Fodelianakis olijfolie                 
Stamna
#1
Dit moment zitten we op Lefkas. Vanavond heerlijk gegeten. Ik kende het niet "STAMNA". Een stoofpotje. Heeft iemand (Johan) daar ook een recept van?
Quote
#2
(24 May 2018, 21:41)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit moment zitten we op Lefkas. Vanavond heerlijk gegeten. Ik kende het niet "STAMNA". Een stoofpotje. Heeft iemand (Johan) daar ook een recept van?

Hoi Goedas, geniet van je vakantie! Voor ons nog drie weekjes wachten!
Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, weet wel dat het een stoofpot is waarbij je op het laatst plakken feta er boven op legt. De een zegt dat het van Samos komt, de ander van Corfu. Smile
Op internet vele recepten voor te vinden, maar zal zelf ook wel eens in de boeken duiken. Maar ik moet hem wel eerst zelf gemaakt hebben voor ik het recept kan schrijven!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Dat zou fijn zijn Johan tzt een recept op jou eigen fijne manier. Eerst maar op vakantie.
Misschien heeft iemand het al eens gemaakt. Is erg lekker.
Quote
#4
Maar Johan, eet jij het dan niet eerst in Griekenland voor je het zelf maakt? Je weet dan toch eigenlijk niet hoe het moet smaken?
Quote
#5
Denk dat elk restaurant zijn eigen draai eraan geeft. Net als Stifado. In grote lijnen hetzelfde, maar de een heeft Stifado wel lekkerder dan de ander. Ik maak thuis Stifado volgens Johan zijn recept. Perfect.
Mogen jullie een keer naar Nidri gaan, de STAMNA bij Tom's is om je handen bij af te likken. Ga al vele jaren naar Griekenland, maar ik had er nog nooit van gehoord.
Dus Johan leef je uit (;
Quote
#6
(25 May 2018, 06:17)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar Johan, eet jij het dan niet eerst in Griekenland voor je het zelf maakt? Je weet dan toch eigenlijk niet hoe het moet smaken?

Dat zou de ultieme droom zijn Big Grin  Is helaas niet mogelijk, ik heb letterlijk meer dan 1000 Griekse recepten hier, moet ik voor de rest van mijn leven vakantie hebben en in Griekenland gaan zitten. Wink  Net ook wat Goedas zegt, ik heb nog nooit een gerecht in Griekenland gegeten wat overal hetzelfde smaakt. Als je weet wat je wel en niet kan doen met ingrediënten en ze met respect behandeld, zit je qua smaak al 90% goed. In veel boeken staat ook verteld waarom een bepaald ingrediënt gebruikt wordt en wat het doet voor het gerecht. Vervolgens pas ik het wel altijd aan mijn eigen smaak aan.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Heb jij het wel eens gemaakt Nanny?
Quote
#8
Nee, ik had er nog nooit van gehoord zelfs, nooit hier op een menu zien staan, nooit gegeten, maar klinkt lekker.
Quote
#9
Heel vaak op Corfu gegeten
Quote
#10
Op Kefalonia zit trouwens een taverna die zo heet, maar ik heb het er niet gegeten. Zal dit jaar eens kijken daar, het staat er vast op de kaart. Of zit er lamsvlees in?
Quote
#11
Nee geen lamsvlees. Heb gisteren gevraagd. Pork, wortelen, uien enz en 7 kruiden.
Quote
#12
Toen ik het woord stamna las moest ik denken aan een soort kruik. Maar toen ik verder las denk ik
zeker verkeerd onthouden gaat om gerecht. Maar nu google ik t blijkt t toch die kruik te zijn, maar ook een
de naam van een dorp en dat gerecht. Volgens de recepten die ik hier zo lees is t eeen heel veelzijdig gerecht
kan met versch vleessorten gemaaakt worden, met kaas zonder kaas met deeglaagje boven op, met paprika zonder
paprika etc. Een klinkt nog lekkerder dan andere.
Quote
#13
Wij hadden het in een stenen potje met kaas erop.
Quote
#14
(27 May 2018, 13:01)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hadden het in een stenen potje met kaas erop.

