geboekt naar Lesbos
#1
Goede morgen leden
Gisteren avond de knoop doorgehakt, ik heb vakantie geboekt voor de 2e helft van Mei, naar Anaxos op Lesbos. Tongue
Aan alle kanten wordt het mij afgeraden vanwege de stroom asielzoekers. Angry
Maar dat was vorig jaar, zo eigenwijs als ik ben, heb ik het zo het idee, ik ga daar de lokalen die het al zo slecht 
hebben gehad een hart onder de riem steken, en zoals een Hollander is Confused , het is ook nog lekker goedkoop.
Dus blijft er meer centen over om daar te besteden. Big Grin
Ben benieuwd of de tegenstanders gelijk gaan krijgen of........ het gaat mij daar wéér goed bevallen.
Voor de tijd dat ik op Kreta gewoond heb ook al 3 jaar geweest, maar toen was het nog héél stil,
stond het toerisme in de kinderschoenen, wilde daar samen met een Griek nog 20 appartementen gaan bouwen.
Maar ja, dat waren toen toekomst dromen.... Angel
Quote
#2
He Dik, goed plan om je weer naar griekenland te begeven. Lesbos is heel anders dan Kreta denk ik,ben er nooit geweest .Had je nog eens een mailtje gestuurd maar wellicht had je dat adres niet meer. Veel plezier op Lesbos.
Quote
#3
(31 March 2018, 07:42)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gisteren avond de knoop doorgehakt, ik heb vakantie geboekt voor de 2e helft van Mei, naar Anaxos op Lesbos. Tongue
Aan alle kanten wordt het mij afgeraden vanwege de stroom asielzoekers. Angry

Ik heb zo de indruk dat de mensen die het afraden er zelf nog nooit geweest zijn.

Zelf ga ik er half Mei ook 12 dagen heen. Eerste 6 dagen zelfs op slechts een paar Km van het befaamde Moria opvangkamp. Daarna ook nog 6 dagen in Anaxos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Helemaal eens met Patrick. Vorig jaar juni geweest en heb geen vluchteling gezien.
Wel een Engels marineschip dat een rubberboot met zwemvesten achter zich had aan de haven.
Quote
#5
Ben er zelf ook nog nooit geweest, wel een 2 jaar geleden op Samos maar daar ook geen gedoe.. wel mensen gezien die daar in het asielzoekers centrum zaten en lekker de stad in kwamen maar geen andere dingen dan dat we in nederland ook zien.
Quote
#6
Je hebt een goede keuze gemaakt met Lesbos, wij komen hier al jaren, Lesbos is een prachtig eiland met fantastische bewoners. 
In 2015 was het erg hectisch met vluchtelingen, wij waren er eind augustus toen er 3000 tot 3500 per dag aankwamen. 
In 2016 was dit niet meer van toepassing en de vluchtelingen die nog aankwamen werden direct opgevangen en naar Moria gebracht. 
Vorig jaar in mei hebben we zelfs geen enkele vluchteling gezien. 
Dit jaar gaan wij weer, naar wat ons betreft het mooiste Griekse eiland. 
De laatste 2 weken van augustus en de 1e week van september gaan wij weer volop genieten van Lesbos.
Quote
#7
Wat is er mis mee om vluchtelingen te zien?
Quote
#8
Mijn voorkeur gaat daar niet naar uit op vakantie. Vakantie moet voor mij ontspannend en fijn zijn, de wereldproblematiek maakt daar geen deel vanuit.
En daar ben ik niet de enige in, dat is wel zeker gezien de boekingen ten tijde vd vluchtelingencrisis.
Maar ieder het zijne uiteraard. Voorlopig zit jij ook niet op Lesbos toch, Chris ;)
Quote
#9
ook wij gaan dit jaar terug naar lesbos en dit na 15 jaar, en eerlijk gezegd veel te lang uitgesteld , want ik heb er veel mooie herrineringen aan.
en die vluchtelingen....no problemo......we waren op kos ten tijde van het hoogtepunt in die crisis en eerlijk gezegd geen hinder van gehad...het hangt er maar vanaf wat je als hinderlijk beschouwt.
Quote
#10
Vluchtelingen geen probleem mee, waar ik wel een probleem mee zou hebben is dat er naast mijn tafeltje in een taverna een tent opgeslagen staat, of bedelende mensen aan je tafel.. daar zou ik wel een probleem mee hebben... maar bedelaars heb je op meerdere plekken en daar ben ik al niet van gediend.
Wat mij zou afschrikken zijn tenten met mensen en kinderen langs of op het strand... of op een parkeerplaats of waar dan ook, maar dat heb ik ook in nederland.
Maar op bv Samos heb ik dat helemaal niet gezien.
Quote
#11
Prachtig eiland Lesbos!
Inmiddels 4x geweest, 1e keer in 1994.
2x in Anaxos geweest, leuk gehucht vlakbij drukkere Petra.
Wij ervaarden beetje het gevoel terug naar vroeger maar dat zal persoonlijk zijn.
Zeker lekker gaan rond touren, zoveel moois te zien.
Veel plezier met de voorpret!
Quote
#12
De voorgaande jaren tijdens het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis ben ik op zowat alle eilanden nabij de Turkse kust geweest. En dat waren allemaal ontspannende en fijne vakanties. Heb ik vluchtelingen gezien? Jawel. In Kos zaten er enkele tientallen aan het politiebureel te wachten om geregistreerd te worden. In Leros was ik aan het opvangcentrum. ook in de supermarkt stonden ze naast mij om wat kaas te kopen. Ze waren zelfs vriendelijker tegen het winkelpersoneel dan vele toeristen. Het is maar hoe je het bekijkt zeker. Het zijn tenslotte ook mensen. En die kunnen niet zoals wij lekker 1 of meerdere keren per jaar op vakantie. 
Dus binnen 6 weken naar Lesbos. het begint al te kriebelen. Smile
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
mooi verwoord Patrick! ik ben het met je eens!
Quote
#14
(31 March 2018, 11:22)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 March 2018, 07:42)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gisteren avond de knoop doorgehakt, ik heb vakantie geboekt voor de 2e helft van Mei, naar Anaxos op Lesbos. Tongue
Aan alle kanten wordt het mij afgeraden vanwege de stroom asielzoekers. Angry

