Rijbewijs verlengen op Kreta
#1
Vandaag mijn Nederlandse rijbewijs omgezet naar een Grieks rijbewijs omdat het Nederlandse rijbewijs bijna verlopen is.
Alle het papierwerk en de betalingen en de formulieren van de bezoeken aan de dokters weer ingeleverd bij de K.E.P binnen drie uur was alles afgehandeld formulier ontvangen dat nieuw rijbewijs in aanvraag is.
Totale kosten momenteel 133 euro.
Wachttijd voor het nieuwe rijbewijs in Heraklion is ongeveer vijf maanden dit omdat de vriendelijke mevrouw mededeelde er een enorme achterstand is in Heraklion.
Is niet echt een probleem behalve als je naar Nederland gaat in die periode dan kan je bv geen auto huren of besturen.
Quote
#2
Rijbewijs verlengen op Lesbos gaat zo:

Ik ben eind januari naar een administratiekantoortje in Kallonis gegaan die alles voor je kunnen regelen  o.a. ook het rijbewijs verlengen.
Ik ben alleen naar de KEP geweest de rest is allemaal voor mij geregeld, ook het controle bezoek bij de arts .....  Dodgy daarvoor moest ik eigenlijk naar Mytilini.
Kosten 150 euro, nu nog wachten op mijn Griekse rijbewijs, duurt 3 maanden.

Quote
#3
Het CBR in NL kan er anders ook wat van hoor!

Je hebt er dan wel niks mee te maken als je gewoon je rijbewijs aan kunt vragen, maar o, wee als je een Gezondheidsverklaring moet!
En dan duurt het altijd heel lang, het kost veel geld, en soms moet je zelfs een spoedprocedure opstarten, waar dan weer extra kosten aan zijn verbonden.
Een paar honderd euro voordat je je rijbewijs eens voor een paar jaar hebt, en dan begint het weer opnieuw........
Quote
#4
Kennelijk gaat dit dus overal anders. Wij (mijn vrouw en ik) moesten voor 17 maart 2018 het NL rijbewijs omzetten in een GR rijbewijs.
Procedure gestart midden december 2017 bij een speciaal kantoor in Chania.
Kregen een formulier mee waarop de benodigde bescheiden werden vermeld.
Naar de bank en voor elk nieuwe rijbewijs 30 euro afgetikt. Toen met alle papieren en kopietjes naar dat kantoor in Chania.
We mochten gedurende de wachttijd ons oude NL rijbewijs houden. Kregen ongeveer eind januari 2018 een telefoontje van dat kantoor in Chania dat we de GR rijbewijzen konden ophalen.
Moet wel vermelden dat wij nog geen 65 jaar oud zijn, dus geen medische keuring nodig hadden.
Alle categorien die op het NL rijbewijs geldig waren, staan ook op het GR rijbewijs.
Wij konden dus tegen lage kosten en korte wachttijd over onze GR rijbewijzen beschikken. Blijven echter geldig totdat wij 65 worden.
We zagen er tegen op als tegen een berg, maar uiteindelijk is alles reuze meegevallen.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#5
@Damiaatje: Is in GR überhaupt een medische keuring vanaf 65 jaar verplicht?
Ik vraag omdat ik wel in GR zeer oude mensen in vaak zeer oude autos zie die echt wel een gevaar zijn voor
de medemensen in het (auto)verkeer. In Duitsland is het bijvoorbeeld niet verplicht - eenmaal rijbewijs altijd
rijbewijs.
Johannes
Quote
#6
@JohannesGR. Voor zover ik weet is het inderdaad verplicht om je rijbewijs te verlengen vlak voordat je 65 jaar jong wordt. Dan is o.a. en ogentest ingesloten. Hoe de verdere medische keuring verloopt is mij op dit ogenblik nog onbekend.
Mijn huidige GR rijbewijs verloopt op mijn 65ste verjaardag.
Wat regelgeving inzake deze kwestie betreft, nemen de Grieken (vooral de oudere) het vaak niet zo nauw. Zoals bijvoorbeeld geen rijbewijs hebben, dus niet verzekerd zijn, geen belasting betalen en geen 2 jaarlijkse APK op hun voertuig. Ook de jaarlijkse emissietest blijft achterwege. Andere forumleden kunnen hier ongetwijfeld nog wel e.e.a. aan toevoegen. Vaak hebben de al oudere Grieken in het verleden les gehad van hun vader op het eigen land. In hun ogen kunnen ze dus een voertuig besturen en is de noodzaak om een rijbewijs te halen niet zo belangrijk. Dit is echter niet op iedereen van toepassing.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#7
Ik denk ook dat het inderdaad is zoals jij beschrijft Damiaatje. De regels bestaan, maar of men zich er aan houdt
is een heel ander verhaal. En iemand die vanaf z'n bijv. 15e al met de pick-up van pa begon rond te rijden,
nooit een rijbewijs ging halen, zal ook niet voor de medische test gaan rond z'n 65e.
Quote
#8
Met een auto als deze voor je hou je het al in de gaten, als je een aanrijding krijgt met een ongekeurde/onverzekerde auto of met iemand zonder rijbewijs ben je nog niet klaar.
[Afbeelding: 5ohmb.jpg]
Ik heb vorig jaar nog mijn rijbewijs verlengd, 1 pasfoto, €38.95 en in 5 werkdagen op het gemeentehuis afhalen, geldig tot 2024, dan hoef ik pas op keuring.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
In Belgie hebben wij allemaal een europees rijbewijs voor het leven, moeten niet verlengen en/of keuren, waarom bestaat dat in NL niet dan ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#10
(04 April 2018, 08:59)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Belgie hebben wij allemaal een europees rijbewijs voor het leven, moeten niet verlengen en/of keuren, waarom bestaat dat in NL niet dan ?

