Hommeles in het ferrywereldje
#1
Het is driewerf hommeles in de Griekse ferrymiddens.

Eerstens is er de al maanden durende onzekerheid voor Golden Star Ferries over de inzet van hun 2 nieuwe - eind vorig jaar aangekocht - hogesnelheid ferry's. Ondanks de goedkeuring van de Raad voor de Kustvaart voor hun route van Piraeus naar Syros via de Westelijke Cycladen, kunnen die nog niet ingezet worden door de protesten van Seajets bij hogere instanties. En die hebben zich nog niet uitgesproken daarover. Pijnlijk voor Golden Star Ferries nu het toeristisch seizoen aanbreekt. Seajets poneert dat Golden Star Ferries de wet op inzet van schepen op (deels) gesubsidieerde lijnen niet toepast zoals het hoort door 2 nieuwe vaartuigen te willen inzetten op quasi identieke routes nadat de gesubsidieerde routes al waren toegewezen.

Ten tweede is er het geschil tussen Kefalonia Lines en Zante Ferries in de Ionische Zee. Even de situatie schetsen: Zante Ferries vormt samen met Levante Ferries en Ionissos Ferries het consortium Ionian Group. Tussen dit consortium en Kefalonian Ferries waren duidelijke afspraken hoeveel afvaarten ieder deed vanaf Kyllini naar respectievelijk Kefalonia en Zakynthos. Maar...Zante Ferries wenst (wegens een financieel probleem volgens enkelen) uit het consortium te stappen. Kefalonian Lines heeft tijdens de winter de Mirtioditissa gekocht, een ferry die de laatste jaren een verbinding verzekerde tussen het vasteland en de Sporaden, om die als 2de vaartuig in te zetten op hun route Patras - Ithaca - Kefalonia - Kyllini. Maar de aanpassingswerken aan deze ferry zijn nog niet klaar en net nu is hun ferry Zakynthos 1 uitgevallen met een kapotte krukas. geen nood echter want Zante Ferries was bereid om de Andre Kalvos te verkopen. Die dus prompt gekocht werd door Kefalonian Lines. Hiervoor werd 6,5 - 7 mlj Euro op een rekening geparkeerd en dit bedrag zou vrijgegeven worden bij de oplevering van de Andrea Kalvos op een contractueel vastgelegde datum (ergens begin April). Maar op de afgesproken datum heeft Zante Ferries de Andrea Kalvos niet opgeleverd zoals afgesproken, dus is Kefalonian Lines naar de rechtbank gestapt. En het lijkt alsof Zante Ferries de verkoop alsnog helemaal wil afblazen gezien ze een andere ferry overgeheveld hebben naar een route van Piraeus naar de Westelijke Cycladen en de Andrea Kalvos ingepast hebben in het zomerschema van Ionian Group.

En ten derde is er natuurlijk de overname van Hellenic Seaways door Attica Group, ook al eigenaar van Blue Star Ferries en Superfast. Eerder deze week werd de overname, na maanden wachten, eindelijk goedgekeurd door de Commissie voor de mededinging. Deze goedkeuring gaat echter gepaard met enkele verplichtingen voor Attica Group:

1. Als andere maatschappijen op de routes Attica - Syros, Attica - Ios - Santorini en Attica - Paros - Naxos - Amorgos - Koufonissi varen mag Attica Group geen hogesnelheid ferry inzetten op deze routes EN op de route Attica - Paros - Naxos - Ios - Santorini ook geen conventionele ferry die 's namiddags of 's avonds vertrekt vanuit Attica. Er wordt speciaal "Attica" vermeld omdat dit dan inhoudt dat het niet mag vanuit Piraeus, Lavrio en Rafina.

2. Als een (of meerdere) andere maatschappij(en) een conventionele ferry inzetten op de routes Athene - Syros, Athene - Patmos en Athene - Chios en Lesbos, dient Attica Group zijn afvaarten op deze lijnen te reduceren.

3. Als een andere maatschappij een conventionele ferry inzet 's morgens op de route Athene - Paros - Naxos - Santorini met een aanloop in Ios, dient de afvaart van een ferry van Attica Group minimaal 35 minuten later te vertrekken.

4. Als een andere maatschappij op de routes Attica - Syros, Attica - Ios - Santorini en Attica - Paros - Naxos - Amorgos - Koufonissi vaart, dient Attica Group de ferry Highspeed 4 terug te trekken van de route Attica - Syros en eender welke highspeed én conventionele ferry van de andere routes.

5. De frequentie van routes van/naar Athene naar/van de eilanden Syros, Paros, Naxos, Amorgos, Koufonissi, Ios en Santorini voor vervoer van passagiers, vrachtwagens, personenwagens mag niet verhoogd worden ten opzichte van de frequentie deze routes voor het seizoen 2017-2018

6. De frequentie van de routes naar Chios, Lesbos en Patmos mogen niet verhoogd of verlaagd worden ten opzichte van de frequentie op deze routes tijdens het seizoen 2017-2018.

7. Attica Group mag de ticket prijzen voor passagiers, personenwagens en vrachtwagens niet verhogen voor een termijn van 3 jaar op de routes van/naar Athens naar/van de eilanden Syros, Paros, Naxos, Amorgos, Koufonissi, Ios, Santorini en Patmos en voor de komende 5 jaar op de routes naar Chios, Lesbos en Patmos. Uitzondering hierop vormen de duurste tickets (tickets voor kajuit).