Ik heb zo de indruk dat de mensen die het afraden er zelf nog nooit geweest zijn.

Zelf ga ik er half Mei ook 12 dagen heen. Eerste 6 dagen zelfs op slechts een paar Km van het befaamde Moria opvangkamp. Daarna ook nog 6 dagen in Anaxos.

Hoi Patrick,
Als je het leuk vindt, kunnen wij elkaar misschien ontmoeten Idea ,  ik heb je een berichtje gestuurd Arrow , lees het wel  Big Grin
Quote
#15
ik ga zelf ook naar Lesvos op vakantie. De 5e keer. Ik was er ook in 2015 en was geraakt door al die mensen (ook kinderen) op de vlucht. Wij reden elke dag rond met trays met flessen water om onderweg uit te delen. Water en een praatje van mens tot mens deed mij extra beseffen dat wij het zo goed hebben. Nu is e.e.a beter geregeld (even de situatie van het overvolle kamp Moria er buiten laten) maar er komen nog steeds vluchtelingen aan. De lente is begonnen en de smokkelaars gaan weer los. Nee de toerist ziet geen vluchteling of misschien toch wel. 
Hoe mooi is het initiatief van NAN restaurant in Mittilini. Waar Grieken en vluchtelingen samen werken. 

Kijk eens op hun FB pagina.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En de Syrische keuken is echt zo lekker. Ik ben in Wormerveer aanwezig geweest bij een project waar Syrische vluchtelingen koken in een NL restaurant. Doel integratie en kennis maken met elkaar. En deze week is in Zaandam een Syrisch reataurant geopend. Dit echtpaar heeft in 2015 in een tentenkamp gezeten in Zaandam.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#16
Smile 
(31 March 2018, 22:17)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De voorgaande jaren tijdens het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis ben ik op zowat alle eilanden nabij de Turkse kust geweest. En dat waren allemaal ontspannende en fijne vakanties. Heb ik vluchtelingen gezien? Jawel. In Kos zaten er enkele tientallen aan het politiebureel te wachten om geregistreerd te worden. In Leros was ik aan het opvangcentrum. ook in de supermarkt stonden ze naast mij om wat kaas te kopen. Ze waren zelfs vriendelijker tegen het winkelpersoneel dan vele toeristen. Het is maar hoe je het bekijkt zeker. Het zijn tenslotte ook mensen. En die kunnen niet zoals wij lekker 1 of meerdere keren per jaar op vakantie. 
Dus binnen 6 weken naar Lesbos. het begint al te kriebelen. Smile

