Plaatselijke drankjes
#1
Ik heb zelf ook meteen een vraag voor de nieuwe rubriek:

Wij nemen van vrijwel elke vakantie in Griekenland behalve een stekje van een bijzondere plant of struik die we daar aantreffen ook altijd een flesje van de typische drank ter plaatse mee naar huis.

Nou ja, Ouzo, dat lijkt me duidelijk, dat tref je overal aan, daar hebben we inmiddels al een karrevracht voorraad van.
Uit Samos namen we de plaatselijke Retsina mee, uit Corfu de Kum Quat, uiteraard de Tsipouro uit Pilion en de wat algemener voorkomende Metaxa.

Nou vraag ik me af of er meer plaatsen zijn waar typische streekgebonden dranken voorkomen. Dus dranken die je vrijwel uitsluitend dáár ziet en op andere plekken niet of nauwelijk tegenkomt.

Weet iemand daar meer over te vertellen?

Alvast bedankt,

Ger

Quote
#2
(29 September 2010, 20:54)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb zelf ook meteen een vraag voor de nieuwe rubriek:

Wij nemen van vrijwel elke vakantie in Griekenland behalve een stekje van een bijzondere plant of struik die we daar aantreffen ook altijd een flesje van de typische drank ter plaatse mee naar huis.

Nou ja, Ouzo, dat lijkt me duidelijk, dat tref je overal aan, daar hebben we inmiddels al een karrevracht voorraad van.
Uit Samos namen we de plaatselijke Retsina mee, uit Corfu de Kum Quat, uiteraard de Tsipouro uit Pilion en de wat algemener voorkomende Metaxa.

Nou vraag ik me af of er meer plaatsen zijn waar typische streekgebonden dranken voorkomen. Dus dranken die je vrijwel uitsluitend dáár ziet en op andere plekken niet of nauwelijk tegenkomt.

Weet iemand daar meer over te vertellen?

Alvast bedankt,

Ger

Ger

Ger het wordt wel steeds moelijker om drank mee te nemen uit Griekenland vanwege de strenge gewicht regels van Transavia.
Zelf net terug uit Kreta met een flesje Kreta-Raki.
En om je rubriek aan te vullen een aantal drankjes.
Dus van Kreta - de Raki, lijkt op Tsipouro maar dan op Kretense wijze gemaakt en word bij het vragen naar de rekening in een restaurant als toegift op tafel gezet Tongue.
En van Kythira - de Fatourada likeur.
En van Kefalonia - de Robola wijn.
En van Samos - de zoete Samos muskaatwijn.
En van Samos - de Samaina wittewijn.

Christos.
Quote
#3
(01 October 2010, 11:05)Christos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[Ger het wordt wel steeds moelijker om drank mee te nemen uit Griekenland vanwege de strenge gewicht regels van Transavia.

Bedankt voor je aanvulling Christos.
Nou, met dat overgewicht dat valt wel mee hoor, ik neem hooguit één of twee van die kleine flesjes mee als souvenir ;)

Ger

Quote
#4
(29 September 2010, 20:54)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb zelf ook meteen een vraag voor de nieuwe rubriek:

Wij nemen van vrijwel elke vakantie in Griekenland behalve een stekje van een bijzondere plant of struik die we daar aantreffen ook altijd een flesje van de typische drank ter plaatse mee naar huis.

Nou ja, Ouzo, dat lijkt me duidelijk, dat tref je overal aan, daar hebben we inmiddels al een karrevracht voorraad van.
Uit Samos namen we de plaatselijke Retsina mee, uit Corfu de Kum Quat, uiteraard de Tsipouro uit Pilion en de wat algemener voorkomende Metaxa.

Nou vraag ik me af of er meer plaatsen zijn waar typische streekgebonden dranken voorkomen. Dus dranken die je vrijwel uitsluitend dáár ziet en op andere plekken niet of nauwelijk tegenkomt.

Weet iemand daar meer over te vertellen?