8. Attica Group dient minstens een wekelijkse aanloop te voorzien op minimaal 3 routes naar afgelegen eilanden waar geen ferry's komen van een maatschappij behorende tot de Attica Group.

Deze voorwaarden gelden voor 3 jaar voor de Cycladen en Patmos en voor 5 jaar voor de andere eilanden in de Noord-Egeïsche Zee.
Verder werd ook beslist dat een boete van 10.000 Euro/dag dient betaald als aan deze voorwaarden niet voldaan wordt.
Deze verplichtingen werden door de Commissie opgelegd om een effectieve mededinging tussen diverse maatschappijen te bekomen in de genoemde markten.

Of het efficiënt zal zijn en beter voor de consument/passagier m.b.t. de frequentie van ferry's heb ik echter mijn twijfels. Het enige voordeel lijkt mij dat de andere maatschappijen genoodzaakt zullen zijn om de komende jaren ook hun prijzen niet te verhogen teneinde competitief te blijven op de vermelde routes.
Quote
#2
Waarom bewonderd mij dit bericht niet, eerst moeten er zakken gevuld worden en Ietsmeer als het gebruikelijke envelopje.
Arthur's signature Old Truckers Never Die zonnetje   
Quote
#3
(28 April 2018, 15:05)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eerstens is er de al maanden durende onzekerheid voor Golden Star Ferries over de inzet van hun 2 nieuwe - eind vorig jaar aangekocht - hogesnelheid ferry's. Ondanks de goedkeuring van de Raad voor de Kustvaart voor hun route van Piraeus naar Syros via de Westelijke Cycladen, kunnen die nog niet ingezet worden door de protesten van Seajets bij hogere instanties. En die hebben zich nog niet uitgesproken daarover. Pijnlijk voor Golden Star Ferries nu het toeristisch seizoen aanbreekt. Seajets poneert dat Golden Star Ferries de wet op inzet van schepen op (deels) gesubsidieerde lijnen niet toepast zoals het hoort door 2 nieuwe vaartuigen te willen inzetten op quasi identieke routes nadat de gesubsidieerde routes al waren toegewezen.

Ondertussen zijn we 2 maanden verder.

De hoogste rechtsinstantie heeft zich ondertussen uitgesproken over de klacht van Seajets tegen Golden Star Ferries wegens niet naleving van de wet. Het werd een beetje een Salomons oordeel: Golden Star Ferries mag zijn 2 ferry's inzetten op de voorgelegde route MAAR het vertrek uit Piraeus moet minstens 2 uren, en niet vóór 10 uur 's morgens, na andere ferry's naar de Westelijke Cycladen zijn. M.a.w. als de Seajet 2  en de Superjet van Seajets om 07.30 uur vertrekken mag een ferry van Golden Star Ferries pas om 10 uur vertrekken.
Daar zag Golden Ferries geen brood in en besliste om de 2 voorziene ferry's in te zetten op een andere route. De afgelopen jaren was er een ferry van Hellenic Seaways die vanaf mei tot eind september van Thessaloniki naar Volos, Skiathos en Skopelos ging. Voor dit jaar besliste men echter om deze route niet meer in het programma op te nemen wegens "commercieel oninteressant".
Dus beslisten de broers Georgios en Dimitris Stephanou, eigenaars van Golden Star Ferries, om deze route in hun programma op te nemen. Maar Marios Iliopoulos, eigenaar van Seajets, zou zichzelf niet zijn als hij de broers niet nog even zou jennen. Hij had nog 2 oude ferry's in zijn achtertuin liggen - De LATO en de IERAPETRA L (beide bouwjaar 1975 !!!) - die hij vorig jaar gekocht had. Beide waren inmiddels (een beetje) opgekalefaterd. De ex. Lato is inmiddels naar Aliaga gesleept voor afbraak, maar de IERAPETRA L, nu AQUA BLUE genaamd, gaat vanaf 9 juli varen vanaf - inderdaad - Thessaloniki naar - inderdaad - Skiathos en Skopelos. En Iliopoulos gaat nog een beetje verder. Aangezien Golden Star Ferries dit jaar dagelijks met een ferry van Rafina naar Heraklion gaat via Mykonos, Naxos en Santorini, heeft hij beslist dat de Aqua Blue 2 maal per week vanaf Skopelos doorvaart via Mykonos, Naxos en Santorini naar Heraklion.
De Griekse ferry wereld is en blijft een wereldje van intriges, rancune en andere zaken....
Quote
#4
Patrick,

Zag vanochtend dienstregeling van Heraklion naar Thessaloniki hangen in de haven. Daar wordt aangegeven dat ze bij de Sporaden naar Skiathos gaan, Skopelos staat daar niet bij.

Cors
Quote
#5
(29 June 2018, 13:37)cors schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick,

Zag vanochtend dienstregeling van Heraklion naar Thessaloniki hangen in de haven. Daar wordt aangegeven dat ze bij de Sporaden naar Skiathos gaan, Skopelos staat daar niet bij.

Cors

Klopt Cors. Skopelos is er niet bij. Op dinsdag en vrijdag gaan ze Thessaloniki-Skiathos-Andros-Syros-Tinos-Mykonos-Paros-Naxos-Santorini-Heraklion. Op maandag is het Thessaloniki-Skiathos-Skopelos-Alonissos en terug.
Quote
#6
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De Aqua Blue is vanavond voor de 1e keer aangekomen in Heraklion vanuit Thessaloniki. Volgens dienstregeling haalt hij 28 knopen. Lijkt me erg veel voor zo'n oude bak.

Cors
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.