt
Quote
#20
Jammer dat maar zo weinig leden de poll helemaal boven dit bericht hebben ingevuld (hint Wink )..........
Quote
#21
De poll is bij mij gesloten, Ger???
Quote
#22
(24 June 2015, 14:02)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De poll is bij mij gesloten, Ger???

Oeps, foutje Blush , hij doet het nu weer.........
Quote
#23
(24 June 2015, 10:46)beeken schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




anti paros lekkere stifado in dat kleine steegje links en rechts tafeltjes grt

Ik denk dat jr Yorgos taverna bedoeld, maar het maakt niet uit waar je eet, het is allemaal
even voortreffelijk Smilei
Quote
#24
Op Kalymnos in Massouri (aan het eind richting Myrties) even langsgaan bij Archipelagos. Vriendelijke mensen, lekker eten en een prachtig uitzicht.


[Afbeelding: 2r3vw2w.jpg]  [Afbeelding: 6z6j6g.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
[Afbeelding: 19kqpu.jpg]

Een leuke en lekkere tip in Parga!
Sodia aan de haven. Lekker eten en een gezellige en goede bediening! Eigenaren Kostas en Maria geven je een thuis gevoel!
Quote
#26
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
Beste,

Er zijn Griekse kookboeken genoeg, je vindt ze ook op internet, nadeel moet je steeds afprinten en klasseren, ook gratis recepten in magazine's , recepten fichen, enz. van supermarkten, uitknippen en in map steken.

Helaas zijn die niet helemaal echt gedetarieerd.

Dus stel ik voor ' enkel de tips uit de Griekse keuken'  in te lassen.
Ik denk niet dat deze site bedoeld is als Griekse kook lessen en recepten, trouwens dan moet de lezer die ook weer afprinten.

Zo geen recept voor mousaka (wat overigens een recept is uit de balkan, en GEEN Grieks recept, maar wel even lekker).

Wel,  welk gehakt kies ik?, 'Beste is half rund half varken, en liefst 2 maal door de molen laten draaien', vervolgens, hoe het gehakt bereiden?

Mijn nonkel (overleden) had ook een Grieks restaurant, en ik heb er ook een gehad, zo de Gerasimos kookte het gehakt in een grote pot en liet het vervolgens uitdruipen in een grote puntzeef!, voordeel is een eerder magere mousaka, zou beter voor de lijn zijn enz... ?

Ikzelf bak het gehakt in een grote wok pan, tot het rul is, en dan verder met het recept van je keuze.

Dit zijn zaken die meestal ontbreken in kook boeken of recepten.

Hoop jullie er met van dienst te zijn, sirtaki Met culinaire en muzikale groeten, René Papournakis   (Belgie).
Quote
#28
(28 October 2015, 23:38)Papournakis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste,

Er zijn Griekse kookboeken genoeg, je vindt ze ook op internet, nadeel moet je steeds afprinten en klasseren, ook gratis recepten in magazine's , recepten fichen, enz. van supermarkten, uitknippen en in map steken.

Helaas zijn die niet helemaal echt gedetarieerd.

Dus stel ik voor ' enkel de tips uit de Griekse keuken'  in te lassen.
Ik denk niet dat deze site bedoeld is als Griekse kook lessen en recepten, trouwens dan moet de lezer die ook weer afprinten.

Zo geen recept voor mousaka (wat overigens een recept is uit de balkan, en GEEN Grieks recept, maar wel even lekker).

Wel,  welk gehakt kies ik?, 'Beste is half rund half varken, en liefst 2 maal door de molen laten draaien', vervolgens, hoe het gehakt bereiden?

Mijn nonkel (overleden) had ook een Grieks restaurant, en ik heb er ook een gehad, zo de Gerasimos kookte het gehakt in een grote pot en liet het vervolgens uitdruipen in een grote puntzeef!, voordeel is een eerder magere mousaka, zou beter voor de lijn zijn enz... ?

Ikzelf bak het gehakt in een grote wok pan, tot het rul is, en dan verder met het recept van je keuze.

Dit zijn zaken die meestal ontbreken in kook boeken of recepten.

Hoop jullie er met van dienst te zijn, sirtaki Met culinaire en muzikale groeten, René Papournakis   (Belgie).

Papournakis, even een goed bedoelde tip:

Recepten die je uit een magazine haalt, leg je onder de scanner en je maakt er een pdf van.
Recepten van een site, afdrukken als pdf en opslaan op je harde schijf. Kan je niet zonder het recept in de keuken, op je tablet zetten en mee de keuken in. Scheelt heeeeel veel bomen op deze manier!   Wink  (En ook ruimte in je huis!)
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#29
Beste, Johan V,

Bedankt voor de tip, echter moet je wel een scanner hebben, en past daar wel een magazine of een uitgeleende recepten boek onder, en moet je nog weten hoe dat het ding werkt, en wat is een pdf? , verder heb ik geen tablet, (overigens is zo'n tablet wel geschikt in een keuken op je werkblad in verband met vocht en olie?), en heb geen behoefte aan een tablet, kan er trouwens toch niet met werken met zo'n touch screen scherm, dat werkt niet met mijn vingers.
Quote
#30
(29 October 2015, 18:43)Papournakis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste, Johan V,

Bedankt voor de tip, echter moet je wel een scanner hebben, en past daar wel een magazine of een uitgeleende recepten boek onder, en moet je nog weten hoe dat het ding werkt, en wat is een pdf? , verder heb ik geen tablet, (overigens is zo'n tablet wel geschikt in een keuken op je werkblad in verband met vocht en olie?), en heb geen behoefte aan een tablet, kan er trouwens toch niet met werken met zo'n touch screen scherm, dat werkt niet met mijn vingers.

Als je op een gegeven moment je printer moet vervangen, koop dan een all-in one. Heb je al voor 6o euro. Kun je scannen. En meen je dat echt: "wat is een pdf" Huh
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#31
Waarschijnlijk één van de best bewaarde geheimen van culinair Griekenland vind je op Karpathos.
Afgelegen, in een prachtige tuin en aan een eigen strand ligt 'Poseidon restaurant' van Angela-Anna Papavasiliou.
Ooit deed deze mooie vrouw met succes mee aan een kookwedstrijd (Master Chef) op de Griekse TV. 
In de wintermaanden doet ze inspiratie op bij toprestaurants zoals bv bij Ron Blaauw alwaar ze haar Nederlandse man ontmoete welke daar sommelier was en nu voor haar de bediening leid.
Ze kookt Grieks met een Franse twist. Vaak komen wij niet verder dan haar voorgerechten, stuk voor stuk plaatjes van gerechten welke geweldig van smaak zijn. 
Kijk eens bij deze Facebook foto's voor wat ideeën zodat u begrijpt wat ik bedoel. 
(O ja, inmiddels heeft sushi het eiland ook bereikt, zoals op de foto's te zien is, maar wel alleen op woensdag.  Big Grin )
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Overigens is het goedkoper dan dat het oogt, oftewel gewoon betaalbaar.
Quote
#32
Beste Johan V,
Ja; wat is een pdf?
Quote
#33
(30 October 2015, 21:41)Papournakis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Johan V,
Ja; wat is een pdf?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Foto van eten/drinken op terras Andrebeek 70 9.669 08 August 2022, 10:25
Laatste bericht: JohanV
  Het Griekse eten en drinken in een notendop. !!! papajani 8 7.741 28 May 2011, 21:53
Laatste bericht: Beems

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)