Alvast bedankt,

Ger

Hallo Ger,


Wij gaan deze maand met Griekse vrienden op "visite" bij het distilleren van ''Suma'' een distillaat van de restanten van druiven na de bereiding van wijn, wat lijkt op het Italiaanse Grappa. Het alcohol percentage ligt tussen de 40 en 70%!!
De Grieken drinken Suma meestal ongekoeld en aangelengd met water in de wintertijd tegen de koude voeten en als medicijn tegen...?
Wij prevaleren Suma ijskoud te drinken. In de cafenia's kost zulk een borrel rond de 80 eurocent inclusief een bakje nootjes.

Wij zullen proberen van de distillering wat foto's te maken en deze tzt op de site te plaatsen.

Grz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#5
Van Naxos nemen we altijd één van de drie soorten Kitro-likeur mee; de groene bevalt mij eigenlijk het beste. In het dorp Chalki kun je zien hoe deze gemaakt wordt.
Quote
#6
Corry en Wick bedankt voor jullie aanvullingen. Ik wist niet dat er zoveel verschillende plaatselijke en regionale dranken waren.

Ger
Quote
#7
(03 October 2010, 09:45)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Van Naxos nemen we altijd één van de drie soorten Kitro-likeur mee; de groene bevalt mij eigenlijk het beste. In het dorp Chalki kun je zien hoe deze gemaakt wordt.

Hey Corry, hier ook de"groene" in huis. Wordt gemaakt van de citroenboom.
Als ik me niet vergis zouden er 2 destilleerders zijn op Naxos. Eentje stelt zijn waren te koop in een vrij grote winkel aan de haven en zou de concurrent zijn van de familie Vallindras uit Chalki die dit al van 1896 produceren. Aanrader! ;)

Quote
#8
Klopt! Ik vond het leuk om in Chalki te zien hoe ze het maken. Maar kan het ook niet laten om even te proeven als we langs de winkel in Chora lopen :)
Quote
#9
@Wick. Ik hou me aanbevolen voor je foto's!

Wij hebben ook zo'n Samiotische sumastoker in onze kennissenkring. Dankbaar mogen we elk jaar enkele plastic flessen 'Samos nero';) in ontvangst nemen. Wat ik begreep is dat suma volgens hetzelfde procédé bereid wordt als tsipouro en raki/tsikoudia. Zoals je al zei, door destillatie van de schillen-en-pittenprut die overblijft na de wijnbereiding. Wat suma echter lékkerder maakt, aldus onze stokerd, is dat voor suma de restanten van de beroemde zoete Samoswijn gebruikt worden.

't Is trouwens wel zaak de flessen een beetje snel te nuttigen, is onze ervaring. Een hoog bewaargehalte hebben ze niet, maar dat geldt volgens mij voor grappa net zo.

Groetjes,
Tina

PS: Ik vind het als Samosfan trouwens erg leuk om berichten van jouw hand te lezen...
Quote
#10
Hallo Tina,

Wat ik weet is, dat net wat jij zegt dat Suma zeker geen hoog bewaargehalte heeft en dat komt omdat de Grieken (en wij) het de kans niet geeft om langer dan een jaar in de fles te blijven...
Maar serieus, door het alcohol gehalte blijft het normaliter jaren houdbaar, denk maar aan o.a. de Nederlandse jenever die ook gedestilleerd wordt.

Yamas, Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#11
Tegen zoveel logica kan ik niet op.;) Goed doordrinken dan maar, want ik weet uit ervaring dat de suma weliswaar niet bederft, maar wel sterk aan smaak inboet. Ik vond 'm na een jaar ronduit vies, maar mogelijk is de plastic fles daar debet aan geweest. Misschien dat de alcohol een alliantie met de verpakking is aangegaan. In dat geval is het dus een kwestie van bult.;)
Quote
#12
Ja het moet de plastic zijn, zoals de meeste plastic's de smaken doet veranderen. Zelfs ordinair water is na enige tijd in smaak aangetast. Ja plastic is geen al te beste uitvinding geweest!

Even wat anders, de laatste toeristen zijn op hun retour en nu breekt voor de meeste Grieken hier een lange vakantie aan, nog even wat olijven plukken voor die heerlijke olijfolie en dan... uitrusten na dat "zware" seizoen. Wij hebben de eerste olijven al ingemaakt voor het komende jaar.

