Dag 7
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zit ie nou al thuis?
Nee hoor, alleen was het de afgelopen dagen niet echt spannend.
De zaterdag hebben we gebruikt voor een verkenningstocht voor de dag van vandaag.
En de zondag was gewoon de markt in Potamos met 1 glas ouzo en twee glazen rose, lunchen in het afgrijselijke Avlenomas en uitbuiken op het strand van Paliopoli.
En vandaag, vandaag was het warm, eigenlijk te warm om te gaan wandelen en dat werd ons dan ook afgeraden door Jan en alleman.
Dus we gingen toch.
10.30 uur op het strand van Komponade, 3 uur te laat maar gelukkig met niemand afgesproken.
Er staan die ochtend toch al wat auto’s aan het strand van Komponade, het keigezellige strand in alle opzichten.
Ook de twee campers van de dwaze Fransen die eerder bij het strand van A.P. weggestuurd waren omdat er nou eenmaal geen campers aan de kust mogen staan, stonden er.
We laten een rugzak in de auto en een gaat er om de nek van de schrijver, water mee, 2 liter.
Of dat genoeg zou zijn voor het kleine avontuur van deze morgen, we zullen het zien.
Op het strand van Komponada komen twee rivieren uit, droog uiteraard.
Ja je ziet er maar een maar als je de kaart goed bestudeerd komen er net voor het strand twee tezamen.
De ene komt uit de richting van Katouni, bekend van de boogbrug en het romantische verhaal erover.
De ander komt zuidwaarts naar het noorder “stromen”.
De beide rivieren zijn breed, over het hoe en waarom hier ooit water heeft gestroomd, geen idee.
Okee als het regent ontstaan er wel stromen maar volgens mij nooit datgene wat deze mooie rivieren teweeg brengt.
Het blijft voor mij een mysterie.
De stroom vanuit Katouni hebben we deels bewandelt......dat was een hel, bij terugkomst zagen we eruit als 3 Albanezen die 3 weken niet gedoucht hadden.
We konden toen niet door richting komponade omdat een droge waterval ons de weg versperde vanwege de hoogte.
Ook de andere, kleinere kloof moesten we toen beëindigen en omkeren vanwege hetzelfde gegeven.
Er blijft dus maar een gegeven over,  vanaf de andere kant kijken of we de vorige gemaakte kloofwandelingen konden aansluiten op deze. 
Stroomopwaarts dus en vandaag doen we de eerste.
De zaterdag ervoor was ik net buiten Kato Livadi vanaf een kerkhof het weiland ingegaan, een mooi pad wat ons leidde tot aan de achterzijde van Agios Ioannis Theologos.
Slechts onderbroken door de kloof die wij vandaag in zouden gaan.
Vanaf dit hogergelegen punt had ik een uitstekend uitzicht over de loop van beide rivieren en zag ik het punt waar ze samen kwamen en kon ik ook de afstand richting de kust schatten.
Nu dus maar stroomopwaarts, eerst via een olijvenboomgaard en toen de rivier in.
In het begin is het makkelijk lopen, de uitgerolde stenen die ooit door de stroom zijn mee gerold zijn op het eind meestal het kleinste, hoe verder je stroom opwaarts loopt hoe groter de steentje worden en veranderen in de mooiste keiformaties die ergens van boven zijn komen rollen.
De kloof blijft opvallend breed en goed behandelbaar, Okee soms spring je van steen tot steen maar dat is meer uitzondering dan regel.
Hier en daar kleurt de kloof roze, de oleander is echter over zijn bloei heen en het is eigenlijk tijd om ze uit de vaas te halen.
Bij de splitsing kijk ik omhoog en herken de heuvel waar we die zaterdag geëindigd zijn voor het uitzicht.
We kunnen  nu rechtdoor of links de andere kloof in en na kort overleg gaan we links, de volger volgt en blijft achter mij..........spinnen.
Deze kloof is beduidend smaller dan de primaire kloof, steiler en grote rotsblokken versperren meerdere malen de weg.
Hij is mooi en even kijk ik hoe ver we nog kunnen, ik schat een 250 meter en inderdaad na 10 minuten kijken we inderdaad omhoog naar de waterval waarvandaan we een aantal jaren geleden naar beneden keken.
Hier stopt het avontuur, nemen we rust en bemerk ik dat hier toch iets van water stroomt, niet veel maar toch iets.
Het is warm, 30 graden geeft de electronica aan en geen wind, elk stukje schaduw wordt door ons gebruikt  om even op adem te komen.
Het water stroomt via mijn hoofd armen en vingertoppen op de bodem van de rivier, zodra een druppel de bodem raakt is deze al weer snel verdampt.
Langzaam lopen we terug, het strand van Komponade komt als paradijs.
Bij de kantine op het strand  nemen we wat blikjes mee, krijgen twee glazen met ijs mee en genieten van de rust, de zee en het uitzicht.
Een aantal verkoelende duiken zorgen voor verfrissing.
Als we weer vertrekken zijn de campers inmiddels ook vertrokken.
De verlate lunch gebeurt in Mylopotamos, op de heenweg is inderdaad de verwoesting van de brand duidelijk te zien, erg jammer.
Zo ik ben weer bij, drink mijn glas leeg en ga douchen.
Morgen wordt er niet gewandeld, dan gaan we de gehele dag biljarten in het dorpscafé.
Tot latuuuuur.  ..........
Quote
#2
Toch een lekker dagje met een beetje lopen, beetje hangen, beetje eten.. prima dagje dus!
Quote
#3
Oh tijdje hier niet ingelogd.
Heerlijk weer je verhalen Japio, dank!!!
Meegenieten zo.
Mn zus en zwager zijn nu ook op Kythera, vanaf 24/5 t/m volg week, de 14e haal ik ze op Schiphol met idd de bekende touroperator.
Van hen ook mooie plaatjes, stille baaien en wandelingen gezien maar die van jullie mogen er weer heel erg  zijn!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)