Dat verklaart ook meteen de naam van het gerecht; stamna staat namelijk voor aardewerk pot/kruik/pan.........
Volgens traditie dient het gerecht in een aardewerk pan/pot te worden opgediend.
Ik heb het ooit gegeten in Stoupa waar een ober het me heeft uitgelegd. Ik had namelijk geen idee wat het betekende Wink
By the way, het was superlekker Smile
Quote
#15
Ook wel stamnato genoemd. 
(Kalfs) vlees met uien knoflook tomaten feta kefalotiri kruiden en olijfolie.
Bij ons bij de plaatselijke Griek op de menukaart.  Tongue
Had al jaren geleden (2013) hier op het forum voor een recept gevraagd. Maar inderdaad blijkbaar vrij onbekend.
Quote
#16
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het recept had ik verwacht in het kookboek van Rianne Buis. Ook daar staat het niet in.
Quote
#17
Ik word nu toch wel erg nieuwsgierig. Bij al die opmerkingen in dit forum loopt het water in mijn mond. Ben nu echt wel benieuwd wat het precies is. Wat het oorspronkelijk moet zijn en vandaan komt! Ik heb veel Griekse kookboeken maar geen recept. Ik hou mij aanbevolen voor een goed recept!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#18
Gewoon even googelen op stamna recepi
Quote
#19
Denk dat dit een uitdaging voor Johan is en er vast een fijn recept van wordt gemaakt.
Voor degene die nog naar Griekenland gaan en het een keer eten, ben ik benieuwd hoe jullie het vinden..
Quote
#20
Ik ga pas in september maar ga het zeker proberen bij de taverna die gelijknamig is. Ik ga er tenminste vanuit dat ze het op de kaart hebben.
Quote
#21
Ik heb het gisteren gegeten op Zakynthos. Met rundvlees, je kon ook voor lam of varkensvlees kiezen.
Quote
#22
Eind augustus naar Thassos. Ga het proberen, ben wel in voor iets nieuws.

De rode dessertwijn laten we maar in de winkel, een theelepel "Petimzi" zal ook wel voldoen. (met dank aan Nanny)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
Over Stamna,

Dit aten wij op Samos in 2002 en 2004,heerlijk er zat toen rundvlees in.
Inderdaad in een stenen "pot".
Quote
#24
@Wim. Ik heb het recept bekeken Wim. Toen wij het aten zat er ook wortel en aardappel in. Ik ga het zeker een keer proberen te maken. Op internet zie je niet veel recepten staan. 2 van AH volgens mij.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het restaurant waar wij het aten zei de eigenaar dat er met 7 kruiden wordt gewerkt. Dat komt overeen met de 2 recepten
Quote
#25
Google eens met Engelse termen en er gaat een wereld voor je open.
Quote
#26
@Goedas, ik ga het volgende week maken. Ga het in een grote pan maken en daarna in een "Dutch Oven".
Deze zet in zonder deksel nog even in de BBQ met rookhout. Dat heb ik ook eens gedaan met Stifado. Dat was helemaal top.
Quote
#27
Ben benieuwd Wim. We horen vast het resultaat.
Quote
#28
Het wordt steeds leuker maar nog niemand die het originele recept of oorspeonk weet.

Ik vond nog een recept op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#29
Martino dat is hetzelfde recept met ingrediënten waar Wim een link van heeft geplaatst. Dus het blijven nog steeds 2 recepten (Nederlands talig)
Quote
#30
Vond er nog een en tevens een leuke site!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#31
Denk dat JohanV de verschillende recepten wel door elkaar gaat husselen tot een goed recept voor ons.
Quote
#32
(20 June 2018, 05:51)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Denk dat JohanV de verschillende recepten wel door elkaar gaat husselen tot een goed recept voor ons.

Voorlopig geniet ik op Kefalonia, maar gezien alle reacties over dit gerecht ga ik daar als ik thuis ben zekers mee aan de slag!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#33
Dank Johan. Geniet eerst nog maar van Kefalonia en wie weet staat het daar ook op de kaart.
Quote
#34
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






LIVE , vanuit Avli taverne te Lixouri Kefalonia. 
En geweldig lekker! 

(Sowieso een fantastische taverne welke blijkbaar net volledig gemoderniseerd is.)
Quote
#35
Ik heb niet teveel gezegd. Fijn dat het in goede 'smaak' valt.
Nog een fijne vakantie op Kefalonia.
Quote
#36
(20 June 2018, 20:31)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






LIVE , vanuit Avli taverne te Lixouri Kefalonia. 
En geweldig lekker! 

(Sowieso een fantastische taverne welke blijkbaar net volledig gemoderniseerd is.)

Dank voor de tip John, gaan komende week ook nog naar Lixouri!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#37
Dan moet je zeker naar deze taverne gaan. Net buiten de boulevard en daardoor een stuk rustiger. We hebben er heerlijk gegeten. Zowel het voorgerecht als het hoofdgerecht waren bijzonder goed van smaak door verfijnde sauzen en passende kruiden, zonder overdaad.
Quote
#38
John, is dat echt feta wat er op ligt? Als ik feta gebruikt smelt het niet zo als op jouw stamna ligt.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#39
Als feta warm wordt wordt die toch zachter en gaat beetje smelten?
Quote
#40
Op het potje bij John ligt wel heel veel kaas. Bij ons iets minder. Zat er bij jou ook aardappelen en wortelen in John? De kruiden maakt het bijzonder.
Volgens mij gaat JohanV het straks helemaal ontleden als hij het eet. Pen en papier erbij?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vegetarische Stamna metaxa 2 1.588 04 October 2020, 22:47
Laatste bericht: Wilma

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)