Grz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#13
Vanuit de Peloponnesos, met name uit de streek rondom Patras, nemen we altijd de Tentura (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) mee. Een heerlijk kruidendrankje voor de kille winteravonden.
Quote
#14
In omgeving Drama zit het wijnhuis Nikos Lazaridis waar wij ook mee samenwerken. Hij maakt zijn Methexis serie digestieven, lijkend op Grappa. Zijn Methexis Cigar is doorgestookt van Sauvignon Blanc druiven en van extreem goede kwaliteit, getuige het feit dat hij er vele medailles mee heeft gewonnen.

Mvg
Martin
Quote
#15
(04 October 2010, 17:19)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Wick. Ik hou me aanbevolen voor je foto's!

Sorry Tina, maar er iets misgegaan. Ik had een verhaal met foto's gemaakt maar op een of andere manier werd het nadat ik op reactie plaatsen drukte niet geplaats...Ra..ra en alles is verdwenen.
Als je intersse in de foto's hebt laat het mij dan even weten en ik stuur je die persoonlijk. Ik heb de lust niet meer om dit verhaal nog eens uit te werken. Groetjes, Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#16
Wat ontzettend jammer Wick dat het mis ging bij je verhaal en de foto's. Ook ik keek er naar uit. Misschien als je weer eens wat tijd en zin hebt nog eens proberen?
Ik heb dat trouwens bij een ander forum ook eens meegemaakt. een heel verslag getypt en toen het klaar was en het wilde versturen kreeg ik een foutmelding Huh . Ik heb er nu iets op gevonden: als ik klaar ben met het verhaal selecteer en kopieer ik het en mocht het dan misgaan probeer ik het opnieuw en hoef dan alleen nog maar te "plakken".
Vreemd genoeg is het daarna eigenlijk nooit meer misgegaan dus had ik die oplossing nooit meer nodig.
Quote
#17
(24 October 2010, 09:22)Eleni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ontzettend jammer Wick dat het mis ging bij je verhaal en de foto's. Ook ik keek er naar uit. Misschien als je weer eens wat tijd en zin hebt nog eens proberen?
Ik heb dat trouwens bij een ander forum ook eens meegemaakt. een heel verslag getypt en toen het klaar was en het wilde versturen kreeg ik een foutmelding Huh . Ik heb er nu iets op gevonden: als ik klaar ben met het verhaal selecteer en kopieer ik het en mocht het dan misgaan probeer ik het opnieuw en hoef dan alleen nog maar te "plakken".
Vreemd genoeg is het daarna eigenlijk nooit meer misgegaan dus had ik die oplossing nooit meer nodig.

Vanmorgen weer een uur bezig geweest om mijn verhaal opnieuw te vertellen. En wat gebeurde er nadat ik "voorbeeld weergeven" had ingedrukt, alles wederom verdwenen. Nu heb ik het wel even gehad hoor. Willen jullie de foto's zien dan graag je email vermelden en ik stuur ze je graag toe.

Grtz. Wick

P.s De volgende keer zal ik jouw raad (Eleni) opvolgen en alles eerst opslaan.

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#18
Vervelend en ontzettend sneu dat dit je nu al voor de tweede keer gebeurt Wick. Ik heb even in de beheersmodule van het forum gekeken maar kan daar niets vreemds vinden helaas. Ik begrijp dan ook echt niet wat er telkens misgaat.
De tip van Eleni is een goede tip, als je eerst je text selecteert en kopiëert en het gaat dan weer mis heb je tenminste niet alle moeite voor niets gedaan en kan je het gewoon weer plakken.

Slaat je pc misschien op de screensaver als je te lang niets hebt gedaan?
Het is maar een suggestie hoor. Het moet toch érgens aan liggen Huh

Ger
Quote
#19
Driemaal is scheepsrecht.

Gisteren wat moed verzameld tijdens de wekelijkse “Ouzotime” om het verhaal van de Suma te wederom vertellen. Tot nu toe is het mij niet gelukt om het op het forum te zetten, nu dan maar eens op de door Eleni aangeraden manier.