Hoi Patrick.
Natuurlijk is een vakantie naar Lesbos heerlijk. Mooi eiland met lieve bevolking.
Over de vluchtelingen kan je verschillend denken/voelen.
Het is zowel voor de bevolking van Lesbos als voor de vluchtelingen zelf goed dat zij niet meer in grote aantallen binnen komen rond Molyvos en lopend naar Mithymna moeten.
Toen wij hier in September 2015 verbleven in Petra liepen we iedere dag tussen de honderden vluchtelingen naar het strand of naar de tavernes . Ondanks dat de mensen blij waren als je met ze sprak en je verder totaal geen last had van deze mensen gaf het toch een raar gevoel. Jij in je vakantie kledij en mensen met vaak niets meer als en plastic tasje met bezittingen . De eerste dagen bleven de mensen in Petra aan de kant van Molyvos op een speelplein overnachten. Hier liep jij dan in je avondkloffie tussen de vluchtelingen door naar een lekkere Griekse maaltijd terwijl zij niet eens in de supermarkt iets mochten/konden kopen.Later is plein dit door de omwonende op slot gedaan en moesten de vluchtelingen dus doorlopen tot buiten Petra om te rusten/ overnachten.  Om te denken dat dit niets met je gevoelens deed lijkt mij kort door de bocht. Nu nog bij het horen over vluchtelingen zie ik zo de beelden op het netvlies. Maar gelukkig zijn de tijden voor Lesbos veranderd en kunnen we weer genieten van het mooie eiland met alles wat het te bieden heeft.En moeten we dit voor de bevolking ook zeker doen. Rolleyes
Quote
#17
Wij wonen op Lesvos en hopen dat na een aantal "mindere" jaren er weer veel mensen naar dit mooie eiland komen.
De voortekenen zijn goed, op dit moment bijna het dubbele aantal boekingen in vergelijking met 2017. Er moet weer over Lesvos gesproken worden als het mooiste eiland van Griekenland, en niet als het eiland van vluchtelingen. De eerste vogelaars zijn er al rondom Skala Kalloni, het weer is heerlijk, op naar een prachtig seizoen!!!
Quote
#18
Ik heb al 6 jaar een huis op Lesvos en heb nog nooit enige last gehad van de migrantenstroom. Ik vertoef dan wel niet in de toeristiche plaatsen waar ze toekomen maar in de piekperiode destijds verplaatsten ze zich enkel van hun aankomstplek naar de luchthaven of haven in de hoop voor een overzet naar het vasteland. De andere instroom zit in gesloten centra in Moira en Mantamados.
Ik werd reeds aangesproken door de media die me waarschuwde en aanraadde om op te passen???? Ik vroeg hen waarom en gaf hen de raad om zich hoogdringend ten informeren over de juiste stand van zaken! Deze geïnterpreteerde berichtgeving heeft het toerisme kapot gemaakt en ons prachtig eiland een verkeerd imago gegeven. Heel wat winkels en resto's in de toeristencentra hebben de deuren moeten sluiten ten gevolge van de geannuleerde chartervluchten.
Ondertussen maakten de touroperators publiciteit voor Turkije, Tunesië en Egypte. Alsof dit veilige landen zijn???
Quote
#19
ik ga zelf ook naar Lesvos op vakantie. De 5e keer. Ik was er ook in 2015 en was geraakt door al die mensen (ook kinderen) op de vlucht. Wij reden elke dag rond met trays met flessen water om onderweg uit te delen. Water en een praatje van mens tot mens deed mij extra beseffen dat wij het zo goed hebben. Nu is e.e.a beter geregeld (even de situatie van het overvolle kamp Moria er buiten laten) maar er komen nog steeds vluchtelingen aan. De lente is begonnen en de smokkelaars gaan weer los. Nee de toerist ziet geen vluchteling of misschien toch wel. 
Hoe mooi is het initiatief van NAN restaurant in Mittilini. Waar Grieken en vluchtelingen samen werken. 

Kijk eens op hun FB pagina.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En de Syrische keuken is echt zo lekker. Ik ben in Wormerveer aanwezig geweest bij een project waar Syrische vluchtelingen koken in een NL restaurant. Doel integratie en kennis maken met elkaar. En deze week is in Zaandam een Syrisch reataurant geopend. Dit echtpaar heeft in 2015 in een tentenkamp gezeten in Zaandam.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#20
(16 April 2018, 12:27)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe mooi is het initiatief van NAN restaurant in Mittilini. Waar Grieken en vluchtelingen samen werken. 

Kijk eens op hun FB pagina.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Wat een geweldig initiatief !!!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)