Gestoken door een zee-egel - wat te doen?
#1
Ik zag op TV zojuist een stuk over de gevolgen van een zee-egel beet en de behandeling ervan.
Het schijnt dat je, behalve dat het nogal pijnlijk is en je de stekels er soms moeilijk uit kunt krijgen, je er ook nog behoorlijk ziek van kunt worden. Ik hoorde zelfs van een geval bij Skiathos waarbij het slachtoffer er blijvend letsel in de vorm van een plaatselijke verlamming aan overhield.
Ook hoef je er blijkbaar geen fysiek contact mee te hebben maar schijnen ze tussen de stekels Pedicellariën (kleine tangachtige structuren) te gebruiken voor hun verdediging.

Wie heeft al eens te maken gehad met een zee-egelsteek? Trapte je erop of gebruikte het dier z'n pedicellariën? Wat waren de gevolgen en waar had je precies last van?
Hoe kan je de stekels het beste behandelen of verwijderen? Heb je nog eventuele medicatie nodig?

Wie kan er meer over vertellen, hetzij uit eigen ervaring danwel vanuit een medische achtergrond?
Quote
#2
I
Mijn remedie is proberen om de langere eruit te halen met een pincet en de andere laten zitten, daarna regelmatig de voet in smeren zodat hij zacht wordt, in mijn geval olijfolie, na verloop van tijd (kan soms 2 weken duren vallen ze eruit, pas op als je te veel peutert kan het gaan ontsteken, alleen het lopen is in die tijd lastig.
Ik heb er een keer op getrapt en daarna nooit meer, nu heb ik altijd mijn duikschoenen aan, die hebben een dikkere zool dan zwemschoentjes.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Ikzelf ben ooit één keer gestoken, en dat was op Corfu. Ik weet me nog te herinneren dat de stekels er vrij snel uit waren maar de dag erna voelde ik me enorm beroerd. Een soort grieperig en koortsig gevoel. Kan ook toeval geweest zijn, misschien zat ik al tegen een griep aan, maar ik heb de indruk dat dit toch samen hing met het zee-egel incident......
Quote
#4
Gelukkig nooit overkomen. Altijd badschoenen aan.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Zelf gelukkig nooit gehad, ik draag altijd goede waterschoenen met dikkere zool.
Op Corfu was er wel een keer een dappere jongen die van de boot afsprong terwijl hij gewaarschuwd was het niet te doen ivm ondiep water en veel zee egels , en hij sprong met beide voeten op een zee egel, was zijn 2e dag vakantie van zijn 3 weken vakantie en hij heeft er niets meer aangehad, pas 3 dagen voor einde vakantie kwamen de stekels eruit, zijn voeten werden s'nachts met een stink goedje ingesmeerd met natte losse lappen erom en overdag in de olijf olie ... Goede waterschoenen altijd dragen en niet in ondiep water dapper van een boot afspringen.
Quote
#6
Met een bierflessen onder op de zool van de blote voet slaan, uiteraard niet op de plek van de stekeltjes, ze trillen er vanzelf uit, let op geen onzin verhaal, zelf meegemaakt.
Weken in zeewater
Quote
#7
Ik trapte ooit vol op een zee egel. Pijn!
Komt er een oud vrouwtje die zei, kom jij maar even bij oma. Met olijfolie en kundige vingers werden de afgebroken naaldjes er uit gemasseerd. Waarvoor uiteraard dank aan oma.
Quote
#8
De naaldjes van zee-egels zijn zeer poreus en bijgevolg moeilijk te verwijderen, zelfs met een pincet.
In de meeste gevallen moeten ze er vanzelf uitkomen en soms zelfs uitzweren indien je gevoelig bent.
Zoals hiervoor reeds beschreven, kunnen badschoenen een oplossing zijn om dit te vermijden.
Quote
#9
Ik heb ooit stekels in met mijn hand gehad in Italie. Daar zat toevallig een strandwacht die duidelijk ervaring had met het verwijderen van de stekels. Hij had ze er in no-time uit met een naald. Later geen last meer gehad van wat dan ook.
Quote
#10
Arnold,
wat jij schrijft heb ik ook vaak gezien op het strand en ook alles eruit
Quote
#11
Volgens mij is de beste remedie: trekzalf!  Idea
Quote
#12
Een warm voetenbad nemen met Biotex of soda daarin! Ouderwets maar werkt nog steeds! Zeker als het gaat zitten zweren!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De realiteit in Griekenland is een beetje anders dan dat men ons wil doen geloven Ernst 21 7.811 28 April 2018, 14:35
Laatste bericht: metaxa
  "Sunglint" in de Egeïsche Zee Patrick 2 1.715 11 July 2017, 21:50
Laatste bericht: Patrick
  Kreta, heel het jaar door een vakantie bestemming ? TreinopStad 6 5.582 14 August 2015, 17:25
Laatste bericht: messara
  Zo ziet een Griek de wereld (geschreven door een Griek) ADO 9 6.508 04 February 2015, 08:52
Laatste bericht: ElsR
  Griekenland in 2013 gewoon doen !!! Antony 35 19.697 30 November 2012, 14:46
Laatste bericht: Lieke
  jullie mening: doen of beter van niet? Erwin 27 14.513 17 September 2012, 18:52
Laatste bericht: Leo en Sonja
  Eerst hun huiswerk beter doen! Aleko 3 3.270 14 February 2012, 23:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Ik zie ze dat wel doen: elena2006 10 6.610 10 February 2012, 22:53
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Griekenland in de Middellandse Zee ElsR 5 4.389 04 July 2011, 14:54
Laatste bericht: ElsR
  Zullen de Grieken het dan toch weer doen? Alepoύ 3 4.183 11 March 2011, 09:00
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)