Elke zondagmorgen om 12 uur hebben wij (mijn vrouw Noortje en ik) Ouzotime bij Cafeneo Maria en Manolis in Ormos en dat al gedurende 5 jaar. Het is een samenkomen van alle nationaliteiten en natuurlijk onze onontbeerlijke Griekse vrienden. In de vakantie tijd groeit het gezelschap elke week meer en meer en onder het genot van een ouzo en/of een ander drankje worden er verhalen en wetenswaardigheden uitgewisseld met een gemêleerd gezelschap. Wij vinden dit vele malen leuker en onderhoudender dan lid te zijn van een Nederlandse club. Iedereen is welkom en kom je in de buurt van Ormos schroom dan niet en kom bij ons gezelschap zitten.


Wij moesten naar Kosmadei een dorpje gelegen op het hoogst bewoonbare punt van Samos. De weg er naartoe is fabelachtig mooi en om elke bocht weer een verrassing wat het geweldige uitzicht betreft. Foto’s maken heeft eigenlijk geen zin want deze beelden blijven voor altijd in je geheugen gegrift, tjonge wat een prachtig eiland hebben wij toch uitgekozen.
De tocht vanuit Ormos duurde een klein ½ uurtje en in Kosmadei aangekomen stonden onze Griekse vrienden al op ons te wachten.

Allereerst gingen wij via Kakaperato (slechte weg) naar het kleine kapelletje. Nou de slechte weg is zeer goed begaanbaar per normale auto en voor wandelaars is deze route een must!
Dit kapelletje is een geweldig rustpunt en je kan er meegebrachte vleeswaren zelf bbq-en
In het bijgebouw zijn bestek en borden volop aanwezig en daar mag gebruik van gemaakt worden mits je alles maar weer gereinigd terug plaatst. Wij hebben er 2 jaar geleden met 22 vrienden gebarbecued en dat was een super dag.
Wel een kleine geldelijke bijdragen storten in de offerblok van de kapel, dit is bedoeld voor het onderhoud van de kapel.

Via deze kapel kun je een prachtige wandeling maken via de westkant van de berg naar een andere kapel gelegen in een grot op een afstand van een kilometer. Goed schoeisel vereist!

Vlak onder het kapelletje is de laatste brand ontstaan door onvoorzichtigheid van een imker.
De natuur is er afschuwelijk verminkt en het is treurig om dit aan te zien. Maar gelukkig hersteld zich hier alles zeer snel en nu maar hopen dat er nieuwe bomen worden aangeplant.

Maar nu terug voor waarom wij hierheen zij gekomen de Suma.

Vanuit Kosmadei is het 200 meter lopen naar de “brouwerij” een hok van 6x4 meter dat in de stille tijden waarschijnlijk als varkensstal gebruikt wordt. Wij mochten dat heiligdom niet eerder betreden nadat wij verschillende brouwsels van de Suma gekeurd hadden. Verschillende omdat zij op andere wijze gedestilleerd werden o.a. door toevoegingen van kweeperen, aubergines of andere vruchten (elk proefje heeft zijn smaakje). Wij dronken de Suma zeer origineel uit kleine kalebassen (yamas) die al zeker een 100-tal jaren gebruikt werden. Door de alcohol werden die telkens weer ontsmet dus reinigen is uit den boze. Uiteraard kregen wij daarbij de nodige mezes. De gastvrijheid was ook hier weer toppie!!

De plastic zakken met restanten van geperste druiven die daarin een tweetal maanden hadden staan gisten werden naar binnen gebracht. Al naar gelang de druiven een of tweemaal waren geperst bepaald ook de kwaliteit van de Suma. Het geheel (zonder plastic) werd onder een koperen kap in een bak gekieperd en daarop al of niet vruchten gelegd, water eroverheen, kapje dicht en het destilleren kan beginnen. De eerste liter Suma die langzaam uit een kraantje druppelt bevat een alcohol percentage van zeker 95%. De Grieken zijn er als de kippen bij om daarvan een slokje te nemen en verbranden dan bijna hun ziel. Het is daarom denk ik dat zij ,,ziels gelukkig” zijn met deze drank.

Wij gingen naar binnen om foto’s te maken maar hadden dat beter kunnen doen vóór het nuttigen van dat assortiment Suma voordien. Enkele foto’s bleken achteraf wat wazig te zijn of misschien was het van de damp daar binnen.