Omdat we niet ons hele leven tegen onze foto van toen we 18 waren willen aankijken! Big Grin lol rollach

Maar even serieus: Verdienmodel, het enige juiste antwoord denk ik. Aan de andere kant zou het goed zijn om bv elke 10 jaar opnieuw een examen af te leggen. Scheelt heel veel ongelukken op de weg. Is natuurlijk ook weer een verdienmodel....
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Een rijbewijs voor het leven zonder dat je gekeurd moet worden vanaf 70/75 kan niet verkeersveilig zijn, zeker als je ziet hoeveel slechtziende en slechthorende eigenwijze oude mensen nog rondrijden, dan heb ik het nog niet over het reactievermogen.
Ik weet dat de jonge generatie soms te overmoedig is.
Elke 10 jaar op examen wordt het niet, ik denk dat de helft zakt voor het rijden en nog meer voor de theorie.
Ik moest vroeger als chauffeur elke 5 jaar gekeurd worden en tegenwoordig moeten ze ook nog code 95 hebben om met een bus of vrachtwagen te rijden die om de 5 jaar vernieuwd moet worden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(04 April 2018, 16:45)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een rijbewijs voor het leven zonder dat je gekeurd moet worden vanaf 70/75 kan niet verkeersveilig zijn, zeker als je ziet hoeveel slechtziende en slechthorende eigenwijze oude mensen nog rondrijden, dan heb ik het nog niet over het reactievermogen.
Ik weet dat de jonge generatie soms te overmoedig is.
Elke 10 jaar op examen wordt het niet, ik denk dat de helft zakt voor het rijden en nog meer voor de theorie.
Ik moest vroeger als chauffeur elke 5 jaar gekeurd worden en tegenwoordig moeten ze ook nog code 95 hebben om met een bus of vrachtwagen te rijden die om de 5 jaar vernieuwd moet worden.

@Arthur, daarom lijkt het mij een verdraaid goed voorstel! Cool
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Dan wordt het lekker rustig op de weg, geen files meer maar alleen vrachtauto's, die moeten zoals al ik schreef elke 5 jaar weer opnieuw code 95 halen, een document van vakbekwaamheid zeg maar.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(04 April 2018, 16:45)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een rijbewijs voor het leven zonder dat je gekeurd moet worden vanaf 70/75 kan niet verkeersveilig zijn, zeker als je ziet hoeveel slechtziende en slechthorende eigenwijze oude mensen nog rondrijden, dan heb ik het nog niet over het reactievermogen.
Ik weet dat de jonge generatie soms te overmoedig is.
Elke 10 jaar op examen wordt het niet, ik denk dat de helft zakt voor het rijden en nog meer voor de theorie.
Ik moest vroeger als chauffeur elke 5 jaar gekeurd worden en tegenwoordig moeten ze ook nog code 95 hebben om met een bus of vrachtwagen te rijden die om de 5 jaar vernieuwd moet worden.

In België is het rijbewijs ( Model van de Europese gemeenschappen )  C D en E ook maar 5 jaar geldig en je hebt een medische keuring nodig om het voor 5 jaar te verlengen. Het rijbewijs A en B zijn PERMANENT.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  paspoort verlengen op Kreta Cornelius 1 2.160 29 January 2014, 14:38
Laatste bericht: Fyfika

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)