Stamna
#41
Er zat in ieder geval varkensvlees, feta, aardappelen, ui, tomaat en diverse uitgebalanceerde kruiden in met eroverheen nog een speciale kaas. Geen wortelen.
De kokkin was een vrolijke jonge vrouw welke ongetwijfeld Johan dat recept mee geeft.

Ik had overigens als vooraf verse paddestoelen met kruiden en honing-tijm saus. Jammie!!
Quote
#42
Nou, bij mij smelt de feta nooit zo mooi als op het plaatje. Ik weet niet wat jullie voor feta gebruiken maar ik de echte. Meestal kleur hij alleen maar dus ik denk dat er op het plaatje een zachte kaas wordt gebruikt. John weet jij het?
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#43
(21 June 2018, 18:11)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, bij mij smelt de feta nooit zo mooi als op het plaatje. Ik weet niet wat jullie voor feta gebruiken maar ik de echte. Meestal kleur hij alleen maar dus ik denk dat er op het plaatje een zachte kaas wordt gebruikt. John weet jij het?

Feta zat in het gerecht. Er zat andere kaas overheen.
Quote
#44
Goeie tip van die kaas. Ga er wat pittig belegen over heen raspen. Op de BBQ (Weber) afbakken en roken met appelhout. Eerst overgieten in een gietijzeren pot. Ik doe verslag.
Quote
#45
Stamna gemaakt. Heerlijk.
Dat roken ging niet goed, door het vocht "pakt" de rook niet, maar de smaak was er niet minder om
Vrijdag gemaakt en een nachtje in de koelkast, dan krijg je dat de smaken lekker doortrekken.
Niet erg veel werk, maar dat komt omdat Mieke het meeste gedaan heeft. Ja ik ga diep door het stof..
Onderstaand recept gebruikt.

[Afbeelding: 2u3ul1c.jpg]

Stamna
Ingrediënten
750 gram rundvlees (magere runderlappen)
1 blik gepelde tomaten
2 uien, in ringen
2 teentjes knoflook
1 paprika
5 aardappels in vieren
1 winterwortel in plakken
100 ml zoete rode wijn
takje peterselie
takje rozemarijn
basilicum
oregano
4 laurierblaadjes
1 dikke plak feta
olijfolie

Materialen
braadpan ovenschaal

Bereiden

Snijd het vlees in blokken van circa 6 a 7 cm. Braad het licht aan in de olijfolie. Voeg uien, knoflook, het blik tomaten en de kruiden toe. Blus af met de rode wijn. Laat alles heel rustig 2,5 uur sudderen. Voeg als het vlees bijna gaar is de plakken wortel, de schijven aardappel en de paprika toe. Laat dit nog even samen sudderen. Maak op smaak met peper en zout.
Verwarm de oven voor op 200 graden
Giet de stamna over in een ovenschaal, bedek de inhoud met de plakken feta en laat het geheel in de oven verwarmen tot de feta lichtbruin gekleurd is.
Serveer met griekse salade en stokbrood.
Kali orexi!

Bronvermelding
Bron onbekend
Quote
#46
Vergt wel wat tijd maar verder niet echt omslachtig recept, lijkt me.
Ga ik zeker n keer maken, lijkt lekker.
Quote
#47
Klopt, valt echt erg mee. Stifado is iets meer werk. Dit is prima te doen.
Nachtje laten staan is voor meer recepten een prima optie.
Quote
#48
Ha ha ja siga siga geldt ook in de griekse keuken......
Quote
#49
zelf gebruik ik voor dit soort recepten de slowcooker, dan staat het ca 7/8 uur in het panetje gaar te worden en zitten de smaken er meer in.
Daarna dan overdoen in ovenschaal, feta erop en in de oven... denk dat mijn lief dit heel erg lekker vind, eet zelf geen vlees maar wil het hem niet dwingen dus hij eet over het algemeen met mij mee en ik maak voor hem regelmatig iets lekkers als Stifado … en de volgende keer deze dus!
Quote
#50
JohanV al STAMNA gegeten?
Quote
#51
(04 July 2018, 05:58)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV al STAMNA gegeten?

Jawel, alleen noemden ze het anders, niet in Lixouri. Was een variant ervan zeiden ze. Weet wel nu wat er wel/niet in hoort en ga de komende weken eens wat uitproberen!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#52
Johan ben je nog met de stamna bezig geweest? Wij gaan binnenkort voor de zevende keer naar Parga, ga er op letten of ik ook stamna op de kaart zie staan.
Quote
#53
Weekend thuis gekomen van Parga. Heb op de menu’s gelet of er stamna op de kaart stond. Bij Hellenikon geprobeerd. Ik miste de kruiden. Zegt genoeg dat de 7 kruiden de smaak maken. Binnenkort thuis een keer proberen. Heb jij het al een keer gemaakt Johan?
Quote
#54
(01 October 2018, 14:10)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weekend thuis gekomen van Parga. Heb op de menu’s gelet of er stamna op de kaart stond. Bij Hellenikon geprobeerd. Ik miste de kruiden. Zegt genoeg dat de 7 kruiden de smaak maken. Binnenkort thuis een keer proberen. Heb jij het al een keer gemaakt Johan?

Twee maal gemaakt, maar nog niet tevreden. Zodra dat wel het geval is, post ik mijn variant!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#55
Dank je wel.
Quote
#56
Ben je nog met de stamna bezig geweest Johan? Of iemand anders.
Quote
#57
Ik heb uiteindelijk een gerecht wat lijkt op wat ik in Kefalonia heb gegeten. De basis komt uit verschillende boeken en verder proeven en veranderen. Heb het op een kladje staan Smile . Zal het vanavond wel eens posten.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vegetarische Stamna metaxa 2 1.589 04 October 2020, 22:47
Laatste bericht: Wilma

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)