Na ongeveer 3 uur konden wij ongeveer 70 liter Suma op de pick-up laden en gingen nog een afzakkertje pakken bij Evangelia in het dorp. Een afzakkertje was het letterlijk en figuurlijk want nu moesten wij nog die berg af naar Ormos. Maar een stevige maaltijd bij Evangelia deed wonderen. Wat een oergezellig Cafeneo is dat daar, de tijd heeft er héél lang stil gestaan. En die tijd heeft ook zijn sporen achtergelaten op Evangelia, wat een schoonheid moet dat ooit geweest zijn! Zij is werkelijk een schat van een mens en wat een gastvrijheid. Een bezoek aan haar is ook een must. Tip: neem eens wat stroopwafels voor haar mee, resultaat……..!?

Zo lieve mensen, dat was ons Suma avontuur en wederom een dag op Samos met een “gouden randje”. Nee, wij willen hier echt nooit meer weg en voelen ons dan ook steeds meer THUIS.


Grtz. Wick

[Afbeelding: 29oqwm1.jpg]

[Afbeelding: 2rp2no5.jpg]

[Afbeelding: dblafq.jpg]

[Afbeelding: ae1r34.jpg]

[Afbeelding: 28bwj9v.jpg]

[Afbeelding: r8i9ar.jpg]

[Afbeelding: 2el5c48.jpg]

[Afbeelding: dwvsl5.jpg]
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#20
Leuk om te lezen en de foto's (al dan niet een beetje wazig) te zien. Bij sommige foto's heb ik het gevoel dat ik ook een ouzootje op heb Big Grin. De gedachten spelen om in het voorjaar o.a. Samos te bezoeken. Daar wij veel wandelen, zijn we op zoek naar mooie (en enigzins goed beschreven) wandelingen. Misschien dat jullie me kunnen helpen?
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#21
Dank je wel, dat was fijn meegenieten. Maar lieve help, wat zie ik nou! Plastic jerrycans! Dat wordt hard doorwerken Wick! Big Grin





Quote
#22
(25 October 2010, 21:00)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je wel, dat was fijn meegenieten. Maar lieve help, wat zie ik nou! Plastic jerrycans! Dat wordt hard doorwerken Wick! Big Grin

AngryAngryAngryJa Tina je hebt mij te pakken.oops Ja die PLASTIC jerrycans bevatte verschillende percentages alcohol van Suma. Na mixing is alles nu in flessen van GLAS Tongue gedaan.

Yamas, Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#23
In dit rijtje hoort ook nog de "Kannellada", uit Zia. Het gaat hier om een kaneelsiroop. Je drinkt het als ranja, beetje in een glas en aanvullen met koud water. Werkt dorstlessend.
Quote
#24
en van Chios de mastiek-likeur
Quote
#25
@roefke

alles wat van masticha wordt gemaakt is lekker, vind het moeilijk te omschrijven hoe het smaakt, het is de hele sensatie. Een submarine is iets wat er goed in gaat in de zomer!
Moet nog een keer als eerbetoon een bezoek brengen aan Chios.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Na het eten bij onze favoriete Griek in Amsterdam neem ik ook graag een Kumquat likeurtje. Soms verwarrend mandarijnenlikeur genoemd want de kumquat is eigenlijk een andere vrucht.

Op Chios trof ik in de supermarkt de lokaal geproduceerde mandarijnenlikeur. En ook die bleek erg de moeite waard en is meegegaan in de koffer. Net als kumquat niet alleen zoet, maar met ook een wat aparte " bite" . Het streven om er na de kerstmaaltijd nog een glaasje van te nuttigen is zelfs gelukt.
De likeur is echt lokaal, want nooit meer ergens anders gevonden. Helaas, al zal het geen straf zijn ooit nog eens naar Chios terug te gaan.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







(maar oef, masticha, ik ril ervan...)
Quote
#27
Hai Ger,

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie de stekjes meenemen naar Nederland (lege waterfles met wat water erin) en of de stekken dan ook echt thuis aanslaan?

Laat het mij even weten als je wilt.

Alvast bedankt!

Groetjes Louise
Quote
#28
Hoi Lootje,

Als ik met het vliegtuig ben neem ik ook weleens stekjes mee. Ik probeer deze altijd zo laat mogelijk van de struik etc. af te halen zodat deze zo "vers" mogelijk het vliegtuig in gaan.

