Fodelianakis olijfolie                 
Spits afbijten met sofrito
#1
Sofrito is een Corfiotisch gerecht, en is niet bij alle Grieken bekend. Zo bleek de kok in een Grieks restaurant, bij ons in de buurt, er niet van op de hoogte te zijn en dacht dat het Italiaans was, maar uiteindelijk serveert hij nu wel eens, als weekendspecial: Sofrito. Het zal wel Itialiaanse invloeden hebben, net als Corfu dat ook heeft.....

Voor 4 personen:
•4 kalfslapjes (ongeveer 2 centimeter dik)
•bloem
•6 eetlepels olijfolie
•bosje peterselie
•2 dl droge witte wijn
•4 tenen knoflook
•zout en peper
•2 blaadjes laurier
Pel de knoflook en snijd deze in plakjes. De peterselie snijden, maar niet te fijn. Wentel de kalfslapjes (eventueel plat geslagen) door de bloem, en bak ze, aan beide zijden, goed bruin in de goed verwarmde olijfolie. Daarna voeg je de peterselie, knoflook en de laurierblaadjes toe (even op een hoog vuur), waarna je dit afblust door de witte wijn toe te voegen. Breng op smaak met zout en peper. Laat het geheel daarna nog ruim een uur, op een laag pitje, sudderen (met de deksel half op de pan), waardoor de saus kan indikken en het vlees lekker mals wordt.

Serveer het gerecht met kritharáki (pasta in de vorm van een rijstkorrel), rijst of aardappelpuree.

Wanneer je het gerecht een dag eerder maakt, dan kan de smaak goed in het vlees trekken. Wel voorzichtig opwarmen.

Smakelijk eten Static!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#2
Ik doe in sofrito ook een lepel azijn, zo heb ik het geleerd van een Corfiotische vriendin.
Is dit een toevoegsel van haar en is het origineel zonder azijn? Alhoewel ik het wel lekker vind zo Tongue
Quote
#3
Als je vriendin Corfiotisch is, zal het wel "goed" zijn Big Grin, het is tenslotte ook een Corfiotisch gerecht, en erg lekker! Ik zal het de volgende keer zelf eens met die lepel azijn proberen. Ben benieuwd.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#4
En wat drinken jullie daarbij?

Mvg
Martin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)