Met de auto wordt het wat problematischer omdat je dan toch wat langer onderweg bent. Maar dan kan je ook weer gewoon een plant van het Griekse tuincentrum meenemen.

De stekjes doe ik in een klein bakje (de daarin naar Griekenland meegenomen snoepjes zijn meestal toch al nagenoeg op) of in een boterhamzakje met een natte washand of natte papieren zakdoekjes in de koffer.

Zodra ik thuis kom zet ik de stekjes meteen in de potgrond.

Ook een keertje geprobeerd om de stekjes in een glas met water eerst worteltjes te laten schieten maar dat is niet echt goed gegaan. Steeltjes werden week en gingen rotten.

Nu geniet ik al jaren lang van leuke Griekse vetplanten (met van die kleine roze sterachtige bloemetjes) in Griekse kruiken van aardewerk en kan ik deze inmiddels hier in NL gewoon stekken.

Soms moet je er alleen wel opletten dat niet alle planten de winter bij ons buiten overleven, dus advies plantjes in de winter naar binnenhalen.


Ik zou zeggen neem een keer wat mee en probeer het gewoon uit ....
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#29
@Cynthia, wat een goede tip! Ik zat er ook aan te denken om ze eerst worteltjes te laten schieten en ze dan in een lege fles mee terug te nemen. Ik ga dit zeker proberen volgende keer!
Quote
#30
(03 October 2010, 08:55)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 September 2010, 20:54)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb zelf ook meteen een vraag voor de nieuwe rubriek:

Wij nemen van vrijwel elke vakantie in Griekenland behalve een stekje van een bijzondere plant of struik die we daar aantreffen ook altijd een flesje van de typische drank ter plaatse mee naar huis.

Nou ja, Ouzo, dat lijkt me duidelijk, dat tref je overal aan, daar hebben we inmiddels al een karrevracht voorraad van.
Uit Samos namen we de plaatselijke Retsina mee, uit Corfu de Kum Quat, uiteraard de Tsipouro uit Pilion en de wat algemener voorkomende Metaxa.

Nou vraag ik me af of er meer plaatsen zijn waar typische streekgebonden dranken voorkomen. Dus dranken die je vrijwel uitsluitend dáár ziet en op andere plekken niet of nauwelijk tegenkomt.

Weet iemand daar meer over te vertellen?

Alvast bedankt,

Ger

Hallo Ger,


Wij gaan deze maand met Griekse vrienden op "visite" bij het distilleren van ''Suma'' een distillaat van de restanten van druiven na de bereiding van wijn, wat lijkt op het Italiaanse Grappa. Het alcohol percentage ligt tussen de 40 en 70%!!
De Grieken drinken Suma meestal ongekoeld en aangelengd met water in de wintertijd tegen de koude voeten en als medicijn tegen...?
Wij prevaleren Suma ijskoud te drinken. In de cafenia's kost zulk een borrel rond de 80 eurocent inclusief een bakje nootjes.

Wij zullen proberen van de distillering wat foto's te maken en deze tzt op de site te plaatsen.

Grz. Wick

op Samos stoken ze Suma van vijgen,is erg lekker maar ook erg sterk!
Quote
#31
Hoi Ger,

aanstekelijk onderwerp, die Griekse drankjes..
Speciaal voor de Pilion is walnotenlikeur, gemaakt in 't voorjaar van jonge (groene) walnoten. De rest van 't recept moet ik nog eens achterhalen, want het is erg lekker: zacht en smeuiig.
met groet,
Alberto
Quote
#32
Ik breng van Kreta naast een paar flessen raki ook rakomelo (ρακόμελο) mee. In halve liter colaflesjes lukt dat goed in de valies.
Rakomelo is raki met honing, heerlijk, ik koop hem altijd in een taverne waar ze hem zelf maken.
Ze maken ook raki met fruit, of met citroen.
Een oud gebruik op Kreta (gelezen in de boeken van Kazantzakis) was raki met citroen, men zette gewoon bij de raki suiker en citroen op tafel, en iedereen kon naar smaak zijn drankje bereiden.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Regionale of plaatselijke drankjes Ger 32 3.933 24 January 2022, 08:47
Laatste bericht: Harma

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)